تست و بررسی تارا دنده ای ایران خودرو

امروز یا می‌کُشیم یا کشته می‌شویم. همیشه خدا همین‌طور بوده. صحبت کردن درباره خودروهای پرحاشیه، جنگیدن با موافقان جان‌برکف و مخالفان سرسخت است. تارا ایران خودرو، یکی از همین‌هاست. یک ایل دوست و دشمن دارد. بیایید برای یک بار هم که شده، تفنگ و شمشیر را پایین بگذارید و تارا را آن‌طور که هست ببینیم، نه آن‌طور که دلمان می‌خواهد.

واقعیت این است که تارا، تعریف صریح یک «خودروی جدید» از صنعت خودروسازی ما را به تصویر می‌کشد.تارا قبل از آمدنش هم جنجالی شده بود. از آن ماجراهای روز رونمایی و روشن نشدن ماشین گرفته تا سوختن چراغ عقب؛ اما اینها از نظر فنی و کارشناسی دلیلی موجهی برای بد بودنش نیست. یادمان نرود که این خودرو درست در اوج سنگین‌ترین تحریم‌ها ساخته شده است. خودرویی که باید آن را در حدواندازه و ظرفیت صنعت خودروی کشور ارزیابی کرد. امروز نه می‌خواهیم این محصول را با خودروی دیگری مقایسه کنیم و نه اساساً برنامه‌ای با عنوان راهنمای خرید داریم. بی‌حاشیه رفتیم تستش کردیم و برگشتیم. همین.

تارا ایران خودرو از کجا آمد؟

در تیرماه سال 1394 بعد از 20 ماه مذاکره، سرانجام ایران و 6 کشور بزرگ دنیا بر سر برنامه‌ای هسته‌ای به توافقی جامع رسیدند. چیزی که از آن به اسم برجام یاد می‌شود. این توافق یک اتفاق شگرف در عرصه سیاست خارجی، روابط بین‌المللی و حتی اقتصاد ایران به وجود آورد. چراکه به مجرد اجرای آن، کلیه تحریم‌های اروپا و آمریکا لغو شد. هم‌زمان با برجام بود که موج عقد قراردادهای خارجی سرازیر شد. از همکاری در حوزه نفت و پتروشیمی گرفته تا همکاری در حوزه لوازم خانگی. طبیعی است که در این میان سر خودرویی‌ها هم بی‌کلاه نماند و دوباره سراغ همان شرکای قبلی یعنی فرانسوی‌ها (پژو و رنو و سیتروئن) رفتند. رنو بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی صنعت خودروی ایران را انجام داد. سایپا بعد از سال‌ها دوباره به شریک دیرینه‌اش سیتروئن رسید و ایران‌خودرویی‌ها هم بار دیگر با پژو سر میز مذاکره نشستند. خلاصه که قرار شد پژو با دستان پر به ایران برگردد. عرضه پژو 2008 مونتاژی، پژو 508 وارداتی و پژو 301 وارداتی نتیجه همین گفتگوها بود.

همه‌چیز داشت خوب پیش می‌رفت که ناگهان در میانه‌های اردیبهشت سال 1397 آمریکا از برجام خارج شد و همه‌چیز به هم ریخت. ترس از تحریم و از دست رفتن منافع، کاری کرد که نه فقط پژو بلکه بسیاری از شرکت‌های اروپایی ساز خداحافظی کوک کردند. در این میان بر و بچه‌های خودرویی زرنگی کردند و یکسری تعهدات را از پژو برای روز مبادا گرفتند. ایران خودرو پژو را مجبور کرده بود که حق امتیاز پلتفرم سدان 301 را واگذار کند؛ اما از آنجایی که طرف ایرانی نمی‌توانست محصولی جدید با لوگوی پژو تولید کند ناچار سراغ پروسه «روز مبادا» ماجرا رفت.

تحریم‌های جدید، به مثابه جنگ بود. یک جنگ واقعی. ترامپ نمی‌خواست ایران را ضعیف بلکه می‌خواست ایران را فلج کند. در چنین اتمسفری بود که کار توسعه و تحقیق روی پلتفرم پژویی‌ها که به اسم PF1 شناخته می‌شد، استارت خورد. اگرچه آبی‌های جاده مخصوص خیلی اصرار دارند که اینطوری نیست، ولی پلتفرم داخلی IKP1 با کمی تغییر همان پلتفرم فرانسوی‌ها بود. اولین خودرویی که روی این پلتفرم ساخته شد با کد K132 آمد؛ اما بعدها نامش به تارا تغییر پیدا کرد. این خودرو در بهمن 1398 رونمایی، یک سال بعد تولید و نهایتا در ابتدای 1400 راهی بازار شد.

بررسی طراحی ظاهری تارا دنده ای

اینکه کلاً خودروسازان ما عادت دارند محصولاتشان را خیلی خارق‌العاده نشان بدهند شکی نیست. ولی خداوکیلی اینکه نمای جلویی تارا از چهره یوز ایرانی الهام گرفته شده و در بخش عقب هم طرح‌های اسلیمی تئاتر شهر و برج میلاد اجرا شده، کمی زیاده‌روی است. 

طراحی تارا نکات مثبتی هم دارد. یک اینکه تارا تمام تلاش خود را کرده تا شبیه پژو 301 نباشد. این خودرو بعد از سال‌ها وابسته بودن به پلتفرم پژو 405 سرانجام حال و هوای تازه‌ای را در خانواده بزرگ محصولات ایران‌خودرو ایجاد کرده که تأثیر آن را می‌توان روی نزدیک‌تر شدن چرخ‌های جلو و عقب به سپرهای جلو و عقب مشاهده کرد. این یعنی کشیده شدن به سبک خودروهایی که فاصله‌محوری بزرگ‌تری دارند.

نمای جلویی این خودرو واقعاً حرف برای گفتن دارد. چراغ‌های کشیده و جلوپنجره میله‌ای چیزی بود که سال‌ها در بین خودروهای تولید داخل ندیده بودیم. محل قرارگیری مه‌شکن‌ها هم عالی است. تارا نشان داده که دیگر دست از سیاست محافظه‌کاری برداشته است.

در نمای پشتی هم که معلوم است با چه تحولی روبرو شده‌ایم. چراغ‌هایی یک‌پارچه و سرتاسری که نمونه‌اش را روی هیوندای آزرای جدید و البته دوج چارجر هم دیده بودیم. محل قرارگیری و فونت انگلیسی اسم TARA هم جالب توجه است. خدا را شکر تا این لحظه ایران‌خودرو تصمیمی برای چسباندن فونت فانتزی فارسی تارا روی بدنه آن نگرفته است.

بررسی کابین تارا دنده ای

این منطق سیال در داخل کابین هم لمس می‌شود. اول از همه غربیلک فرمان را می‌بینیم که حتی به چشم هم خوش‌دشت می‌آید. در پشت فرمان آمپرهای مکانیکی و یک نمایشگر دیجیتال سفری را می‌بینیم. آرایش دکمه‌های تهویه مطبوع روی داشبورد سادگی معقولی دارد. استفاده به‌جا از قالب‌های فیبر کربن هم ایده خوبی است.

با این همه طراحی تارا محل برخی از انتقادات هم هست. گفتیم که این خودرو سعی داشته از پژو 301 فاصله بگیرد ولی خُب یک جاهایی از دستش در رفته است. مثل گوشه‌های بیرونی چراغ‌ها، آینه‌ها و قالب سقف. فریم کروم‌رنگ جلو پنجره هم چنین حسی را منتقل می‌کنند که این دو خودرو ژن مشترکی دارند. شاید نمای جلویی این خودرو برنده باشد ولی کل ساختار عقب روی هم نمره خوبی نمی‌گیرد. انگار همه‌چیز زیادی بالا کشیده شده است. خودروسازان داخلی با توجه به وضعیت جاده‌های کشور، اغلب سیستم تعلیق محصولاتشان را کمی بالاتر در نظر می‌گیرند ولی روی تارا این داستان شبیه ماشین‌های شوتی شده است

داخل کابین هم چندتا نکته داریم. در قسمت پشت آمپر هم مثل دنا پلاس که برچسب آبی روی کیلومتر دارد، اینجا برچسب طوسی می‌بینیم. طراح محترم آمده حدفاصل بین دسته‌دنده و دکمه‌های تهویه مطبوع را خالی نگذارد و یک جالیوانی درنظر گرفته که البته آنقدر کوچک شده که بیشتر شبیه نمکدان است تا لیوان.

قبول داریم که شرکت‌های خودروساز کشور نمی‌توانند محصولاتی بالاتر از سطح قیمت رقابتی تولید کنند ولی چرا هنوز در این خودرو که لقب پرچم‌دار را یدک می‌کشد این همه بی‌نظمی دیده می‌شود؟ چرا باید محل قرارگیری دریچه تهویه کج باشد؟ بعد چرا دکمه فلاشر و قفل مرکزی آنقدر دور باشد؟ پنل نمایشگر در اوج بی‌سلیقگی سر جای خودش گنجانده شده است. والا کمی دقت هم بد نبود.

بررسی امکانات رفاهی و ایمنی تارا دنده ای

تا این لحظه فقط یک تیپ از تارا راهی میدان شده که البته نشان می‌دهد چندان هم بی دست‌وپا نیست. خودروی دنده دستی که کروز کنترل، کنترل پایداری و کنترل ایستایی در سربالایی دارد را نباید کم تلقی کنیم. سنسور فشار باد لاستیک و سیستم توزیع نیروی ترمز چیزهایی هستند که خیلی تازگی ندارند. ترمزهای 4 چرخ «فعلاً» دیسکی هستند. منظور از فعلاً این است که پژو 206 هم ترمز دیسکی داشت ولی «بعداً» فهمیدند که چیز خیلی به دردبخوری هم نبوده و پس حذفش کردند.

خیلی بهتر می‌شد اگر خودرویی با این همه حاشیه و بحث می‌توانست چراغی جدیدتر از هالوژن برای خودش دست و پا کند. البته اینکه می‌شود چراغ‌ها را به صورت برقی تنظیم کرد خودش خیلی است. خبر بهتر آنکه این خودرو چراغ بدرقه و چراغ خوش‌آمدگویی هم دارد. فرمان برقی بزرگ‌ترین نعمت برای چنین محصولی به حساب می‌آید. نه نمایشگر 7 اینچی‌اش چنگی به دل می‌زند و نه سیستم صوتی 4 بانده‌اش. ولی بی‌انصافی نکنیم سیستم اطلاعات و سرگرمی آن نویگیشن هم دارد.

هرچقدر هم که بخواهیم از آپشن‌های تارا دفاع کنیم ولی با دست خالی نمی‌شود کاری کرد. این خودرو حداقل در قیاس با قیمتی که دارد تجهیزات درخوری ارائه نمی‌دهد. از نظر ایمنی می‌گویند این خودرو «اگر» در تست تصادف یورو NCAP شرکت کند قابلیت کسب 3 ستاره را دارد. این ادعا از آنجایی مطرح می‌شود که در این خودرو از ورق فولادی با ساختار دو فاز (کربن و میکروآلیاژ پایین) استفاده شده است. قابلیت این نوع فولاد انعطاف بیشتر و مقاومت بالاتر است. اگر مدام گفته می‌شود که این خودرو از برادرناتنی‌اش فرانسوی‌اش الهام گرفته شده باید بدانید که خود پژو 301 هم همچین آش دهان‌سوزی در بحث آپشن نبوده و نیست.

بررسی مشخصات فنی تارا دنده ای

به قول معروف، تارا خودروی شریفی است. اینکه می‌تواند از قلب 1.6 لیتری تنفس طبیعی‌اش 113 اسب‌بخار نیرو و 144 نیوتن‌متر گشتاور بیرون بکشد، راضی‌کننده است. این همان پیشرانه TU5P یا TU5 پلاس ایران‌خودرو است که نسخه ایرانی‌شده موتور EC5 پژو به حساب می‌آید. درباره این قوای محرکه باید بدانید که بلوک EC5 پیشرانه رسمی پژو 301 است. می‌دانید که موتور TU5 معادل 105 اسب‌بخار نیرو و 142 نیوتن‌متر گشتاور دارد.

تارا روی کاغذ صفر تا صد را در 11.5 ثانیه می‌پیماید و سرعت نهایی‌اش هم چیزی حدود 190 کیلومتر در ساعت است. اعداد و ارقامی که کاملاً مناسب یک خودروی شهری با طول 4.5 متر و حدود 1.1 تن وزن است. جعبه‌دنده تارا 5 سرعته دستی است ولی گفته می‌شود در آینده نسخه 6 سرعته دستی هم رویش نصب خواهد شد. احتمالاً این همان چیزی است که روی دنا پلاس توربو دستی هم دیده‌ایم. این را هم بگوییم و تمام که وقتی مصرف خودرویی 7.1 لیتر باشد باید هم برایش یک باک 50 لیتری در نظر گرفته شود.

تجربه رانندگی با تارا دنده ای

حال و هوای رانندگی با دنا شبیه به سمند، شبیه به پارس، شبیه به سورن پلاس و همگی شبیه به پژو 405 هستند. چون پلتفرم‌شان یکی است؛ اما در این خودرو حال و هوای رانندگی با آنچه اغلب مردم ایران تجربه کرده‌اند، فرق دارد. این تفاوت را می‌شود از ارتفاع سقف و فاصله بین صندلی جلو و عقب هم فهمید.

خودروهای سری جدید پژو بیشتر از آنکه روی هندلینگ تمرکز کرده باشند، روی پایداری قفل کرده‌اند. تارا را هم باید با کمی ارفاق در این گروه قرار داد. با این تفاوت که صدای موتورش قشنگ به گوش ایرانی‌ها آشناست. همان چیزی که در پژو پارس TU5 و اکثر اعضای خانواده 206 شنیده بودیم. همان کات‌آف کردن در دور موتور 4500 و همان جهش بی‌مورد در دور موتور 3500.

ولی در کل با اینکه موتور تارا نسبت به گیربکس جدیدتر است ولی شیمی خوبی با هم دارند. اگر تجربه رانندگی با رنو ساندرو دستی (گیربکس JHQ) و یا حتی شاهین (گیربکس 5F18) را داشته باشید متوجه می‌شوید که دنده‌های تارا (گیربکس BE4) کمی سفت‌تر جا می‌روند ولی از نظر ضریب کوتاه‌تر هستند. شتابش از آنچه کارخانه اعلام کرده بود به مراتب بالاتر بود ولی نه آنقدر که توی ذوق بزند. دیگر لقی دسته‌دنده در این مدل‌ها برایمان عادی شده است. آن‌طور که ما فهمیدیم تارا تاب و توان کمی فشار بیش از حد را هم دارد.

آن سیستم کنترل پایداری‌اش واقعاً در سر پیچ‌ها به کمکتان می‌آید. سواری بی‌نقص و ایده‌آلی ندارد ولی تردید نکنید که تفاوت را نسبت به سایر مدل‌های ایران‌خودرویی احساس می‌کنید. ترمزهای مطمئن و فرمانی دقیق و تمیزی که در سرعت‌های بالا کمی سفت‌تر می‌شوند، خوراک رانندگی با چاشنی فلفلی است. البته هنوز اتصالات سیستم تعلیقش به‌گونه‌ای هست که نتوانید به راحتی روی آن در مسیرهای ناهموار برای مانور سنگین حساب باز کنید. بیش از آنکه عرض این خودرو برای سرنشین عقب جذاب باشد، فاصله محوری‌اش است که جذابیت دارد.

حالا که داریم در حالت ایستاده درباره تارا صحبت می‌کنیم بگذارید چندتا نکته‌ای که از نزدیک دیدیم را هم برایتان بگوییم. کار با منوی نمایشگر راحت نیست. سیستم‌عاملش لَگ و کندی دارد. درعوض صندلی‌اش با اینکه دستی تنظیم می‌شود ولی خوب پک و پهلویتان را پر می‌کند. در تارا چیز شگفت‌آوری پیدا نمی‌کنید غیر از صندوقش. همه می‌دانیم که دنا به صندوق 500 لیتری‌اش معروف است ولی آنچه اینجا می‌بینیم صندوقی 640 لیتری است. تازه باید در نظر بگیریم که دنا در سگمنت D است و تارا در سگمنت C

اینکه تارا به قیمتش می‌ارزد، نمی‌ارزد، گران است و اینها را بگذاریم برای بچه‌های بازار ولی واقعیت این است که این محصول تعریف صریح یک «خودروی جدید» از صنعت خودروسازی ما را به تصویر می‌کشد.

*عکاس: عرفان اسلام پناه

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

45 دیدگاه

teylor(26 روز پیش)

قیمت تارا در بازار نهایتآ بیست سی میلیون از شاهین میتونه گرونتر باشه. بیشتر از این قیمتا نه کسی میخره و نه می ارزه. امروز اگه شاهین ۳۳۵ میلیون معامله شه تارا هم میشه ۳۶۰ میلیون نه بیشتر. پس با آگهی های غیر واقعی و الکی وقت خودتونو تلف نکنید. مگر اینکه کارخانه قیمتو گرونتر کنه که اون موقع بله گرونتر میشه وفتی کارخانه ۲۹۰ داده تو بازار بیشتر از ۳۶۰ فروش نمیره

وحید حیدرب (7 روز پیش)

با ۳۹۰ تومن توبازار هر چند تا بخواین موجوده .قیمت روز تارا حد اکثر مابین ۳۸۰ تا ۳۹۰ تومنه

Mohamadkahe(276 روز پیش)

ایرانخودرو و سایپا اگه بزارن ماشین های خارجی بیاد ببینم بازم فروش دارن؟؟لگن و به خون باباشون میفروشن اسمشم میزارن خودروی ملی که کپی شده از هزار جاس و قطعاتشم ندارن وارد میشه بعد هم به بهونه تحریم تحویل نمیدن این است خودروی ملی بعد میگن چرا به ماشینای ما توهین میکنی

Hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh (46 روز پیش)

سلام فیلم شو کجا میشه دید ؟ فیلم تارا رو ؟

Hosain002(112 روز پیش)

سلام یکی تو نظر سنجی نوشته بود با قد 183 سرش به سقف دنا پلاس گیر کرده خوب منم 180 قد دارم ولی فاصله تا سقف مناسب بود.حداقل به کلم نمی خورد. بعد آقایانی که نظر میدید وقتی یه کمپانی یه محصول زیبا و جدید میده نمیگن این لگن چیه میگن ایول دمتون گرم . بعدشم بدبختی بازار خودرو به ایران خودرو چه ربطی داره به دولت و سیاست کلی کشور وابسته هست که روش دو برابر گمرک میگیرن . لطفا یقه رو درست بچسبید.

kbehravan (86 روز پیش)

گیر کردن سر به سقف فقط به قد بستگی نداره و بیش از اینکه به قد بستگی داشته باشه به میزان چاقی و با عرض معذرت به حجم باسن بستگی داره.

miras1360(285 روز پیش)

بخدا سوار دنا اتومات شدم سرم کامل چسبید به سقف و سانروف با قد ۱۸۳ واقعا فکر نمیکنن یه محصولی رو تولید میکنن

Vahedm321 (159 روز پیش)

ما یکی از خودروسازها ی قدیمی هستیم قبل از کره جنوبی .چین که جای خود دارد ولی واقعا ضعف ما کجاست خودروسازها ی دنیا روز به روز درحال پیشرفت هستن ولی ما چی؟ بعد از چند سال یه خودرو جدید از روی خودرو های از رده خارج شده فرانسوی ها می سازیم و حسابی از رقابت جاموندیم و این بازار تحمیلی هم پایان غم انگیزی خواهد داشت و تا ابد با این روش نمی تونه ادامه بده قطعا بزرگترین دلیل این آبرو ریزی مدیریت نالایق و غیر دلسوز هست. امیدوارم که این صنعت راه درست اش رو بتونه پیدا کنه وگر نه نمیتونه دوام بیاره

Babaaak(345 روز پیش)

یه لگن دیگه به لگن های تولید داخل اضافه شد ، ۵ ساله جیلی امگرند ۷ دارم که راحتی صندلی هاش و قدرت و امنیت و استحکام قطعات و مصرف بنزین ... جیلی می ارزه به کل ماشین های ایرانی ، یه خودرو در حد کره ای ها و بهتر از سایر چینی ها ، اگه امکانات جیلی امگرند ۷ رئ بخوان روی یه خودروی ایرانی قرار بدن شما قیمتش رو خودتون حساب کنین : ۱۰ کیسه هوا ، صندلی های هواپیمایی ، تهویه اتوماتیک ، سانروف ، صندلی برقی ، اتاق بزرگ و جادار ، بسیار کم استهلاک ، کم مصرف ، شیشه های دودی مخصوص ، موتور قدرتمند ۱۸۰۰ سی سی و مهمتر از همه ظاهر بسیار زیبا و جذاب و .... ، تمام ماشین های ایرانی و برخی چینی ها و کره ای ها رو داشتم و تنها ماشینی که دلم نیومده بفروشم و نظرمو نسبت به خودروی چینی عوض کرد جیلی امگرند ۷ بود چون واقعا نسبت به قیمتش یه خودروی فوق العاده هست ، هر ماشینی هم خریدم جیلی رو نگه داشتم که جون میده برا مسافرت و جاده ، خلاصه ماشین های ایرانی واقعا همه چیزشون آزار دهنده هست

asghar11 (166 روز پیش)

داداش کسی ازت نمیخره شناسنامه هست وسایلش هم که بایدبروی چین پیداکنی

Poo (192 روز پیش)

کاری به کیفیت ساخت ماشینای ایرانی و چینی و کره ای ندارم ولی اگه ماشین چینی بخریم، جیب سوپ خفاش خور هارو پر میکنیم همونایی که یه ویروس ساختن و دنیا رو بیچاره کردن

Arta1 (213 روز پیش)

چینی و ایرانی جفتشون دست پخت یک آشپزند تنها چینی ای که ازش راضی بودم بایک سنوا 2014 بود که متاسفانه نیامده رفت و بازار امروز افتاده دست چینی هایی که با قیمت نجومی قوطی حلبی میفروشند . اگر مالک یک خودروید تعریف متعصبانه نشون میده یا خودرویی به جز اون نداشتید یا بازارگرمی میکنید

Amirreza1362 (274 روز پیش)

لطفا درست صحبت کنید ، بعدشم من نگفتم چینیا نسبت به مارکای جهانی بهترن و در این شکی نیست که آرم بنز به کل چینیا میرزه ولی من گفتم حداقل از ایرانیا بهترن

Amirreza1362 (287 روز پیش)

لطفا چینیا رو با ایرانی مقایسه نکنید من خودم خودروی چینی ندارم ولی سوار شدم و بسیار قابل تر از خودرو های ایرانی هستند و البته اگه در اینترنت سرچ کنید میبینید که خودرو هایی مثل هنگ چی اچ ۹ و یا ام جی Hector ماشین های چینی قابلی هستند

mohamadreza123 (290 روز پیش)

تو برو همون لگن چینی تو سوار شو, آدم هایی مثل تو باعث شدن تو سری خور بشیم و به جای سوار شدن به ماشین های روز اروپا و آمریکایی باید لگن های چین و ایران خودرو سایپا سوار بشیم. انقد الکی ماشین های چین گنده نکنید

Arta1(213 روز پیش)

سلام دوستانی که در پیش فروش برنده شدن نگهدارند سود خوبی خواهند کرد و مراقب باشن سرشون کلاه نره حواله رو بدن بره . ولی برای استفاده شخصی پیشنهاد میکنم با قیمتی که قراره داشته باشه برید سمت برخی خودرو های چینی یا کره ای . بزرگترین عیب این خودرو موتور 110 اسب بخار این خودروست و دوم گیربکس که مشخص نیست چه نتیجه ای داشته باشه و ازمایش خودشو پس نداده . سایر محصولات ایران خودرو تجربه به من نشون داده که کیفیت ساخت داخل خودرو پایین هست مثلا دنا از بی کیفیت ترین پلاستیک های بازار بود ، فضا داخلی بدی هم داشت و اگه قد بلندتر از 175 دارید به شدت اذیت میشید و صدا باد هم داخل کابین به شدت زیاد بود و در کل من دیگه برای استفاده شخصی سمت این سری ماشین ها نمیروم گول دلال و مافیا رو نخورید تبلیغات همش دروغه احتمالا ایمنی پایینی هم داشته باشه دقیقا مثل دنا . هر وقت فرستادند برای تست اروپا اونوقت میتونن بگن ایمن هست . متاسفانه خریدار ایرانی به ظاهر چراغ ها و اینچ مانیتور بیشتر از ایمنی توجه میکنن که من تقاضا میکنم جان شیرین خودتون رو با سایز مانیتور و بازار دست دوم عوض نکنید

مجید سمیعی (197 روز پیش)

درست ولی کسی میخره این ماشینو بالای 350؟ باید طرف مغز خر خورده باشه واسه موتور Tu5 که یه ارم +( روش اظافه شده الکی الکی ) 350 پول بده. اونچنان سودی نداره ایران خودرو که کمتر 290 نمیده این ماشینو. تو بازار هم کسی بیشتر 350 نخواهد خرید. اینه شاهین سایپا. خودشون رو به در و دیوار میزنن دلال ها که بفروشن ولی نمیتونن. بنظرم این ماشین نهایت 320 ارزش داره بالاتر از این، خودروهای صفر خیلی بهتر و حتی اتوماتیک میشه خرید. از لحاظ ظاهری هم واقعا دنا پلاس خیلی قشنگ تر از این هست. موتور اون تازه 1700 هست . رینگ هم که برعکس دنده ای این تارا داره . در نتیجه کسی بخواد اینو بخره بنظرم دنا پلاس تو اولویت بزاره کار عقلانی کرده. البته هم دنا و هم تارا جفتشون بد هستن . متاسفانه ما تو ایران باید بین بد و بدتر یکی رو انتخاب کنیم

Mhdi138455(288 روز پیش)

من خودم تو پیش فروش برنده شدم و خیلی ماشین عالی هستش بعضی ها که میگویند خوب نیست لیاقت این رو ندارند

Alifhi (219 روز پیش)

سلام لطفا برین فیلم معرفی ببینین بعد نظر بدید الکی چرا تعصب دارید.

bABAAK (288 روز پیش)

پیش فروش تارا ولی واقعا ماشین خوبی

Hjjjjjjj(285 روز پیش)

واقعا که این ایرانخودرو شورشو در اورده اخه خودرویی با این ابعاد و هیکل، برداشتن موتور tu5گزاشتن که روی پارس و405 کم میاره من به شتاب اولیه کار ندارم ولی خودم یک 405 tu5 دارم که توی گردنه های کوردستان به زوزه می افته با چهار سرنشین واقعا مسخره با قیمت این خودرو به نظر من مگان1600 مدل88 یا89 میشه خرید که بهتره نسبت به این تارا . فقط خدا کنه کیفیت داشبوردش مثل 405 و پارس های جدید نباشه که ابرو ریزی به بار میارین خداییش

Alifhi (219 روز پیش)

نزدیک 400 تومن تو نمایندگی ببین بیاد بازار چقدر میشه😂

32Hamidyazdani32 (282 روز پیش)

قیمتش چنده؟

DJMoHoMix Mohammad Hossein(462 روز پیش)

خدایی برمیدارین از ماشین وارداتی کپی میکنین بعد میگین تماما ایرانی یا درصد میذارید هروقت تونستین اون کیفیت ماشین خارجی رو بزنین بعد بگین تماما ایرانی این همون پژو ۳۰۱ هست که یکم فیس لیفت شده و درصد الیاژ و مواد کار رفته توی بدنش از ماشین اصلی ۹۹ درصد ضعیفتره شرکتی که هنوز ماشینای ۴۰ ۵۰ سال پیش رو داره تولید میکنه هیچوقت نمیتونه ماشین خوبی رو ارائه بده اونم با قیمتی که به فکر جیب مردم باشه واقعا متاسفم واسه شرکت ایرانخودرو و سایپا که هیچوقت پیشرفت نکردن دلشون خوشه فقط کپی میکنن ته جالب بودنش اینه شرکت اصلی مثل پژو یا کیا یه مدت یه ماشینو میسازن (۴۰۵ و پراید) میدن ایران ایران خودرو و سایپا میان ۳۰ ۴۰ سال همونو کپی در حالی که تو کشور اصلیش خیلی وقته تولیدش متوقف شده و خودرو با کیفیت تری داره میسازه همین موتور و بدنه رو دست کاری میکنن میگن ماشین جدید ساختیم گرچه خر همونه فقط پالونش عوض شده😂😂 واقعا که جیب مردم بی زبون که برای کارهای روزمرشون مجبورن یه ماشین داشته باشن رو با ماشین آشغالتون خالی میکنین پول کلان میدن که ماشینشون کیفیت داشته باشه نگران جونشون نباشن ولی یه ماشینی تحویل میگیرن که کیفیتش صفره متاسفم واسه این رویه ای که پیش گرفتین شما در برابر جون تمام اون ادمایی که توی تصادفات رانندگی فوت میکنن یا در برابر اون کسانی که توی تصادفات با این کیفیت ماشیناتون آسیب میبینن مسئولین نمیدونم کی میخواین به خودتون بیاید و خون مردم رو نریزین یه نفر چاقو میکشه و برای قتل یه نفر عذاب وجدان میگیره شماها سالانه ماهانه روزانه جون خیلیارو با این کیفیت ها میگیرین ولی یه ضرب المثل هست که میگه ککشم نمیگزه واسه شما ها صدق میکنه که اصلا قید و بندی از حال و احوال مردم ندارید و فقط و فقط به فکر جیب و منفعت خودتونین متاسفم واقعا😑

Alifhi (219 روز پیش)

دمت گرم حرف دل همرو زدی

Sh1365 (280 روز پیش)

دوست عزیز تا کی قراره پیشداوری کنین . خب شما از ایران خودرو و سایپا خرید نکنید .نگران مردم هم نباشید خودشون میدونن چی براشون مناسبه . تا زمانی ک خودمون و قبول نداشته باشیم مطمئنا پیشرفت هم نمیکنیم .

Mojiii (286 روز پیش)

👍👍👍👍👍

Alikhan (297 روز پیش)

اره والا واقعا دمت گرم

Qeffgyfddrg (332 روز پیش)

به خدا دمت گرم درد دل همه مردم همینه

hosii123(259 روز پیش)

سلام خیلی ماشین قشنگیع رخ جلوش عالیع فقط حیف چراغای پشتشو زیادی گنده کردن و از زیباییش کم شده

Show More