• خودروهاي وارداتي چه قيمتي دارند

داخلی سازی؛ شرط اول واردات

خودروهای وارداتی چه قیمتی دارند؟

4 تیر 1401 13:27

سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در پایان نشست خبری روز شنبه چهارم تیرماه 1401، بیان کرد که آیین‌نامه واردات خودرو در قالب 10 بند است که در دولت مطرح شده و بر سر یکی از بندهای آن بحث و بررسی وجود داشت و اکنون در حال رفع و رجوع است. 

وزیر صمت: اینکه خودروها از کدام کشور وارد شوند، در حوزه کاری وزارتخانه نیستطبق گفته‌های وی، واردات خودرو با دو دلیل پرکردن شکاف عرضه و تقاضا و همچنین کامل کردن سبد محصولات داخلی انجام می‌شود‌. زیرا سبد محصولات موجود در کشور ناقص است و سه پلتفرم خوب و قابل توسعه فعلی یعنی سایپا شاهین، تارا ایران خودرو و رنو تندر90 نیز قیمت بالایی دارند. بنابراین عمده واردات خودرو مربوط به محصولات کمتر از 10 هزار دلار خواهد بود تا قابلیت داخلی‌سازی تدریجی را نیز داشته باشند.

قیمت خودرو وارداتی به ایران
فاطمی امین؛ وزیر صمت

سال گذشته کمتر از 900 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد، اما تقاضا در بازه 1.5 تا 1.6 میلیون دستگاه بود؛ همچنین عدم واردات خودرو از سال 1397 و وجود چندین میلیون خودرو فرسوده در کشور، یک تقاضای انباشته را برای آن ایجاد کرده که به تفاوت قیمت 40 تا 100 درصدی قیمت کارخانه‌ و بازار انجامیده است.

آقای فاطمی‌امین اشاره کرد که در سال جاری برای تولید حدود یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو برنامه‌ریزی شده است. وی تاکید کرد این موضوع که خودروها از کدام کشور وارد شوند، در حوزه کاری وزارت صمت نیست؛ اما باید چند قید همچون خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشد. وی همچنین افزود که واردات خودرو کارکرده ممنوع است.

پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله پیش بینی قیمت خودرو عوامل مختلفی را با هم موشکافی می‌کنیم که هر کدام می‌توانند بر یک یا چند «بخش از بازار» اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودرو یا حتی افزایش قیمت خودرو شوند.

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران