در آخرین نسل از کامیونهای اسکانیا که نزدیک به هشت سال از زمان معرفی آنها میگذرد، سری جدیدی به نام سری S نیز معرفی شد تا به نوعی در بالاترین رده از محصولات این کامیون ساز سوئدی جای بگیرد. امروزه سری S اسکانیا که به عنوان بلندترین کابین این شرکت نیز شناخته میشود، با موتور 770 اسب بخاری هشت سیلندر نیز عرضه میشود که باعث شده است تا یادآور کامیون 140 سوپر اسکانیا با موتور هشت سیلندر باشد.
یک طرح ساده اما بسیار زیبا
در طراحی نسل جدید اسکانیا، بخش طراحی پورشه نیز همکاری داشته و البته همکاری بین این دو بخش که هر دو زیر نظر سرپرستی فولکسواگن هستند، برای اولینبار اتفاق نیفتاده و قبلاً نیز سابقه داشته است. طراحی خارجی را میتوان یک انقلاب نسبت به طراحیهای نسلهای گذشته اسکانیا دانست که البته هنوز هم در آن محافظهکاری نسبت به محصولاتی چون ولوو FH میشود. در طراحی اتاق و خصوصاً از نمای جلو، خطوط شکسته کاربرد زیادی داشته و شیشه جلو نیز دارای ارتفاع بیشتری شده است که همین امر منجر به افزایش دید راننده خواهد شد.
مثل سنت گذشته محصولات اسکانیا، چراغهای بالای آفتابگیر در این طراحی همچنان جای خود را حفظ کردهاند هر چند که باریکتر از گذشته شدهاند. اما در کل میتوان طراحی خارجی را یک دگرگونی از طراحی نسل قبلی با کمک عناصر طراحی امروزی دانست که همان سنت طراحی اسکانیا در چند دهه قبل در آن به خوبی پیادهسازی شده است و حتی از این نظر باید این طرح را وفادارانهتر از طرحهای مرسدسبنز و ولوو به نسلهای قبل آنها دانست.
نکته دیگر در خصوص نسل جدید اتاقهای اسکانیا، چهار پله ورودی به داخل اتاق به همراه کف تخت در سری S است که هم ورود و خروج را راحتتر کرده است و هم فضای زیادی برای راننده و سرنشین در داخل اتاق فراهم میآورد. ضمن این که گفته شده است به خاطر پایین آوردن مرکز ثقل و بهدستآوردن راحتی بیشتر در حین سواری، محور جلو نسبت به نسل قبلی، کمی به دماغه خودرو نزدیکتر شده است.
طراحی داخلی کشنده اسکانیا سری S
طراحی داخلی مثل دیگر رقیبان و بر اساس طراحی خارجی، سراسر از خطوط شکسته است که میتوان گفت طراحی محصولات ولوو و مرسدسبنز نیز به همین سمت پیش رفتهاند. البته طراحی اسکانیا را نمیتوان بهاندازه دو رقیب دیگر دارای خطوط شکسته دانست و این نقطه اختلاف آنهاست.
فرمان با یک تغییر کامل در طراحی به سبک نمونههای جدید تغییر کرده است و داشبورد نیز در عین سادگی، گفته شده است که ارگونومی بالاتری نسبت به نسل قبلی آن دارد. در این میان تنظیمات صندلی مناسبتر از قبل شدهاند و با تغییراتی در محل قرارگیری راننده، وضعیت دید به اطراف و بغل بهبود پیدا کرده است.
ضمن این که داشبورد به نحوی طراحی شده است که راننده میتواند فاصله ادوات و نشانگرهای روی داشبورد را که در یک قسمت قرار گرفتهاند، با خود تنظیم نماید که این ویژگی برای رسیدن به بالاترین هماهنگی با بدن راننده و ارگونومی خواهد بود.
البته باید گفت که اسکانیا بهتازگی مثل اکثر رقبایش، از صفحه نمایشگر کاملاً دیجیتالی در پشت فرمان و وسط داشبورد برای نمایش نشانگرها و اطلاعات خودروهای خود استفاده کرده است که بهزودی این نمایشگرهای جدید برای تمام محصولات این کمپانی ارائه میشود.
به طور کلی در نسل جدید اسکانیا و بهخصوص در سری S، اتاق عایقتر در جهت کاهش نفوذ صدای بیرون، از دیگر ویژگیهای این سری از محصولات اسکانیا هستند. هم چنین کابین S به عنوان کابین لوکستر دارای بخشهایی از جنس چوب است که در ترکیب با رنگبندی دورنگ داشبورد و اتاق، فضای لوکستری را پدید آورده است.
تختخواب در هر دو اتاق سری S دارای ابعاد بزرگی است. در هر دو مدل سقف نرمال و هایلاین، طول تختخواب پایین برابر با 2 متر است که امکان سفارش تختخواب 2.2 متری نیز وجود دارد. همچنین میتوان هم تختخواب با عرض ثابت 80 سانتیمتر را سفارش داد و هم از نوع 80 سانتی قابلافزایش تا یک متر را انتخاب کرد. اما در حالی که تختخواب بالا در سقف نرمال فقط 60 سانتیمتر عرض دارد و ضخامت آن از نوع 12 سانتیمتری است، در سری سقف هایلاین میتوان تختخواب بالایی را با عرض 80 سانتیمتر و ضخامت 15.5 سانتی نیز سفارش داد.
سری S اسکانیا از نظر ابعاد
همان طور که گفته شد، در آخرین نسل از کشندهها و کامیونهای اسکانیا، یک سری جدید به نام سری S نیز متولد شد که در بالاترین رده از محصولات این شرکت قرار گرفته است. تفاوت اصلی سری S در مقایسه با سری R در ارتفاع کلی اتاق بوده و میتوان گفت که به جای کابینهای تاپ لاین که در سریهای قبلی وجود داشتند، حالا با سری S روبرو هستیم.
در تمام شرکتهای تجاری ساز، هرچه اتاق بلندتر و جادارتر میشود، کلاس و رده کامیون نیز بالاتر میرود. در بین محصولات اسکانیا، اتاق S دارای بیشترین ارتفاع است که از نمای جلو دقیقاً یک شبکه بیشتر در جلوپنجره آن داشته و دستگیرههای درب ورودی نیز فاصله بیشتری از گلگیر دارند.
سری S در اتاق هایلاین، ارتفاعی برابر با 3950 میلیمتر از کف تا سقف بدون درنظرگرفتن بادگیر سقفی دارد. این قسمت در نسخه سقف نرمالش برابر با 3690 میلیمتر است. این در حالی است که همین ارتفاع برای سری R در نسخه هایلاین برابر با 3790 میلیمتر و در نسخه سقف نرمال برابر با 3530 میلیمتر است.
کف در هر دو نسخه سری S کاملاً تخت است و این در حالی است که در تمام نسخههای سری R، ارتفاع تونل موتور برابر با 155 میلیمتر است. سری R در 5 نوع اتاق ساخته میشود؛ اما سری S فقط در دو نوع اتاق ساخته میشود که تفاوت آنها در ارتفاع آنهاست.
ارتفاع داخلی اتاق در سری S در مدل هایلاین برابر با 207 سانتیمتر است که این ارتفاع در نسخه نرمال بربر با 185 سانتیمتر میشود. این ارتفاع در مدلهای R نیز همین مقدار است؛ اما در مدل S کف به صورت سراسری تخت و بدون تونل موتور است.
پیشرانه و بخش فنی کشنده اسکانیا اس
پیشرانههایی که در محصولات جدید اسکانیا نصب میشوند همگی دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 هستند که با کمک تکنولوژی SCR به این استاندارد میرسند. این پیشرانهها در نمونههای 13 لیتری با قدرتهای 370 اسب بخار، 410 و 450 اسبی و نهایتاً 500 و 540 اسب بخار طراحی شدهاند که به ترتیب دارای گشتاورهایی به میزان 1900 نیوتن متر، 2150، 2350 نیوتن متر، 2550 و نهایتاً 2750 نیوتن متر هستند.
اما اسکانیا یک سری جدید از 13 لیتریهای خود را با نام سوپر نیز عرضه کرده است که خروجی بالاتری از 13 لیتریهای معمولی دارند. این پیشرانه با قدرتهای 420 اسب بخار، 460 و 500 اسب و نهایتاً 560 اسب بخار عرضه میشوند که گشتاور آنها نیز به ترتیب برابر با 2300 نیوتن متر، 2500 و 2650 نیوتن متر و نهایتاً 2800 نیوتن متر میشود.
پیشرانههای خورجینی هشت سیلندر نیز با قدرتهای 520 و 530 اسب بخار، 580 و 590 اسبی، 650 و 660 و نهایتاً 770 اسب بخار قابل سفارش هستند. گشتاور تولیدی این پیشرانهها نیز به ترتیب برابر است با 2700، 2800، 3000 نیوتن متر، 3050 و 3300 نیوتن متر که نمونه 660 اسبی نیز 3300 نیوتن متر گشتاور دارد و در نهایت موتور 730 اسبی قدیم که حالا به 770 اسب بخاری ارتقا پیدا کرده است، میتواند 3700 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد. ضمن اینکه یک پیشرانه 13 لیتری گازسوز 410 اسب بخاری نیز برای این سری میتوان انتخاب کرد.
در بخش جعبهدنده نیز امکان انتخاب چهار نوع گیربکس از سری اپتی کروز اسکانیا وجود دارد که دو مدل آن از نوع 8 دنده هستند که یک از آنها دارای یک دنده کرال نیز هست. دو مدل دیگر از نوع 12 دنده هستند که یکی از آنها، دو دنده کرال نیز دارد. محور جلو در این سری جدید به اندازه 6 سانتیمتر نسبت به سری R نسل قبل، به جلو کشیده شده است که در جاداری فضای کابین و همچنین پایداری خودرو، تاثیر ملموسی دارد.
اولین کامیون اروپایی با ایربگ جانبی
اسکانیا برای اولینبار از ایربگ جانبی رونمایی کرد که این سیستم ایمنی به منظور حفاظت از راننده در چپ شدنها و به بغل خوابیدنهای کامیون و محافظت از وی به منظور جلوگیری از پرتشدن به بیرون اتاق و یا برخورد سر و پهلوها با ستونهای جانبی است. البته قبل از اسکانیا شرکت کامیونسازی اینترنشنال نیز از ایربگ پردهای استفاده کرده است که تفاوتهایی در محل قرارگیری با اسکانیا دارد.
اسکانیا اس بدون گیربکس دستی
پیشرانه 16 لیتری اسکانیا S730 دارای استاندارد یورو 6 است که در آن برای کاهش آلایندهها از هر دو روش SCR و EGR استفاده شده است که با نسبت تراکم 20.1 به یک، به همراه گیربکس اپتی کروز در نظر گرفته شده برای آن، در حدود 3 درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به نمونههای یورو 5 دارد. این جعبه دنده، همان گیربکس معروف 2+12 دنده اپتی کروز معروف اسکانیا است که توانایی تحمل 3500 نیوتن متر گشتاور عظیم این پیشرانه را دارد و قرار است از سال 2018 به همراه دیگر مدلهایش در محصولات MAN نیز به کار رود.
یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای این گیربکس تمام سنکرونیزه در ریتادر پر قدرت آن است که کمک به سزایی در توقف هر چه سریعتر کشنده و بار آن خواهد داشت.
مدلهای هشت سیلندر سری S فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه میشوند و خبری از گیربکسهای دستی در آنها نخواهد بود. به این ترتیب هم تواناییهای حرکتی این خودرو بالاتر خواهد رفت و هم به واسطه برنامه پیشرفته و دقیق این گیربکس، میتوان کاهش محسوسی را در مصرف سوخت، گازهای آلاینده و استهلاک قوای فنی مشاهده کرد. البته در این گیربکس مثل گذشته امکان تعویض دنده به صورت دستی نیز فراهم است.
خرید و فروش اسکانیا سری S در ایران
برای مشاهده انواع کامیونهای اسکانیا در کشورمان و همچنین جهت خرید انواع کشنده سری S اسکانیا در ایران، آگهیهای زیر را مشاهده کنید:
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما