میهن‌دوستی خروس‌ها

فرانسوی‌ها چه خودروهایی را بیشتر دوست دارند

9 مرداد 1397 06:00

در نیمه ابتدایی سال 2018 پژو-سیتروئن (PSA) بزرگ‌ترین خودروساز، رنو پرفروش‌ترین برند و رنو کلیو (Clio) پرفروش‌ترین مدل‌های بازار فرانسه شدند.

اقبال مردم فرانسه به برندهای بومی 12 درصد بیشتر شده و 58 درصد از کل بازار، معادل 694 هزار دستگاه، متعلق به برندهای فرانسوی است.بازار خودروی فرانسه امسال وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشت. فروش خودرو صفر در این کشور با رشد 4.7 درصدی به یک‌میلیون و 188 هزار دستگاه رسید. این یعنی فرانسوی‌ها نیمه اول امسال 50 هزار دستگاه بیشتر خریده‌اند. اقبال مردم فرانسه به برندهای بومی نیز بیشتر شده و حالا 58.8 درصد از کل بازار که معادل 694 هزار دستگاه می‌شود، متعلق به برندهای فرانسوی است. سال گذشته سهم فرانسوی‌ها از بازار کمی بیشتر از 45 درصد بود. از سوی دیگر خودروهای وارداتی با کاهش 4.4 درصدی مواجه بودند و حدود 493 هزار دستگاه وارداتی در این مدت به فروش رسید.

بازگشت به‌سوی خودروهای بنزینی

اگر خودروها را بر اساس سوخت مصرفی دسته‌بندی کنیم، در سال گذشته به ازای هر خودروی بنزینی یک خودروی دیزلی هم فروخته می‌شد. امسال این نسبت به‌هم‌خورده است و باوجود رشد در فروش کلی خودرو، دیزلی‌ها 64 هزار دستگاه کمتر از پارسال فروخته‌اند. تحلیل‌گران دلیل این اتفاق را مسائل مربوط به آلایندگی خودروهای دیزلی می‌دانند. این باعث شده سهم دیزلی‌ها از بازار کلی، بیش از 7 درصد کاهش پیدا کند و به 40 درصد برسد. سهم بنزینی‌ها نیز بیش از 7 درصد بالا رفته و به 54 درصد رسیده است. این تغییر در سهم مالکیت بازار کمی به سود خودروهای هیبریدی و برقی هم بوده است. هیبریدی‌ها با افزایش یک‌درصدی از مالکیت بازار، 52 هزار دستگاه فروخته‌اند و سهم خود را به 4.42 درصد رسانده‌اند؛ برقی‌ها نیز با رشد 0.02 درصدی، 14 هزار دستگاه فروختند تا مالک 1.21 درصد از کل بازار باشند.

خودروسازهای فرانسوی پرفروش

پژو سیتروئن موفق‌ترین خودروساز در بازار فرانسه است. البته سهم این خودروساز در بازار داخلی به 31 درصد می‌رسد که تقریباً مشابه سهم این خودروساز از بازار ایران در سال 96 است.

گروه پژو-سیتروئن در نیمه ابتدایی سال 2018 توانست به فروش 380 هزار دستگاهی برسد و 17.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کند. عمده این افزایش فروش مربوط به خرید برند اوپل است که سال گذشته در اختیار جنرال‌موتورز بوده است. جالب اینکه اوپل در زمان مالکیت جنرال‌موتورز فروش بیشتری در فرانسه داشت.

گروه رنو دومین خودروساز بزرگ فرانسه است. درصد مالکیت این خودروساز از بازار 26 درصد بود و مجموع فروش محصولات رنو در فرانسه به رقم بزرگ 314 هزار دستگاهی می‌رسید. رشد فروش رنو در سال جاری 6.5 درصد بود.

خودروسازهای غیر فرانسوی در بازار

به‌جز فولکس‌واگن که در عمده بازارهای مهم جهان مانند یک خودروساز محلی می‌فروشد، بقیه بازار میان خودروسازان بزرگ دنیا به میزان تقریباً مساوی تقسیم‌شده است.

شرکت فولکس‌واگن با فروش 138 هزار دستگاهی رتبه اول را دارد. فیات کرایسلر 57 هزار، تویوتا 52 هزار، فورد 47 هزار، ب‌ام‌و 43 هزار، هیوندای 42 هزار و نیسان و دایملر هم هرکدام 34 هزار دستگاه فروخته‌اند.

فرانسوی؛ خودروی محبوب فرانسوی

پنج مدل پرفروش بازار طبیعتاً در اختیار دو خودروساز بزرگ فرانسوی است. رنو کلیو با فروش 70 هزار دستگاهی برای سومین سال متوالی در رتبه اول قرار دارد. پژو 208 نیز با فروش 56 هزار دستگاهی رتبه سال‌های گذشته خود را حفظ کرد. پژو 3008 مدلی بود که توانست رشد بالایی داشته باشد و خود را از جایگاه ششم به جایگاه سوم بالا بکشد. فروش این مدل به 46 هزار دستگاه رسید.

سیتروئن C3 نیز با فروش 41 هزار دستگاهی چهارمین مدل محبوب بازار بود. پس‌ازآن رنو کپچر با فروش 40 هزار دستگاهی در رتبه پنجم می‌ایستد. داچیا ساندرو، پژو 2008، پژو 308، رنو توینگو و رنو مگان رتبه‌های ششم تا دهم بازار را در اختیار دارند.

دیدگاه کاربران