در بین سه محصول تجاری جدیدی که گروه بهمن رونمایی کرده است، کمپرسی امپاور با موتور 460 اسب بخاری و البته گیربکس اتوماتیک نیز دیده میشود. کمپرسی امپاور BD460 بعد از کمپرسی دافران H7D به عنوان دومین کمپرسی با گیربکس اتوماتیک تولیدی در کشور شناخته میشود که با امکانات رفاهی و ایمنی قابلقبولی که دارد، خبرهایی از تغییر نگاه تجاری سازان به بخش کمپرسیها میدهد.
کمپرسی امپاور 460 با گیربکس اتوماتیک
نمای بیرون این کامیون و اتاق آن، نمایی ساده و بهدور از خطوط و یا طراحیهای هیجانانگیز است که کاش طراحی مدرنتری داشت. خصوصاً در مقایسه با کامیونهایی مثل کمپرسی دافران H7D و حتی مدل ای سادهتری مثل کمپرسی فاو 460، طراحی کمپرسی امپاور BD460، زیادی ساده به نظر میرسد. خصوصاً در بخش اتصال سپر جلو به بدنه و طراحی سپر جلو، این سادگی بیشتر نشان داده میشود.

از نکات مثبت در طراحی این خودرو، بخش آینههای جانبی آن هست که مثل آینههای دیگر کامیونهای فوتون، طراحی خاصی دارد. البته باید اعتراف کرد که حتی کشندههای فوتون نیز طراحیهای سادهای دارند؛ اما این سادگی در کمپرسی این خودرو بیشتر است. کاربری این خودرو ظاهراً توسط گروه بهمن ساخته و طراحی شده است که همخوانی خوبی با این خودرو دارد. چراغهای عقب نیز طراحی سادهای دارند و کلاً سادگی در ظاهر این خودرو، کاملاً به چشم میآید. البته نباید فراموش کرد که طرحهای ساده، دیرتر نیز رنگ کهنگی به خود میگیرند.

داخل این کمپرسی با نمونه کشنده آن تفاوتی ندارد. همان داشبورد که از روی مرسدسبنز آکسور کپی شده است و البته ارگونومی قابل قولی دارد را مشاهده میکنیم و البته کیفیت ساخت و جنس مواد آن نیز خوب است.
وجود قسمت خواب در کمپرسیهای امروزی یک امتیاز بزرگ است. حتی اگر این قسمت برای رانندگانی که در داخل شهرها و یا مسافتهای کوتاه کار میکنند به عنوان جای خواب هم استفاده نشود، اما حداقل برای قراردادن یک سری لوازم ضروری راننده کاربرد خواهد داشت. اما اگر امکان انتخاب خودرو با جای خواب و بدون جای خواب نیز فراهم شود، حتماً با توجه به کاهش قیمت نمونه بدون خواب، طیف گستردهتری از خریداران انتخاب خواهند شد. ضمن اینکه بسیاری از خریداران این کامیونها مثل شهرداریها، نیازی به این بخش ندارند.

نکته عجیب دیگری که در خصوص این کمپرسی دیده میشود، قرارداشتن کلیدهای مخصوص برای تخلیه بار و راهاندازی PTO است که به شکل روکار و روی پالانی موتور قرار گرفته و کاش حداقل جایی در کنار داشبورد و یا محل بهتری این کلیدها قرار میگرفت. البته امیدواریم که در مدلهای تولیدی این قطعه به یک مکان بهتر و با نصب زیباتر، منتقل شود.

مجموعه نمایشگر پشت فرمان با نسخه جدید کشنده امپاور یعنی BD560 مشابه است که در مجموع یک پشت آمپر با طراحی بهروزتر و جذابتر طراحی شده است. در داخل اتاق، ترکیب رنگ جالبی نیز رعایت شده است که فضای داخل کابین را زیباتر و گرمتر نشان میدهد و همین که فقط از رنگ مشکی برای داخل این خودرو استفاده نشده است، باید به آن یک امتیاز مثبت داد.
مشخصات فنی کامیون امپاور 640
پیشرانه این کامیون برای ما شناخته شده هست. این موتور را قبلاً با کشنده فوتون 460 ایرانخودرو دیدهایم. این موتور 11.8 لیتری میتواند به بیشترین قدرت 460 اسب بخار و بالاترین گشتاور 2300 نیوتن متر برسد. استاندارد آلایندگی این موتور یورو5+eev هست که میتوان گفت نزدیکترین استاندارد آلایندگی به یورو 6 محسوب میشود.

این موتور دارای ریتاردر بوده و البته گیربکس این کمپرسی نیز دارای اینتاردر هیدرولیکی پنج حالته است. البته گیربکس نیز همان گیربکس معروف و شناخته شده ساخت ZF با کد 12tx2421td است که روی این کمپرسی به PTO نیز مجهز شده است. این گیربکس اتوماتیک دارای 2+12 دنده و از سری تراکسون ZF بوده که به سخت جانی معروف شده است. این کد گیربکس برای موتورهایی با مقدار گشتاور متوسط طراحی شده است که ضرایب دنده سنگین آن خصوصاً در دنده یک، قدرت مانور خوبی به آن با داشتن بارهای سنگین میدهد.
نام خودرو | کمپرسی امپاور BD460 |
---|---|
تعداد سیلندر/ نوع موتور | 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز |
حجم موتور / کد موتور | 11.8 لیتر / ISGe5-460 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
حداکثر قدرت | 460 اسب بخار در 1800 rpm |
حداکثر گشتاور | 2300 نیوتن متر در 1000-1400 rpm |
گیربکس | 12+2 سرعته اتوماتیک ساخت ZF |
کلاچ | تکصفحهای خشک به قطر 430 میلیمتر |
ترمز کمکی | اینتاردر هیدرولیکی 5 حالته ساخت ZF + ریتاردر موتور |
برنامههای کنترلی و کمکی | ترمز ضد قفل ABS / ترمز الکترونیکی EBS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خطخوان LDWS / کروز کنترل / سیستم ضدلغزش ASR / سیستم کنترل شروع حرکت در سر بالایی HSA / سیستم روشنایی اتوماتیک Auto Light |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
سیستم ترمز | کاسهای |
باک سوخت | آلومینیوم به حجم 450 لیتر |
باک ادبلو | پلیمری به حجم 65 لیتر |
وزن خالص خودرو | 10408 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص مجاز | 26000 کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو | 16000+16000 / 9000 کیلوگرم |
طول / عرض / ارتفاع | 7600 / 2425 / 3150 (میلیمتر) |
فاصله محوری | 3800+1350 (میلیمتر) |
سیستم تعلیق جلو | فنر تخت چند لایه با میل موجگیر و کمک فنر |
سیستم تعلیق عقب | فنر تخت چند لایه |
سایز و نوع تایر | 315-80R22.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
ترمزها در هر دو محور از نوع کاسهای هستند که کاش حداقل محور جلو از نوع دیسکی بود. البته کارایی ترمزها با وجود سیستمهای کمک ترمز یعنی ریتاردر موتور و اینتاردر گیربکس، باید در مجموع خوب باشد. ضمن اینکه به سیستمهای کمکی ایمنی مثل ترمز ضد قفل، ترمز الکترونیکی، ترمز اضطراری هوشمند، سیستم کنترل پایداری، رادار خطخوان، کروز کنترل، سیستم ضدلغزش و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی یا همان ترمز تپه نیز مجهز است.

ضمناً طبق گفتههای مدیران بهمن دیزل، باک سوخت 450 لیتری این خودرو به مرور با یک باک 600 لیتری جایگزین خواهد شد.
سیستمهای ایمنی و رفاهی امپاور BD640
امپاور BD460 برای کاربری کمپرسی دارای امکانات کافی رفاهی و ایمنی هست و با توجه به نوع این کاربری شاید به برخی از امکانات رفاهی که در کشندهها دیده میشود، نیازی نباشد. این کمپرسی دارای گیربکس اتوماتیک هست که یک برگ برنده بزرگ برای آن محسوب میشود. اما از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز در سطح خوبی قرار دارد.

کمپرسی امپاور BD460 دارای یک عدد تختخواب برای استراحت راننده بوده و صندلی راننده نیز با تعلیق مکانیکی، مجهز به گرمکن و سردکن هست. ترمز ضد قفل ABS، ترمز الکترونیکی EBS، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، سیستم کنترل پایداری ESC، رادار خطخوان LDWS، کروز کنترل، سیستم ضدلغزش ASR، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی HSA، سیستم روشنایی اتوماتیک Auto Light از دیگر امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو هست. تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم گاز درجا، بخاری درجا، بوق شهر و جاده، آینههای جانبی برقی به همراه گرم کن، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، قفل مرکزی با ریموت، مه شکنهای عقب و جلو، قفل دیفرانسیل طولی و عرضی، هشدار دنده عقب، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی شامل رادیو، رهیاب، بلوتوث و با قابلیت خواندن SD Card و USB از دیگر امکانات این کمپرسی هستند.
ارزش خرید کمپرسی امپاور 640 بهمن دیزل
در حالی که تا چندین سال قبل، شرکتهای خودروسازی برای رده کامیونهای کمپرسی اهمیت چندانی از نظر وجود امکانات رفاهی و ایمنی قائل نبودند، اما این روزها با محصولاتی مثل کمپرسی دافران H7D و یا امپاور BD460، هم قدرت کمپرسیها در حال رسیدن به 500 اسب بخار است و هم از نظر امکانات ایمنی و رفاهی در سطح بالایی قرار گرفتهاند. ضمن اینکه با حضور گیربکس اتوماتیک در این خودروها، آن نگاه قدیمی که کمپرسی باید با گیربکس دستی تولید شود، به طور کلی در حال تغییر است تا راننده بیشازپیش آسایش داشته باشد.
. شرایط فروش بهمن دیزل
. ثبت نام جدید کشنده امپاور
. خرید و فروش ماشین سنگین
امپاور BD460 را در کنار دافران H7D باید به عنوان بهترین کمپرسیهای حال حاضر بازار نامید. آن طور که گفته شده است این کمپرسی در ششماهه دوم امسال و احتمالاً با قیمت حدود 6.5 تا 6.9 میلیارد تومان به بازار عرضه خواهد شد.
نویسنده : علیرضا داوودی
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

شرایط فروش لوکانو و ثبت نام LUCANO (تیر 1404)
فروش جدید L7 با اقساط 3 ساله

شرایط فروش آسیا گستر کارن (1404)
ثبت نام مدلهای 2025 تیگوان شروع شد!

شرایط فروش کی ام سی و ثبت نام KMC (تیر 1404)
فروش جی 7 برقی با تخفیف 50 میلیونی!
