• موتور ام 20 سايپا (SAIPA M20)

سومین قلب جدید سایپا

مشخصات موتور ام 20 سایپا (SAIPA M20)

1 شهریور 1402 12:00

موتور M20؛ سومین پیشرانه جدید سایپا

شهریور 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، به پیشرفت و توسعه پیشرانه‌های این شرکت کمک شایانی کرده و روند آن را سرعت بخشیده است. سایپا اخیرا نیز با شرکت چینی DAE قراردادی را منعقد کرده است.

سایپا در این مسیر، ابتدا موتور M15 را توسعه داده و نسل جدید آن را با نام موتور M15-GSI ارائه داده است. حداکثر قدرت این موتور به حدود 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 137 نیوتن‌متر می رسد ( 3 اسب بخار قدرت و 10 نیوتون متر گشتاور بیشتر)؛ این پیشرانه با دریچه گاز برقی امکان نصب آپشن‌های متنوع نظیر کروز کنترل را به صورت استاندارد فراهم می کند و از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا VVT نیز بهره می برد.

این ویژگی‌ها باعث شده تا مصرف سوخت از میانگین 7.22 لیتر در صد کیلومتر به 6.93 لیتر در صد کیلومتر برسد. این پیشرانه علاوه بر اتصال به گیربکس 5 سرعته قبلی گروه خودروسازی سایپا، قرار است در محصولات جدید به یک گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی 6 سرعته نیز متصل شود.

دومین قدم سایپا در مسیر توسعه قوای محرکه، موتور M16 بوده که 1.6 لیتر حجم و 16 سوپاپ دارد. این پیشرانه در مدل‌های شاهین پلاس و کادیلا نصب خواهد شد. سایپا ادعا می‌کند که عمق داخلی سازی این موتور بیش از 90 درصد بوده و حداکثر توانش به 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور می رسد. این پیشرانه به گیربکس 5 سرعته دستی متصل می‌شود و قدرت را به محور جلو منتقل می کند.  مصرف سوختش در حالت ترکیبی حدود 7 لیتر اعلام شده است. این پیشرانه استانداردترین گزینه از نظر اعداد و ارقام برای توان‌بخشی به محصولات کلاس C در گروه خودروسازی سایپا است.

سومین و مهمترین مرحله توسعه سایپا، پیشرانه جدیدی است که با نام موتور M20 سایپا شناخته شده و با همکاری کمپانی معتبر DAE به تولید رسیده است. این پیشرانه 2 لیتر حجم و سیستم تزریق سوخت مستقیم GDi دارد. حداکثر خروجی آن به 147 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور آن به 204 نیوتن متر می رسد که قرار است در کراس اور آریا به کار رود. مدیرعامل سایپا وعده داده تا نسخه هیبرید کراس اور آریا نیز طراحی شود. بر اساس شنیده ها احتمالا بخش پیشرانه بنزینی این خودرو از نوع سری 4J کمپانی DAE با حجم 1.6 لیتر و حداکثر توان 121 اسب بخار است.

کمپانی DAE یا Dongan Auto Engine چین بیش از 70 سال در زمینه طراحی و تولید گیربکس و پیشرانه در تنوع گسترده مشغول فعالیت است. این شرکت بخش عمده نیاز خودروسازان چینی را تامین می کند. پایه بسیاری از پیشرانه‌ها و گیربکس‌های این شرکت الگو گرفته از تولیدات میتسوبیشی است و این شرکت موفق به توسعه پیشرانه و گیربکس‌های به‌روز و جدیدی شده تا که می‌تواند به تنوع قوای محرکه گروه خودروسازی سایپا نیز کمک بسزایی کند.

سایپا در راستای همکاری جدید با کمپانی DAE و پیشرانه‌های جدیدی که با همکاری مگاموتور توسعه داده، می‌تواند سبد محصولاتش را گسترش دهد و در این زمینه پیشرفت مطلوبی داشته باشد.


بررسی انواع پیشرانه ایرانی

برای اطلاع از آخرین خبرها درباره موتورهای ایرانی و همچنین جهت مشاهده اطلاعات فنی انواع موتورهای جدید ایران خودرو، موتورهای جدید سایپا و سایر موتورهای خودروسازان ایرانی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران
Mani_Jamali 1402/10/8
کو پس مشخصاتش نزدیک پرایده
پاسخ
0
0
0