با اتاق‌هایی بزرگ‌تر از سری XF

بررسی کامیون کشنده داف ایکس جی (DAF XG)

24 شهریور 1403 14:33

کشنده‌ها و کامیون‌های ساخت DAF همیشه در جایگاهی خاص در بین محصولات اروپایی قرار داشته و دارند. در واقع کامیون‌های ساخت این شرکت هلندی که همیشه در رده پرفروش‌ترین و خوش فروش‌ترین‌ها بوده و هستند. این روزها که امکانات رفاهی و ایمنی و فضای داخلی کشنده‌ها، اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است، کمپانی داف دو اتاق جدید به لیست اتاق‌هایش در یک سال اخیر افزوده که XG و +XG نام دارد و فضای بیشتری از سری XF در اختیار راننده قرار می‌دهد.

بزرگ و بزرگ‌تر با داف XG و XG پلاس

تا قبل از معرفی سری XG، کشنده دوربرد داف با نام سری XF شناخته می‌شد که این کشنده با دو اتاق SC و SSC به دست مشتریان می‌رسید. در واقع اتاق SSC به عنوان کابین بزرگ‌تر بود و سری SC نیز به عنوان کابین با سقف کوتاه‌تر شناخته می‌شد.

اما داف با معرفی سری XG و +XG هم دو اتاق بلندتر از سری XF را معرفی کرده است و هم کشیده‌تر که باعث ایجاد فضای بیشتری در کابین شده است. به‌نحوی‌که اتاق داف +XG به عنوان بزرگ‌ترین کابین در بین کشنده‌ها و کامیون‌های اروپایی شناخته می‌شود که علت آن هم، کشیدگی رو به عقب بیشتر در این کابین است. اتفاقی که باعث انتخاب این سری به عنوان کامیون سال 2022 اروپا شد.

کابین آیرودینامیک کامیون داف ایکس جی

اگر از بغل به داف‌های جدید نگاه کنیم، می‌بینیم که یک بیرون‌زدگی در جلوترین نقطه این کشنده‌ها وجود دارد که در حدود 160 میلیمتر است. داف سری XG را بیشتر به منظور طول بیشتر کابین که ناشی از استانداردها و مجوزهای جدید اتحادیه اروپا است، طراحی کرد. به همین خاطر هم سری XG و +XG در مقایسه با سری XF در حدود 33 سانتیمتر بیشتر است.

»» قیمت انواع ماشین سنگین در ایران ««

ارتفاع کابین سری XG نیز در مقایسه با XF در حدود 21 سانتیمتر بلندتر است و باز سری +XG از سری XG هم به مقدار 13 سانتیمتر ارتفاع بیشتری دارد که همین ابعاد به آن جایگاه اولی را در حجم و فضای داخل کابین داده است. به نحوی که فضای داخل کابین سری XF برابر با 9.73 متر مکعب بوده و این فضا برای XG و +XG به ترتیب برابر با 11.85 مترمکعب و 12.5 مترمکعب است.

در این سری از شیشه‌های جانبی و شیشه جلو بزرگ‌تری استفاده شده است تا دید رو به بیرون راننده بیشتر باشد و نقاط کور جانبی اتاق به حداقل برسد. همچنین در یک سری از مدل‌ها، می‌توان شیشه پایین سمت شاگرد را نیز سفارش داد تا نقطه کور سمت شاگرد از بین برود. داف حتی سعی کرده است تا نوار دور شیشه‌ها نیز به حداقل ضخامت و قطر برسد تا از این نظر هم کمترین مانع برای دید رو به بیرون وجود داشته باشد.

طراحی اتاق به نحوی انجام شده است تا در محل اتصال شیشه‌ها به بدنه، هیچ درز بزرگی وجود نداشته باشد. به این ترتیب باد و جریان هوا در میان این درزها گیر نخواهد کرد و اغتشاش جریان عبوری هوا به حداقل خواهد رسید که نتیجه آن، افزایش آیرودینامیک این اتاق است. این وضعیت خصوصاً در محل اتصال شیشه جلو به ستون‌های A کاملاً رعایت شده است که در کنار شیشه خمیده بزرگ جلو، یک طرح صاف و یک دست را ایجاد می‌کند.

اما نکته جالب در خصوص حذف آینه‌های جانبی و قرارگیری دوربین به جای آنهاست. داف ادعا می‌کند که این کار باعث بهبود 4.5 درصدی در آیرودینامیک این خودرو و در نتیجه کاهش 1.4 درصدی در مصرف سوخت شده است که عدد واقعاً قابل توجهی است.

طراحی بادگیرهای جانبی نیز به نحوی انجام شده که بیشترین حجم جریان هوا به سمت تریلر در عقب کشنده هدایت شود تا کمترین اغتشاش جریان هوا را داشته باشیم. حتی برای زیر سپر جلو نیز از یک ورقه پلاستیکی استفاده شده است تا از اغتشاش جریان هوا در زیر کشنده نیز تا بالاترین حد ممکن، کاسته شود.

کابین ساده و راحت کشنده داف XG

فضای داخلی و داشبورد را می‌توان با سه رنگ مختلف و همچنین از سه جنس مختلف سفارش داد. همچنین چراغ‌های جلو و ترکیب آن با پروژکتور سپر را می‌توان از سه ترکیب مختلف انتخاب کرد. برای آینه‌های دور خودرو نیز می‌توان هم همان ترکیب قدیمی آینه‌ها را استفاده کرد و هم می‌توان از دوربین‌های جانبی به جای آینه سفارش داد و هم می‌توان در کنار آینه‌های جانبی، فقط درخواست نصب دوربین نقطه کور به جای آینه گوشه داشت.

داف حتی نه تنها امکان سفارش شیشه روی درب شاگرد را نیز مهیا کرده است، بلکه برای ترکیب شیشه بغل درب‌ها و نوار دور آنها نیز حق انتخاب قرار داده است.

برای ورود به داخل کابین، سه پله با روکش فلزی در نظر گرفته شده است و دستگیره‌های کمکی برای ورود نیز کاملاً حساب شده و دقیق در محل موردنظر قرار گرفته‌اند. کابین از نوع کف تخت است که تردد در آن بسیار راحت بوده و با داشتن سقف بلند حتی در نسخه XF، می‌توان کاملاً درون کابین ایستاد.

به گفته مدیران داف، تنظیمات صندلی و فرمان کشنده‌های جدید این شرکت، بیشترین در نوع خود در بازار هست که باعث می‌شود تا هر راننده‌ای با توجه به فیزیک بدنی خودش بتواند فرمان را در بهترین وضعیت تنظیم کند.

یک میز بزرگ در وسط داشبورد و بیشتر به منظور استفاده راننده برای قراردادن مواد خوراکی و لپ‌تاپ تعبیه شده است. البته که در مدل‌های XG و +XG امکان چرخش صندلی راننده تا 110 درجه نیز وجود دارد. همچنین صندلی شاگرد به صورت استاندارد قابلیت تاشدن به سمت بالا را دارد که ورود و خروج از سمت درب شاگرد و حرکت در اتاق تا حد زیادی آزادانه‌تر خواهد شد.

نمایشگر پشت فرمان با اندازه 12 اینچ، کاملاً دیجیتالی شده است و یک نمایشگر 10 اینچی نیز در وسط داشبورد قرار دارد. اما یکی از خاص‌ترین تخت خواب‌ها را می‌توان در کابین داف پیدا کرد. این تختخواب کاملاً طبی است و امکان زاویه‌گرفتن را دارد که استراحت در هر حالتی را به راحت‌ترین شکل ممکن فراهم می‌کند.

پیشرانه‌ جدید کشنده داف ایکس جی

پیشرانه‌های سری MX برای کشنده‌های داف XF، کشنده داف XG و +XG از مدل‌های 11 لیتری و 13 لیتری هستند. سری MX11 با سه قدرت 367 اسب بخار، 408 اسب و 449 اسب عرضه می‌شود. سری MX13 نیز به سه قدرت 428 اسب بخار، 483 و 530 اسب عرضه می‌شود.

با ترکیب طراحی جدید محصولات داف خصوصاً در کنار قوای فنی و محرکه جدید و استفاده از مواد سبک وزن در ساخت این کشنده‌ها که باعث کاهش وزن آنها در عین داشتن امکانات و سیستم‌های جدید شده است، شاهد یک کاهش مصرف 10 درصدی نسبت به نسل قبل هستیم. این موفقیت‌ها باعث شده است تا نسخه 450 اسب بخاری از محصولات داف به عنوان کشنده سبز سال 2023 انتخاب شود.

کشنده‌های جدید داف در بازار

با دور جدید واردات کشنده‌های کارکرده به کشورمان، محصولات داف نیز مثل سال‌های گذشته در لیست حضور قرار گرفتند که سری XG و +XG نیز در این میان دیده می‌شود. این دو سری در کشورمان با دو پیشرانه 480 و 530 اسب بخاری وارد شده است که از نظر قدرتی، همان رده ای هست که در گذشته نیز از سری 106 کشنده های XF وارد شده بود.

»» خرید و فروش کامیون داف ««

همان طور که گفته شد، پیشرانه های جدید نسبت به موتورهای قبلی با وجود یکی بودن حجم و قدرت تولیدی، مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایین تری دارند. پیشرانه های 13 لیتری با قدرت 480 اسب بخار، بیشترین گشتاوری به مقدار 2500 نیوتن متر تولد می کند که در دور آرام این مقدار برابر با 2350 نیوتن متر است که گشتاور بالای این پیشرانه را در پایین ترین دور ممکن نشان می دهد. همچنین پیشرانه 530 اسب بخاری MX13 این کشنده‌ها نیز، بیشترین گشتاورش برابر با 2700 نیوتن متر است که این گشتاور در دور آرام پیشرانه برابر با 2550 نیوتن متر است.

همچنان اصلی ترین رقیب محصولات داف در بازار کشورمان، کشنده های رنو هستند که به لطف داشتن قیمت کمتر و مشخصات فنی مشترک با محصولات ولوو، از فروش بسیار خوبی در بازار برخوردارند.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران