• بيمه شخص ثالث موتورسيکلت

قیمت بیمه انواع موتور در سال جدید

نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت 1403

16 فروردین 1403 08:01

قیمت بیمه شخص ثالث موتور در 1403

فروردین 1403: پس از تعیین نرخ دیه سال 1403، شرکت بیمه مرکزی نیز نرخ جدید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت 1403 را مطابق جدول زیر، اعلام کرد:

نرخ بیمه شخص ثالث انواع موتورسیکلت
نوع وسیله گازی دنده‌ای 1 سیلندر 2 سیلندر به بالا دنده‌ای 3 چرخ
سال 1400 481,000 587,000 645,000 694,000
سال 1401 582,000 711,000 781,000 840,000
سال 1402 756,000 924,000 1,015,000 1,092,000
سال 1403 1,025,000 1,252,000 1,375,000 1,479,000

*قیمت‌ها برحسب تومان است.
*به حق بیمه هر وسیله نقلیه، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می‌شود.

لیست خاکستری برای وسایل نقلیه فاقد بیمه

دی 1402: علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی، اعلام کرد هر کسی که وسیله نقلیه بدون بیمه شخص ثالث داشته باشد، به مرور در لیست خاکستری قرار می‌گیرد. ابتدا به او مهلتی داده می‌شود که اگر بیمه‌نامه شخص ثالث تهیه نکرد، چه در مورد خودرو و یا چه در مورد موتورسیکلت باشد، اول در لیست خاکستری قرار می‌گیرد و مهلت داده می‌شود و بعد از آن کارت سوخت او باطل می‌شود. در حال حاضر این طرح برای خودروهای گازوئیل‌سوز اجرا می‌شود و به تدریج سایر خودروها و موتورسیکلت‌ها هم در لیست خاکستری قرار می‌گیرند.

وی افزود در حال حاضر از 12.5 میلیون موتورسیکلت شماره شده، فقط 1.5 میلیون موتورسیکلت اقدام به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث کرده و بیش از 90 درصد آنها به تعداد 11 میلیون موتور بدون بیمه شخص ثالث تردد می‌کنند، در حالی که اکثر آنها کارت سوخت دارند و سهمیه بنزین استفاده می‌کنند. همچنین در مجموع از 38 میلیون وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت، تنها 25 میلیون وسیله دارای بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث هستند. یعنی از مجموع خودروها و موتورهای در حال تردد، 34 درصد بدون بیمه‌نامه شخص ثالث هستند، دولت برای تشویق موتورسواران برای خرید بیمه نامه شخص ثالث تصویب کرده است که موتورهایی که برای اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند، از تخفیف 20 درصدی بیمه‌نامه ثالث برخوردار شوند.

 در حال حاضر با فرا رسیدن ماه رجب، که اولین ماه حرام سال است، نرخ دیه کامل به 1.2 میلیارد تومان رسیده و اگر موتورسوار بدون بیمه تصادف کند، مجبور می‌شود تمام زندگی خود را برای پرداخت خسارت بپردازد. در حالی که شرکت‌های بیمه انواع تخفیفات و روش‌های خرید قسطی بیمه در نظر گرفته‌اند و اخیراً نیز در تفاهمی که بین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و بانک قرض‌الحسنه دولتی امضاء و قرار شد اعتبار بیمه‌ای به مبلغ 20 میلیون تومان برای مشتریان در نظر گرفته شود که مردم می‌توانند بیمه‌نامه قسطی خریداری کنند و اقساط آن را به بانک بپردازند و بدین ترتیب خود را در مقابل حوادث ناگوار بیمه کنند.

ضریب نفوذ بیمه در کشور ما حدود 1.7 درصد است در حالی که در اکثر کشورها ضریب نفوذ بیمه هفت درصد است و برای تقویت این ضریب علاوه بر بیمه‌نامه‌های شخص ثالث باید بیمه زندگی رونق پیدا کند و همچنین بیمه‌های عمر و پس‌انداز، بیمه مسؤولیت و بیمه مهندسی در بین مردم از رونق برخوردار شود تا ضریب نفوذ بیمه تقویت شود.

تخفیف 20 درصدی بیمه برای موتورهای نوشماره

دی 1402: مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تأمین خسارات‌های بدنی، اعلام کرد با پیشنهاد صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و تصویب هیأت دولت، مقرر شد موتورسیکلت‌هایی که برای اولین‌بار شماره‌گذاری می‌شوند، از تخفیف 20 درصد در حق بیمه پایه برخوردار شوند. مصوبه هیأت وزیران در تاریخ 20 دی‌ماه 1402 به تصویب رسید و 24 دی‌ماه با امضای معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که برای اجرا باید توسط شورای عالی بیمه ابلاغ شود.

وی درباره این تصمیم توضیح داد طبق اطلاعات پلیس راهور، 12.5 میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده در کشور وجود دارد در حالی که فقط 1.5 میلیون موتور دارای بیمه‌نامه شخص ثالث است. بنابراین حدود 11 میلیون موتور فاقد بیمه بوده‌اند. پیشنهاد تخفیف 15 درصد از سوی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی برای موتورسیکلت‌هایی که تازه شماره‌گذاری می‌شوند ارائه شد اما این پیشنهاد در شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی مطرح شده و پیشنهاد تخفیف 20 درصدی به دولت ارائه شد. خوشبختانه این پیشنهاد در دولت تصویب شد که علاوه بر تخفیف 20 درصدی، حق بیمه برای موتورهای نوشماره الزامی هم ایجاد شد که بیمه موتورسیکلت‌ها مانند سایر وسایل نقلیه حداقل یکساله صادر شود.

وی افزود قبلاً شرکت‌های مونتاژ کننده موتورسیلکت برای دور زدن قانون بیمه شخص ثالث موتورها را به مدت یک هفته با نرخ ناچیزی بیمه می‌کردند و بعد از شماره‌گذاری و ترخیص در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دادند. در حالی که بیمه شخص ثالث نداشت. بنابراین بیش از 11 میلیون موتور بدون بیمه در کشور تردد می‌کردند. مطابق ماده 34 قانون بیمه شخص ثالث، همه وسایل نقلیه از جمله موتور و ماشین باید بیمه‌نامه شخص ثالث داشته باشد و وسایل نقلیه‌ایی که برای اولین‌بار شماره‌گذاری می‌شوند از تخفیف 20 درصدی حق بیمه برخوردار خواهند شد و این برای فرهنگسازی بیمه و الزام مردم به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث است.

‌وی تاکید کرد 90 درصد موتورسیکلت‌ها، بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند، در حالی که روزانه شاهد وقوع تصادفات زیادی توسط راکبان موتورسیکلت در سطح شهر و جاده‌ها هستیم. قطعا این راکبان، خود و دیگران را به خطر می‌انداختند و اگر تشویق‌هایی مانند تخفیف 20 درصدی در نظر گرفته شود انتظار می‌رود تعداد بیشتری از موتورسواران بیمه‌نامه شخص ثالث خریداری کنند.

نقل و انتقال موتور به شرط داشتن بیمه نامه

دی 1402: مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی، می‌گوید بر اساس ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث خودروهایی که گازوئیل‌سوز هستند، طبق اعلام ستاد سوخت کشور صدور کارت سوخت و شارژ سهمیه ماهانه به شرط داشتن بیمه شخص ثالث انجام می‌شود، در مورد موتورسیکلت‌ هم همین‌گونه است و نصب پلاک موتورسیکلت، تعویض پلاک موتورسیکلت و ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ و انتقال پلاک موتور به نام دیگری نیز به شرط داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث است.

مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی گفت:‌ در حال حاضر حدود 6 میلیون کارت سوخت موتورسیکلت در کشور وجود دارد، در حالی که فقط یک میلیون و 300 هزار موتورسوار بیمه‌نامه شخص ثالث دارند، یعنی بیش از 4 میلیون و 700 هزار موتورسوار در حالی که کارت سوخت دارند، اما بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند.

تخفیف 20 درصدی بیمه یک ساله موتورسیکلت 

دی 1402: رئیس‌کل بیمه مرکزی، درباره تسهیلات خرید بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت توضیح داد بیمه مرکزی از طریق شورای عالی بیمه با هدف ترغیب دارندگان موتورسیکلت به خرید پوشش بیمه شخص ثالث و ایجاد پوشش همگانی بیمه شخص ثالث دارندگان موتورسیکلت، که عموما از اقشار کم برخوردار جامعه هستند، قانون تخفیف 20 درصدی برای صدور یک ساله بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر را تصویب کرد.

وی همچنین اعلام کرد ارائه بیمه نامه کمتر از یک سال برای موتورسیکلت های صفر کیلومتر ممنوع شده است. از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بیش از 1 میلیون 790 هزار بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده برای انواع موتورسیکلت توسط شرکت‌های بیمه صادر شده است، ولی در حال حاضر فقط بیمه نامه‌های مربوط به تعداد یک میلیون و 300 هزار دستگاه موتورسیکلت معتبر هستند.

وی افزود بررسی‌ها نشان می‌دهد، تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور که باید طبق قانون، برای انجام شماره‌گذاری پلاک انتظامی توسط پلیس، موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر را بیمه کنند، بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده را به صورت کوتاه مدت خریداری می‌کنند و لذا عملا بسیاری از این بیمه نامه ها در حال حاضر منقضی شده و فاقد اعتبار است.

بیش از 10 میلیون موتورسیکلت فاقد بیمه‌نامه

دی 1402: هدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، اعلام کرد از حدود 12.5 میلیون موتورسیکلتی که وجود دارد، حداکثر حدود 2 میلیون موتورسیکلت دارای بیمه‌نامه هستند و این یعنی بیش از 10 میلیون موتور سیکلت فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث وجود دارد که البته برای این آمار دلایل مختلفی از جمله فرهنگ سازی، شرایط اقتصادی و ... مطرح است.

وی افزود در چند سال اخیر اتفاقات خوبی از جمله بخشودگی‌های بیمه شخص ثالث رقم خورده است که به تازگی هم یکی از این بخشودگی‌ها اعلام شد که زمان آن تا 12 دی ماه است و تمدید هم نخواهد شد. در گذشته شاید نسبت حق بیمه موتورسیکلت به خود وسیله نقلیه عدد قابل توجهی بود . گاهی 10 درصد پول موتور مبلغ حق بیمه بود، اما اکنون که قیمت موتورسیکلت به دلایل مختلفی افزایش یافته است حق بیمه نسبت به قیمت عدد ناچیزی است که ریسک حوادث را توسط شرکت‌های بیمه کنترل می‌کند.

خانم قمصریان گفت صندوق سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان خسارت بابت حوادث مربوط به موتورسیکلت پرداخت کرده است. دو نکته وجود دارد؛ یک اینکه این هزار میلیارد تومان به دلیل تعداد پایین موتور سیکلت‌های بیمه شده است و مورد بعد اینکه فرق صندوق با شرکت‌های بیمه این است که شرکت‌های بیمه در تصادفات خسارت زیان دیده‌ها را پرداخت و برای بازیافت مراجعه نمی‌کنند، اما صندوق خسارت زیان دیدگان را پرداخت می‌کند. اولا به مقصر هیچ خسارتی پرداخت نمی‌شود دوما صندوق مکلف است طبق قانون خسارت پرداختی را از راننده مقصر فاقد بیمه پس گیرد. بنابراین توصیه ما به هموطنان این است که بیمه‌نامه خریداری تا هنگام حوادث خسارت دریافت کنند.

تخفیف 20 درصدی برای بیمه یک ساله شخص ثالث

آبان 1402: علی بنیادی نائینی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، در چهارصد و هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی بیمه اعلام کرد تردد موتورسیکلت‌های فاقد بیمه نامه شخص ثالث در سطح شهر همواره مخاطراتی را به همراه دارد که علی رغم طرح‌های تشویقی و فرهنگ سازی های صورت گرفته از سوی صنعت بیمه در راستای ترغیب راکبان موتورسیکلت به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث، آن گونه که مورد انتظار می‌رفت، اثر گذار واقع نشده است.

وی در راستای پیشنهاد عدم صدور بیمه نامه کوتاه مدت برای وسایل نقلیه صفر کیلومتر از سوی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و موافقت اعضای کمیسیون تخصصی شورای عالی، توضیح داد این پیشنهاد از سوی اعضای شورای عالی بیمه مورد موافقت قرار گرفت و به تبع آن صدور بیمه نامه کوتاه مدت برای موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر متوقف شد و شرکت‌های بیمه و خودروسازان، ملزم به صدور بیمه نامه یک ساله شخص ثالث برای این وسیله نقلیه صفر کیلومتر و نوشماره خواهند شد.

آقای بنیادی تاکید کرد با هدف حمایت، تشویق و ترغیب خرید بیمه نامه شخص ثالث، با ارائه تخفیف 20 درصدی بیمه شخص ثالث یک ساله موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر موافقت شد. صنعت بیمه با ارائه این طرح تشویقی، سعی دارد فرصت دیگری برای بهره مندی از مزایای بیمه شخص ثالث در اختیار راکبان موتور سیکلت قرار دهد.

وی امیدوار است این مصوبه پس از طی مراحل بعدی و ارسال به دولت در راستای اصلاح موارد 5 و 7 آئین نامه اجرایی ماده 18 قانون بیمه اجباری شخص ثالث برای هموطنان عزیز منشأ خیر واقع شود.

بخشودگی جرایم موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه

مرداد 1402: بیمه مرکزی، نامه‌ای را درباره بخشودگی جرایم موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه، منتشر کرد. متن این نامه به شرح زیر است:

«در اجرای بند «1- 7» «دستورالعمل تعیین میزان، نحوه وصول، تقسیط و بخشودگی مبلغ موضوع بند «ب» ماده (24) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسائل نقلیه»، موضوع صورت جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صندوق تامین خسارت‌های بدنی و نظر به موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مجمع عمومی صندوق با پیشنهاد رئیس کل بیمه مرکزی مبنی بر بخشودگی مبلغ جریمه مذکور، به اطلاع می‌رساند. به منظور حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه و در راستای ترویج فرهنگ بیمه‌ای، 100 درصد مبلغ جریمه فوق‌الاشاره مربوط به کلیه وسائل نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه‌نامه از تاریخ دوم شهریور 1402 همزمان با آغاز هفته دولت، تا پایان 18 شهریور 1402 به مدت 17 روز و صرفا در صورت خرید بیمه‌نامه شخص ثالث با مدت اعتبار یکساله مورد بخشودگی قرار گرفته است. لذا شرکت‌های بیمه مکلفند، در بازه زمانی تعیین شده از دریافت جریمه مذکور خودداری نمایند.»

تخفیف 15 درصدی برای موتورهای صفر کیلومتر

مرداد 1402: سیصد و شانزدهمین جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه، به منظور بررسی و اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری از ارائه بیمه نامه کمتر از یکسال برای وسایل صفر کیلومتر برگزار شد. علی بنیادی‌نائینی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، در راستای پیشنهاد عدم صدور بیمه‌نامه کوتاه‌مدت برای وسایل نقلیه صفرکیلومتر از سوی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و موافقت اعضای کمیسیون تخصصی شورای عالی، اعلام کرد در صورت موافقت شورای‌عالی بیمه، صدور بیمه‌نامه کوتاه مدت برای وسایل نقلیه صفر کیلومتر متوقف می‌شود.

وی افزود بر این اساس شرکت‌های بیمه و خودروسازان، ملزم به صدور بیمه‌نامه یک ساله شخص ثالث برای وسایل نقلیه صفر کیلومتر و نوشماره خواهند شد. باهدف حمایت، تشویق و ترغیب موتورسیکلت‌سواران برای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث، با ارائه تخفیف ۱۵ درصدی بیمه شخص ثالث یک‌ساله موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر موافقت شد.

شماره‌گذاری موتورسیکلت فقط با بیمه‌نامه

تیر 1402: مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، اعلام کرد شماره گذاری و صدور پلاک موتور سیکلت های صفر کیلومتر منوط به صدور بیمه نامه شخص ثالث شد. این مهم در راستای اجرای ماده 45 قانون بیمه اجباری شخص ثالث و افزایش ضریب نفوذ بیمه با دستور دادستان کل کشور و هماهنگی‌ دستگاه‌های ذی ربط محقق شد.

پیش از این اغلب موتورسیکلت‌ها در کارخانه‌ها بدون بیمه نامه شخص ثالث پلاک شده و در مراکز فروش عرضه می‌شدند.

بیش از 10 میلیون موتورسیکلت بیمه شخص ثالث ندارند

خرداد 1402: قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی وزارت امور اقتصادی و دارایی، عنوان کرد بر اساس قانون بیمه اجباری شخص ثالت، تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعم از خودرو سواری، موتورسیکلت، وسایل کشاورزی و راهسازی و انواع قطارها مشمول بیمه اجباری شخص ثالث هستند و مکلفند که بیمه نامه شخص ثالث داشته باشند.

وی توضیح داد یکی از تکالیف قانون بیمه اجباری این است که هیچ خدمتی اعم از معاینه فنی، کارت سوخت و ... به وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه نباید داده شود. بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت فاقد بیمه نامه شخص ثالث و همچنین حدود ۳ میلیون وسیله نقلیه سواری وجود دارد؛ بخش اعظمی از وسایل کشاورزی و راهسازی نیز فاقد بیمه نامه هستند که باید اقدام لازم را انجام دهند. با توجه به اینکه در ماه های حرام قرار داریم و دیه امسال در ماه های حرام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در ماه های عادی ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شده، لذا اگر وسیله نقلیه ای فاقد بیمه باشد مقصر باید هزینه بالایی را متحمل شود. البته این خسارت توسط صندوق تأمین پرداخت می شود اما صندوق باید این هزینه را بازیافت کند.

وی افزود صندوق تامین خسارت های بدنی در سال گذشته بیش از ۴ هزار میلیارد تومان  خسارت پرداخت کرده که بیشتر مربوط به موتورسیکلت و خودرو سواری بدون بیمه بوده است. افرادی که فاقد بیمه شخص ثالث هستند به این امید نباشند که صندوق خسارت را پرداخت می کند، صندوق از دارایی ها و سهام عدالت و یارانه و هر امکانی که مهیا باشد برای بازیافت استفاده خواهد کرد. با لطف قانون و این صندوق و همراهی های صندوق و ستاد دیه، در زندان های کشور زندانی ناشی از تصادف رانندگی وجود ندارد و با این همکاری ها در اولین فرصت نسبت به آزادسازی زندانی اقدام می شود اما مبلغ از مقصر بازیافت می شود.

آمار بیمه نامه موتورسیکلت در ایران

خرداد 1402: مهدی قمصریان، مدیر عامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی کشور، اظهار کرد بیش از 11.5 میلیون موتورسوار در کشور وجود دارد که از این میان تنها 1.5 میلیون نفر یعنی حدود 13 درصد موتورسواران، بیمه نامه شخص ثالث دارند. علاوه بر این، 3 میلیون دستگاه خودرو سواری نیز در کشور، فاقد بیمه نامه هستند.

وی توضیح داد این صندوق برای جبران خسارات رانندگی در مواردی که تحت پوشش بیمه نیستند، ایجاد شده است. براساس قانون، ارائه هرگونه خدمت به وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث ممنوع است و بر همین اساس شماره گذاری وسایل نقلیه کشاورزی نیز باید منوط به خرید بیمه نامه باشد. آقای قمصریان افزود: تا سال 1401 حمل و نقل ریلی کشور، فاقد بیمه نامه شخص ثالث بوده است. اما خوشبختانه در سال 1402 قطارها نیز مشمول حق بیمه نامه شخص ثالث شده‌اند که یک گام مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد که میزان تلفات جاده‌ای طی یک هفته در کشور، معادل سقوط دو فروند هواپیما است. در این راستا علاوه بر اصلاح نقاط  خطرآفرین و ارتقای کیفیت خودروها، باید به دنبال ارتقای فرهنگ راهنمایی و رانندگی و گسترش فرهنگ بیمه باشیم.

تخفیف بیمه مستمر برای موتورسیکلت‌

آذر 1401: وزیر امور اقتصادی و دارایی، برای حمایت از اقشار کم‌درآمد، به ویژه دارندگان موتورسیکلت و در چارچوب اختیارات و ظرفیت قانون بیمه اجباری شخص ثالث، دو پیشنهاد مهم را به بیمه مرکزی ارائه داده است. 

پیشنهاد اول، با اختیار حاصل از حکم مقرر در تبصره (4) ماده (18) قانون بیمه شخص ثالث، ارائه حداقل 5 درصد تخفیف اختصاصی و مستمر برای موتورسیکلت‌ها است. 

همچنین با توجه به رواج موتورسیکلت‌های برقی درسطح کشور و به‌منظور حمایت از محیط زیست و رانندگی ایمن و کم خطر، صندوق تامین خسارت‌های بدنی پیشنهاد کرده نرخ حق بیمه موتورسیکلت‌های برقی، مشابه و همسان با موتورسیکلت‌های گازی محاسبه و ابلاغ شود. 

هدف اصلی این پیشنهاد‌ها، ایجاد پوشش همگانی برای دارندگان وسایل نقلیه موتوری و همچنین حمایت از اقشار کم برخوردار جامعه اعلام شده است. 


اخبار بیمه نامه در ایران

آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، قیمت بیمه موتورسیکلت، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

اخبار تصادفات رانندگی در ایران

آخرین وضعیت تصادفات رانندگی، جدیدترین آمار سوانح رانندگی ایران به همراه وضعیت تلفات جاده‌ای ایران، نکات مهم درباره خرید خودرو تصادفی، مهم‌ترین کارهایی که بعد از تصادف خودرو باید انجام داد، شرایط گرفتن کروکی آنلاین پلیس در تصادف و نحوه جابجا کردن خودرو بعد از تصادف رانندگی و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

 
دیدگاه کاربران