در طی چندی سال اخیر، عمده توجه واردکنندگان و تولیدکنندگان خودروهای تجاری به بخش کامیونتها و کشندهها بوده و دیگر بخشها مثل کامیون باری و کمپرسی، محصولات جدید اندکی به خود دیدهاند. در حال حاضر نیز، چند شرکت داخلی، برنامههایی برای عرضه کامیونهای باری جدید به بازار دارند؛ اما سیبا موتور قرار است تا در این برهه زمانی، یک کمپرسی نسبتاً جدید راهی بازار کند. کمپرسی فاو که در گذشته نیز عرضه شده است، حالا قرار است تا با موتور جدید این گروه یعنی پیشرانه 460 اسبی راهی میدان رقابت شود.
کمپرسی فاو با موتور 460 اسبی
از زمان حضور کشندههای فاو در بازار کشورمان، به خاطر اختلاف کیفی بین آنها و دیگر محصولات چینی که در آن زمان در بازار عرضه میشدند و همچنین قدرت 420 اسب بخاری آنها که از اکثر چینیهای هم دوره خود قویتر بودند، کشش بالایی از سمت علاقهمندان به خرید این کشندهها ایجاد شد. همین کشش باعث شد تا فاو بتواند سهم بسیار زیادی از بازار کشندههای تک و دو محور را در دست بگیرد که در دورهای به یکسوم از کل بازار نیز رسید.
مدتی بعد از عرضه کشندههای فاو، خبرهایی مبنی بر فروش کمپرسی دو محور فاو نیز به گوش رسید و در طی چندین سال، کمپرسیهای فاو نیز روی خط تولید رفت. البته از نظر تیراژ، عرضه کمپرسی فاو اصلاً در حد و اندازه کشندههایش نبود.
حالا نیز با تقویت قوای فنی محصولات فاو در کشورمان، قرار است تا سری جدید کمپرسیهای این شرکت توسط سیبا موتور، این بار با موتور 460 اسب بخاری روانه بازار شود که میتواند آن را به عنوان قویترین کمپرسی چینی کشورمان معرفی کند. ضمن اینکه تا قبل از این هم ولوو FMX با موتور 460 اسبی، قویترین کمپرسی بود که وارد بازار شده بود که البته حتی در نمونههای دستدوم فعلی نیز، قیمت بسیار بالایی دارد.
طراحی کمپرسی فاو 460
کمپرسی فاو در گذشته نیز عرضه شده است. ابتدا با همان اتاق کشندهها اما با سقف کوتاه که بزرگتر بودن کابین را نسبت به سری بعدی این کمپرسی، میتوان از انتهای کابین و بخش لچکی شیشه عقب متوجه شد. این اتاق حتی سپر و رکابی شبیه به کشندهها داشت که ظاهر آن را جادهایتر میکرد که البته در برخورد با موانع و سنگها در مسیرهای معدنی و راهسازی، آسیبپذیرتر بود.
اما در نسخه بعدی، قسمت خواب کمی کوچکتر شد و مشابه همان سپر با قوطی فلزی که در انتهای شاسی قرار داشت، در جلو و در زیر سپر اصلی نیز قرار گرفت. شاسی کمی ارتفاع داده شد تا در کنار رکابهایی که مناسب برای مسیرهای بیراهه طراحی شدند، کامیونی با چهرهای خشنتر و مناسبتر برای کاربری کمپرسی، متولد شود.
طراحی داخلی، همان چیزی است که در بازار به نام اتاق جدید شناخته میشود. داشبوردی که با یک طرح زیباتر، از آن داشبورد اولیه فاو متمایز شده و حالتی مدرنتر به خود گرفته است. البته این طرح نیز در مقایسه با برخی از محصولات چینی نیز، قدیمی به نظر میرسد و میتوان گفت، داشبورد شبیه به کامیونهای اروپایی یک تا دو دهه پیش است. اما ساده و زیبا بوده و ارگونومی خوبی دارد. ضمن اینکه از نظر کیفی نیز با نسل اول کامیونهای فاو، متفاوت بوده و از مواد باکیفیتتری ساخته شده است.
در کنار تغییر و طراحی جدید پوسته داشبورد، مجموعه نمایشگرها نیز کاملاً تغییر کرده و بهروز شدهاند. فرمان نیز از نوع دکمهدار است که طرح زیباتری از سری های اولیه دارد. تغییراتی نیز در صندلیها دیده میشود که به خاطر داشتن تنظیمات بیشتری، راحتی بالاتری نیز دارند.
مشخصات فنی کمپرسی فاو 460
مثل کشندههای تک و جفت جدید فاو که با موتور 460 اسبی هستند، کمپرسی جدید فاو نیز حالا با همان موتور اصلاح شده قبلی، عرضه شده است. یعنی همان موتور 11 لیتری که اکنون به قدرت 460 اسب بخار و 2200 نیوتن متر گشتاور رسیده است و البته استاندارد آلایندگی آن نیز، به یورو 5+eev ارتقا پیدا کرده است. این پیشرانه دارای سیستم SCR است و با پاشش مایع ادبلو این کار را انجام میدهد. در صورتی که پیشرانه قبلی فقط دارای فیلتر دوده بود.
نام خودرو | کمپرسی 4×6 فاو 460 |
---|---|
تعداد سیلندر/ نوع موتور | 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت Wuxi |
حجمموتور / کد موتور | 11 لیتر / CA6DM2- 46E52 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
حداکثر قدرت | 460 اسب بخار در 1900 rpm |
حداکثر گشتاور | 2200 نیوتن متر در 1300 rpm |
گیربکس | 16+2 سرعته دستی ساخت ZF |
ترمز کمکی | ترمز موتور دو مرحله ای+خفه کن اگزوز+اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحله ای |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
سیستم ترمز | عقب و جلو کاسه ای |
برنامه های کنترلی خودرو | ضد قفل ABS + ضد لغزش ASR + کنترل پایداری ESC+ ترمز اضطراری هوشمند AEBS+ رادار خط خوان LDWS+ کنترل الکترونیکی ترمز EBS |
باک سوخت | آلومینیوم به حجم 400 لیتر |
ظرفیت باک ادبلو | 40 لیتر |
طول / عرض / ارتفاع | 7660 / 2550 / 3220 میلیمتر |
فاصله محوری | 3800+1350 میلیمتر |
وزن خالص | 10500 کیلوگرم |
حداكثر ظرفیت محور جلو / عقب | 7500 / 27600 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص مجاز | 26000 کیلوگرم |
سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت چند لایه پارابولیک با کمک فنر |
سایز و نوع تایر | 315-80R22.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
گیربکس این کمپرسی، همان گیربکس جدیدی است که روی کشندههای تک و دو محور جدید فاو با موتور 460 نیز نصب است. یعنی گیربکس 2+16 سرعته دستی که البته در کمپرسی فاو، دارای خروجی گیربکس یا همان PTO نیز هست تا از آن برای بلند کردن باری کمپرسی استفاده شود. این گیربکس دارای اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحلهای نیز هست که ایمنی حرکتی و توقف این خود را تا حد زیادی افزایش داده است. فنربندی نیز همان سیستم فنر تخت است که برای کامیونی برای مناطق بیراهه و معدنی، بسیار مناسب است.
امکانات کمپرسی فاو 460
کمپرسی فاو 460 نیز به لطف ارتقایی که پیدا کرده است، همچون کشندههای جدید فاو 460، دارای امکانات رفاهی و ایمنی خوبی است. سیستم ترمز ضد قفل به همراه سیستم ضد لغزش که در مدلهای قبلی نیز وجود دارد، با کمک ترمز هوشمند اضطراری، رادار خطخوان، ترمز الکترونیکی، برنامه کنترل پایداری، ریتادر موتور و اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحلهای، توان توقفی بالایی به این خودرو 26 تنی میدهد. البته کاش حداقل ترمزهای جلو از نوع دیسکی بودند که متاسفانه طبق اعلام شرکت سازنده در این کمپرسی، هر دو محور ترمزهای کاسهای دارند. از دیگر امکانات این کشنده میتوان به مالتی مدیا با صفحه نمایش 6.2 اینچی، حسگر نور اتوماتیک، بوق شهر و جاده، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو، فرمان چند منظوره، دو تخت خواب، آلارم دنده عقب، قفل مرکزی دربها، کروز کنترل، سیستم محدودکننده سرعت، تاخوگراف، آینههای جانبی برقی با گرمکن، بخاری درجا، یخچال، کتری برقی، صندلی بادی راننده و شاگرد به همراه گرمکن و سردکن صندلی راننده، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو، تهویه مطبوع، رهیاب ماهوارهای، بلوتوث و USB، شیشه بالابر برقی، دوربین 360 درجه و... اشاره کرد.
مدت زیادی از زمان عرضه کمپرسیهای اروپایی مثل محصولات اسکانیا، رنو، ولوو و مرسدس بنز میگذرد و آخرین کمپرسی به روزی که وارد کشورمان شد، ولووFMX460 بود که الان حتی در نسخههای کارکرده نیز قیمت بالایی دارد. کمپرسیهای دو محور نیز در کشورمان توسط چندین شرکت تولید میشوند که در حال حاضر، کمپرسی فاو 460 هم قدرت بالاتری از آنها دارد و هم امکانات رفاهی و ایمنی آن بهتر است. از اینرو میتوان گفت که اگر این کمپرسی بتواند با یک قیمت منصفانه و رقابتی وارد بازار شود، رقابت با آن برای دیگران حتما سخت خواهد بود.
فروش کمپرسی فاو 460
برای اطلاع از آخرین اخبار شرایط فروش بهمن دیزل و همچنین جهت آگاهی از قیمت محصولات سیبا موتور در ایران به همراه نحوه فروش نقدی کمپرسی فاو و پیش فروش کامیون کمپرسی فاو در کشورمان، مقاله شرایط فروش سیبا موتور را مطالعه کنید.
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما