• کراس‌اور برقي جيپ اونجر
  • کراس اوور برقي جيپ اونجر
  • شاسي بلند برقي جيپ اونجر

کراس‌اوری برقی برای بازار اروپا

معرفی جیپ اونجر

26 مهر 1401 10:06

استلانتیس چندین محصول الکتریکی را در رویداد  4xe Day هشتم سپتامبر، معرفی کرد، از جمله یک جیپ الکتریکی. اکنون جیپ اونجر - Avenger - در نمایشگاه خودرو پاریس حضور یافته و برخی از مشخصات فنی آن دردسترس است. 

طراحی جیپ اونجر

جیپ اونجر  تنها 4.08 متر طول دارد؛ این یعنی 16 سانتی‌متر کوتاه‌تر از جیپ رنگید است. فاصله آن از زمین حدود 200 میلی‌متر است و زاویه ورود و خروج آن به 20 و 32 درجه می‌رسد. این خودرو بر اساس پلتفرم eCMP ساخته شده است؛ درست همانند پژو 2008 برقی، اوپل موکا برقی و دی اس 3 برقی.

جیپ اونجر یک فضای بار 380 لیتری در پشت صندلی‌ها دارد. یک فضای 34 لیتری نیز در قسمت جلو خودرو وجود دارد.

ظاهر کلی آن مشابه جیپ کامپس است. در بخش جلویی خودرو، چراغ‌ها طراحی جداگانه‌‌ای دارند و جلوپنجره، بخش اصلی و چراغ‌های روز را از هم جدا می‌کند.

در واقع جلوپنجره بسته است و جنبه ظاهری دارد. یک خط آبی ظریف در قسمت پایینی به چشم می‌خورد و یک حرف کوچک e نیز وجود دارد. یک دهانه باریک در بخش جلویی تعبیه شده است، که مشخص نیست کاربردی بوده و یا جنبه ظاهری دارد.

چراغ‌های مه‌شکن جلویی در قسمت پایین تعبیه شده‌اند. در قسمت مرکزی، شبکه شش‌گوشه وجود دارد، که یک سنسور نیز در آن موجود است. گلگیرها برآمده‌ هستند و خطی که بالای آن‌ها قرار گرفته، به ظاهر بهتر خودرو کمک می‌کند. دستگیره درهای عقب به صورت مخفی و روی ستون C تعبیه شده‌اند.

در چراغ‌های عقب، عناصر X شکل به چشم می‌خورد و زمینه چراغ مشکی است. بار دیگر لوگو e در قسمت پایینی دیده می‌شود. سپر عقب به رنگ مشکی بوده و نواری نقره‌ای در قسمت پایینی آن کار شده است. با توجه به این که خودرو کاملاً الکتریکی است، پس خروجی اگزوزی وجود ندارد.

مشخصات فنی جیپ اونجر

جیپ اونجر مدل 2023، یک میوه ممنوعه در آمریکاست و پیشرانه الکتریکی آن 154 اسب‌بخار قدرت و 260 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

موتور الکتریکی این خودرو توسط یک باتری 54 کیلووات‌ساعتی تغذیه می‌شود، که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک استلانتیس و Nidec Leroy-Somer است. برد این پیشرانه، طبق چرخه WLTP، به 400 کیلومتر می‌رسد؛ اما اگر خودرو فقط در شهر رانده شود، برد آن به 550 کیلومتر نیز می‌رسد.

به کمک یک اتصال 100 کیلوواتی، باتری لیتیوم‌یونی خودرو در مدت زمان 24 دقیقه، از شارژ 20 درصد به 80 درصد می‌رسد. هنگام عجله، می‌توان 3 دقیقه به آن زمان داد تا برای پیمودن 30 کیلومتر آماده شود‌. اگر از طریق کابل به شارژر دیواری 11 کیلوواتی متصل باشد، 5.5 ساعت طول می‌کشد تا کاملاً شارژ شود‌.

جیپ ادعا می‌کند که باتری جدید، بیش از دو میلیون کیلومتر تست شده و در قسمت زیرین، بین صندلی‌های جلو و عقب نصب شده است.

نیروی تولید شده به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و این اولین محصول دیفرانسیل جلو این شرکت با سیستم کنترل فرود در شیب و انتخاب نوع زمین است. شش حالت رانندگی نرمال، اکو، اسپرت، برفی، گلی و شن نیز موجود است.

برنامه تولید جیپ اونجر

به نظر می­‌رسد که از نظر جیپ هم، آینده صنعت خودروسازی به مدل‌های برقی گره خورده چراکه در جریان رویداد 4xe Day که هشتم سپتامبر برگزار شد، سه شاسی‌­بلند برقی جدید، یعنی جیپ اونجر، جیپ ریکان و جیپ واگونیر S را معرفی نموده که در طی دو سال آینده وارد بازار خواهند شد. این تنها بخشی از برنامه‌­های جیپ برای سال 2025 است چراکه تا سال 2030، تمام محصولات این برند در اروپا و نیمی از مدل‌های بازار آمریکا، برقی خواهند بود.

آن طور که در سایت motor1.com آمده است، جیپ اونجر در سبد محصولات جیپ، جایی پایین‌تر از مدل رنگید دارد. اونجر مدل 2023 در کارخانه Tychy لهستان تولید می‌شود و در بازارهای ژاپن، اروپا، کره جنوبی و سایر بازارها، عرضه خواهد شد. علاوه‌براین مدل، این کارخانه کراس‌اور کوچک فیات را نیز از ماه آوریل 2023 تولید خواهد کرد. خودرویی برقی از آلفارومئو نیز در انتظار تولید است. هر سه مدل ذکر شده، براساس پلتفرم Modular که با برخی از محصولات پژو، سیتروئن و اوپل مشترک است، ساخته می‌شوند.

جیپ اونجر از همین امروز برای ثبت پیش‌سفارش در اروپا دردسترس است و احتمال می‌رود که تحویل آن اوایل سال 2023 باشد. جیپ اروپا می‌گوید که ابعاد این خودرو کاملاً مناسب اروپاست و پیش‌بینی می‌کند که اونجر تا سال 2024 به پرفروش‌ترین مدل جیپ تبدیل می‌شود.  Antonella Bruno، مدیرعامل جیپ اروپا، تاکید می‌کند که تا سال 2025، چهار خودرو الکتریکی معرفی می‌شوند.

دیدگاه کاربران