اسکانیا سری R، ماندگار در ایران
اسکانیا تا قبل از سال 2016 که کلاس اس خود را معرفی کرد، بالاترین رده محصولاتش به اسم سری R بود که با سقف تاپلاین و موتورهای 16 لیتری 8 سیلندر خورجینی، به یکی از بهترین کشندههای دنیا تبدیل میشد. اما با ورود سری S به محصولات اسکانیا، یک پله از اهمیت سری R کاسته شد و به نوعی رده دوم محصولات اسکانیا را در اختیار گرفت. اما در کشور ما که روزی محصولات اسکانیا مونتاژ و تولید میشد، سری R که در کنار دو سری P و G به وفور در جادههای کشورمان دیده میشود، جایگاه بسیار خاصی دارد.
حضور اسکانیا در ایران
اسکانیا در دهه شصت شمسی با سری اسکانیاهای معروف به اسکانیا سرخپوستی وارد بازار کشورمان شد. این سری به سری دوم محصولات اسکانیا شناخته میشود که از سال 1980 تا 1989 تولید شد. محصولاتی که بعداً با کشندههای سبزرنگ و با تیراژ بالا برای ناوگان توزیع سوخت، توانست جایگاه بسیار خوبی در کنار ولوو F12 که آنها هم به رنگ سبز و با تریلرهای ساخت کالابرس بودند، در کنار مرسدس بنزهای 2628 معروف به بنز مایلر با رنگ سبز که از تریلرهای اشمیتز استفاده میکردند، به دست آورد.
اما اسکانیا قبل از این دوران نیز به تعداد کمی و از نوع دماغدار نیز به کشورمان وارد شده بود که عمده آنها با کاربری کمپرسی و باری هستند.
در دورهای که در دهه شصت شمسی، اسکانیاهای سری 2 در جادههای ایران حضور پیدا کرده بودند، تعدادی از سری دماغدار از نوع 112H نیز به بازار ایران راه پیدا کردند. این کامیونهای عمدتاً از مرزهای غربی و از سمت عراق و کویت در دوران بعد از جنگ تحمیلی به ایران رسیدند.
حضور پرقدرت اسکانیا در دهه 80 و 90 شمسی
اسکانیا در اواخر دهه هشتاد، دوباره و توسط ماموت به ایران راه پیدا کرد. میتوان گفت در هیچ دورهای به اندازه زمان تولید محصولات اسکانیا در کشورمان، ساختههای این شرکت معتبر سوئدی، محبوب نبود. این محبوبیت در حالی بود که رقیب اصلی ساختههای ولوو، محصولات اسکانیا بودند که حالا با طیف گستردهای در بازار ایران حاضر بود.
در این دوران سری R به عنوان کشندههای دور برد، سری G به عنوان کشندههای ارزان قیمت تر میان برد و دوربرد و البته کشندههای جفت محور، سری P به عنوان کشندههای فواصل نزدیک، شاسی برای کاربریهای باری، میکسر سیمان، جرثقیل، کمپرسی و... به دست مشتریان میرسید.
اما همان طور که در ابتدا گفتیم، سری R به نوعی گل سرسبد محصولات اسکانیا در کشورمان بوده و هست. تولید هیچ سری از محصولات اسکانیا به اندازه سری R نبود و در دورانی که از سمت شرکت ماموت عرضه شد، طیف بسیار کاملی از پیشرانهها و اتاقهای این سری به دست مصرف کننده ایرانی رسید که این تنوع، گستردگی و نسبتاً به روز بودن در تاریخ خودروهای تجاری کشورمان بی سابقه بوده و هست. حتی سری محصولات ولوو و مرسدس بنز نیز در روزهایی که در ایران روی خط تولید بودند، هیچ وقت با این تنوع عرضه نشده اند.
اسکانیا R420، اولین محصول اسکانیا
اسکانیا سری R در ابتدا با موتور 420 اسب بخاری و با کد R420 به کشور وارد شد. در این دوران سری G از نوع G380 در کنار سری R عرضه میشد اما محبوبیت سری R را نداشت. استقبال از اسکانیا R420 بسیار خوب بود.
این کشنده از موتور 11.7 لیتری با کد DC1206 استفاده میکند که 420 اسب بخار قدرت و 2000 نیوتن متر گشتاور، خروجی آن است. اکثر اسکانیاهای سری R420 از گیربکس اتوماتیک استفاده می کننده که از سری اپتی کروز بوده و 12+2+2 دنده دارد.
سری R در این سالها هم در اتاق هایلاین و هم اتاق تاپلاین به دست مشتریان میرسید که اتاق تاپلاین با ارتفاعی که برای همه علاقه مندان به کامیون، جذاب و عجیب بود، چهرهای خاص در بین تمام کامیونهای آن دوران داشت. در بزرگی اتاق تاپلاین همین بس که ابعاد این اتاق به قدری بزرگ است که اسکانیا در زمان رونمایی از آن در نمایشگاه IAA در همان سالها، یک اتاق رنو مگنوم را که بزرگترین کابین در بین کشندههای اروپایی آن دوران را داشت، درون آن قرار داده بود تا بزرگی این کابین را به نمایش بگذارد.
اسکانیا R470، پر قدرت اما کم تعداد
البته در همین دوران تعداد اندکی از مدل R470 هم وارد کشور شد که هم با مدل هایلاین بود و هم با کابین تاپلاین. اما تعداد این سری در مقایسه با R420 به قدری کم بود که به ندرت میتوان آنها را در جادهها دید.
این اسکانیا در دوران معرفی، با داشتن موتور 470 اسب بخاری، رقیب قدری برای ولووهای آن زمان بود.
اسکانیا R440، پیشرانه حجیمتر و موتور قویتر
اما بعد از چند سالی که اسکانیا با R420 توانست سهم بسیار خوبی از بازار را کسب کند، مدل جدیدتر این کشنده با موتور 440 اسب بخاری وارد بازار شد و R440 جای R420 را گرفت. در این مدل، پیشرانه به حجم 12.7 لیتر رسید و 440 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. اما هنوز استاندارد آلایندگی همان یورو3 و گیربکس نیز با مدل R420 مشترک بود. اتاق در نمای جلو کمی تغییرات در آفتابگیر بالای سقف، لپیهای بغل و جلوپنجره کرده بود و با اینکه با ویژگیهای کابینهای استریم لاین بسیار نزدیک بود اما هنوز نوشته استریم لاین روی آن دیده نمیشد. این کشنده بعداً با اتاق جدید و کابین استریم لاین نیز دوباره به کشور وارد شد. از سری R440 اول، تعداد کمی وارد جادههای کشورمان شد و جای خود را به مدل R460 داد.
اسکانیا R460، پر قدرت با کابین استریم لاین
اتاقهای استریم لاین در ایران با اسکانیا R460 معرفی شدند. بد نیست بدانیم که اسکانیا اتاقهای استریم لاین را در ابتدا در سال 1991 و با نسل سوم محصولات خود معرفی کرد و در حالی که نسل چهارم از این اتاق بهرهای نبرد، برای نسل پنجم نیز برای سازگاری بیشتر با قوانین زیست محیطی، طراحی شد که کاهش 5 تا 8 درصدی در بهبود ضریب درگ را به همراه داشت که در نهایت باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندهها میشود.
البته اتاق استریم لاین فقط به تغییرات در بیرون کابین محدود نبود و داخل کابین و حتی ایمنی اتاق نیز افزایش پیدا کرده بود. اسکانیا R460 از یک موتور 12.7 لیتری یورو 3 با 460 اسب بخار قدرت و 2250 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و گیربکس آن نیز مشابه با دیگر برادرانش هست. با اسکانیا R460، تعداد اندکی از کشندههای سه محور دو دیفرانسیل G460 در کشورمان نیز عرضه شد که میتوان آنها را در بعضی سازمانهای دولتی دید.
اسکانیا R450، با پیشرانه پاکتر
یکی از محبوبترین و بهترین اسکانیاهای سری R، نسخه R450 هست که به فروش خوبی نیز دست پیدا کرد. این کشنده نیز از همان اتاق و مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی مشابه با R460 بهره میبرد. با این تفاوت که پیشرانه 12.7 لیتری DC13 آن حالا به استاندارد آلایندگی یورو4 ارتقا پیدا کرد که هرچند کاهش ده اسب بخاری را در قدرت آن میبینیم اما گشتاور آن به 2350 نیوتن متر ارتقا پیدا کرده است.
اسکانیا R450 با کابین استریم لاین، به گفته بسیاری، یکی از بهترین سواریها و عملکردهای فنی را در بین برادرانش دارد.
اسکانیا R500، با موتور هشت سیلندر
با رسیدن رقبای اروپایی و چینی به مرز قدرت 500 اسب بخار، لازم بود تا اسکانیا نیز یک کشنده قوی برای رقابت با آنها روانه بازار کند. اسکانیا R500 از سوی ماموت عرضه شد که در زیر اتاق آن، یک موتور هشت سیلندر خورجینی 15.6 لیتری با 500 اسب بخار قدرت و 2500 نیوتن متر قرار داشت.
البته اسکانیا R500 چندان از سمت بازار مورد استقبال قرار نگرفت. چرا که اصلیترین رقیبش یعنی ولوو FH500 هم از یک موتور شش سیلندر خطی استفاده میکرد که از نظر تعمیر ونگهداری در وضعیت بهتری بود و هم چون زودتر به بازار عرضه شده بود، وضعیت خرید و فروش بهتری داشت. ضمن اینکه ماموت هم با توجه به برنامه فروش نقدی این خودرو، ظاهراً چندان تصمیمی به فروش بالای این کشنده نداشت و بیشتر به قصد تنوع محصول آن را عرضه کرده بود. اما با این حال، اسکانیا R500 برای افرادی که به دنبال داشتن یک اسکانیای هشت سیلندر بودند، یک انتخاب عالی و جذاب بود.
اسکانیا R560، غول اسکانیا با تیراژ اندک
دو نسخه از اسکانیاهای هشت سیلندر در دنیا همیشه طرفداران زیادی داشتهاند. یکی R560 و دیگری R620 که دلیل آن هم قدرت بالا در کنار داشتن لذت رانندگی با یک اسکانیا هشت سیلندر و البته استهلاک کمتر نسبت به نسخههای دیگر مثل R730 است. اسکانیا R560 نیز در روزهای خاص به بازار کشور رسید و برچسب قیمتی 560 میلیون تومانی نیز روی آن خورد.
این کشنده فقط با اتاق تاپلاین عرضه شد و در روزهایی که قویترین کشنده ایران، ولوو FH500 بود، اسکانیا R560 با سقف بلند و البته تیراژ کم عرضه شد تا خاص بودن خود را بیشتر کند. موتور هشت سیلندر خورجینی 15.6 لیتری آن که استاندارد آلایندگی یورو 5 دارد، توانایی تولید 560 اسب بخار قدرت و 2700 نیوتن متر گشتاور را داشته که به یک گیربکس اتوماتیک GRSO605R12 با 2+2+12 دنده نیز متصل است.
اسکانیا R620، ناکام بزرگ
اما بدون شک یکی از خاصترین کشندههای سری R که به کشورمان وارد شد و طبق گفتهها و شنیدهها فقط یک دستگاه از آن به ایران رسید، کشنده R620 سه محور است. این کشنده به عنوان نمونه و برای بررسی به منظور تولید توسط ماموت وارد ایران شد که با شروع دوباره تحریمها و خداحافظی تجاری سازان اروپایی از ایران، تولید کشنده اسکانیا R620 نیز مثل چندین خودرو تجاری اروپایی دیگر، به بایگانی سپرده شد.
این کشنده از یک موتور خورجینی هشت سیلندر 15.6 لیتری با 620 اسب بخار قدرت و 2800 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این کشنده از همان اتاق استریم لاین مشابه با آخرین سری تولیدات اسکانیا در کشورمان بهره میبرد.
واردات نسل جدید اسکانیا
در حالی که با گذشت نزدیک به چند سال از آغاز واردات کشندههای اروپایی به کشورمان خبری از محصولات اسکانیا نبود، اما از سال گذشته، کشندههای سری R و S این کمپانی نیز به جادههای کشورمان راه پیدا کردهاند که البته در مقایسه با دیگر کشندههای اروپایی، تعداد آنها بسیار کم است. واردات رسمی اسکانیا در کشورمان توسط شرکت تیتان انجام میشود که یکی از زیرمجموعههای گروه ماموت است که قبلاً وظیفه مونتاژ و تولید محصولات اسکانیا را برعهده داشت.
در حال حاضر، عمده محصولات اسکانیا وارداتی به کشور از نوع S500 و R450 و R500 هستند. سری S در واقع بعد از حذف اتاقهای تاپلاین اسکانیا و به منظور پرکردن این فضا، رونمایی شد تا نسخهای بالاتر از سری R باشد. این کشنده به خاطر داشتن ارتفاع بیشتر، جلوپنجرهای بزرگتر دارد و البته کف آن نیز کاملاً تخت است که فضای بیشتر اتاق و تردد راحتتر در داخل اتاق را به همراه خواهد داشت.
در حالی که در نسل قبل، مدلهای 500 اسب بخاری از موتور 8 سیلندر خورجینی استفاده میکردند، اما پیشرانه S500 و R500 جدید، یک موتور شش سیلندر خطی 13 لیتری یورو 6 با 500 اسب بخار قدرت و 2550 نیوتن متر گشتاور است. در حالی که کشنده R450 از یک موتور شش سیلندر خطی 13 لیتری با استاندارد آلایندگی یورو 6 با 450 اسب بخار قدرت و 2350 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. تمام اسکانیاهای یورو6 وارداتی به کشور دارای انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی هستند که آنها را به یکی از بهترین کشندههای فعلی بازار ایران تبدیل کرده است.
خرید و فروش اسکانیا سری آر در ایران
برای مشاهده انواع کامیونهای اسکانیا در کشورمان و همچنین جهت خرید انواع کشنده سری R اسکانیا در ایران، آگهیهای زیر را مشاهده کنید:
. خرید و فروش ماشین سنگین اسکانیا
. خرید و فروش کامیون اسکانیا سری R
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما