خانواده شاسیبلندهای برلیانس هماکنون پنج مدل مختلف دارد؛ ارزانترین و کوچکترین مدلش همان برلیانس کراس است که البته در چین عرضه نشده و تنها در برخی بازارهای صادراتی وجود دارد.
”کراس اور V7 اولین خودرو برلیانس است که مهندسان بامو در ساخت آن، نقش مستقیمی داشتهاند.“دومین مدلش، برلیانس V3 است که به همراه برادر بزرگترش، یعنی برلیانس V5، در سگمنت کراساورهای جمعوجور جای میگیرند. چهارمین و پنجمین مدلش، V6 و V7 نام دارند که هردو آنها در سگمنت کراساورهای متوسط هستند. البته V6 پنجنفره است ولی V7 را میتوان در مدل 7 نفره هم سفارش داد.
پلتفرمی از باواریا
برلیانس از سال 2015 پروژه ساخت V7 را شروع کرد تا اینکه در سال 2017 نسخه تولیدنهاییاش برای عرضه در بازار چین، آماده شد. V7 برای مدل 2018 خود نیز فیسلیفت زودهنگامی را تجربه کرد که تغییر گرافیک چراغهای جلو (اضافهشدن نئون)، حذف خطوط عمودی جلوپنجره و تغییر سپرها را به همراه داشت.
V7 نخستین محصول برلیانس است که با پلتفرم M8X ساخته میشود. این پلتفرم را برلیانس با همکاری مشترک مهندسان بامو ساخته است و حتماً خوب میدانید که بیش از 15 سال از شروع همکاری این دو برند میگذرد و حالا برلیانس به تنها شریک بامو در بازار چین مبدل شده است.
برخی از رسانهها معتقدند که پلتفرم M8X احتمالاً نسخه ارزانتری از پلتفرم بامو X3 است چرا که ابعاد و اندازههای بدنه V7 شباهت نزدیکی به ابعاد بدنه X3 دارد. علاوهبر این موضوع، اگر به فرم چراغهای عقب V7 هم دقت کنید، حتماً به یاد چراغهای بامو خواهید افتاد.
طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | وزن خالص | حجم باک |
---|---|---|---|---|---|
4702mm | 1932mm | 1753mm | 2770 | 1590kg | 62L |
اگر کاپوت را بالا بزنید، خواهید دید که زمان مخفیکردن همکاری برلیانس و بامو فرا رسیده! چراکه روی کاور پیشرانه عبارت Supported by BMW حک شده است.
دلیل این موضوع علاوهبر پلتفرم به پیشرانه بهبودیافته N18 Prince بامو برمیگردد که حالا بهعنوان قلب برلیانس V7 میتپد. مشتریان میتوانند این پیشرانه را با جعبهدنده 6 سرعته دستی یا 7 سرعته دوکلاچه سفارش دهند.
پیشرانه | قدرت | گشتاور | مصرف ترکیبی |
---|---|---|---|
1.6 لیتری توربو GDI | 201 اسب بخار | 280 نیوتن متر | 6.5 لیتر |
در لیست تجهیزات V7 هر چیزی که از یک کراساور نیمهلوکس را انتظار دارید، برلیانس هم برای پرچمدارش تدارک دیده. اگر هنوز تردیدی دارید، بهتر است نگاهی به امکانات زیر داشته باشید که البته برای فولترین تیپ V7 در بازار چین است:
- شش کیسه هوا (جلو / جانبی جلو / پزدهای)
- کمربندهای ایمنی پیشکشنده و محدودکننده
- کنترل پایداری / کنترل کشش
- کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)
- کنترل سرعت در سرازیری (HDC)
- پیشگیری از واژگونی (ARM)
- ترمز پارک برقی / اتوهلد
- سه حالت رانندگی (نرمال / اکو / اسپرت)
- فرمان برقی 4 حالته
- آینههای الکتروکرومیک
- سنسور فشار باد تایر / سنسورهای جلو و عقب
- سنسور باران
- دوربین 360 درجه / دوربین عقب
- سنسور نقطه کور (BSM)
- سنسور تغییرلاین (LDW)
- پیشگیری تصادف جلو (FCW)
- ترمز اضطراری (AEB)
- روکش چرم صندلیها / روکش چرم رودریها
- مانیتور 7 اینچی لمسی / مانیتور 10.4 اینچی سفارشی
- نمایشگر 3.5 اینچی صفحه کیلومتر
- سقف پانوراما با پرده برقی
- استاپاستارت پیشرانه
- سیستم وایفای داخلی
- هدآپ رنگی
- صندلی 6 حالته برقی راننده
- گرمکن صندلیهای جلو و عقب
- صندوق برقی
- نورپردازی داخلی
- ردیف سوم صندلیها (سفارشی)
چه قیمتی دارد؟
V7 گرانترین خودرویی است که تاکنون برلیانس عرضه کرده است. در بازار چین، برلیانس V7 در شش تیپ مختلف قابل سفارش است که ارزانترین تیپش حدود 110 هزار یوآن (معادل تقریبی 16 هزار دلار) و گرانترین تیپش نیز 194 هزار یوآن (معادل تقریبی 28 هزار دلار) قیمت دارد که تقریباً معادل قیمت پایهای مدلهای 2019 سانتافه و سورنتوست.
البته برلیانس V7 فعلاً قرار نیست با رقبای کرهای روبرو شود چراکه در بازار چین، همکلاسان بسیاری دارد که ابتدا باید از سد آنها بگذرد؛ همکلاسانی مانند هنتنگ X7، بیوایدی S7، چری تیگو8، چانگان CS75، جک S7، بسترن X80، امجی RX5، دانگ فنگ AX7، هاوال H6، زوتی T600 و جیلی امگرند X7.
جهت یادآوری بد نیست این نکته را هم بدانید که قیمت گرانترین تیپ V7 تقریباً نصف قیمت ارزانترین تیپ X3 در بازار چین است! همچنین بامو در سال 2017 بیش از 380 هزار دستگاه و برلیانس نیز بیش از 101 هزار دستگاه در بازار چین، فروش داشتهاند.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : brilliance-auto.com