• کاميون کشنده فاو 460 سيبا موتور

تعیین قیمت قطعی و آغاز فروش در ایران

بررسی کامیون کشنده فاو 460 تک محور سیبا موتور

18 آذر 1402 17:35

قیمت کشنده فاو 460 تک محور

آذر 1402: شرکت سیباموتورز از زیرمجموعه‌های گروه بهمن، با کشنده فاو 420 تک محور و دو محور در بازار خودروهای تجاری کشورمان حضور پیدا کرد که با فروش خوبش توانست، روزگاری بیشترین سهم بازار کشنده‌های کشورمان را داشته باشد. با رونمایی از کشنده‌هایی با قدرت‌های بالا در یکی دو سال اخیر، سیبا موتور، کشنده فاو را با داشبورد جدید و پیشرانه 460 اسب‌بخاری تولید می‌کند تا در رقابت بین کشنده‌های زیر 500 اسب بخار، دوباره بتواند سهم خوبی از بازار را به دست آورد. 

شرکت سیبا موتور، در مراسمی که روز شنبه مورخ 18 آذرماه 1402 برگزار گردید، قیمت کشنده فاو 460 تک محور را معادل 4 میلیاردو 67 میلیون تومان اعلام کرده است.


جایگزینی زیبا و قوی برای فاو 420

تا زمان معرفی کشنده‌های دانگ فنگ KX480 و سی‌اندسی 480، قوی‌ترین کشنده‌های چینی بازار ایران در محدوده قدرت زیر 420 اسب بخار بودند. در این شرایط، کشنده فاو J6 با قدرت 420 اسب بخار، بازار بسیار خوبی داشت به نحوی که بیش از یک سوم بازار را در دست گرفته بود. اما کم‌کم با تمایل خریداران به کشنده‌های پرقدرت‌تر و عرضه کشنده‌های نزدیک به 500 اسب بخاری از سوی تولیدکنندگان، زمان تقویت و به روزرسانی فاو 420 نیز فرا رسیده بود. ضمن اینکه از ابتدای عرضه نیز، داشبورد و طراحی قدیمی داخل این خودرو نیز یکی از نقاط ضعف آن به شمار می‌رفت که در مقابل کشنده‌هایی مثل فوتون 420، کاملا قدیمی به چشم می‌آمد.

(عکس: با کامیون)

حالا نمونه فیس‌لیفت شده این خودرو با تغییراتی در چراغ‌های جلو و جلوپنجره و همچنین طراحی متفاوت داشبورد به همراه موتوری قوی‌تر، راهی بازار شده است تا بتواند دوباره سهم سیباموتور را مثل گذشته به درصد بالایی از بازار برساند.

طراحی کشنده فاو 460

با نگاهی به نمای جلو این خودرو متوجه می‌شویم که تغییرات اندک اما واضحی روی بخش جلویی کشنده فاو 460 انجام شده است تا نمایی به‌روز و زیباتر داشته باشد. چراغ‌ها به سبک کشنده‌های امروزی دارای دیلایت هستند و کمی بزرگ‌تر شده‌اند. پروژکتورهای داخل سپر نیز با کمی افزایش طول، بزرگ‌تر شده‌اند که باعث ایجاد یک نمای زیباتر در سپر جدید این خودرو شده است.

جلوپنجره نیز با خطوطی متفاوت از قبل و ابعادی بزرگ‌تر، نمایی قلدرتر و زیباتر به خود گرفته است. بادگیر پشت اتاق و بالای سقف نیز در ترکیب با چهره جدید این کشنده، نمای کلی آن را از مدل‌های قدیمی زیباتر کرده است. اما دیگر بخش‌های بیرونی کابین، بدون تغییر باقی مانده‌اند.

(عکس: با کامیون)

داشبورد تغییری نسبت به مدل‌های نیوفیس نکرده است و فقط فرمان کمی تغییرات دارد. اما نسبت به نسل اول این کشنده، به طور کلی تغییر کرده و زیباتر شده است. این داشبورد با پشت آمپر زیبا و همچنین فرمان جدید این خودرو، ترکیبی به روزتر از مدل‌های اولیه ایجاد کرده است. پشت آمپر برخلاف خودروهای امروزی، همچنان آنالوگ و عقربه‌ای است و فقط یک صفحه نمایش کوچک مثل گذشته در وسط آن برای نمایش برخی از اطلاعات دیده می‌شود. البته که بسیاری از رانندگان، طرح‌های قدیمی را به طراحی‌های جدید دیجیتالی شده فعلی، ترجیح می‌دهند.

صندلی‌ها تغییر کرده و در کنار تنظیمات بیشتری که صندلی راننده دارد، کیفیت مواد آن نیز بهتر شده و البته راحت‌تر هستند. در واسط اتاق و روی پالانی موتور یک محفظه خنک کننده قرار داده شده است و یک صفحه نمایش نیز برای کنترل و دیدن دوربین‌های اطراف، روی داشبورد قرار نصب است.
به نظر می‌رسد که عایق بندی اتاق نیز بهتر شده است یا حداقل موتور جدید، کارکرد بی‌صداتر و نرم‌تری دارد. ضمن اینکه کابین نیز کمی نرم‌تر شده و تکان‌های آن در حین حرکت، کمتر شده است.

مشخصات فنی کشنده فاو 460

تغییر اصلی در بخش فنی این خودرو، مربوط به تقویت موتور آن و افزایش قدرت این کشنده به 460 اسب بخار است که توانایی‌های حرکتی آن را به وضوح بهتر کرده است. این افزایش قدرت که بدون تغییر در حجم موتور رخ داده است، منجر به افزایش گشتاور به میزان 300 نیوتن‌متر نیز شده است که کشش خودرو را با بار در جاده‌های پر پیچ و خم و همچنین سربالایی‌ها، افزایش داده است. ضمن اینکه استاندارد آلایندگی این پیشرانه نیز یک پله ارتقا پیدا کرده است و به کمک سیستم SCR که با پاشش ادبلو انجام می‌شود به یورو 5 ارتقا پیدا کرده است.

مشخصات فنی کشنده فاو 460
نام خودرو کشنده 2×4 فاو 460

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت Wuxi

حجم‏موتور / کد موتور

11 لیتر / CA6DM3- 55E52

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

460 اسب بخار در 1900 rpm

حداکثر گشتاور

2200 نیوتن متر در 1300 rpm

گیربکس

16+2 سرعته دستی ساخت ZF

ترمز کمکی

ترمز موتور دو مرحله ای + خفه کن اگزوز

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز

عقب کاسه ای و جلو دیسکی خنک شونده

برنامه های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS + ضد لغزش ASR + کنترل پایداری ESC+ ترمز اضطراری هوشمند + رادار خط خوان

باک سوخت

آلومینیوم به حجم 500+500 لیتر

حداکثر توان شیب روی

35 درصد

شعاع گردش

13.8 متر

طول / عرض / ارتفاع

6425 / 2560 / 3800 میلیمتر

وزن خالص کشنده

7980 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص مجاز

44000 کیلوگرم

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت چند لایه پارابولیک با کمک فنر

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

اگر در بخش فنی، تغییراتی مثل تغییر سیستم تعلیق از فنر شمش به پنوماتیک و همچنین اضافه شدن ریتاردر هیدرولیکی گیربکس نیز اتفاق می‌افتاد، امکان داشت این کامیون را یکی از بهترین‌های حال حاضر بازار در طیف قدرتی و قیمتی خودش دانست که توانایی زیادی برای کسب سهم بیشتری از بازار دارد.

اما بخش فنی همچنان نسبت به قبل بدون تغییر بوده و از همان گیربکس 2+16 سرعته دستی ساخت ZF برای آن استفاده شده است که البته شاید عدم این تغییرات نیز به خاطر جلوگیری از افزایش قیمت آن باشد. ترمز کمکی نیز همان ترمز موتوری دو مرحله ای و خفه کن اگزوز بوده و سیستم تعلیق، همچنان فنر شمش با کمک فنر باقی مانده است.

امکانات کشنده فاو 460

به فاو 460 بر اساس قوانین استاندارد کشورمان، رادار خط خوان و همچنین ترمز اضطراری اضافه شده است که ایمنی آن را بالاتر می‌برد. همچنین در اطراف کامیون، چندین دوربین وجود دارد که تصویر اطراف را نمایش می‌دهد و به این ترتیب، نقاط کور به حداقل ممکن می‌رسد. این امکان در تمام لحظات قابل استفاده است و به نوعی کار دوربین 360 را با نمایی واقعی‌تر انجام می‌دهد.

هر دو صندلی بادی بوده و صندلی راننده به تنظیمات بیشتری مثل تنظیم کناره‌ها، مجهز شده است. در وسط کابین و روی تونل موتور، یک یخچال تعبیه شده و تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو نیز از داخل کابین، انجام می‌شود. همچنین بخاری درجا از لوازم استاندارد آن بوده و کولر درجا به صورت سفارشی برای این کشنده قابل نصب است.

از دیگر امکانات این کشنده می‌توان به سیستم تهویه مطبوع، مولتی مدیا ۶.۲ اینچی لمسی با رادیو، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث و USB، شیشه بالابر برقی، آینه‌های برقی با گرم‌کن، قفل مرکزی درب‌ها، کروز کنترل، تاخوگراف، سیستم محدود کننده سرعت، دو فیلتر جداسازی سوخت و آب، سیستم کنترل حرکت بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری هوشمند، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو، فرمان چند منظوره، دو تخت خواب، ترم ضد قفل به همراه سیستم ضد لغزش و برنامه پایداری الکترونیکی، چراغ رانندگی در روز و... اشاره کرد.

(عکس: با کامیون)

کشنده فاو 460 بر اساس پاسخ به نیاز و حرکت بازار به سمت محصولاتی پیشرفته‌تر، با امکانات و قدرت بیشتر وارد میدان شده است. این خودرو هم در بحث پیشرانه با یک افزایش قدرت و گشتاور مواجه شده است و هم در بخش امکانات رفاهی و ایمنی آن، موارد جدید را می‌بینیم. فاو با مدل 420 اسب بخاری خود، زمانی به عنوان پرفروش‌ترین کشنده بازار شناخته می‌شد و حالا باید دید که سهم سیبا موتور با این خودرو چه تفاوتی نسبت به قبل خواهد کرد.

دیدگاه کاربران
رضا 1402/8/26
با این وضعیت همون فاو 420بهتر از اینه. نه اینتاردر داره نه کیسه بار
پاسخ
2
0
0
ناشناس 1402/9/2
اره فقط چنتا دکمه رو فرمان اضاف کردن و تمام همون ۴۲۰اگ اینتارد بزارن از تمام کشنده های چینی مقاوم‌تره و سگ جان تره
0
0
ناشناس 1402/9/2
دقیقا چارتا دکمه روفرمان فقط اضاف کردن اگ همون ۴۲۰ اینتارد بزارن از تمام کشنده های چینی بهتره و مقاوم‌تره
0
0