بررسی امکان افزایش قیمت یا دونرخی شدن بنزین

دوباره کارت سوخت

23 تیر 1397 18:15

بحث الزامی شدن مجدد کارت سوخت باعث گمانه‌زنی‌هایی در مورد امکان بازگشت بنزین سهمیه‌ای یا دونرخی شده است.

به‌زودی اطلاعیه‌ای برای اعلام الزام استفاده از کارت‌های شخصی سوخت، صادر می‌شود.کارت‌ سوخت در اواسط دهه هشتاد به‌صورت سراسری در کشور الزامی شد تا آغازی بر افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن باشد. در دهه نود بنزین تک‌نرخی شد و ضرورتی برای استفاده از این کارت‌ها وجود نداشت و بسیاری از مردم برای دریافت کارت‌های سوخت خود اقدام نکردند. بااین‌وجود هنوز دستگاه‌ها با کارت‌های عمومی مورداستفاده قرار می‌گرفتند و حالا نسل جدید دستگاه‌ها و کارت‌های سوخت در راه است.

هفته گذشته به‌صورت آزمایشی از اولین دستگاه کارت سوخت رونمایی شد و در حاشیه اخبار این مراسم، تحلیل‌هایی از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر بازگشت سهمیه‌بندی صورت گرفت. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، محمدرضا موسوی‌خواه با استفاده از دستگاه‌های جدید استفاده از کارت سوخت الزامی می‌شود. البته مجهزسازی این پمپ‌بنزین‌ها به دستگاه‌های جدید تا پایان سال 98 طول خواهد کشید و عملاً تا آن زمان نمی‌توان انتظار الزامی شدن استفاده از کارت سوخت برای همه را داشت.

کارت سوخت برای پاسخ به اعتراض مشتریان

باید اشاره کرد مساله توزیع مجدد کارت سوخت، الزاماً به معنی سهمیه‌بندی شدن بنزین نیست ولی موسوی‌خواه در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است سهمیه‌بندی دوباره آغاز شود پاسخ داد: «تصور نمی‌کنم چنین موضوعی پیش بیاید؛ اکنون 11 سال از عمر تجهیزات پیشین می‌گذرد و سالانه بیش از 20 میلیارد تومان صرف نگهداشت آن‌ها می‌شود.» موسوی خواه با اشاره به این‌که «سامانه پرداخت الکترونیکی هزینه سوخت‌گیری»، یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های تراکنشی در خاورمیانه است، گفت: «روزانه بیش از 100 میلیارد تومان از محل سوخت‌گیری در جایگاه‌ها به‌عنوان درآمد کشور حاصل می‌شود که امنیت کسب این درآمد با رفتن به‌سوی پرداخت الکترونیکی افزایش می‌یابد.»

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان این‌که از بستر بانکی کشور به‌عنوان امنیتی‌ترین بستر مالی برای راه‌اندازی سامانه جدید کارت‌خوان‌ها استفاده شده است، اظهار کرد: «سرمایه‌گذاری و هزینه نگهداشت این سامانه بر عهده ما نیست و این هزینه از سوی بخش بانکی پرداخت می‌شود. سامانه جدید در مدت کوتاهی در جایگاه عرضه سوخت آزادی فعال می‌شود تا نواقص احتمالی را نیز رفع کنیم، اما تا پایان سال 98 همه جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور به این سامانه مجهز می‌شوند.»

او با تاکید بر این‌که استفاده از کارت سوخت در همه جایگاه‌ها الزامی است، گفت: «بسیاری از مردم تاکنون از کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری استفاده می‌کردند و به همین دلیل کارت سوخت به تعداد کافی در اختیار جایگاه‌داران قرارگرفته است، اما اعتراض‌های زیادی از سوی مشتریان داریم که باید به آن‌ها رسیدگی شود. استفاده از کارت سوخت شخصی سبب می‌شود که میزان اعتراض‌ها کاهش یابد و ما نیز در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مقدار مصرف و نوع مصرف سوخت را به‌خوبی مدیریت کنیم.»

وی اعلام کرد که به‌زودی اطلاعیه‌ای برای اعلام الزام استفاده از کارت‌های شخصی سوخت از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صادر می‌شود.

سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت؟

با توجه به این‌که این دستگاه‌ها تا پایان سال 98 فراگیر خواهند شد فعلاً بحث دونرخی شدن یا سهمیه‌بندی آن موضوعیت ندارد. حداقل تا پایان سال بعد امکان تحقق این امر ممکن نیست. در برخی اظهارنظرها آمده است که به دلیل افزایش مصرف سوخت دولت ممکن است دوباره به سهمیه‌بندی و بنزین دونرخی روی بیاورد. این اتفاق اصلاً بعید نیست؛ البته نه در چند ماه آتی. چراکه بنزین از محصولات استراتژیک است و در آینده ممکن است مجبور به توقف واردات بنزین شویم. به همین دلیل برای همسان کردن عرضه و تقاضا در این محصول، باید میزان مصرف آن کاهش پیدا کند تا میزان وابستگی کشور به واردات این محصول استراتژیک پایین بیاید.

افزایش میزان تولید خودروها هم مساله دیگری است که ممکن است در بالا رفتن مصرف سوخت تاثیرگذار باشد. در این شرایط، با توجه به این‌که رشد اقتصادی کشور در گرو صنعت خودرو است، باید در نظر داشت که لزوم اجرای استانداردهای جدید برای خودروهای تولیدی از همیشه مهم‌تر است.

برای ثبت نام کارت سوخت کلیک کنید.

استعلام و پیگیری کارت بنزین

برای اطلاع از چگونگی پیگیری کارت سوخت خودرو، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت و همچنین استعلام کارت سوخت از شرکت پست، مقاله استعلام کارت سوخت را مطالعه کنید.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران