پمپ روغن TU5P به مرحله تولید انبوه رسید
اردیبهشت 1402: شرکت ساپکو با همراهی شرکت اطلس پمپ سپاهان، بهعنوان سازنده عمده مجموعه پمپروغن محصولات خانواده ایرانخودرو، با بهرهگیری از دانش فنی داخلی و الگوگیری از نمونههای خارجی موجود و تحلیل و بررسی آن ها طی یک سال گذشته، موفق به داخلیسازی و تولید انبوه پمپروغن دورمتغیر جهت بهکارگرفتن در پیشرانه TU5P با ظرفیت تولید بالغ بر 400 قطعه در روز شد.
عملکرد بهتر در افزایش نرخ جریان روانکاری در شرایط مختلف، بسته به دما، سرعت و وضعیت بار پیشرانه نظیر زمان استارت خودرو که پیشرانه خاموش و سرد بوده از جمله مزایای پمپ روغن دور متغیر در مقایسه با پمپ روغن دورثابت است.
روغن موتور مناسب پیشرانه TU
خرداد 1401: شرکت ایران خودرو با انتشار اطلاعیهای در بهار 1401، مشخصات روغن موتور مناسب برای انواع موتورهای TU3 و TU5 و TU5P جدید را اعلام کرده است.
همانطور که میدانید، برای تمامی محصولات ایران خودرو که دارای موتورهای TU3 و TU5 هستند، باید از روغن موتور 10w40 با شاخص SL استفاده کنید. برای موتورهای جدید TU5P نیز میتوانید از همین روغن موتور استفاده کنید ولی با این تفاوت که ایران خودرو، شاخص SN (که کیفیت بهتری نسبت به SL دارد) را هم برای استفاده در این موتورها، مناسب اعلام کرده است. در مقاله راهنمای خرید روغن موتور، اطلاعات جامعتری درباره انواع کدهای API روغن موتور را پیدا میکنید. همچنین فراموش نکنید که «حجم روغن موتور با فیلتر» برای تمامی موتورهای TU3 و TU5 و TU5P معادل 3.25 لیتر و «حجم روغن موتور بدون فیلتر» نیز برای هر سه این موتورها، معادل 3 لیتر است.
در صورتیکه مالک یکی از محصولات ایران خودرو یا محصولات سایپا هستید، پیشنهاد میکنیم خواندن مطالب زیر و نکات مهم درباره روغن موتور این خودروها را از دست ندهید:
تولید شاهین با موتور TU5 پلاس
خرداد 1401: با قطعی شدن همکاری مشترک ایران خودرو و سایپا، موتور ارتقایافته TU5 پلاس ایران خودرو را در آیندهای نزدیک، روی برخی از محصولات سایپا نیز خواهیم دید.
این موتور نسبتا جدید، بعد از آنکه روی رانا پلاس پانوراما، تارا دندهای، تارا اتوماتیک و همچنین پژو 207 مولتی کالر (MC) نصب شد و امتحانش را پس داد، حالا به سراغ سدان پرحاشیه سایپا، یعنی سایپا شاهین رفته و طی یکسال آینده، در دل این خودرو نیز جاخوش میکند.
طبق آخرین اطلاعات موجود، موتور TU5P به همراه گیربکس 6 دنده اتوماتیک جدید ایران خودرو، برای شاهین اتوماتیک درنظر گرفته شده اما هنوز مشخص نیست که آیا سایپا شاهین دندهای نیز از این موتور استفاده میکند یا خیر.
پایان تولید موتور TU5 در سال 1401
خرداد 1400: تولید موتور TU5 ایران خودرو از سال 1401 متوقف میشود. آقای صدری (معاون تولید قطعات و مجموعههای ایران خودرو) با اعلام این خبر گفته که طبق برنامهریزی این شرکت، موتور جدید +TU5 یا TU5P قرار است تا یکسال آینده، جایگزین موتور TU5 شود. هماکنون خطوط تولید ایران خودرو، ظرفیت ساخت 1000 دستگاه موتور TU5 پلاس را در طول روز دارند.
ایران خودرو در حال حاضر، از موتور TU5 برای پژو 206 هاچبک و صندوقدار و همچنین پژو پارس LX استفاده میکند.
مشخصات موتور TU5 پلاس
آذر 1399: در حاشیه مراسم رونمایی تارا ایران خودرو که با حضور مدیرعامل این شرکت و وزیر صمت در 29 آذرماه 99 برگزار شد، باخبر شدیم که ایران خودرو، نام موتور تارا را از EC5 به TU5 پلاس تغییر داده و تولیدانبوه آنرا نیز شروع کرده. حالا سوال اینجاست که آیا تفاوتی بین این دو موتور وجود دارد؟
جواب منفی است! ایران خودرو صرفا بدلیل مسائل داخلیسازی، ترجیح داده که از نام جدید +TU5 بجای نام EC5 استفاده کند. حتما میدانید که موتور TU5 پلاس، نسخه ارتقایافته TU5 است که هم قدرت و گشتاورش بیشتر شده و هم آلایندگی آن، بهبود یافته.
نوع موتور | TU5 | TU5 پلاس |
---|---|---|
قدرت | 105 اسب بخار | 110 اسب بخار |
دورموتور در حداکثر قدرت | 5800 | 6000 |
گشتاور | 142 نیوتن متر | 150 نیوتن متر |
دورموتور در حداکثر گشتاور | 4000 | 4800 |
آلایندگی | یورو 4 بهینه | یورو 5 |
*اطلاعات جدول فوق، از وب سایت ایران خودرو گردآوری شده است.
موتور تی یو فایو پلاس چیست
آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، در پاییزه 1399 و در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید موتور TU5 پلاس گفته بود که +TU5 نخستین موتور تولید داخل است که پمپ روغن آن، با فناوری متغیرسازی میزان روغنخروجی ساخته شده. بنابراین امکان کنترل فشار روغن در مواقع غیرضروری در این موتور وجود دارد که همین موضوع باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور TU5 پلاس شده است. همچنین تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها یا CVVT مزیت دیگر +TU5 نسبت به TU5 است.
مصرف سوخت موتور TU5 پلاس، در خودروهای مختلف، متفاوت خواهد بود اما باید بدانید که «تارا دندهای» با این موتور جدید، حدود 7 لیتر در سیکل ترکیبی میسوزاند.
انواع موتور TU برای پژو 206
در دو اخیر، شرکت ایران خودرو محصولات متعددی مانند پژو پارس LX، رانا LX و رانا پلاس 5 دنده، پژو 207، پژو 405 اس ال ایکس و حتی سمند LX را با موتورهای خانواده TU5 به تولید رسانده اما مهمترین خودرویی که با موتور TU پژو در کشورمان به تولید رسیده، قطعا خانواده 206 است؛ چرا که نسخههای متفاوتی از موتور TU روی اعضای این خانواده نصب شده بود. در جدول زیر، دو نوع معروف از موتور TU برای پژو 206 را مشاهده میکنید:
کد موتور | حجم موتور | پلاک شناسایی |
---|---|---|
TU3JP/L4 | 1360 سی سی | K6D / KFW |
TU5JP4 | 1587 سی سی | NFU / N6A |
*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.
موتور TU، هم با سیستم برقی مالتی پلکس (MUX) و هم بدون مالتی پلکس ساخته شده است. در جدول زیر، تفاوت فنی انواع پژو 206 هاچبک را مشاهده میکنید:
مدل خودرو | نوع موتور | گیربکس | مالتی پلکس |
---|---|---|---|
206 تیپ 1 | TU3 | MA5 دستی | ندارد |
206 تیپ 2 | TU3 | MA5 دستی | دارد |
206 تیپ 3 | TU3 | MA5 دستی | دارد |
206 تیپ 4 | TU5 | AL4 اتومات | دارد |
206 تیپ 5 | TU5 | MA5 دستی | دارد |
206 تیپ 6 | TU5 | AL4 اتومات | دارد |
*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.
مشخصات موتور TU ایران خودرو
در جدول زیر، تفاوت هر چهار نسخه موتور TU که برای خانواده پژو 206 استفاده شده را مشاهده میکنید:
مدل خودرو | TU5 | TU5 | TU3 | TU3 |
---|---|---|---|---|
پلاک شناسایی | NFU | N6A | KFW | K6D |
حجم موتور | 1.6 لیتر | 1.6 لیتر | 1.3 لیتر | 1.3 لیتر |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 | 8 | 8 |
گیربکس | AL4 | MA5 | MA5 | MA5 |
سیستم جرقه زنی | BOSCH | BOSCH | SAGEM | SAGEM |
کاتالیست کانورتر | دارد | دارد | دارد | ندارد |
سوخت پیشنهادی | سوپر | سوپر | سوپر | معمولی |
بیشترین قدرت | 110hp | 110hp | 75hp | 75hp |
بیشترین گشتاور | 147nm | 142nm | 120nm | 118nm |
نسبت تراکم | 10.8 | 10.5 | 10.5 | 10.2 |
مصرف شهر | 9.9L | 8.6L | 9.4L | 9.4L |
مصرف جاده | 5.6L | 5.5L | 5.5L | 5.5L |
مصرف ترکیبی | 7.1L | 6.4L | 7.4L | 7.4L |
*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.
تفاوت موتور TU5 با موتور EC5
در سال 1989 شرکت پژو-سیتروئن موتورهای TU را جایگزین موتورهای XU قرارداد. موتورهای TU با نسل پیشین خود، در معماری سرسیلندر تشابه داشتند ولی موتورهای XU برپایه زنجیر زمانبندی سوپاپ و سیلندر طراحی شده بودند که این تکنولوژی در موتورهای TU با تسمه جایگزین شد.
موتورهای TU دیزلی با قرار گرفتن حرف D در کنار کد موتور، مشخص میشدند و بهطور کلی تا سال 2014 قلب تپنده بسیاری از مدلهای پژو و سیتروئن بودند.
کمپانی پژو-سیتروئن برای جایگزین کردن TUها از موتورهایی با کد EB و موتورهای Prince، که با همکاری با شرکت بامو ساخته شده بودند، استفاده کرد و برای بازار مصرف روسیه، چین، آمریکای لاتین و شمال آفریقا موتورهای TU را با نام EC ، که با تغییراتی در سیستم مکش و گردش روغن بهینهسازی شده بود، معرفی کرد.
کد موتور | موتور TU5 | موتور EC5 |
---|---|---|
حجم موتور | 1587 سی سی | 1587 سی سی |
نسبت تراکم | 10.5 بر 1 | 11 بر 1 |
قدرت (hp) | 105 در دور 5800 | 114 در دور 5800 |
گشتاور (nm) | 142 در دور 4000 | 150 در دور 4000 |
استاندارد آلایندگی | یورو 3 | یورو 5 |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
تفاوت اصلی موتور EC5 با TU5 در تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها یا CVVT است. این تکنولوژی اولینبار، یک قرن پس از ساخت اولین موتور احتراق داخلی توسط شرکت پورشه با نام VarioCam معرفی شد. در حال حاضر بسیاری از کمپانیها سازوکار مشابهی را برای بهینه کردن پیشرانههای خود بهوجود آوردهاند. افزایش بازدهی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و افزایش طول عمر موتور از مزایای زمانبندی تنظیم شونده سوپاپ ورودی است.
تکنولوژی CVVT کنترلی اضافی روی سوپاپ گازهای ورودی میدهد، به این صورت که در سرعتهای بالا سوپاپ ورودی وسط و در پایان مرحله کمپرس باز میشود. در عین حال در سرعتهای کم نیز با تغییر زمانبندی سوپاپ گازهای ورودی در مرحله مکش، باعث افزایش بازدهی میشود. در مرحلهی مکش با زودتر بسته شدن سوپاپ ورودی حجم مخلوط احتراق افزایش یافته و بازده موتور بالاتر میرود. علاوه بر این در هنگام کاهش کمپرس ورودی با جبران فشار نقصانی از ضعیف نیروی احتراق جلوگیری میکند.
موتور تی یو فایو ساخت کجاست
در انتها باید به پیشرانه جاگزین TU یعنی سری Prince نیز اشاره کنیم. خودروسازی PSA ساخت موتورهای این سری را با همکاری شرکت بامو، بر پایه موتور TU5 پیش میبرد.
در سال 2006 مدل اصلی 207 اولین خودرویی بود که این پیشرانه را به همراه داشت. تجهیز شدن با تکنولوژی Valvetronic بامو، پمپ روغن با جریان کنترل شونده، زنجیر تایم و ریختهگری نوین بلوک موتور باعث افزایش طول عمر موتور و افزایش مقاومت آن تحت کمپرسهای بالا، برای نصب توربو شارژر، شده است.
بررسی انواع پیشرانه ایرانی
برای اطلاع از آخرین خبرها درباره موتورهای ایرانی و همچنین جهت مشاهده اطلاعات فنی انواع موتورهای جدید ایران خودرو، موتورهای جدید سایپا و سایر موتورهای خودروسازان ایرانی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید: