• عوارض ساليانه خودرو

چه خودروهایی در 1403 مشمول مالیات هستند؟

مالیات و عوارض سالیانه خودرو 1402

5 دی 1402 10:39

چه خودروهایی در 1403 مشمول مالیات هستند؟

دی 1402: بر اساس لایحه بودجه سال 1403، تقدیمی هیات دولت به مجلس شورای اسلامی، خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین اشخاص (حقیقی و حقوقیِ غیردولتی) که ارزشی بالغ بر سه میلیارد تومان داشته باشند، سال آینده، نسبت به مازاد این مبلغ، سالانه مشمول مالیات به نرخ یک درصد خواهند بود.

بر اساس بند «د» تبصره 5 لایحه بودجه سال ١4۰٣ که به موضوع عوارض و مالیات بخش‌های مختلف باز مرتبط است، انواع خودروی سواری و وانت دو کابین (اتاق) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقیِ غیر دولتی که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از 30 میلیارد ریال است، نسبت به مازاد بر این مبلغ، مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (1%) خواهند بود.

مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند از لایحه، قیمت روز خودرو تعیین شده که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین خواهد شد؛ سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو متقضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور که می‌بایست تا پایان خرداد ماه به صورت برخط به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شود، به اطلاع اشخاص مشمول رسانده و ارائه کند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال 1403 پرداخت کنند.

مالیات سالانه چند درصد است؟

عوارض سالانه خودرو، یکی از مالیات‌های الزامی وسایل نقلیه است که معمولا گروه اندکی از دارندگان خودرو، به آن توجه می‌کنند. در این مقاله می‌‌گوییم که عوارض سالانه خودرو چیست، محاسبه عوارض سالیانه چگونه است، جریمه دیرکرد عوارض سالانه خودرو چقدر است و روش‌های مختلف استعلام و پرداخت اینترنتی عوارض خودرو چگونه است.


مالیات سالیانه خودرو چیست

علاوه بر عوارض آزادراهی و همچنین عوارض طرح ترافیک، مالکان خودروها باید یک عوارض دیگر را هم پرداخت کنند که به عوارض تردد خودروها در شهرها مربوط می‌شود و آنرا با نام‌های «مالیات سالانه خودرو» یا «عوارض سالانه خودرو» نیز می‌شناسند. 

به عبارت ساده‌تر، مالیات سالانه خودرو، هزینه‌ای است که بابت استفاده از خدمات شهرداری‌ها در زمینه حمل و نقل خودروها، باید هر سال پرداخت کنید. البته مهم‌ نیست که ساکن تهران هستید یا ساکن سایر شهرهای ایران؛ در هر شهری که سکونت دارید، باید عوارض سالانه شهرداری را پرداخت کنید.

محاسبه عوارض سالیانه خودرو چگونه است

طبق آخرین اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌، نرخ عوارض سالیانه خودرو، برای محصولات داخلی معادل «یک‌هزارم» قیمت رسمی (قیمت کارخانه) و برای محصولات وارداتی نیز معادل «یکونیم هزارم» ارزش خودروست. بعنوان مثال اگر ارزش خودروی داخلی معادل 300 میلیون تومان باشد، عوارض سالانه آن 300 هزارتومان است. اما همین خودرو، وارداتی باشد، عوارض سالانه آن 450 هزار تومان می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که در این فرمول، محاسبه «ارزش خودروها» توسط سازمان امور مالیاتی انجام شده و براساس جدولی است که در زمستان هر سال (جهت اجرا از بهار سال بعدی) منتشر می‌گردد.  

نکته دیگر اینجاست که مالیات سالانه خودرو در طول سالیان گذشته، دستخوش تغییراتی شده و ممکن است در طول سال‌های آینده نیز دچار تغییراتی گردد.

زمان پرداخت عوارض سالانه خودرو

بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه، تصور می‌کنند که عوارض سالیانه خودرو را فقط باید در زمان نقل و انتقال خودرو پرداخت نمود. در صورتی که چنین نیست! همانطور که از نامش پیداست، پرداخت عوارض سالانه خودرو باید تا پایان هر سال انجام شود و آخرین مهلت قانونی پرداخت آن در تاریخ 29 اسفندماه است و در غیر اینصورت، مشمول «جریمه دیرکرد» می‌شوید.

استعلام عوارض سالانه خودرو

برای استعلام عوارض خودرو و پرداخت مالیات خودرو، چندین روش مختلف وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

1- مراجعه حضوری: با همراه داشتن کارت ملی، کارت خودرو یا برگه سبز، به یکی از دفاتر پیشخوان دولت بروید.

2- مراجعه غیرحضوری: با استفاده سایت اینترنتی شهرداری‌ها یا با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل.

پرداخت عوارض سالانه خودرو در سایت تهران من

شهروندان تهرانی می‌توانند با مراجعه به سامانه تهران من به نشانی اینترنتی my.tehran.ir و ورود به حساب کاربری، بعد از وارد کردن اطلاعاتی مانند پلاک خودرو، کد شناسایی خودرو و شماره ملی مالک، مالیات سالانه خودرو را بصورت اینترنتی پرداخت کنید. 

پرداخت عوارض سالانه خودرو تهران من
سامانه تهران من

در زمان مراجعه به سایت تهران من، در صورتی که با پیغام خطای «تشکیل پرونده» مواجه شدید، ابتدا باید مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید تا پرونده شما تشکیل گردد. پس از تایید مدارک شما، مبلغ عوارض سالانه خودروی‌تان، نمایش داده شده و می‌توانید برای پرداخت عوارض اقدام کنید.

در سایت تهران من جهت دریافت پرینت «مفاصا حساب خودرو» علاوه بر پرداخت مبلغ عوارض سالیانه خودرو، بدهی عوارض طرح ترافیک نیز باید پرداخت گردد. 

پرداخت عوارض سالانه خودرو با اپلیکیشن

از اپلیکیشن‌های مختلفی که برای پرداخت عوارض شهرداری‌ها طراحی شده‌اند نیز می‌توان برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو استفاده کرد. لیست برخی از این اپلیکیشن‌ها را در لینک زیر مشاهده کنید:

»» لیست اپلیکیشن‌های پرداخت عوارض و کرایه ««

در هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های فوق، به دو نکته توجه داشته باشید:

1- همه این ایپلیکیشن‌ها، امکان پرداخت عوارض سالانه خودرو را ندارند. بنابراین قبل از نصب، خدمات قابل ارائه آنها را مطالعه کنید.

2- مسئولیت استفاده از این اپلیکیشن‌ها برعهده خودتان بوده و اشاره به نام آنها، دلیلی بر تایید آنها از طرف سازمان شهرداری نیست.

اما بهترین اپلیکیشن برای پرداخت عوارض خودرو، «اپلیکیشن تهران من» متعلق به شهرداری تهران است. بعد از ورود به این اپلیکیشن و قسمت خودرو و طرح ترافیک، باید گزینه «عوارض سالیانه خودرو» را انتخاب کنید. البته برای پرداخت عوارض، حتما باید حساب شهروندی‌تان در سایت تهران من، به میزان کافی، شارژ شده باشد.

توجه داشته باشید که در «اپلیکیشن تهران من» فعلا امکان دریافت پرینت «مفاصا حساب خودرو» وجود ندارد و ممکن است در بروزرسانی‌های بعدی اپلیکیشن تهران من، این امکان نیز فعال گردد. لذا تا آن زمان، برای دریافت پرینت مفاصا حساب می‌توانید به سامانه اینترنتی تهران من یا به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید.

جریمه عوارض سالانه خودرو چقدر است

همانطور که پیش از این نیز توضیح دادیم، در صورت عدم پرداخت بموقع مالیات سالانه خودرو، مشمول جریمه دیرکرد می‌شوید. اما جریمه عوارض سالیانه خودرو، قوانین خاص خودش را دارد. اگر تا 29 اسفندماه، مالیات سالانه خودرو را پرداخت نکرده باشید:

  1. در فروردین‌ماه سال بعد، 10% بعنوان جریمه دیرکرد سالانه، به مبلغ عوارض‌تان اضافه می‌شود.
  2. از اردیبهشت‌ به بعد، هر ماه 2% بعنوان جریمه دیرکرد ماهانه، به مبلغ عوارض‌تان اضافه می‌شود.
  3. اگر تا پایان سال برای پرداخت عوارض سالانه خودرو اقدام نکنید، حداکثر جریمه دیرکرد عوارض معادل 32% خواهد بود (10 درصد برای ماه اول و 22 درصد برای یازده ماه بعدی)

حالا که با فرمول محاسبه جریمه عوارض سالیانه خودرو آشنا شدید، یکبار دیگر باید یادآوری کنیم که اگر تاکنون عوارض سالانه خودروی‌تان را پرداخت نکرده‌اید، هرچقدر که زودتر آنرا تسویه کنید، جریمه کمتری هم برای‌تان لحاظ می‌شود. بعنوان مثال اگر اردیبهشت ماه، عوارض‌تان را پرداخت کنید، تنها 12% جریمه دارید. اما اگر در خردادماه اقدام کنید، مشمول 14% جریمه دیرکرد می‌شوید.


اخبار مالیات خودرو در ایران

لیست مهم‌ترین عوارض دریافتی از دارندگان و مالکان خودروها شامل مالیات خودرو لوکس، مالیات نقل و انتقال خودرو، مالیات بر عایدی سرمایه خودرو و همچنین مالیات آلایندگی خودرو را در ادامه این متن، مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران