• امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل
  • امپاور BD500 کشنده بهمن ديزل

تحویل اولین سری به خریداران

بررسی کامیون کشنده امپاور BD500 بهمن دیزل

23 خرداد 1401 09:48

گروه بهمن با محصولات تجاری سبک و سنگین خود، سهم بالایی از بازار این خودروها را در اختیار دارد. کامیونت‌های این شرکت در کنار کشنده‌های دو و سه محور FAW J6، از پرفروش‌ترین محصولات تجاری در کشورمان شناخته می‌شوند و حالا کشنده جدید امپاور BD500 با ترکیبی به روز از طراحی و تکنولوژی، قرار است تا سهم گروه بهمن را از بازار کشنده‌ها، بالاتر ببرد.

با اینکه اولین موعد تحویل کامیون امپاور، اواسط تیرماه بود اما شرکت بهمن دیزل از هفته سوم خردادماه 1401، تحویل کشنده امپاور را آغاز کرده است. باما همراه باشید تا ببینیم کامیون جدید بهمن دیزل، چه ویژگی‌هایی دارد.

از فوتون EST-A تا امپاور BD500

می‌توان گفت که امپاور BD500 یکی از بهترین کشنده‌های چینی وارد شده و مونتاژی در کشورمان تا به امروز است. ترکیب قابل قبولی از پیشرانه قدرتمند، گیربکس اتوماتیک با ریتاردر پرقدرت، سیستم تعلیق پنوماتیک و سیستم‌های ایمنی به روز، در این خودرو دیده می‌شود.

رونمایی کامیون امپاور بهمن
رونمایی کامیون امپاور بهمن دیزل

این کشنده در واقع فوتون EST-A است که برای اولین بار در سال 2016 در چین رونمایی شد و به سرعت روی خط تولید این شرکت قرار گرفت. نکته جالب توجه این است که تنها چند هفته قبل از گروه بهمن، شرکت ایران‌خودرودیزل که عرضه کننده کشنده‌های فوتون در کشورمان است، اقدام به رونمایی از این محصول با پیشرانه 460 اسب بخاری کرده بود و گروه بهمن نیز، این خودرو را با کمی تغییرات در نمای ظاهر مثل استفاده از چراغ‌های بادامی شکل DAF XF و جلوپنجره ای متفاوت با نمونه اصلی، به نمایش گذاشت.

فوتون، همکاری زیادی با گروه دایملر آلمان دارد تا جایی که می‌توان به وضوح، رگه‌هایی از کشنده‌های مرسدس‌بنز را در محصولات این شرکت دید. از این‌رو، در ساخت این خودرو نیز از دانش دایملر بهره برده و پلتفرمی را تدارک دیده است، که بتواند به استانداردهای ایمنی و حرکتی روز دنیا، نزدیک باشد تا کم‌کم محصولاتش را در بازار اروپا نیز عرضه کند.

مشخصات فنی امپاور DB500

امپاور BD500 از نظر فنی، یکی از بهترین کشنده‌های مونتاژی چینی در کشورمان به حساب می‌آید. این خودرو از یک پیشرانه 11.8 لیتری با کد ISGe5 از ساخته‌های کامنز بهره می‌برد، که به کمک توربوشارژر و اینترکولر، بالاترین قدرت آن بیش از 490 اسب‌بخار در دور موتور 1900 دور در دقیقه بوده که در بازار به اسم 500 اسب‌بخاری شناخته می‌شود و بیشترین گشتاورش نیز 2300 نیوتن‌متر در دور موتور 1100 دور در دقیقه است.

این پیشرانه در کشنده دیما که محصول گروه مایان است نیز دیده می‌شود و دلیل آن هم، استفاده شرکت‌های چینی از موتورهای کامنیز به شکل گسترده است که باعث می‌شود تا چندین خودرو از شرکت‌های مختلف، پیشرانه‌ای مشابه هم داشته باشند.

مشخصات فنی کشنده امپاور بهمن دیزل

این پیشرانه به یک گیربکس اتوماتیک 12+2 دنده از ساخته های ZF متصل می‌شود، که دارای دو دنده کرال نیز هست. یکی دیگر از برگ‌های برنده این خودرو در سیستم تعلیق چهار بالنی آن است که امروزه بسیاری از کشنده‌ها برای کاهش قیمت از دو بالن در سیستم تعلیق عقب خود استفاده می‌کنند. همچنین وجود ریتاردر پنج سرعته در این خودرو و بهره‌مندی از ترمزهای دیسکی در هر دو محور، توانایی‌های توقفی این خودرو را افزایش می‌دهد. این کشنده مثل بسیاری از خودروهای تجاری، دارای قفل دیفرانسیل برای مواقع ضروری هست.

نام خودرو کشنده امپاور BD500
تعداد سیلندر/ نوع موتور 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز
حجم‏ موتور( سی‌سی ) / کد موتور 11.8 لیتر / ISGe5-490
استاندارد آلایندگی یورو 5+eev
حداکثر قدرت 490 اسب‌بخار در 1900 rpm
حداکثر گشتاور 2300 نیوتن‌متر در 1100 rpm
حداکثر سرعت 110 کیلومتر برساعت
گیربکس 12+2 سرعته اتوماتیک با دو دنده کرال
کلاچ تک صفحه ای خشک به قطر 430 میلی‌متر
ریتاردر 5 حالته ساخت ZF
سیستم فرمان هیدرولیک
سیستم ترمز عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک شونده
باک سوخت آلومینیوم به حجم 550+390 لیتر
وزن خالص کشنده 7300 کیلوگرم
وزن مجموع ناخالص مجاز 44000 کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو 13000 / 7000 کیلوگرم
حداکثر توان بالا روی از شیب 29 درصد
شعاع گردش 7.3 متر
طول / عرض / ارتفاع 6085 / 2500 / 3900 (میلی‌متر)
فاصله محوری 3600 (میلی‌متر)
سیستم تعلیق جلو/ عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک / بادی 4 بالنی با تنظیم ارتفاع
سایز و نوع تایر 315-80R22.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.

سیستم های ایمنی و رفاهی امپاور DB500

امپاور BD500 یکی از ایمن‌ترین کشنده‌های چینی بازار کشورمان تا امروز است. این خودرو از نظر سیستم‌های توقفی، با داشتن ترمزهای دیسکی در هر دو محور که در جلو از نوع خنک شونده هستند، استانداردهای روز دنیا را از این نظر کسب می‌کند.

اتاق تا 200 میلیمتر در تصادفات قابل جمع شدن است تا با دریافت انرژی حاصل از تصادف، کمترین میزان آسیب دیدگی به کابین وارد شود. ضمن اینکه با داشتن سیستم‌هایی مثل ترمز ضد قفل ABS با عملگرهای الکترونیکی EBS برای داشتن ترمزگیری ایمن‌تر و پایدار، سیستم ضد لغزش ASR، برنامه کنترل پایداری ESC و ریتاردر 5 حالته، حداقل‌های مورد نیاز برای استاندارهای روز دنیا را در اختیار دارد.

تولید ماشین امپاور بهمن خودرو

اما این کشنده به دو سیستم به روز دیگر نیز مجهز است. سامانه هشدار انحراف از مسیر جاده LDWS که بر اساس زیر نظر گرفتن خطوط جاده کار می‌کند و سیستم FCWS که برای هشدار برخورد از جلو به موانع است. این تکنولوژی با کمک ترمز خودکار هوشمند اضطراری AEBS، وظیفه ترمزگیری خودکار در شرایط بحرانی و برخورد با خودروهای جلویی از پشت سر را برعهده دارد تا به این شکل از تصادفات این چنینی جلوگیری کند.

از امکانات رفاهی این کشنده می توان به کروز کنترل، سانروف برقی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه‌ها و آینه‌های برقی مجهز به گرم‌کن، دو تخت خواب، یخچال، بالابر برقی کابین، بخاری درجا، تاخوگراف (Tachograph وسیله‎ای برای ثبت عملکرد راننده در حین رانندگی با وسایل نقلیه عمومی به‎ویژه در غیاب پلیس)، استارت بیرون از کابین، بوق شهری و جاده، خروجی‌های 12 ولت برای شارژ گوشی و دیگر ادوات برقی، گاز درجا تنظیم‌شونده، بوق دنده عقب و... اشاره کرد. ضمن این‌که امکان سفارش کولر درجا، سیستم ADR برای حمل کالاهای خطرناک و نمایشگر فشار باد لاستیک TPMS نیز ممکن است.

طراحی داخلی و بیرونی امپاور DB500

در نمای بیرونی این کشنده می‌توان همچون دیگر ساخته‌های فوتون، رگه‌هایی از طراحی محصولات مرسدس‌بنز را دید. ضمن اینکه طرح کلی کابین، شباهت‌هایی به فوتون H4 دارد.

در حالی که در عکس‌های منتشر شده اولیه از این خودرو توسط گروه بهمن، چراغ‌های جلو بادامی شکل بودند، اما در کشنده عرضه شده از همان چراغ‌های اصلی استفاده شده است. هرچند که طرح چراغ‌های اصلی چندان با دیگر بخش‌های جلوی خودرو همخوانی ندارد. اما جلوپنجره و سینی بالای آن، کمی تغییر کرده‌اند که وضعیت بهتری نیز نسبت به نمونه اصلی دارند. اما انبوه نوشته‌ها در بالای جلوپنجره، کمی عجیب و غریب است و باعث شلوغی این بخش می‌شود. از نکات مثبت این خودرو، عرضه آن با بادگیرهای بغل و اتاق به صورت کامل است که اثر مثبتی در زیبایی و آیرودینامیک آن دارد.

عکس داخل کامیون امپاور بهمن دیزل

طراحی داخل اتاق نیز در عین سادگی، قابل قبول و زیبا است، اما با طرح‌های امروزی کشنده‌های اروپایی، دقیقا یک دهه فاصله دارد. ضمن اینکه مکان دسته دنده و دکمه‌های روی داشبورد در کنار فرمان نیز، با طرح فعلی فوتون EST-A متفاوت است.

صندلی‌ها طراحی خوبی داشته و راحت هستند و صندلی راننده نیز مجهز به گرم‌کن برای روزهای سرد زمستان است. وجود آفتاب‌گیر داخلی در بالای شیشه جلو و تخت خواب دوم برای شاگرد، یخچال زیر تخت خواب اول و کف تخت کابین که امکان تردد راحت‌تری را فراهم می‌کند از دیگر ویژگی‌های این کابین است. فرمان نیز شبیه به محصولات قدیمی مرسدس‌بنز است و روی آن، دکمه‌هایی برای کار با سیستم مالتی مدیا و بلوتوث قرار دارد.

راند نهایی با امپاور DB500

امپاور از جدیدترین کشنده‌های سنگین کشورمان است که با داشتن ویژگی‌های رفاهی و امکانات ایمنی بیشتر، می‌تواند به ایمن‌تر شدن جاده‌ها و آسان‌تر شدن شغل رانندگی کمک کند.

امروزه خرید ماشین سنگین در کشورمان، کاری سخت است چرا که قیمت‌های این دسته از خودروها بسیار بالاست. از این رو شرکت های سازنده نیز در فروش ماشین‌های سنگین و تجاری، باید همکاری بیشتری با خریداران داشته باشند تا کم‌کم این بخش نیز نوسازی شود.

قیمت کامیون امپاور بهمن دیزل

کشنده امپاور بهمن دیزل، از اواخر بهار 1401 و با قیمت 3 میلیارد تومانی به بازار کشورمان آمده است که حدود نصف قیمت کشنده‌های اروپایی دست‌دوم است و به همین خاطر برای خرید آن باید بین این خودرو و دیگر چینی‌های بازار مثل دیما، دافران و سیتراک و کشنده‌های کارکرده قدیمی اروپایی، سبک و سنگین کرده و چرتکه انداخت.

معرفی محصولات جدید امپاور به همراه آخرین شرایط فروش امپاور بهمن دیزل را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:


اخبار شرکت بهمن دیزل

جدیدترین شرایط فروش بهمن دیزل، نحوه عرضه کامیون های بهمن دیزل در بازار، قیمت محصولات بهمن دیزل، شرایط پیش فروش کامیون کشنده امپاور و شرایط فروش نقدی کامیونت فورس و همچنین شرایط فروش کامیون فاو سیبا موتور را در مطالب منتخب زیر بخوانید:

اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید:

نویسنده : علیرضا داوودی

منبع : باما

دیدگاه کاربران