• بررسي موتور M15 پلاس سايپا

عرضه کوییک G و ساینا G با موتور جدید

مشخصات موتور M15 پلاس سایپا (Saipa M15i)

25 آذر 1402 09:00

کاهش مصرف سوخت با موتور M15i

آذر 1402: موتور M15i با هدف ارتقای عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت در گروه سایپا تعریف و به منظور استفاده در خانواده ایکس ۲۰۰ تولید شد. پس از طی دوره ایی چند ساله، طراحی و تولید این محصول در اواخر سال 1400 به منظور افزایش طول عمر پلتفرم X200 بررسی و با تکیه بر توان داخلی و پس از انجام تست های موفقت آمیز عملکردی و دوام در دستور کار قرار گرفت.

موتور جدید M15i دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و قابل ارتقاء به یورو 6 است و مصرف سوخت آن مطابق با الزامات قانونی تعریف شده است؛ این موتور بر روی دو خودروی کوییک GX و ساینا نهایی و در حال عرضه است.

موتور M15i نسبت به نسل قبلی خود تغییراتی نظیر افزایش بازدهی، توان موتور و کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته است؛ این تغییرات در قطعات اصلی موتور شامل منیفولد هوا،‌ منیفولد دود، سرسیلندر، پیستون و رینگ،‌ یاتاقان های ثابت و متحرک موتور، ماژول VVT و تغییراتی در بلوک سیلندر جهت نصب بر روی محصولات گروه X200 اعمال شده است. همچنین با توجه به این تغییرات، توان موتور به 90 اسب بخار و گشتاور موتور به 137 نیوتن متر رسیده است. 

لازم به توضیح است بیش از 80 درصد قطعات این موتور ساخت داخل است و تمامی نمونه های تولیدی با همکاری زنجیره تامین داخلی و با بهره مندی از زیرساخت های تولید داخل صورت گرفته است. گفتنی است: طی سال جاری 8400 دستگاه خودرو کوییک GX و ساینا با موتور M15i تولید شده است و ظرفیت تولید این موتور بر اساس زیر ساخت های تامین تا پایان سال به تولید 800 دستگاه در روز خواهد رسید.

عرضه محصولات سایپا با موتور جدید

آبان 1402: سایپا با هدف افزایش توان، گشتاور و کاهش مصرف سوخت محصولات خود، به توسعه و تولید موتور ارتقا یافته M15 i  اقدام کرده و به زودی محصولات این گروه با این موتور به بازار عرضه خواهد شد.

ویژگی‌های این پیشرانه ، شامل ارتقا به یورو 5،  قابلیت ارتقا به یورو 6 و افزایش کیفیت در محصولات پلتفرم X200 گروه سایپا است و توسط مگاموتور ساخته می‌شود.

طبق اعلام شرکت، تغییرات و بهبودهای انجام شده روی این موتور شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورت های هوا و دود، قابلیت استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید متناسب با آن و نیز افزایش نسبت تراکم موتور تا 10.5 با استفاده از طراحی پیستون های جدید است. همچنین استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید نیز در راستای کمک به کاهش اصطحکاک موتور و کاهش مصرف سوخت انجام گرفته است. با هدف کمک هرچه بیشتر به کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای کاملا جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و نیز از طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M15 فعلی) در این موتور بهره گیری شده است.

موتور M15i در حال حاضر با انجام موفقیت آمیز تمامی آزمون های عملکرد، مصرف سوخت و دوام، مراحل نصب و انطباق بر روی محصولات جدید کوییک GX، سایناGX، اطلس و سهند گروه سایپا و انجام تمامی آزمون های سطح خودرو، آماده تجاری سازی و ارائه به مشتری است.

این پیشرانه گشتاور 137 نیوتن متر و توان 90 اسب بخار تولید می‌کند. بنابراین دارای برتری حدود 7 درصدی عملکرد و حدود نیم لیتر کاهش مصرف سوخت نسبت به خودروی مشابه مجهز به موتور M15 فعلی است. محصولات گروه سایپا با موتور ارتقا یافته به زودی در طرح های فروش گروه خودروسازی سایپا جهت عرضه به مشتریان قرار خواهد گرفت.

موتورهای جدید سایپا با مصرف سوخت کم تر

دی 1401: آیین گرامیداشت هفته پژوهش، با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و نماینده تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد. در این مراسم ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد پژوهشی با شرکت‌های دانش‌بنیان به امضا رسید. تفاهم‌نامه‌ همکاری در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل جهت ارتقا عملکردی و بهبود راندمان موتور و برنامه‌ریزی تولید 100 هزار خودرو ساینا دوگانه‌سوز با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امضا شد. 

دو تفاهم‌نامه دیگر در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل جهت ارتقای عملکرد و بهبود راندمان موتور تک‌سوز و دوگانه‌سوز CNG و تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل جهت ارتقا عملکردی و بهبود راندمان موتور در سطح خودرو بین دو شرکت مگاموتور و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به امضا رسید. هدف از تفاهم‌نامه گروه خودروسازی سایپا و شرکت ملی و پالایش نفت ایران، کاهش مصرف بنزین، کاهش آلایندگی محیط زیست، تضمین پایداری تامین سوخت و استفاده از سوخت ارزان قیمت CNG در تولید موتورهای این گروه خودروساز است. 

محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل سایپا

آقای تیموری، مدیرعامل سایپا، در این مراسم موارد زیر را متذکر شد:

  • یکی از سیاست‌های گروه خودروسازی سایپا در یک سال اخیر، ایجاد زیرساخت‌ برای تولید خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز است که مصرف سوخت کم‌تر و آلایندگی پایین‌تر خواهد داشت.
  • تولید 100 هزار خودرو سواری ساینا دوگانه‌سوز در سال آینده در دستور کار قرار دارد.
  • در سال آینده 65 هزار خودرو نیسان دوگانه‌سوز در برنامه تولید سایپا قرار دارد. همچنین نیسان‌هایی با ظرفیت حجمی بزرگ‌تر و دوگانه‌سوز به منظور حمل بار بیش‌تر طراحی شده و در دست ساخت است که با تعبیه دو کپسول گازی سی‌ان‌جی روی شاسی، قابلیت 480 کیلومتر پیمایش را دارد.
  • پلتفرم ون 14 نفره دوگانه‌سوز دو کپسوله با 400 کیلومتر پیمایش در سطح شهر، سال بعد عرضه می‌شود.
  • کارهای تحقیقاتی موتور M15 پلاس در شرکت مگاموتور برای خودروهای فعلی پایان یافته و در مرحله تولید انبوه قرار دارد و در خردادماه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
  • موتور M15 پلاس در مقایسه با موتور فعلی یک لیتر بنزین کم‌تر مصرف خواهد کرد. همچنین موتور M24 جدید نیز 2 لیتر از موتور قبلی مصرف کم‌تری دارد و در سال آینده برای خودروهای گروه سایپا تولید خواهد شد.
  • اولین قرارداد تولید موتورهای هیبریدی منعقد شده و تا دو سال آینده خودروها با موتوری تولید خواهند شد که 80 درصد ساخت داخل هستند و علاوه بر  سی‌ان‌جی‌سوز، هیبریدی هم خواهند بود.
  • خودرو جدید آریا با موتور GDI با گارانتی 5 ساله به بازار عرضه خواهد شد.
  • در یک سال گذشته مراجعه مشتریان سایپا به نمایندگی‌ها 400 درصد کاهش یافته است. 

تغییر قلب ساینا و کوییک در آینده‌ای نزدیک!

احسان جابری، قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل مگاموتور، از ارتقای موفقیت‌آمیز و قابل توجه سطح عملکرد و پارامترهای رفتاری موتور M15 سایپا توسط متخصصین مگاموتور، خبر داد.  

وی در این باره توضیح داد که همزمان با کاهش مصرف سوخت، افزایش توان و گشتاور موتور M15، بهبود رفتار موتور در حوزه‌های خنک‌کاری، روغن‌کاری، رفع مشکلات کیفی جاری موتور M15 در دستور کار قرار گرفت که نتایج به دست آمده از آزمون‌های متعدد صورت گرفته بر روی موتور جدید، نشان از ارتقای قابل توجه سطح عملکرد این موتور دارد.

توسعه و تکوین موتور M15GSI با هدف افزایش قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت محصولات  X200 گروه سایپا، به منظور تولید خودروهای جدید، با موفقیت به مرحله نمونه تولید رسید. 

وی افزود مگاموتور با تولید این موتور می‌تواند ضمن ایجاد تنوع اساسی در سبد قوای محرکه محصولات گروه سایپا، الزامات قانونی کشوری در حوزه آلایندگی و مصرف سوخت را در آینده و در صورت ابلاغ به خودروسازان فراهم کند. 

تغییرات مهم در موتور M15GSI

موتور M15GSI برای خودروهای اطلس، سهند و همچنین خودروهای ساینا GX و کوییک GX تولید خواهد شد. موتور جدید مجهز به تکنولوژی VVT (زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها) بوده و با افزایش توان و گشتاور حدود 8 درصد و کاهش 5 درصدی مصرف سوخت و نیز افزایش حدود 9 درصدی گشتاور موتور در دورهای پایین‌تر نسبت به موتور پایه، موجب افزایش لذت رانندگی و شتاب‌گیری مناسب‌تر نسبت به موتور M15 خواهد شد. 

طبق گفته‌های وی، پروژه توسعه موتور M15 پلاس در سال 1396 آغاز شده است. این پروژه از همان زمان با تلاش کارشناسان شرکت مگاموتور ادامه یافت و در حال حاضر با پایان فاز توسعه موتور و اجرایی شدن نقشه و مدارک مربوطه، فاز تکوین قطعات جدید شامل سرسیلندر، منیفولد هوا، منیفولد دود استیل، میل سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ، هوزینگ یکپارچه ترموستات سپر حرارتی و قطعات دیگر با موفقیت به اتمام رسیده است. حال حاضر حدود 50 دستگاه موتور M15GSI تولید شده و تمامی آزمون‌های دوام با استفاده از قطعات جدید ساخته شده توسط زنجیره تامین داخلی با موفقیت به اتمام رسیده و فاز تکوین هم اکنون در مرحله به کیفیت‌رسانی حداکثری این قطعات است.  

آقای جابری پیش‌بینی کرد که موتور M15GSI از اواخر سال 1401 و بر اساس نیازهای مشتری و برنامه تولید خودروساز، در خط تولید شرکت مگاموتور قرار گیرد. 


معرفی انواع پیشرانه ایرانی

برای اطلاع از آخرین خبرها درباره موتورهای ایرانی و همچنین جهت مشاهده اطلاعات فنی انواع موتورهای جدید ایران خودرو، موتورهای جدید سایپا و سایر موتورهای خودروسازان ایرانی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران
Ali1369Mashhad 1402/10/15
تما قطعات تولید خودتونه ولی یه مجموع سرسیلندر یه ماهه برا ما نمیفرستن میگن موجود نداریم واقعا نکه
پاسخ
0
0
0