سه محور با دو دیفرانسیل

بررسی کامیون کشنده فردا دیزل FD525-II جفت محور

20 خرداد 1404 17:00

در حال حاضر، کشنده‌های دودیفرانسیل سه محور در کشورمان در تنوع بسیار کمی هستند و هرچند که شرکت‌های مختلفی برای عرضه این رده از کشنده‌ها، برنامه‌هایی دارند؛ اما هنوز اتفاق بزرگی در این زمینه رخ نداده است. شرکت فردا دیزل که حالا دو محصول تک و جفت از کشنده‌های CAMC را در سبد محصولاتش دارد، در حال عرضه دو کشنده از سانی نیز هست که یکی از آنها به صورت سه محور دودیفرانسیل و به نام FD525-2 قرار است تا به بازار وارد شود.

صنایع سنگین سانی، از چین تا ایران

شرکت سانی، یکی از تولیدکنندگان معتبر در صنعت ماشین‌آلات سنگین در چین، از سال 1989 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر در فهرست 500 شرکت بزرگ چین قرار دارد. این شرکت در تولید ماشین‌آلات ساختمانی، معدنی و خودروهای سنگین تخصص دارد و به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ ماشین‌آلات راهسازی و معدنی در سطح جهانی شناخته می‌شود. همچنین، سانی در چین رتبه اول را در این زمینه دارد که نشان‌دهنده نفوذ و فعالیت‌های گسترده آن در بازار است.

علاوه بر ماشین‌آلات، سانی در زمینه تولید کامیون‌های باربری نیز فعالیت می‌کند. نام این شرکت در زبان چینی به معنای "سه تا یک" است که به اهداف اصلی آن اشاره دارد. لوگوی سانی که شباهت‌هایی به لوگوی مرسدس‌بنز دارد، نیز به این سه هدف اشاره می‌کند: ایجاد شرکتی برتر، پرورش نیروی انسانی باکیفیت و ارائه خدمات عالی به جامعه. این اهداف نشان‌دهنده تعهد سانی به کیفیت و مسئولیت اجتماعی است و به روشنی بیانگر رویکرد این شرکت در تلاش برای تأمین نیازهای مشتریان و جامعه است.
شرکت فردادیزل، در ابتدا نیز قرار بود تا این دو کشنده را از کمپانی سانی، روی خط تولید ببرد. اما در میانه راه، دو کشنده از CAMC جای انها را گرفتند. اما حالا دوباره فردادیزل، این دو کشنده سانی را با موتورهای قوی‌تر 525 اسب بخاری وارد بازار کرده است.

طراحی داخلی و خارجی کشنده 525 جفت

در بحث نمای ظاهری این کشنده نمی‌توان گفت که به‌وضوح از چه کشنده‌ای الهام گرفته شده است. اما چراغ‌های بزرگ ذوزنقه‌ای شکل آن و همچنین اتاق مکعبی و بزرگ این کشنده، جلوپنجره ساده آن که خطوطی کرومی رنگ نیز دارد، بیننده را می‌تواند به یاد کشنده MAN TGX نسل قبل بیندازد. سادگی در طراحی این کابین دیده می‌شود که البته ترکیب کلی خطوط و طرح این اتاق نیز، خوب و زیباست. دو طرف اتاق دارای جعبه‌هایی برای قراردادن لوازم فنی مثل جک و ابزارآلات و... هست. لچکی پشت کابین، در واقع شیشه نیست و زیر آن، ورق فلزی اتاق قرار دارد و این‌گونه نیست که از داخل قسمت خواب، بتوان از طریق این بخش، بیرون را دید.

از زیبایی‌های ظاهری این کشنده می‌توان به آینه‌های بغل آن اشاره کرد که به سبک ولوو FH، دو آینه بدون قاب کلی، روی یک بازو نصب شده‌اند. همچنین از دیگر نکات برجسته نمای بیرونی می‌توان لپی‌های بغل را ذکر کرد که یک طراحی خاص و زیبا دارند.

چراغ‌ها در عین سادگی، گرافیک خوبی دارند و یک نوار ال‌ای‌دی به همراه یک مستطیل در زیر آن، دیلایت‌های این کشنده هستند. سقف این کشنده، ارتفاع زیادی دارد که باعث بزرگ‌شدن شیشه جلو نیز شده است. به همین خاطر با دو برف‌پاک‌کن، قسمت اعظم شیشه جلو پاک می‌شود و نیاز به نصب سه بازو برف‌پاک‌کن نبوده است.

از دیگر قسمت‌های خاص در طراحی بیرونی این کشنده می‌توان به آفتاب‌گیر بالای سقف اشاره کرد که در عین سادگی، طرحی شبیه به فیبر کربن دارد تا از سادگی این قطعه کمی بکاهد.

ورود به کابین این کشنده با سه پله نسبتاً عریض و بزرگ انجام می‌شود. وقتی وارد فضای داخل کابین نیز می‌شویم، جادار بودن و کیفیت قابل‌قبول فضای داخل را می‌توان دید. طراحی داخلی، ترکیبی از سه رنگ طوسی، قهوه‌ای و مشکی است که حس و حال خوبی به سرنشین می‌دهد. صندلی‌ها، طراحی خوب و ارگونومیکی دارند و صندلی راننده با داشتن گرم‌کن و ماساژور، کمک زیادی به آسایش بیشتر راننده در طول مسیر می‌دهد.

داشبورد تا حدودی شبیه به مرسدس‌بنز آکتروس است و یک صفحه نمایشگر به صورت ایستاده در وسط آن دیده می‌شود که این سبک نمایشگر تا حالا در خودروهای تجاری کشورمان دیده نشده است. داشبورد این کشنده نکته خاصی ندارد. اما قرارگرفتن دو فضای بزرگ برای قراردادن وسایل در وسط داشبورد نیز تا حالا در کمتر خودرو تجاری دیده شده است.

تخت خواب‌های عریض این کشنده، یک امتیاز برای آن محسوب می‌شوند. البته ضخامت تشک‌ها اگر کمی بیشتر بود، یک ترکیب ایده‌آل را ایجاد می‌کردند. در داخل این بخش، دکمه‌هایی برای تنظیم نور و شیشه‌ها قرار داده شده است. همچنین یک چراغ‌مطالعه کاربردی نیز در این بخش دیده می‌شود.

در طراحی محفظه‌های بالای شیشه جلو، نکته جالبی وجود دارد که به درب یک‌تکه آن برمی‌گردد. این قسمت به سه بخش مجزا تقسیم شده، اما همه آن‌ها با یک درب بزرگ مشترک پوشیده شده‌اند. نکته جالب اینجاست که به دلیل طراحی خاص این درب و قرارگرفتن دستگیره در وسط، راننده از روی صندلی نمی‌تواند به راحتی به جعبه بالای سرش دسترسی پیدا کند. این موضوع ممکن است برای برخی از رانندگان کمی مشکل‌ساز باشد، چرا که برای دسترسی به وسایل داخل این محفظه، مجبورند از صندلی خود بلند شوند و به سمت درب بچرخند. به همین خاطر، طراحی این قسمت کمی نیاز به بازنگری دارد تا دسترسی به آن راحت‌تر شود و رانندگان بتوانند بدون زحمت به وسایل خود دسترسی پیدا کنند.

پیشرانه و مشخصات فنی فردا دیزل 525

تا حالا از موتورهای ساخت دویتز در خودروهای تجاری مونتاژی در داخل کشورمان استفاده نشده است و کشنده سانی فردادیزل، اولین تجربه از این نظر خواهد بود.

این کشنده سه محور از موتور 13 لیتری ساخت دویتز به قدرت 525 اسب بخار قدرت و 2550 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که خروجی خوبی برای پیشرانه‌ای با این حجم بوده و البته می‌تواند توانایی‌های زیادی نیز به این خودرو بدهد. ضمن اینکه گیربکس 1+12 سرعته ساخت FAST که از تکنولوژی ایتون آمریکا نیز بهره می‌برد، روی این کشنده نصب است که ساخته‌های این شرکت تا حالا در خودروهای تجاری، عملکرد خوبی داشته‌اند.

نام خودرو کشنده فردادیزل سانی FD525-2

آرایش محوری

سه محور 4×6

تعداد سیلندر/ نوع موتور

شش سیلندر / توربودیزل خطی

حجم موتور / کد موتور

13 لیتر/ دویتز D13C5-525E2

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

525 اسب بخار

حداکثر گشتاور

2550 نیوتن متر

گیربکس

12+1 سرعته دستی ساخت FAST

سیستم فرمان

هیدرولیک با پمپ برقی کمکی

سیستم ترمز

عقب کاسه‌ای و جلو دیسکی / دو مداره مستقل

ترمز کمکی

ریتاردر موتور

برنامه‌های کنترلی و کمکی خودرو

ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESP / رادار خط خوان LDWS / هشدار برخورد از جلو FCWS / کروز کنترل / نمایش فشار هوای تایرها TPMS

طول / عرض / ارتفاع

6965 / 2545 / 3990 میلیمتر

فاصله محوری

3300+1400 میلیمتر

وزن خالص

10120 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

80 تن

ظرفیت مجاز محور جلو /عقب

7.5 تن / 16+16 تن

حجم باک سوخت

800 لیتر آلومینیومی

حجم مخزن ادبلو

60 لیتر

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر سه لایه تخت با کمک‌فنر و میل موجگیر / فنر تخت پنج لایه

*اطلاعات فوق از سوی شرکت خودروساز اعلام شده است.

ترمزها که از ساخته‌های شرکت معروف Knorr هستند، در محور عقب از نوع کاسه‌ای بوده و در جلو، ترمزهای دیسکی دیده می‌شود. موتور این کشنده دارای ریتاردر هست و البته طبق استانداردهای اجباری کشورمان، سیستم‌های ایمنی مثل ترمز ضد قفل، ترمز هوشمند اضطراری، سامانه پایداری الکترونیکی، هشدار برخورد از جلو و رادار خط‌خوان، نیز در این کشنده دیده می‌شود. از نکات جالب توجه در قسمت فنی این کشنده، وجود یک پمپ برقی کمکی برای سیستم هیدرولیک فرمان است.

امکانات رفاهی و ایمنی کشنده 525 جفت محور

از شاخص‌ترین امکانات رفاهی کشنده سانی فردادیزل، می‌توان به یخچال، صندلی راننده با گرم‌کن و ماساژور و کولر درجا اشاره کرد. این کشنده همچنین به امکانات دیگری مثل تختخواب بالا و پایین، سیستم پخش چندرسانه‌ای با مانیتور 12.1 اینچی و قابلیت پخش USB، فرمان دکمه‌دار با قابلیت کنترل سیستم صوتی و با امکان تنظیم زاویه، شیشه‌های برقی، آینه‌های برقی با گرم‌کن، بخاری درجا، قفل‌مرکزی همراه با ریموت از راه دور، ریتاردر موتور، قفل دیفرانسیل عرضی و طولی، کروزکنترل، سیستم گرمکن هوای موتور، بوق شهر و جاده، فرمان هیدرولیکی با کمک برقی، سیستم تهویه‌مطبوع مجهز است.

در بحث امکانات ایمنی نیز این کشنده دارای ترمز ضد قفل ABS به همراه ترمز هوشمند اضطراری AEBS و سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC به همراه سیستم هشدار انحراف از مسیر LDWS و هشدار برخورد از جلو FCWS، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پایش میزان باد تایرها TPMS، سنسور نور و باران، مجوز حمل کالای خطرناک ADR، مه‌شکن‌های عقب و جلو هست.

ارزش خرید کشنده فردا 525 جفت محور

در حال حاضر، کشنده‌های سه محور یا همان جفت در کشورمان از تنوع بسیار کمی برخوردار هستند و با توجه به کاربری این کشنده که از آنها می‌توان برای حمل بارهای ترافیکی نیز استفاده کرد، کشنده جفت فردادیزل می‌تواند با داشتن کارت و ظرفیت 80 تن، سهم زیادی در این میان به دست بیاورد. از این رو با توجه به کمبود این قبیل کشنده‌ها در بازار کشورمان و در کمپانی‌های تجاری ساز، می‌توان امید زیادی به موفقیت این کشنده داشت و حتی احتمال موفقیت کشنده جفت دیفرانسیل فردادیزل را بیشتر از نمونه تک دیفرانسیل آن دانست.

خرید و فروش ماشین سنگین
شرایط فروش کامیون فردا دیزل
قیمت انواع ماشین سنگین در ایران
. بررسی کامیون کشنده فردا دیزل FD525 تک محور

این کشنده هم از موتور پرقدرتی بهره می‌برد و هم امکانات رفاهی و ایمنی خوبی دارد. اما باید این را هم مدنظر قرار داد که اولین کشنده در کشورمان با موتور دویتز است و این پیشرانه هرچند که تکنولوژی دویتز آلمان را دارد؛ اما باید دید در کشورمان نیز می‌تواند از نظر استهلاک، کارایی، تعمیرات و تأمین قطعات نیز موفق باشد یا خیر.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران
Mrhossein72 1404/3/22
احتمالا مانند سایر محصولات این شرکت با تاخیرهای چندین ماهه مواجه خواهد شد
پاسخ
0
0
1