قهرمانی فراری در لمان 2023
سرنوشت اینگونه بود که صدمین سالگرد مسابقات لمان، به میدان مبارزه بین تیمهای فراری و تویوتا بدل شود. تیم ژاپنی با هدف کسب ششمین پیروزی متوالی به پیست لاسارته قدم گذاشته بود، اما با ناکامی روبرو شد.
فراری توانست با غلبه بر بسیاری مشکلات همچون شرایط ناپایدار جوی، مسائل فنی، اتلاف وقت ناشی از حضور خودروهای ایمنی و سایر موارد، در این رقابت پیروز شود.
نماینده فراری با شماره 51، برای نخستین بار در رده هایپرکار از مسابقات لمان حاضر شده و تحت هدایت آنتونیو جیوینازی، جیمز کالادو و آلساندرو پیر گیودی قرار داشت.
اما رقیب اصلی فراری در این مسابقه پر فرازونشیب، خودروی شماره 8 تویوتا به هدایت سباستین بوئمی، برندون هارتلی و ریو هیراکاوا بود که بیش از 3 دقیقه با نماینده فراری، فاصله داشت.
مشکلات استارت مجدد پس از دو پیت استاپ، شماره 51 فراری را با دردسر مواجه کرد، اما پس از تصادف خودروی تویوتا تحت هدایت هیراکاوا، این تاخیرهای زمانی کمرنگ و بیاثر شد.
در همان ساعات اولیه مسابقه، رتبه نخست بین فراری، تویوتا، پورشه و پژو دست به دست میشد. اما مسائلی که برای خودروهای پژو و پورشه پیش آمد، به خودروهای شماره 2 و 3 کادیلاک فرصتی داد که در نهایت به کسب رتبههای سوم و چهارم برای این خودروها منجر شد.
خودروی شماره 50 فراری هم در ابتدا جزء پیشتازان بود، اما پس از بروز مشکل در سامانه بازیابی انرژی و البته نفوذ رطوبت، این خودرو به دریافت رتبه پنجم رضایت داد.
دومین نماینده تویوتا با شماره 7 هم پس از انحراف فراری شماره 51 به علت سطح خیس مسیر، با موانع حاشیه مسیر برخورد کرد.
دو نماینده تیم گلیکنهاوس با شمارههای 708 و 709 نیز رتبههای ششم و هفتم را کسب کرده و البته در جایگاهی بالاتر از خودروهای پورشه و پژو قرار گرفتند.
دردسرهای پورشه و پژو
خودروهای پورشه با شماره 5 و 6، مسابقه لمان را با قدرت آغاز کردند، اما هردو با مشکلاتی روبرو شدند. پس از بروز ایراد در یکی از حسگرها، شماره 5 با تاخیر 20 دقیقهای مواجه شد که در نهایت آن را در رتبه نهم مسابقه قرار داد. خودروی شماره 6 هم پس از تصادف نسبتا سنگین، نزدیک به 45 دقیقه زمان از دست داد. یار کمکی آنها با شماره 75 هم با مشکلات فنی مواجه شد.
خودروی شماره 93 پژو هم پس از برخوردی پرهزینه، جایگاه هشتم رقابت را دریافت کرد، درحالیکه هم تیمی آن با شماره 94 نیز در همان ساعات اولیه صبح، با تصادف مواجه شد.
برتری اینتر یوروپول و کوروت در سایر ردهها
تیم اینتر یوروپول (Inter Europol) با خودروی شماره 34 اورکا، مقام نخست کلاس LMP2 را دریافت کرد. خودروی شماره 14 از تیم WRT و شماره 30 از تیم دوکین (Duqueine) هم در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
اما خودروی شماره 33 تیم کوروت ریسینگ هم توانست رتبه نخست رده GTE AM را دریافت کند. این درحالی است که یک توقف 10 دقیقهای هم به این خودرو تحمیل شد.
تنها خودروی نسکار حاضر در این مسابقات یعنی شورولت کامارو ZL1 گاراژ 56، موفق شد با وجود مشکلات فنی و بروز تاخیر زمانی، مسابقات را با رتبه 39 به پایان برساند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : racingnews365.com