صادرات موتور ME16 سایپا به بازار روسیه
اردیبهشت 1402: آقای کیومرث مبلغ ناصری، مدیرعامل شرکت مگاموتور، ضمن اشاره به مدت زمان 8 ماهه برای قرار گرفتن موتور ME16 رو خط تولید، میگوید تولید و افتتاح این خط با عمق ساخت داخل بیش از 90 درصد، وابستگی به واردات را کاهش داده است. او افزود: ارز بری تولید این محصول با اتکا به زنجیره تامین داخل کشور به شدت کاهش یافته است و همچنین افزایش توان تولید موتور روزانه به بیش از 600 دستگاه از دیگر نتایج این پروژه است
مبلغ ناصری در بخشی دیگر از گفتگوی خود گفت: محصول تولید شده توسط مگاموتور در حال سپری کردن آزمون های تست بر روی خودروست که پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح با سرعت به تولیدانبوه خواهند رسید. در نیمه دوم سال 1402 بخشی از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا با موتور 16 سوپاپ مگاموتور وارد بازار میشود.
موتور تولید شده یک محصول به روز و شناخته شده در دنیا است که از استانداردهای سطح بالا با مصرف سوخت پایین برخوردار است؛ به همین دلیل بازارهای صادراتی بسیار خوبی برای این محصول پیش بینی میشود از جمله یکی از این بازارهای هدف، کشور روسیه است.
تولید موتور M16 بدون وابستگی خارجی
اردیبهشت 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در مراسم روز جهانی کار و کارگر در محل شرکت مگاموتور، به راه اندازی مدرن ترین خط تولید موتور ME16 اشاره كرد و گفت بیش از 60 درصد این خط موتور رباتیک است كه بر این اساس خطا در تولید(POKA-YOKE) آن صفر است. در حال حاضر سه خودروی این مجموعه که منتظر موتور بودند، به موتور ME16 مجهز میشوند. موتور جدید گروه سایپا به دست کارشناسان و کارگران شركت مگاموتور و بدون هیچ وابستگی نرمافزاری و سختافزاری به خارج از کشور به بهرهبرداری رسیده و این در حالی است كه تامین آن از خارج از كشور نیازمند حداقل ۳۰ میلیون یورو سرمایهگذاری بود.
وی افزود موتور جديد گروه سايپا كه در شركت مگاموتور راه اندازی شده نسبت به موتورهاي گذشته ارتقا قابل توجهی پيدا كرده و مصرف سوخت آن در حدود 5 درصد كمتر از موتورهای گذشته، گروه است و همچنين كاليبراسيون موتور ME16 توسط مهندسان داخلي انجام شده است .
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا افتتاح مدرن ترین خط رنگ زامیاد در شهریورماه سال جاری و افتتاح کارخانه مگاموتور شماره ۳ در مجموعه کفش ملی را دو پروژه توسعه ای این گروه خودروسازی دانست و گفت در مجموعه مگاموتور شماره ۳ آخرین نسل موتورهای جهان که موتورهای یک تا ۲.۵ لیتری هستند، تولید خواهد شد؛ این موتورها بیش از ۲۵ درصد کاهش مصرف سوخت و افزایش ۴۰ درصدی راندمان را به دنبال خواهند داشت. گروه سایپا آماده است تا موتورهای تولیدی این مجموعه را به همه خودروسازان کشور عرضه کند.
میزان داخلی سازی موتور M16 سایپا
اردیبهشت 1402: آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، ضمن اشاره به تولید نخستین موتور 16 سوپاپ در گروه سایپا، میگوید برای تولید این پیشرانه، مدارک آن از سوی شرکت سیتروئن در اختیار قرار گرفته بود. ضمن اینکه این موتور، همان موتور EC5 است که در خودروهای سیتروئن C3 و پژو 2008 نصب میشد، اما اکنون با داخلیسازی 92 درصدی در حال تولید است.
تیموری خاطرنشان کرد: این موتور روی خودرو شاهین پلاس نصب میشود که از تیرماه آینده تولید خواهد شد و همچنین خودروی سیتروئن C3XR که قرار است با نام "سیلک" عرضه شود، نصب خواهد شد.
مدرنترین خط مونتاژ موتور در خاورمیانه
اردیبهشت 1402: احسان جابری، رئیس هیئت مدیره مگاموتور، خبر داد که این شرکت به منظور افتتاح مدرنترین خط مونتاژ موتور در خاورمیانه گامهای بلندی برداشته است.
وی توضیح داد با افتتاح مدرنترین خط تولید موتور کشور در مگاموتور، سه رویداد منحصر به فرد رونمایی از پیشرفتهترین و اولین موتور 16 سوپاپ تولید مگاموتور و خودروهای جدید با پلتفرمهای SP100 و P90 در گروه خودرسازی سایپا انجام شد. بر اساس تاکید مقام معظم رهبری در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در اواخر سال 1400 در خصوص "تشکیل سرمایه در کشور "و "تامین ماشین آلات" و دستور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، شرکت مگاموتور پس از بررسیهای دقیق کارشناسی، سرمایهگذاری لازم به منظور راهاندازی پیشرفتهترین خط تولید موتور کشور و خاورمیانه را در دستور کار قرار داد و اولین رویداد در مگاموتور رقم خورد.وی افزود خط مونتاژ موتور K4M موجود در شرکت پس از اعمال تحریمها و خروج شرکت رنو فرانسه بیش از 5 سال خاموش و بلا استفاده ماند. تا اینکه در اوایل سال 1401 پروژه راهاندازی خط تولید موتور جدید مصوب و در دستور کار قرار گرفت. بنا به تصمیم هیئت مدیره مگاموتور و حمایت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مقرر شد به منظور استفاده بهینه از منابع موجود در سطح شرکتهای گروه با سرمایهگذاری و ایجاد تغییرات لازم، خط مونتاژ موتور ME16 به منظور تولید مدرنترین موتور مگاموتور مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه پس از طراحی پروسهها و فرآیند تولید، بازبینی ایستگاههای تولید و تعیین حجم تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری، انجام تجزیه و تحلیلهای مالی و اقتصادی، تعیین بودجه مورد نیاز، تجزیه و تحلیل ریسک، بررسی موضوعات کیفی و نیز تعریف زمان بندی لازم توسط کارشناسان و متخصصان شرکت، پروژه به طور دقیق در ستاد عالی پروژههای مگاموتور تصویب و در اردیبهشت 1401 آغاز شد.
قائم مقام مدیرعامل مگاموتور گفت در نهایت پیشرفتهترین خط تولید نیمه اتوماتیک موتور ایران و خاورمیانه با اضافه شدن و انتقال ماشین آلات تکمیلی از شرکتهای گروه سایپا به خط جدید به ارزش 800 هزار یورو و سرمایهگذاری ریالی معادل 24 میلیارد تومان در اواخر سال 1401 برای موتور جدید مگاموتور به نام ME16 آماده بهره برداری قرار گرفت. خط تولید موتور ME16 متشکل از 45 ایستگاه اصلی و 15 ایستگاه فرعی است و فرآیندهای تولید آن مجهز به سیستمهای ضد خطا و رباتیک است. سیستمهای پایش و ضد خطا به گونهای طراحی شده که علاوه بر حذف خطاهای فرآیندی میزان خطای اپراتور را نیز به حداقل می رساند. درصد رباتیک آن بالای 60 درصد است و خطای احتمالی پروسه و فرآیند ایستگاه به ایستگاه توسط رباتها کنترل می شود؛ در نتیجه قابلیتهای منحصر به فرد و پیشرفته این خط تضمین کننده ایجاد کیفیت بسیار بالا برای تولید موتور مدرن گروه سایپا خواهد بود.
رئیس هیئت مدیره مگاموتور ادامه داد خط تولید موتور ME16 دارای ظرفیت اسمی روزانه 610 موتور میباشد که باعث بهبود قابل توجه ظرفیت تولید مگاموتور و تحقق شعار "افزایش تولید" و "کاهش تورم" سال، برنامههای تعریف شده از سوی وزارت صمت و مدیریت گروه خودروسازی سایپا خواهد شد.وی افزود توجه ویژه به دانش بنیان شدن صنایع بزرگ نیز از دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در اواخر سال 1400 بود که این فرمان نیز با دستور مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا در دستور کار مگاموتور قرار گرفت. دومین رویداد ویژه درمگاموتور تولید اولین موتور 16 سوپاپ با نام ME16 به عنوان دستاورد مهم در صنعت خودروسازی است.آقای جابری گفت رونمایی از موتور ME16 چند ویژگی منحصر به فرد را نیز به همراه دارد؛ اصالت این موتور EC5 سیتروئن است. کارشناسان واحدهای تحقیق و توسعه و مهندسی مگاموتور با همکاری مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، ابتدا بررسیهای لازم به منظور انطباق این موتور و گیربکسهای متناظر آن بر روی پلتفرم های SP100 و P90 گروه خودروسازی سایپا را انجام و سپس اقدام به طراحی و اعمال تغییرات لازم کرده است و در ادامه با ایجاد و اعمال تغییرات، تکمیل و رفع نقایص مدارک و نقشهها، دانش فنی موتور ME16 تهیه و بومیسازی شد. در فرآیند طراحی و ایجاد دانش فنی بومی این موتور سیستم EMS شامل ECU و سنسورهای مربوطه همچنین قطعاتی از جمله فلایویل، دیسک و صفحه، منیفولد هوا، کاتالیست، مسیر هوای ورودی به موتور و مسیر ورودی آب به موتور و سیستم FEAD متناسب با خودرو شاهین پلاس از پلتفرم SP100 و خودرو جدید بر روی پلتفرم P90 که به ساندروی ایرانی معروف است، توسط مگاموتور و شرکتهای زنجیره تامین، باز طراحی شد. همچنین به منظور انطباق موتور با گیربکسهای دستی و اتوماتیک مربوطه نیز تغییراتی بر روی بلوک سیلندر اعمال و موتور ME16 ایجاد شد. موتور ME16 از لحاظ مشخصات فنی دارای حجم موتور 1600cc و 16 سوپاپ و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 می باشد؛ قدرت آن بیش از 115 اسب بخار بوده و مجهز به سیستم CVVT و پمپ روغن با دبی متغیر است که سبب کاهش مصرف سوخت و بالابردن قدرت موتور نسبت به مدلهای مشابه خود میشود؛ این موتور چهار سیلندر خطی با پاشش سوخت چند نقطه ای امکان اخذ استاندارد یورو 6 را نیز دارد.وی افزود ویژگی دیگری که رونمایی پیشرانه ME16 را بارز و منحصر به فرد میکند، شروع تولید این موتور با بیش از 92 درصد ساخت داخل قطعات است که همزمان با تولید انبوه، صرفهجویی معنا داری در کاهش ارزبری و تحقق کنترل تورم در این حوزه خواهد داشت. قطعات 5C شامل بلوک سیلندر، سرسیلندر، میل لنگ، میل بادامک و شاتون که تشکیل دهنده اعضای اصلی موتور است که تمامی آن توسط صنعتگران زنجیره تامین مگاموتور ساخت داخل شدهاند؛ سیستم کنترل EMS این موتور نیز که از قسمتهای کلیدی مجموعه موتور می باشد به صورت کامل طراحی داخلی و بومی سازی شده است.
رئیس هیئت مدیره مگاموتور ادامه داد 69 قطعهساز کشور در تحقق ساخت داخل اجزاء مجموعههای این موتور ارزشمند با مگاموتور همکاری کردهاند و با توجه به اینکه قالبهای قطعات اصلی و تاثیرگذار در کیفیت محصول از منابع معتبر و با کیفیت بالا تهیه شده است، کیفیت قطعات تولیدی موتور ME16 بسیار مطلوب بوده و با بهره گیری از خط تولیدی که رونمایی شد، کیفیت مجموعه موتور تضمین میشود. 8 درصد قطعات باقیمانده نیز شامل قطعات استاندارد مانند کاسه نمدها، بیرینگها و ... است که به دلایل کیفی از منابع خارجی تامین میشود؛ همچنین لازم به توضیح است که داخلیسازی قطعات باقی مانده همچنان در دستور کار مگاموتور قرار دارد.وی افزود سومین رویداد رونمایی از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا بر روی پلتفرم SP100 با نام شاهین پلاس است؛ همزمان شاهین پلاس با گیربکسهای دستی و اتوماتیک توسعه یافته توسط مگاموتور که هر دو از پیشرانه ME16 بهره میبرند نیز رونمایی شد. اولین خودروی جدید با پلتفرم P90 که به ساندرو ایرانی معروف است نیز مجهز به موتور ME16 و گیربکس دستی توسعه یافته توسط مگاموتور است که در همین روز رونمایی شد.
قائم مقام مدیرعامل مگاموتور ابراز امیدواری کرد که رونمایی از خط تولید مدرن موتور جدید ME16 و بهره برداری از آن بر روی محصولات جدید گروه سایپا باعث ایجاد رضایت تمامی ذینفعان مگاموتور، از جمله وزارت نفت، سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، شرکت های خودروساز گروه سایپا و به خصوص مشتریان نهایی و مردم شریف ایران از منظر کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی، Performance و کیفیت را همراه داشته باشد.
تولید انبوه موتور M16 آغاز شد
فروردین 1402: خط تولید موتور ME16 سایپا در شرکت مگا موتور، روز دوشنبه 28 فروردینماه، طی مراسمی با حضور آقای سیدرضا فاطمیامین، وزیر صمت، و همچنین آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، افتتاح گردید. آقای تیموری میگوید: گلوگاه اصلی گروه سایپا در قسمت موتور بود که با افتتاح و راه اندازی خط تولید موتور 16 سوپاپ ME16، تولید روزانه به 600 موتور افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل سایپا، با اشاره به رونمایی از سه خودروی شاهین پلاس، شاهین اتوماتیک و P90 ایرانی با موتور جدید، تصریح کرد: پروژه P90 ایرانی پس از شش سال مطالعه و تحقیق توسط مهندسان مرکز تحقیقات و شرکت پارس خودرو به مرحله تولید رسیده است و با موتور ME16 عرضه خواهد شد که از محصول اروپایی با کیفیتتر است، زیرا از نظر قطعات، همان زنجیره قطعه سازی ایران که در زمان حضور فرانسویها فعال بودند، با همان قالبها و مواد، قطعات را تامین میکنند. در قسمت قوای محرکه هم موتور جدید، از قدرت و گشتاور بالاتری نسبت به موتور ساندرو قبلی برخوردار است. ضمن اینکه شاهین پلاس AT6 نیز با موتور ME16 به تولید میرسد.
تیموری تصریح کرد: این خط مدرن ترین خط موتور سازی در ایران است که درصد رباتیک آن بالای 60 درصد است و لذا خطای قطعات ایستگاه به ایستگاه توسط ربات کنترل می شود. همچنین سطح کیفی تولید قطعات هم چون تمام قالبها در شرکت های مطرح کشورهای خارجی با کیفیت بسیار بالا ساخته شده است لذا قطعات با کیفیت بالا تولید می شود.
او با بیان اینکه 92 درصد موتور ME16 با فناوری داخلی به تولید رسیده است، تاکید کرد: پی 90 ایرانی با فناوری ذکر شده تا دیماه 1402 تولید و فرایندهای استاندارد آن انجام میشود و پیشبینی میشود 50 درصد کمتر از قیمت حال حاضر ساندرو، موجود در بازار عرضه شود.
تولید پیشرانه ME16 در شرکت مگا موتور
آذر 1401: مدیر پروژه توسعه، تامین و تکوین قوای محرکه P90 ضمن تشریح جزئیات این پروژه گفت: با وجود زیرساخت های مناسب در گروه خودروسازی سایپا به ویژه در شرکت مگاموتور این پروژه در راستای تولید محصول جدید و منطبق بر استانداردهای تعریف شده آغاز شد. مجتبی احمدی راد افزود: بر این اساس و با هدف وابستگی حداقلی به واردات در شرایط تحریمی فعلی و بیشترین عمق ساخت داخل مقرر شد از موتور ME16 و گیربکس 5F18PE به منظور قوای محرکه این پلتفرم جدید استفاده شود.
او با تاکید بر استفاده از توانمندی های داخلی در تولید موتور، گیربکس و اکسل در نظر گرفته شده برای این پروژه گفت: در حال حاضر مراحل ساخت داخل و راه اندازی خط مونتاژ موتور ME16 در مگاموتور در حال انجام است و در خصوص گیربکس 5F18PE (گیربکس استفاده شده در خودروی شاهین با تغییرات ناشی از شرایط جانمایی در خودرو P90) در حال پیگیری برای ساخت قالب قطعات تغییریافته هستیم.
در حوزه قطعات اکسل و ترمز نیز به دلیل جدید بودن طرح و لزوم انجام فعالیت های گسترده و متنوع در این حوزه، از طریق همکاری با شرکت های مطرح داخلی در حوزه ساخت قالب، مجموعه سازی و ایجاد زنجیره تامین قطعات ترمزی عقب و جلو، پوسته اکسل عقب و ساب فریم با همکاری واحد تامین مگاموتور اقدامات وسیعی آغاز شده است.
او در ادامه با اشاره به دستاوردهای این پروژه اظهار داشت: وابستگی خارجی حداقلی در تولید، ایجاد یک پلتفرم و محصول جدید در گروه سایپا، جذب سرمایه گذاری و امکان توسعه محصولات، از دستاوردهای این پروژه است که با تکیه بر توان تجهیزاتی و نیروی انسانی در داخل کشور در حال انجام است.
مدیر پروژه توسعه، تامین و تکوین قوای محرکه P90 با بیان این که این پروژه از مهرماه 1399 آغاز شده است، گفت: بنا به تغییراتی که در تعریف قوای محرکه این پروژه صورت پذیرفت، از ابتدای سال جاری با تعاریف جدید، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به گستردگی این پروژه شرکت های پارس خودرو، سازه گستر، مرکز تحقیقات و نوآوری و همچنین قالب های صنعتی سایپا، در پروژه مشارکت دارند و امیدواریم با همکاری همه بتوانیم تا پایان سال 1402 شاهد تولید انبوه این محصول باشیم.
بررسی انواع پیشرانه ایرانی
برای اطلاع از آخرین خبرها درباره موتورهای ایرانی و همچنین جهت مشاهده اطلاعات فنی انواع موتورهای جدید ایران خودرو، موتورهای جدید سایپا و سایر موتورهای خودروسازان ایرانی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید: