• کشنده آتامان ايران خودرو ديزل
  • کشنده آتامان ايران خودرو ديزل

کامیونی با قلب آکسور

بررسی کامیون کشنده آتامان از ایران خودرو دیزل

30 خرداد 1401 14:36

افزایش تنوع در محصولات تولیدی، منجر به افزایش انتخاب خریدار شده و می‌تواند در رشد فروش شرکت‌ها نیز اثر مثبتی داشته باشد. بی‌شک یکی از بهترین پیشرانه‌های دهه‌های اخیر در بازار خودروهای تجاری در کشورمان، موتور OM457LA است که به موتور آکسور شناخته می‌شود. گروه ایران خودرو دیزل به‌تازگی این موتور را روی فوتون H4 نصب کرده است و این کامیون را با نام آتامان عرضه خواهد کرد.

از آئومان تا آتامان

فوتون آئومان GTL در کشورمان که به نام H4 شناخته می‌شود، به لطف داشتن چهره‌ای شبیه به محصولات مرسدس‌بنز و خصوصا آکتروس MP3 و طراحی داخلی و داشبورد که عینا یک آکتروس را به نمایش می‌گذارد، طرفداران زیادی در کشور پیدا کرد تا جایی که به یکی از پرفروش‌ترین محصولات سنگین و تجاری بازار تبدیل شد.

کشنده آتامان ایران خودرو دیزل
کشنده آتامان ایران خودرو دیزل

حالا نیز برنامه‌ای برای نصب پیشرانه بسیار محبوب و کم استهلاک مرسدس‌بنز OM457LA که قبلاً روی محصولاتی مثل مرسدس بنز آکسور و اتوبوس‌های این شرکت نصب بود، در نظر گرفته شده است تا با تغییر بخش‌هایی از مجموعه قوای فنی، آتامان با قلب آکسور متولد شود. در واقع کمپانی فوتون که همکاری نزدیکی با گروه دایملر دارد، در گذشته نیز از این پیشرانه برای محصولات خودش استفاده کرده است که البته به خاطر اقبال بیشتر موتورهای کامنز در بازار چین، پیشرانه آکسوری چندان طرفدار پیدا نکرد. رویه‌ای که در کشورمان برعکس است و اتفاقا به خاطر محبوبیت زیاد این پیشرانه که ناشی از استهلاک پایین آن و توانایی های بالای آن است، می‌تواند دست خریداران را برای انتخاب موتور مورد علاقه خود، باز بگذارد و با نصب آن روی هر خودروی تجاری، احتمال موفقیت آن را بسیار بالا برد.

مشخصات فنی آتامان ایران خودرو دیزل

این کشنده از نظر فنی جزء در پیشرانه و گیربکس، در دیگر قسمت‌ها با فوتون H4 تفاوتی ندارد. همان‌طور که گفته شد، پیشرانه از مرسدس‌بنز آکسور با کد OM457LA گرفته شده است که موتوری شش سیلندر و خطی با توربوشارژر و اینترکولر است. این پیشرانه می‌تواند 428 اسب‌بخار قدرت در دور 1900 دور در دقیقه به همراه 2100 نیوتن متر گشتاور در دور 1100 دور در دقیقه تولید کند، که از نظر گشتاور، از موتور 430 اسب‌بخاری فوتون H4 به اندازه صد نیوتن متر پایین‌تر است. گیربکس نیز مثل دیگر مدل های H4 دارای 2+16 دنده است که به صورت دستی بوده و اصطلاحا تقه‌ای است که در بین بسیاری از علاقه‌مندان به این صنعت، به نام آکسوری نیز شناخته می‌شود.

این کشنده مثل فوتون H4 و H5 از سیستم تعلیق فنر پارابولیک در هر دو محور استفاده می‌کند، که امروزه با استانداردهایی مثل وجود دو یا چهار بالن در محور عقب، فاصله دارد و از این نظر از رقبای خودش تکونولوژی قدیمی‌تری دارد. ضمن اینکه در آن خبری از سیستم‌های ایمنی جدید مثل رادار خط‌خوان، ترمز اضطراری، کروز کنترل هوشمند، ترمز تپه، برنامه کنترل پایداری و ... نیست.

کشنده آتامان ایران خودرو دیزل
کشنده آتامان ایران خودرو دیزل

ترمزها در جلو دیسکی خنک‌شونده اما در عقب، کاسه‌ای بوده و دارای ترمز ضد قفل ABS و سیستم ضدلغزش ASR است. این کشنده به ترمز موتوری دو مرحله‌ای ساخت جاکوب نیز مجهز است.

بالا بردن اتاق، به صورت دستی و برقی است و ظرفیت باک سوخت نیز 800 لیتر است که از این نظر، باز هم کمتر از رقباست. این کشنده، استاندارد آلایندگی یورو 4 با فیلتر دوده دارد، که حداقل استاندارد آلایندگی مجاز برای ورود به بازار خرید و فروش ماشین سنگین در کشورمان است. 

نام کشنده آتامان ایران خودرو دیزل
تعداد سیلندر / نوع موتور 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت مرسدس بنز
حجم‏ موتور / کد موتور 12 لیتر / OM457LA
استاندارد آلایندگی یورو 4 به همراه DPF
حداکثر قدرت 430 اسب‌بخار در 1900 rpm
حداکثر گشتاور 2100 نیوتن‌متر در 1100 rpm
حداکثر سرعت 110 کیلومتر برساعت
گیربکس 16+2 سرعته دستی
ترمز موتوری دو مرحله جاکوب
سیستم فرمان هیدرولیک ساخت ZF
سیستم ترمز عقب کاسه‌ای و جلو دیسکی خنک‌شونده
برنامه‌های کنترلی خودرو ضد قفل ABS + ضد لغزش  ASR
باک سوخت آلومینیوم به حجم 800 لیتر
حجم مخزن ادبلو 80 لیتر
طول / عرض / ارتفاع 6100 / 2490 / 3890 میلیمتر
وزن خالص کشنده حدود 8150 کیلوگرم
وزن مجموع ناخالص (مجاز) 42000 کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو 13000 / 7500 کیلوگرم
فاصله محوری 3600 میلیمتر
سیستم تعلیق جلو/ عقب فنر پارابولیک با کمک فنر هیدرولیک و میل موجگیر
سایز و نوع تایر 315-80R22.5 تیوبلس

طراحی داخلی و بیرونی آتامان ایران خودرو دیزل

کشنده آتامان از نظر ظاهری و فضای داخل نیز تفاوتی با فوتون H4 ندارد و همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، می‌توان شباهت ظاهری این خودرو را به آکتروس نسل سوم MP3 دید. خطوط بدنه و درها، جلوپنجره و چراغ‌های جلو، به خوبی نشان می‌دهد که الگوی طراحان این خودرو، آکتروس نسل سوم بوده است. اتاق این کشنده از نظر ارتفاع و سقف، در دسته کابین نرمال یا متوسط قرار می‌گیرد که یک رتبه از سقف بلندها کوتاه‌تر است.

بادگیر روی سقف و پشت اتاق برای این کشنده در نظر گرفته شده است و ظاهرا خبری از بادیگر روی شاسی نیست. بادگیرهای بدنه، غیر از زیبایی ظاهری، کارکرد بالایی در آیرودینامیک‌تر کردن خودرو و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها دارند که لازم است تا تولیدکنندگان خودروهای تجاری در کشورمان، بیشتر به اهمیت این قطعات و نصب آن‌ها بپردازند.

کشنده آتامان ایران خودرو دیزل
کشنده آتامان ایران خودرو دیزل

فضای داخلی و طراحی داشبورد، عینا آکتروس نسل سوم است به نحوی که می‌توان گفت به غیر از جانمایی در چند بخش کوچک روی داشبورد، بقیه داشبورد کاملاً با آکتروس یکی است. فرمان نیز، مثل فوتون H4، همان فرمان نسل‌های قبلی مرسدس‌بنز آکتروس و آکسور است. ارتفاع پالانی و تونل موتور چندان بلند نیست و از این نظر باعث شده است، فضای داخلی وسیع باشد.

سیستم‌های ایمنی و رفاهی آتامان ایران خودرو دیزل

کشنده فوتون از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، نسبت به بسیاری از کشنده‌های چینی که این روزها در کشورمان عرضه می‌شود، در سطح پایین‌تری قرار دارد و کشنده آتامان هم از این نظر، تفاوتی با وضعیت فوتون H4 ندارد.

سیستم تعلیق عقب به صورت فنر پارابولیک است، در حالی که این روزها برای کشنده‌های دو محور، فنربندی بادی در نظر می‌گیرند. از انواع سیستم‌های کمکی راننده نیز، فقط سیستم ترمز ضد قفل ABS و ضد لغزش ASR در این خودرو دیده می‌شود و ترمز موتوری نیز از نوع جاکوب دو مرحله‌ای است. ترمزهای عقب نیز به صورت کاسه‌ای هستند و کروز کنترل و بخاری درجا به صورت استاندارد در لیست امکانات این خودرو حضور دارند.  

راند نهایی با آتامان ایران خودرو دیزل

عرضه کشنده‌ای پر فروش با پیشرانه‌ای جدید، حتما یک اقدام و قدم مثبت است. هرچند که در بازاری که کشنده‌ها با قدرت‌های بالای 460 اسب‌بخار عرضه می‌شوند، آتامان کمی ضعیف به نظر می‌آید. البته که پیشرانه 430 اسب‌بخاری آکسور، موتوری توانمند و پر نفس است و در بسیاری از جاده‌های کشورمان نیز، به قدرتی بیشتر از این برای یک کشنده 42 تن، نیازی نخواهد بود. اما نباید فراموش کرد که در بحث رقابتی، قدرت پیشرانه یک فاکتور مهم به حساب می‌آید، هرچند که نتوان از تمام قدرت تولیدی استفاده کرد یا نیازی به آن پیدا کنیم.

کامیون اتامان ایران خودرو
کشنده آتامان ایران خودرو دیزل

نکته منفی دیگر در خصوص کشنده جدید ایران خودرو دیزل، عدم وجود بسیاری از امکانات رفاهی و ایمنی برای رقابت با دیگر چینی‌های بازار است. امکاناتی که این روزها در بسیاری از کشنده‌های چینی دیده می‌شود و ایمنی حرکتی آنها را به شکل محسوسی بالا می‌برد.

قیمت کامیون آتامان ایران خودرو دیزل

برگ برنده کشنده آتامان در خدمات پس از فروش و قیمت رقابتی آن است که اگر با امکانات بیشتری همراه شود، بدون شک می‌تواند فروش بسیار خوبی را تجربه کند.

برای اطلاع از قیمت کشنده آتامان و همچنین شرایط فروش آتامان شامل فروش فوری آتامان و پیش فروش آتامان، مقاله شرایط فروش ایران خودرو دیزل، را مطالعه کنید.

عکس‌های متن از فرشید آصفی

نویسنده : علیرضا داوودی

منبع : باما

دیدگاه کاربران