• کاميون کشنده پيلسان 540 نيوفيس

چهره جدید C9H در ایران

بررسی کامیون کشنده پیلسان C9H 540 نیوفیس

4 خرداد 1403 09:00

پیلسان که با تولید محصولات سیتراک چین، فعالیت خود را آغاز کرده است، به‌تازگی از نسل جدید کشنده‌هایش با تغییرات فنی و ظاهری و به نام پیلسان C9H رونمایی کرده است که اصلی‌ترین تغییرات انجام شده در این کشنده، تقویت قوای محرکه و تغییر کامل فضای داخلی کابین است. پیلسان C9H با موتور 540 اسب بخاری، یکی از قوی‌ترین کشنده‌های حال حاضر بازار خواهد بود که طراحی داشبورد زیبا و به روزش، وضعیت خوبی در برابر رقبا خواهد داشت.

تغییرات طراحی کشنده پیلسان 540 نیوفیس

با نگاه به طراحی داخل کابین و داشبورد متوجه تغییرات کامل این بخش نسبت به کشنده‌های پیلسان C7 می‌شویم. داشبورد کاملاً تغییر کرده است و می‌توان گفت از نظر طراحی، همراه‌ترین داشبورد با طرح‌های اروپایی در بین کشنده‌ها و کامیون‌های چینی موجود در کشورمان است.

طراحی داشبورد بی‌شباهت به محصولات روز کمپانی MAN نیست؛ اما وقتی دقیق‌تر به این بخش نگاه می‌کنیم، کاملاً داشبورد یک آکتروس جدید را می‌توان دید که با زرنگی بسیار، با کمی تغییرات در آن به یک طرح جدید تبدیل شده است. داشبورد تا حد بسیار زیادی از روی مرسدس‌بنز آکتروس کپی‌برداری شده است که می‌توان به همین خاطر به ارگونومی بالای این داشبورد امیدوار بود.

البته در بین کشنده‌های پرقدرت جدیدی که در طی یک سال اخیر در کشورمان معرفی شده‌اند، می‌توان رگه‌هایی از طراحی داشبورد مرسدس‌بنز آکتروس را دید که نشان از دقت مهندسان چینی در انتخاب یک الگوی قوی برای بازطراحی‌های خود دارد. در داشبورد پیلسان C9H، به سبک مرسدس‌بنز آکتروس از دو صفحه‌نمایش کاملاً جدا از داشبورد استفاده شده است که یکی برای نمایشگرهای پشت فرمان بوده و یکی هم در وسط داشبورد و به منظور کار با ادوات مختلف و سیستم صوتی هست.

فرمان نیز طراحی جالب و به روزی داشته و در ترکیب با صفحات نمایش پشت فرمان و وسط داشبورد، کاملاً همخوانی دارد. در دیگر بخش‌های داخل اتاق نیز مثل صندلی‌ها، رودری‌ها و تختخواب، تغییراتی دیده می‌شود.

اما در نمای ظاهری این کشنده نیز تغییراتی دیده می‌شود که ظاهر آن را از حالت یکنواخت کشنده C7H به یک کشنده قلدرتر و خشن‌تر تبدیل کرده است. تغییر کامل نمای جلو که شامل تغییر جلوپنجره و لپی‌ها و همچنین اطراف چراغ‌های جلو شده است، کاملاً به نمایی به‌روزتر و جذاب‌تر تبدیل کرده است. خطوط اصلی جلوپنجره تغییر چندانی ندارند؛ اما استفاده از یک شبکه جدید برای جلوپنجره در کنار خطوط طلایی و استفاده از زمینه مشکی در این بخش که در همراهی کامل با زمینه پشت لپی‌ها و هاله ایجاد شده در اطراف چراغ جلو است، نمایی کاملاً متفاوت به این خودرو نسبت به کشنده C7 داده است.

فرم کلی چراغ‌ها نیز تغییری نکرده است؛ اما اتصال چراغ‌های بزرگ جلو با پروژکتورها به واسطه یک زمینه مشکی رنگ، نمای این بخش را از سادگی خارج کرده است. لپی‌ها نیز کاملاً تغییر کرده‌اند و شباهت زیادی به لپی‌های آخرین فیس لیفتمان TGX تا قبل از رونمایی نسل جدید آن، دارند.

آفتاب‌گیر بالای شیشه نیز کاملاً تغییر کرده است و البته این قطعه نسبت به نسل قبل، طراحی ساده‌تری به خود گرفته است. در برخی از عکس‌های منتشر شده از سیتراک C9H، این کشنده حتی به ترمز پارک و ترمز تریلر برقی نیز مجهز شده است که البته در نسخه به نمایش درآمده در کشورمان، این دو ترمز با همان اهرم‌های دستی هستند.

مشخصات فنی کشنده پیلسان C9H نیوفیس

اصلی‌ترین تغییر ایجاد شده در بخش فنی این کشنده، مربوط به تعویض موتور آن با یک پیشرانه 540 اسب بخاری است. در دیگر بخش‌های این خودرو مثل سیستم تعلیق و گیربکس، تغییری دیده نمی‌شود و جعبه دنده، همان مدل 4+12 سرعته اتوماتیک ساخت ZF است که اینتاردر 5 حالته دارد.

پیشرانه 13 لیتری توربودیزل کشنده C9H که استاندارد یورو5+eev دارد، همان موتور پیلسان C7 است که حالا با بهینه سازی و تغییراتی در آن، قدرت تولیدی به میزان 60 اسب بخار و گشتاور نیز 200 نیوتن متر بیشتر شده است. این موتور که به گفته مهندسین آن، از تکنولوژی MAN آلمان بهره می‌برد، قدرتی در حدود 540 اسب بخار دارد و بیشترین گشتاور آن به 2500 نیوتن متر رسیده است که خروجی خوبی در قیاس با حجم 13 لیتری آن به حساب می‌آید.

این موتور دارای گرم کن هوای ورودی به موتور است که امروزه روی بسیاری از پیشرانه‌های دیزل دیده می‌شود و باعث روشن شدن آسان‌تر پیشرانه در هوای سرد و در ابتدای کارکرد آن خواهد شد. از دیگر تغییرات فنی ایجاد شده در کشنده C9H نسبت به پیلسان C7H، بزرگ‌تر شدن مخزن سوخت آن است. مخزن سوخت مدل قبلی با دو باک 500 و 650 لیتری به حجم مجموع 1160 لیتر است که در این سری، از دو باک 400 و 860  لیتری به حجم مجموع 1260 لیتر استفاده شده است.

تجهیزات ایمنی و رفاهی کشنده پیلسان C9H نیوفیس

قفل دیفرانسیل محور عقب، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم ضدلغزش ASR و برنامه پایداری الکترونیکی ESC در کنار ترمز اضطراری هوشمند AEBS و پایداری در زمان ترمز EBS، پایداری و ایمنی خوبی برای این کشنده به همراه دارند.

ضمن اینکه وجود سیستم تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز EBL و حرکت در سربالایی HAS به همراه سیستم هشدار خروج از خط LDWS و سیستم نمایش فشار باد لاستیک‌ها TPMS، ایمنی این کشنده، بیشتر نیز خواهد بود. دو عدد تختخواب برای این کشنده در نظر گرفته شده است و صندلی شاگرد نیز قابلیت چرخش به سمت راننده را دارد.

ریتاردر موتور به همراه اینتاردر هیدرولیکی، ترمزهای دیسکی در هر دو محور، جک بالابر اتاق به صورت دستی و برقی، چراغ مخصوص چرخ پنجم، هشداردهنده صوتی دنده‌عقب، بوق شهر و جاده، قفل‌مرکزی درب‌ها با ریموت، کروز کنترل، تاخوگراف، هشدار تمام‌شدن لنت ترمز، سیستم صوتی و تصویری به همراه مانیتور لمسی 12.3 اینچی و بلوتوث، امکان باز و بسته کردن پنجره‌ها و سانروف با استفاده از کلیدهای کنار تختخواب، سیستم تعلیق بادی صندلی راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم به همراه گرمکن، غربیلک فرمان چرمی مجهز به دکمه‌های کنترلی با قابلیت تنظیم در جهات مختلف، شیشه‌بالابرهای برقی مجهز به گرمکن، آینه‌های جانبی گرم‌کن دار، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، کولر درجا و بخاری درجا، یخچال داخل کابین، دوربین‌های جانبی 360 با قابلیت ثبت وقایع، پرده‌های جانبی، چراغ‌مطالعه، سنسور نور چراغ‌های جلو، تعلیق بادی محور عقب با چهار بالن باد با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک،

نام خودرو کشنده پیلسان C9H

تیپ محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل تحت لیسانسمان آلمان

حجم موتور (سی‌سی) / کد موتور

13 لیتر / MC13-54-50

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

540 اسب بخار در 2500 rpm

حداکثر گشتاور

2500 نیوتن متر در 1050-1350 rpm

گیربکس

12+4 سرعته اتوماتیک ساخت ZF

اینتاردر

5 حالته هیدرولیکی

ترمز موتوری

خفه کن اگزوز و ترمز اتوماتیک EVB

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز

عقب دیسکی و جلو دیسکی

برنامه‌های کنترلی کمکی

ضد قفل ABS + ضدلغزش ASR + برنامه پایداری ESC+ ترمز اضطراری هوشمند AEBS+ پایداری در زمان ترمز EBS+ تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز EBL+ حرکت در سربالایی HAS + هشدار خروج از خط LDWS+ سیستم نمایش فشار باد لاستیک‌ها TPMS

باک سوخت

آلومینیوم به حجم 400+860 لیتر

حجم مخزن ادبلو

40 لیتر

طول / عرض / ارتفاع

6482 / 2510 / 4184 میلیمتر

فاصله محوری

3900 میلیمتر

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

44000 کیلوگرم

حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو

13000 / 7000 کیلوگرم

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت چند لایه پارابولیک با میل موج گیر و کمک فنر

 

بادی 4 بالنی با تنظیم ارتفاع دستی و اتوماتیک

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

از ابتدای ورود کشنده‌های پیلسان به بازار، این کشنده‌ها از مقبولیت بالایی در بین خریداران و علاقه‌مندان بهره‌مند شده‌اند. مشخصات فنی خوب و امکانات بالا، آنها را در رده‌های بالای جدول کشنده‌های چینی قرار می‌دهد و حالا با نسخه جدید پیلسان C9H که از موتور 540 اسب بخاری بهره‌مند است، توان رقابتی این کشنده‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

از بین رقبای این کشنده می‌توان به شکموتو 520، آرتا 520، فاو 550، بایک X9 با موتور 560 اسب بخاری و البته کامل P9 با موتور 560 اسبی نام برد. احتمال می‌رود که این کشنده نسبت به برادرش یعنی C7H با موتور 480 اسب بخاری، اختلاف قمتی در حدود 500 میلیون تومان داشته باشد که قیمت آن را به حوالی شش میلیارد تومان خواهد رساند.

مهم‌ترین رقیبان کشنده پیلسان C9H نیوفیس

از مهم‌ترین رقبای این کشنده می‌توان به کشنده‌های بالای 500 اسب بخار موجود در بازار اشاره کرد. از جمله کشنده شکموتو 520، کامل 560، بایک X9 با موتور 560 اسب بخاری، فاو 550 و آرتا 520.

دیدگاه کاربران