• کاميون کشنده بايک X9 بهمن ديزل

کشنده سال چین در ایران

بررسی کامیون کشنده بایک X9 بهمن دیزل

26 آذر 1402 08:00

می‌توان گفت که رقابت شدیدی در آوردن و رونمایی و مونتاژ خودروهای تجاری چینی در بین تجاری سازان کشورمان، در جریان است که هر روز خبری از عرضه یک خودرو جدید می‌شنویم. یکی از جدیدترین کشنده‌های بازار که عنوان قوی‌ترین کشنده فعلی بازار را نیز به خود اختصاص داده است، کشنده بایک X9 است که با 560 اسب بخار قدرت، از سوی بهمن دیزل که کشنده‌های فاو، فوتون را نیز تولید می‌کند، رونمایی شده است.

کشنده بایک X9 ؛ از چین تا ایران

بایک از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور چین است که در زمینه ساخت خودروهای تجاری، با شرکت‌های مرسدس‌بنز و هیوندای نیز همکاری زیادی دارد. این مجموعه، صاحب برندهای مختلفی هست که یکی از آنها نیز فوتون بوده و می‌دانیم که فوتون نیز در ساخت خودروهای تجاری سنگین از دانش و کمک مرسدس‌بنز استفاده می‌کند. کشور چین با ساخت بیش از دو میلیون دستگاه خودرو تجاری در سال، بازار بسیار بزرگی برای این خودروها محسوب می‌شود که البته نکته جالب در خصوص این بازار، حضور حداکثری محصولات وطنی در آن است که به نوعی باعث حمایت بسیار زیاد از سازندگان خودروهای تجاری چینی شده و در نتیجه می‌توان این حمایت را در رشد سریع آنها و عرضه محصولات جدید با تنوع بسیار بالا دید.

گروه بهمن نیز که به‌تازگی، همکاری با فوتون را آغاز کرده است، محصول برتر گروه بایک را که سرپرست کمپانی فوتون محسوب می‌شود را برای عرضه در بازار کشورمان انتخاب کرده است. کشنده X9 که به نوعی، کامیون برتر سال 2024 کشور چین انتخاب شده است که معیارهای این انتخاب در مصرف سوخت مناسب، راحتی رانندگی و راننده، کیفیت ساخت، طراحی ظاهری، ایمنی و امکانات و.... هست. این کشنده بیش از 130 میلیون کیلومتر تست مجازی، بیش از 40 میلیون کیلومتر به صورت تست معیاری و بیشتر از 10 میلیون کیلومتر به صورت جاده‌ای تست و آزمایش شده است.

طراحی داخلی و خارجی کشنده بایک X9

در ظاهر این کشنده می‌توان رگه‌هایی از طراحی نسل چهار و پنج مرسدس بنز آکتروس و همچنین کشنده فورد اف مکس را دید. این قضیه در درب‌ها به قدری واضح است که حتی طراحی دستگیره و خطوط شکسته پایین درب‌ها نیز عیناً همان چیزی هست که در آکتروس می‌بینیم. البته این شباهت‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و گلگیر نیز شباهت زیادی به آکتروس دارد. ضمن اینکه در بالای اتاق نیز، عیناً خطوط برجسته ای به سبک طراحی آکتروس را در دو طرف اتاق و همچنین بالای تاج کابین نیز می‌توان دید. ضمن اینکه خطوط پشت شیشه بغل، زاویه ای شبیه به فورد داشته و بادگیر پشت اتاق و بالای سقف نیز، بی شباهت به فورد نیست.

طراحی ظاهری این خودرو، قدرتمند و به‌اصطلاح، کامیونی هست و می‌توان گفت که از زیباترین کشنده‌های چینی موجود در کشورمان محسوب می‌شود. در دیگر قسمت‌های طراحی ظاهری نیز، می‌توان الگوبرداری از آکتروس را مشاهده کرد که البته همان‌طور که گفته شد، به‌خاطر همکاری دایملر و گروه بایک، چیز عجیبی نیست. جلوپنجره، بزرگ و قلدر طراحی شده که در هماهنگی با دیگر قسمت‌هاست. آینه‌ها طرحی یکپارچه دارند که امروزه در اکثر خودروهای تجاری، این سبک طراحی دیده می‌شود.

داخل اتاق نیز، یادآور طراحی محصولات مرسدس‌بنز است که امضا این طراحی، بخش وسط پایین داشبورد است که برای قراردادن لیوان و یک سری لوازم کوچک مناسب هست. داشبورد دکمه‌های چندانی ندارد و یک صفحه دیجیتالی 12.3 اینچی، در وسط آن خودنمایی می‌کند که برای کار با سیستم صوتی و راهیاب ماهواره و... هست.

سادگی داشبورد، یکی از نکات جذاب در طراحی داخلی این خودرو است که با دو رنگ بودن این قسمت، زیبایی آن را بیشتر می‌کند. فرمان طرح دی کات دارد و مثل بسیاری از کشنده‌های دیگر، دارای یک سری دکمه برای کار با قسمت‌هایی مثل سیستم صوتی، کروز کنترل و... هست.

دو نکته دیگر در داشبورد و داخل این خودرو جلب توجه می‌کند که یکی نبود اهرم ترمز دستی به خاطر برقی بودن این قسمت هست و دیگری، دنده بغل فرمان که باعث خالی شدن داشبورد و کف اتاق و جادارتر نشان دادن این کابین می‌شود.

مشخصات فنی کشنده بایک X9

پیشرانه بایک X9 یک موتور 12.8 لیتری از سری X13 کامنز است. این پیشرانه، شش سیلندر خطی بوده و مجهز به توربوشارژر و اینترکولر است که بیشترین قدرت آن برابر با 560 اسب بخار و بالاترین گشتاور تولیدی این موتور نیز، برابر با 2600 نیوتن متر است.

این پیشرانه مثل دیگر رقبای هم وطنش دارای استاندارد آلایندگی یورو 5+eev است و از یک گیربکس اتوماتیک ساخت ZF از سری تراکسون با 12 دنده برای انتقال قدرت تولیدی این پیشرانه، استفاده می‌شود. این گیربکس از پیشرفته‌ترین ساخته‌های ZF است که قابلیت تعویض دنده با استفاده از داده‌های GPS را نیز دارد که البته اعلام نشده که نسخه ایرانی بایک X9 نیز از این قابلیت برخوردار هست یا نه. در حال حاضر بایک X9 با این پیشرانه، در کنار کشنده کامل P9 با قدرت 560 اسب بخار، به عنوان قوی‌ترین کشنده مونتاژی شناخته می‌شود.

مشخصات فنی کشنده بایک X9 بهمن دیزل
نام خودرو کشنده بایک X9 دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز

حجم موتور (سی سی ) / کد موتور

12.9 لیتر / X13NS5-560

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

560 اسب بخار در 1800 rpm

حداکثر گشتاور

2600 نیوتن متر در 1000-1400 rpm

گیربکس

12+4 سرعته اتوماتیک ساخت ZF

کلاچ

تک صفحه ای خشک به قطر 430 میلیمتر

ریتاردر + اینتاردر

ریتاردر موتور + اینتاردر 5 حالته گیربکس

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز

عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک شونده

باک سوخت

آلومینیوم به حجم 560+490 لیتر

وزن خالص کشنده

7950 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص مجاز

44000 کیلوگرم

حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو

13000 / 7000 کیلوگرم

طول / عرض / ارتفاع

6250 / 2550 / 3950 ( میلیمتر )

فاصله محوری

3800 ( میلیمتر )

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت چند لایه پارابولیک / بادی 4 بالنی با تنظیم ارتفاع

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

ترمزها در هر دو محور، دیسکی بوده و برای توقف بهتر و کاهش استهلاک ترمزها، ریتاردر موتور و اینتاردر  مرحله‌ای گیربکس نیز در این خودرو دیده می‌شود. تعلیق بادی محور عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع، امروزه در کشنده‌های چینی نیز به عضو ثابتی تبدیل شده است که زمانی فقط در محصولات اروپایی بود.
 

سیستم‌های ایمنی و رفاهی کشنده بایک X9

بایک X9 دارای ویژگی‌هایی هست که تا امروز در کشنده‌های چینی مشاهده نشده هست. این خودرو دارای ترمز پارک برقی بوده و کروز کنترل از نوع تطبیقی و هوشمند دارد. به این معنی که در صورتی که مانعی مثل یک خودرو در جلو راه آن با سرعت کمتری در حال تردد باشد، می‌تواند تا زمان کنار رفتن مانع، سرعت خود را با خودرو جلویی تطبیق دهد و بعد از آن، دوباره به سرعت تنظیم شده قبلی باز گردد که ایمنی بیشتر و راحتی رانندگی بالاتری خواهد داشت.

همچنین این کشنده دارای ترمز الکترونیکی، ترمز هوشمند اضطراری، دوربین 360 درجه، ترمز ضد قفل به همراه سیستم ضدلغزش و برنامه پایداری الکترونیکی، رادار خط‌خوان، کنترل شروع حرکت در سربالایی، نمایش و پایش باد تایرها، تاییده ADR برای حمل کالای خطرناک، محدودکننده سرعت، استارت دکمه‌ای، چراغ‌های بزرگ جلو از نوع ال‌ای‌دی و مجهز به چراغ روز و حسگر نور، شارژر وایرلس، پورت شارژ 12 ولت، بوق دنده عقب و بوق شهر و جاده، مه‌شکن‌های عقب و جلو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی با گرم‌کن به همراه قفل‌مرکزی درب‌ها، صندلی بادی راننده با گرم‌کن و سردکن، تهویه‌مطبوع خودکار، کولر درجا و بخاری درجا به همراه یخچال و مایکروفر، اهرم تنظیم گاز درجا و... نیز هست که البته بسیاری از این امکانات را می‌توان در دیگر کشنده‌های جدید چینی نیز دید.

جمع‌بندی و نتیجه نهایی

کشنده بایک X9 یکی از بهترین کشنده‌های چینی بازار کشورمان است که با قدرت 560 اسب بخار، عنوان قوی‌ترین کشنده چینی را نیز در اختیار می‌گیرد. این کشنده، رقیب مستقیم کشنده کامل P9 می‌شود که آن هم موتوری 560 اسب بخاری از ساخته‌های یوچای دارد.

قیمت بایک X9 در حدود 5.45 میلیارد تومان تعیین شده است که قیمتی بالاتر از دیگر محصولات چینی هست. در این بازار، قیمت کامل P9 حدود 5.350 و کشنده شکموتو و آرتا با موتور 520 اسب بخاری به ترتیب برابر با 4.450 و 5.250 هست که می‌توان گفت اگر امکانات کمتری مد نظر خریدار باشد، قیمت‌های بالای 5 میلیارد تومان در این شرایط کاری، چندان توجیهی ندارد. ضمن اینکه با این شدت عرضه کامیون و کشنده‌های نو و کارکرده اروپایی، اگر اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده انجام نشود، تا چند سال دیگر وضعیت حمل‌ونقل کشورمان با مشکلات جدی روبرو خواهد بود و بسیاری از خریداران را با مشکل مواجه می‌کند.


شرایط فروش کشنده X9

برای اطلاع از قیمت کشنده X9 بهمن موتور و همچنین جهت آشنایی با شرایط پیش فروش کشنده بایک و فروش نقدی کامیون بایک، مقاله شرایط فروش بهمن دیزل را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران