بازار کشندههای جفت دیفرانسیل در کشورمان، بهخاطر نبود محصول چندانی در این بخش، یکی از قسمتهای خاص و بکر در صنعت خودروسازی است. از طرفی وجود معادن زیاد در کشورمان که کشندههای جفت محور با تریلر کمپرسی، معمولاً عملکرد بهتری در این بخشها دارند، نیاز به این کاربری را بیشتر نمایان میکند. فاو در ابتدای حضورش در کشورمان با هر دو نوع کشنده تک و جفت دیفرانسیل حاضر شد و حالا نیز بعد از تجهیز مدل فیسلیفت تک محور این خودرو به موتور 460 اسب بخاری، کشنده تک و دو دیفرانسیل فاو نیز قرار است تا این موتور ارتقا یافته را استفاده کند.
کشنده فاو سه محور با موتور 460 اسب بخاری
کشندههای فاو از زمان حضورشان در بازار کشورمان، از ابتدا بهعنوان یکی از کامیونهای خوب چینی شناخته شدند. در واقع نسلهای اولیه کامیونهای چینی در کشورمان، دارای معایب زیادی در کیفیت و قدرت پیشرانه بودند و بعد از معرفی محصولات فاو و اختلاف کیفی بین آن و کامیونهای چینی موجود در بازار و همچنین عرضه بهصورت تک و جفت دیفرانسیل و البته بهرهمندی از موتور 420 اسب بخاری در آن زمان، باعث شد تا این کشنده بتواند در مدت کوتاهی، سهم زیادی از بازار کشندهها را به خود اختصاص دهد. مدتی است که باتوجه به حضور کشندههای پر قدرت چینی در بازار ایران که سقف قدرتی آنها به 560 اسببخار نیز رسیده است، شرکت بهمن نیز کشنده فاو فیسلیفت شده را حالا با موتور 460 اسب بخاری را راهی بازار کرده است که بعد از کشنده تک محور، نوبت رونمایی از کشنده جفت با موتور 460 اسبی رسیده است.
طراحی کشنده فاو 460 جفت محور
طرح کلی خودرو بدون تغییر مانده است و یک سری تغییرات را در بخشهایی مثل چراغهای بزرگ جلو و پروژکتور و همچنین جلوپنجره شاهدیم. تغییر در طراحی جلوپنجره و چراغهای جلو که حالا به چراغ روز نیز مجهز هستند، نمای زیباتر و بهروزتری را نمایش میدهد. همچنین تغییر در پوسته سپر جلو، به این زیباتر شدن نیز کمک کرده است. جلوپنجره ابعاد بزرگتری به خود گرفته و نمایی قلدرتر به ظاهر این کشنده داده است.
اما طرح داشبورد همان چیزی است که در مدلهای قبلی نیز شاهد آن بودیم. داشبوردی که به نام اتاق جدید نیز از قبل شناخته میشود. طراحی این داشبورد بهوضوح از داشبورد اولیه کامیونهای فاو زیباتر است و در واقع اصلیترین ایراد این خودرو را در طراحی داخلی، برطرف کرده است. البته طرحی ساده دارد که شاید نسبت به کشندهها و کامیونهای امروزی، کمی قدیمی به نظر آید؛ اما باز هم در مقایسه با طرح اولیه، بسیار بهتر است. با تغییر در داشبورد، مجموعه آمپرها و فرمان نیز تغییر کردند که در هماهنگی با طرح داشبورد هستند.
مشخصات فنی کشنده فاو 460 جفت محور
همچون مدل تک کشنده فاو، اصلیترین تغییر در بخش فنی این خودرو، مربوط به نصب پیشرانه 460 اسب بخاری به جای نمونه 420 اسبی قبلی است که چون این ارتقا به یک افزایش 300 نیوتن متری در گشتاور نیز همراه شده است، میتوان انتظار یک کشش بهتر از این خودرو داشت.
نام خودرو | کشنده 4×6 فاو 460 |
---|---|
تعداد سیلندر/ نوع موتور | 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت Wuxi |
حجمموتور / کد موتور | 11 لیتر / CA6DM2- 46E52 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
حداکثر قدرت | 460 اسب بخار در 1900 rpm |
حداکثر گشتاور | 2200 نیوتن متر در 1300 rpm |
گیربکس | 16+2 سرعته دستی ساخت ZF |
ترمز کمکی | ترمز موتور دومرحله ای +خفه کن اگزوز+اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحله ای |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
سیستم ترمز | عقب کاسه ای و جلو دیسکی |
برنامه های کنترلی خودرو | ضد قفل ABS + ضد لغزش ASR + کنترل پایداری ESC+ ترمز اضطراری هوشمند AEBS+ رادار خط خوان LDWS+ کنترل الکترونیکی ترمز EBS |
باک سوخت | آلومینیوم به حجم 500+500 لیتر |
ظفیت مخزن ادبلو | 40 لیتر |
طول / عرض / ارتفاع | 7095 / 2495 / 3560 میلیمتر |
فاصله محوری | 3450+1350 میلیمتر |
وزن خالص کشنده | 9440 کیلوگرم |
حداكثر ظرفیت محور جلو / عقب | 7500 / 27600 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص مجاز | 44000 کیلوگرم |
سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت چند لایه پارابولیک با کمک فنر |
سایز و نوع تایر | 315-80R22.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
پیشرانه بدون تغییر در حجم و با یک بهروزرسانی، به قدرت 460 اسب بخار و 2200 نیوتن متر گشتاور رسیده است. استاندارد آلایندگی این موتور 11 لیتری نیز با یک پله ارتقا، یورو 5+eev شده است که به معنی پاکتر شدن آن بوده و البته نیاز به گازوییل باکیفیت برای امثال این خودرو را نیز بیشتر کرده است.
گیربکس اما ظاهرا ارتقا پیدا کرده و هرچند که همان گیربکس دستی 2+16 دنده است که از ساختههای ZF بوده، اما این بار اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحلهای نیز دارد که یکی از مهمترین ایرادات نسخههای قبلی فاو به شمار میرود. ضمن اینکه موتور نیز همان ترمز موتور دو مرحلهای و خفهکن را دارد. سیستم تعلیق در این کشنده جفت همان سیستم تعلیق فنر شمش است، که البته برای یک خودرو با این رده کاری، معمولاً نیازی به وجود تعلیق پنوماتیک نیست.
اما کاش مدل دو محور آن، به سیستم تعلیق بادی نیز تجهیز میشد. اگر تناژ این کشنده را با مدل 420 اسب بخاری قبلی آن مقایسه کنیم، میبینیم که وزن کشنده کمی سبکتر شده و ظرفیت محورهای عقب و جلو نیز، افزایش پیدا کردهاند. ظرفیت باک نیز ارتقا پیدا کرده و حالا مجموعا 1000 لیتر ظرفیت گازوییل دارد.
امکانات کشنده فاو 460 جفت محور
یکی از امکاناتی که در فاو 460 دو محور دیده میشود، دوربین 360 با یک مانیتور روی داشبورد است، که تصویر خود را از دوربینهای نصب شده در اطراف خودرو میگیرد. رادار خطخوان و ترمز هوشمند اضطراری از دیگر امکاناتی است که جدیداً به این خودرو افزوده شده است تا از این نظر، چیزی از رقبای هموطن خودش کم نداشته باشد. دوربین 360 درجه، بخاری درجا، بوق شهر و جاده، هشدار صوتی دنده عقب، یخچال، کتری برقی، کولر درجا، صندلی بادی راننده و شاگرد، گرمکن و سردکن صندلی راننده، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو، تهویه مطبوع، مالتی مدیا با صفحه نمایش 6.2 اینچی، رهیاب ماهوارهای، بلوتوث و USB، شیشه بالابر برقی، آینههای جانبی برقی با گرمکن، قفل مرکزی دربها، کروز کنترل، سیستم محدود کننده سرعت، تاخوگراف، حسگر نور اتوماتیک، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو، فرمان چند منظوره، دو تخت خواب، سیستم ADR برای حمل کالای خطرناک و... از دیگر امکانات این خودرو است. ضمن اینکه همچون گذشته به سیستم ترمز ضد قفل و ضد لغزش نیز مجهز بوده و البته برنامه پایداری الکترونیکی نیز دارد.
گروه بهمن با همراهی سیبا موتور، قصد دارد تا دوباره سهم بالایی از بازار خودروهای تجاری به دست آورد. به همین خاطر میتوان دید که محصولات متنوعی در رده کامیونتها به بازار فرستاده است و حالا نیز بعد از کشنده امپاور BD500، کشنده خوش فروش فاو را در هر دو نوع تک و دو محور با موتور جدید 460 اسبی، روانه بازار کرده است و برنامههایی برای فروش نسل جدید این کامیون با موتور 550 اسب بخاری برای رقابت با کشندههای چینی بالای 500 اسب دارد. پیشبینی میشود که باتوجهبه کمبود تنوع در کشندههای دو محور، فاو جدید با موتور ارتقا یافته و امکانات بسیار خوبش بتواند سهم بالایی از بازار کسب کند. ضمن اینکه کشندههای فاو، همیشه قیمتی رقابتی نیز دارند.
فروش کشنده فاو 460
برای اطلاع از آخرین اخبار شرایط فروش بهمن دیزل و همچنین جهت آگاهی از قیمت محصولات سیبا موتور در ایران به همراه نحوه فروش نقدی کشنده فاو و پیش فروش کامیون کشنده فاو در کشورمان، مقاله شرایط فروش سیبا موتور را مطالعه کنید.
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما