• پژو پارس سال XU7P موتور جديد

شوک 151 میلیونی پارس به بازار!

بررسی پژو پارس سال XU7P موتور جدید

29 فروردین 1403 12:48

قیمت جدید پژو پارس XU7P در بهار 1403

شرکت ایران خودرو در تاریخ 1403/01/29 قیمت جدید پژو پارس سال XU7P را با افزایش 151 میلیون تومانی، مطابق جدول زیر، اعلام کرد:

قیمت پژو پارس سال در بهار 1403
کد کلاس 35106
قیمت قدیم 294,133,000
قیمت جدید 445,742,000

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

تحویل پژو پارس در ماه‌های شهریور و مهر 1402

شهریور 1402: طبق فراخوان شرکت ایران خودرو، متقاضیان محصولات پژو پارس از روز سه‌شنبه مورخ 21 شهریورماه به مدت 10 روز فرصت دارند تا برای ثبت نام و تکمیل وجه اقدام کنند. بنابراین فقط متقاضیانی که در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده‌اند و اسامی آن ها به عنوان اولویت‌های تابستان 1402 طرح عادی و جوانی به این شرکت اعلام شده است و برای آن ها توسط شرکت ایران خودرو پیامک ارسال شده و یا در سایت فروش اینترنتی ایران خودرو ثبت کرده‌اند، می‌توانند نسبت به ثبت نام و تکمیل وجه اقدام کنند.

مدیر بازار‌یابی ایران‌خودرو درباره تحویل خودروهای پارس توضیح داد برای 102 هزار متقاضی خرید خودرو از ایران خودرو که موعد تحویل خودروهایشان تابستان 1402 بوده به غیر از 7 هزار و 300 متقاضی خرید خودروهای پارس، دعوتنامه ارسال شده است. به هفت هزار و 300 نفر مشتری پارس، پیشنهاد شرایط تبدیل به 207 داده شد که مورد استقبال واقع نشد. بنابراین حداکثر تا پایان ماه، فراخوان خواهند شد تا برای خودرو پارس واریز وجه کنند و قرار داد منعقد می‌شود. بخشی از مشتریان خودرو پارس با موعد تحویل شهریور، ممکن است در همین شهریور ‌خودروی خود را تحویل بگیرند و بخشی هم در مهرماه تحویل خواهند گرفت، اما بیشتر افرادی که در شهریور‌ واریز وجه کنند در همین ماه خودروی خود را تحویل می‌گیرند. در نوبت اول عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه تعداد 9 خودروساز محصولات خود را در سامانه یکپارچه عرضه کردند که عمده ترین عرضه کنندگان دو شرکت سایپا و ایران خودرو بودند.

با توجه به اینکه تقاضا برای محصولات شرکت ایران خودرو بسیار زیاد بود؛ بنابراین نوبت تحویل برخی از متقاضیان محصولات این خودروساز به سال 1403 موکول شده است.

قیمت پارس سال XU7P در شهریور 1402

شهریور 1402: همزمان با صدور دعوتنامه‌های جدید پژو پارس سال XU7P، مشخص شده که قیمت این محصول ایران خودرو نیز افزایش یافته است:

تغییر قیمت پژو پارس سال در شهریورماه 1402
نوع خودرو کد کلاس قیمت قدیم قیمت جدید
پارس XU7P 35106 260.200 میلیون 294.133 میلیون
پارس XU7P سفارشی 35108 291.160 میلیون 309.545 میلیون
پارس XU7P سفارشی ELX 35107 327.600 میلیون 333.897 میلیون

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

این تغییر قیمت، احتمالا به دلیل اضافه‌شدن چراغ دیلایت و چراغ پوزیشن است.

قیمت پارس سال XU7P در اردیبهشت 1402

اردیبهشت 1402: شرکت ایران خودرو، برای نخستین‌بار قیمت پارس سال XU7P با کد کلاس 35106 را اعلام کرد. همانطور که می‌دانید، پارس سال، تا قبل از این با کد کلاس 35101 فروخته می‌شد اما از ابتدای سال 1402، با کد کلاس 35106 راهی بازار کشورمان شده است:

مدل قیمت قدیم قیمت جدید
قیمت کارخانه (خام) 144 میلیون و 188 هزار 204 میلیون و 747 هزار
قیمت نهایی فروش 165 میلیون و 862 هزار 257 میلیون و 786 هزار

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

حالا که قیمت پارس سال XU7P مشخص شده، بزودی قیمت نهایی پارس سال XU7P سفارشی و همچنین پارس سال XU7P سفارشی ELX نیز مشخص می‌گردد.

سیستم جدید روشنایی برای پارس XU7P

فروردین 1402: شرکت ایران خودرو به دلیل رعایت استانداردهای ایمنی جدید، مجبور شده تا در سال 1402، تغییراتی در لیست تجهیزات خودرو پژو پارس XU7P انجام دهد:

»» کاتالوگ جدید پارس XU7P ایران خودرو (PDF) ««

براساس اطلاعات رسمی منتشر شده، پارس XU7P از این به بعد با چراغ دی‌لایت (یا همان چراغ روشنایی در روز) و همچنین چراغ پوزیشن لامپ (یا چراغ روشنایی عقب در روز) به تولید می‌رسد. دی‌لایت جدید پارس XU7P درست مانند دی‌لایت‌های بکار رفته در جک جی 4 آپشنال، در قسمت مه‌شکن‌های جلو نصب شده‌اند.

نکته جالب توجه اینجاست که این دو آپشن جدید، فقط برای خانواده پژو پارس XU7P تعریف شده و فعلا برای پارس TU5 یا همان پارس LX، این آپشن‌ها وجود ندارد. در جدول زیر، تفاوت کد کلاس پارس XU7P سری جدید (با چراغ دیلایت و پوزیشن) و سری قدیم (بدون چراغ دیلایت و پوزیشن) را مشاهده می‌کنید:

نوع خودرو کد کلاس قدیم کد کلاس جدید
پارس XU7P 35101 35106
پارس XU7P سفارشی 35103 و 35105 35108
پارس XU7P سفارشی ELX 35102 35107

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

ادامه تولید پژو پارس در 1402

فروردین 1402: آقای محسن رضایی منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌ خودرو، ضمن اشاره به تولید روزانه بیش از 600 دستگاه پژو پارس در سایت‌های فارس، خزر، کرمانشاه و خراسان، می‌گوید این خودرو موفق شده تا آزمون‌های مرتبط ایمنی عابر پیاده را در مرکز آزمون بین‌المللی با موفقیت پشت سر بگذارد و همچنان در سبد محصولات ایران‌ خودرو حضور دارد.

پژو پارس ایران خودرو

به گفته وی، وانت آریسان 2 نیز که محصول جدید ایران‌ خودرو است و در نیمه دوم سال 1401 به تولیدانبوه رسیده، با تغییرات مهندسی توانست استاندارد ایمنی عابر پیاده را با موفقیت دریافت کند. 

تارا نخستین محصولی است که ایران‌ خودرو موفق به اخذ استاندارد ایمنی عابر پیاده شد و این خودرو از آزمون‌های ایمنی عابر پیاده در تصادفات جاده‌ای (Pedestrian Safety Test) سربلند بیرون آمد. پس از تارا محصولات راناپلاس، دناپلاس، پژو ۲۰۷ و سورن پلاس و کراس‌اور ری‌را نیز موفق به دریافت این استاندارد شدند.

استاندارد ایمنی عابر پیاده ECE –R۱۲۷  از استانداردهای روز اروپا و یکی از الزامات ورود به بازار این کشورها بوده که در مراکز تست معتبر اروپایی، منطبق با استاندارد روز بین‌المللی انجام می‌شود.

ارزان ترین پارس XU7P به بازار آمد

اردیبهشت 1401: اگر پیگیر خبرهای پژو پارس سال موتور جدید باشید، حتما می‌دانید که اولین سری این خودرو، پارس XU7P سفارشی بود که با کد کلاس 35103، در اواسط زمستان 1400 معرفی شد. دومین سری پارس سال موتور جدید نیز پارس XU7P سفارشی ELX بود که با کد کلاس 35102 در اواسط بهار 1401 به بازار کشورمان آمد.

اما در اوایل تابستان 1401، شرکت ایران خودرو، ارزان‌ترین عضو این خانواده را نیز معرفی کرده است. این عضو تازه وارد، پارس XU7P است و کد کلاس آن نیز 35101 اعلام شده. بنابراین باید آنرا نسخه پایه پژو پارس سال موتور جدید بدانیم. فروش پارس سال XU7P از اواخر تیرماه 1401 شروع شده اما موعد تحویل 90 روزه دارد؛ پس احتمالا از اواخر تابستان امسال، آنرا در خیابان‌ها خواهیم دید. اجازه دهید یکبار دیگر، قیمت هر سه تیپ پژو پارس سال موتور جدید را باهم مرور کنیم:

  • پارس سال XU7P : قیمت 165.6 میلیون تومان.
  • پارس سال XU7P سفارشی : قیمت 185 میلیون تومان.
  • پارس سال XU7P سفارشی ELX : قیمت 208.9 میلیون تومان.

حال که از آخرین اخبار پژو پارس سال جدید مطلع شدید، آیا می‌دانید که تفاوت قیمت این سه تیپ، به چه دلایلی است؟! در ادامه این متن، اطلاعات جالبی درباره پارس سال موتور جدید می‌یابید.

تفاوت انواع پژو پارس سال

با انتشار نخستین اطلاعات از پژو پارس‌ سال جدید، حالا مطمئن شده‌ایم که ایران خودرو در سال 1401 علاوه بر معرفی پارس TU5 سفارشی ELX، تولید پارس XU7P سفارشی ELX را نیز شروع کرده است.

در جدول زیر، تفاوت انواع پژو پارس سال ایران خودرو را مشاهده می‌کنید:

پارس سال XU7 XU7P XU7P سفارشی XU7P سفارشی ELX
کد کلاس 28242 35101 35103 35102
رینگ 14 فولادی 14 فولادی 15 آلومینیومی 15 آلومینیومی
ترمز دیسکی عقب - - دارد دارد
شیشه دودی عقب - - دارد دارد
مانیتور - - - دارد
دوربین عقب - - - دارد
سنسود باد تایر - - - دارد
سنسور نور - - - دارد
سنسور باران - - - دارد
صندلی برقی جلو - - - دارد
صفحه کیلومتر جدید - - - دارد
دسته راهنمای جدید - - - دارد

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

البته توجه داشته باشید که از ابتدای سال 1401، فروش پارس سال با کد کلاس 28242 متوقف شده و پارس سال با کد کلاس 35101 نیز از اواسط سال 1401، به بازار راه یافته است.

مشخصات پژو پارس با موتور XU7P

شرکت ایران خودرو از تابستان 1400، تولید پژو پارس با موتور بهبودیافته یورو5 را آغاز کرده است. در این نسخه از پژو پارس، شاهد استفاده از موتور +XU7 یا معروف به XU7P هستیم؛ بنابراین پژو پارس سال، فقط به چنین موتوری مجهز می‌شود. البته بدیهی است که در صورت ادامه تولید پارس دوگانه‌سوز، قطعا این خودرو نیز با موتور جدید XU7P دوگانه‌سوز ساخته می‌شود. طبق اطلاعات رسمی ایران خودرو، در پژو پارس با موتور XU7 پلاس، شاهد تغییرات زیر هستیم:

  • ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو5.
  • افزایش 10 درصدی توان و گشتاور.
  • کاهش مصرف سوخت (از 9 لیتر به 7 لیتر)
  • تغییر نمای ظاهری موتور.
  • تغییر ضرایب دنده برای انطابق با موتور جدید.
  • تغییر سیستم هوا رسانی و خنک‌کاری موتور.
  • بهبود بوستر ترمز.
  • رگلاتور جدید (در مدل‌های دوگانه).

علاوه‌بر بهبودهای فنی فوق، ایران خودرو برای پارس XU7P، چندین آپشن جدید تدارک دیده است که البته هنوز، بودن‌شان در نسخه‌های تحویلی به مشتریان قطعی نیست و باید همچنان منتظر بمانیم. اما به هرحال، طبق اولین اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو، پارس XU7P در کلاس‌های مختلف عرضه می‌شود که تفاوت‌شان در آپشن‌های زیر است:

  • ترمز عقب دیسکی.
  • رینگ 15 اینچ آلومینیومی.
  • شیشه دودی عقب.

ناگفته نماند که امکانات دیگری مانند اتولاک (قفل‌شدن درها بعد از حرکت)، مسترلاک (قفل‌شدن یا بازشدن درها با یک دکمه)، اتوفلاشر (روشن‌شدن فلاشر در ترمزگیری شدید)، مالتی پلکس و سیستم اخطار سرقت با بوق (به جای آژیر) که قبلا در پارس سال XU7 بود، دیگر در پارس‌های سری جدید نیست و لذا در پارس سال XU7P نیز چنین امکاناتی وجود ندارد.

»» کاتالوگ پارس XU7P - آپدیت بهمن 1400 ««

علاوه بر خانواده پژو پارس، ایران خودرو قرار است در مدل‌های سمند سال و همچنین پژو 405 دوگانه‌سوز (تاکسی) نیز از موتور جدید XU7 پلاس استفاده کند.

تفاوت پارس XU7P و پارس XU7

شهریور 1400: همانطور که می‌دانید، ایران خودرو برای رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، تولید نسخه بهبودیافته موتور XU7 را با نام XU7+ یا همان XU7P بصورت آزمایشی از سال 1399 شروع کرده و می‌خواهد در سال 1400 آنرا به تولیدانبوه برساند البته بدلیل وجود موتور سه استوانه، ایران خودرو حداکثر تا سال 1406 از موتور XU7 پلاس استفاده خواهد کرد. در ادامه، شما را به مهم‌ترین ویژگی‌های موتور XU7P آشنا می‌کنیم:

1- حداکثر گشتاوری تولیدی در موتور XU7 پلاس حالا دارای منحنی یکنواخت‌تری شده و از حالت قله‌ای (که در XU7 وجود داشت) خارج شده است. 

2- در موتور XU7P طراحی بعضی از قطعات موتور، کاملا جدید است مانند:

  • میل بادامک.
  • میل لنگ.
  • پوسته یاتاقان.
  • سر سیلندر.
  • مجموعه شاتون.
  • رینگ و پیستون.
  • روغن موتور.
  • مجموعه کلاچ.
  • قالپاق سوپاپ‌ها.
  • ورودی هوا.

3- در موتور XU7P ایران خودرو، نوع شمع و تسمه ارتقایافته و دارای عملکرد بهتر و همچنین عمر بالاتری است.

4- واشر سرسیلندر استفاده شده در این موتور، مشابه موتور XU7 دوگانه‌سوز است. بنابراین می‌توان گفت که کیفیت آن بهبودیافته.

5- با اضافه‌شدن منبع انبساط جداگانه به موتور XU7 پلاس، سیستم خنک‌کاری آن اتوماتیک شده و همانند موتورهای TU5 و EF7 شده است.

6- توان و گشتاور در موتور XU7P حدود 10% افزایش یافته است. ضمن اینکه دور موتور در سرعت 120 کیلومتر برساعت، حدود 500RPM کاهش یافته که موجب کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش استهلاک موتور می‌شود.

7- نست تراکم که در موتور XU7 معادل 9.3 بود حالا در موتور XU7P به عدد 10.5 افزایش یافته است.

8- بدلیل افزایش توان و گشتاور در موتور XU7P، دیسک و صفحه کلاچ آن بزرگتر از قبل شده‌اند. ضمن اینکه بدلیل ارتقای آنها، دوام بیشتری نیز دارند.

9- میانگین قدرت در موتور XU7 معادل 65 کیلووات در دور موتور 6000 بود اما در موتور XU7P به حدود 72 کیلووات در دور موتور 5500 رسیده است.

10- میانگین گشتاور در موتور XU7 معادل 133 نیوتن متر در دور موتور 3000 بود درحالیکه در XU7P به 146 نیوتن متر در دور موتور 4200 رسیده است.

11- موتور XU7 پلاس ایران خودرو، همچنان از نوع 8 سوپاپ بوده و بدلیل هزینه‌های زیاد، ایران خودرو از نسخه 16 سوپاپ آن صرف‌نظر کرده است.

12- دور آرام موتور XU7P حدود 150RPM کاهش یافته و به 700RPM رسیده است. البته صدای تولیدی موتور XU7P نسبت به XU7 در دورهای پایین، تغییری نکرده.

13- در موتور جدید XU7 پلاس، استاندارد آلایندگی به یورو 5 ارتقایافته است. ضمن اینکه مصرف سوخت آن نیز 1.2 لیتر کمتر شده. همچنین پیش‌بینی شده که شتاب خودروها نیز با این موتور جدید، حدود یک ثانیه بهبود یابد.

14- حق مالکیت موتور XU7+ برای ایران خودروست و به همین دلیل نیز لوگوی پژو از روی آن حذف شده و با لوگوی ایران خودرو روی محصولات این شرکت نصب می‌شود. همچنین میزان داخلی‌سازی موتور XU7P حدود 95% است.

15- پلتفرم و سخت‌افزار ECU در این موتور جدید، تغییری نکرده اما نرم‌افزار آن به‌روزرسانی شده. ضمن اینکه کالیبراسیون آن در نسخه بنزینی با نسخه دوگانه‌سوز، متفاوت است.

16- دریچه گاز موتور XU7P همچنان از نوع مکانیکی بوده اما ایران خودرو در تلاش است تا دریچه گاز برقی را روی آن نصب کند. اگر چنین چیزی محقق شود، امکان نصب کروزکنترل نیز در این محصولات، فراهم می‌شود.

17- گیربکس همراه‌شده با موتور XU7P، ماهیت یکسانی با گیربکس پژو 405 دارد. ضمن اینکه فقط نسبت دنده نهایی آن تغییر کرده و سبک‌تر شده اما نسبت مابقی دنده‌ها، تفاوتی با موتور XU7 ندارد.

18- ایران خودرو در حال حاضر، برنامه‌ای برای نصب گیربکس جدید MT6 خود، روی موتور XU7P ندارد اما به لحاظ فنی، چنین چیزی امکان‌پذیر است.

19- این موتور بهبودیافته، به لحاظ توانایی و شتاب، عملکرد بهتری روی پژو پارس XU7P دارد. اما اگر تلفات مکانیکی برای‌تان مهم‌تر باشد، باید سمند XU7P را بهتر از پارس XU7P دانست.

افشای تصاویر پارس بهینه

آذر 1400: به تازگی تصاویری جاسوسی از یک دستگاه پژو پارس سفیدرنگ منتشر شده است. از آنجایی که خودروی موردنظر، ظاهرا در محوطه شرکت آپکو بوده، هنوز نمی‌دانیم که صرفا نسخه‌ای آزمایشی یا سفارشی است یا اینکه نسخه جدید پارس پلاس است. اما به هرحال، دقت به جزییات این تصاویر، ما را به نکات جالبی می‌رساند.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در نمای عقبی این پارس، دوربین عقب نصب شده و زیر سپر نیز دیفیوزر عجیب و غریبی جاسازی شده است. در نمای جانبی نیز شیشه‌های دودی عقب و رینگ 15 پره به چشم می‌خورد. از آنجایی عکسی از نمای جلویی خودرو منتشر نشده، به سراغ جزییات کابین می‌رویم.

پژو پارس سال ایران خودرو

در نمای داخلی این پارس جدید، شاهد تغییر صفحه کیلومتر هستیم. غربیلک فرمان نیز به روکش چرمی مجهز شده و دکمه کروز کنترل نیز روی آن دیده می‌شود. دسته‌راهنما نیز تغییر کرده و تقریبا مشابه 206 است. اضافه‌شدن مانیتور لمسی، اضافه‌شدن سنسور فشار باد تایر، اضافه‌شدن روکش چرم صندلی و تغییر طراحی رودری‌، از دیگر ویژگی‌های جدیدی است که در این نسخه از پارس، به چشم می‌خورد.

اما نکته جالب‌تر اینکه سنسور نور هم در این خودرو استفاده شده؛ پس احتمالا چراغ‌های جلو به‌ دی‌لایت نئونی (مانند دنا پلاس) نیز مجهز هستند. حال باید منتظر ماند و دید که این پژو پارس، صرفا یک نسخه سفارشی‌شده توسط آپکوست یا اینکه نسخه جدیدی از پارس ایران خودرو خواهد بود.

تولید پژو پارس سال جدید

فروردین 1400: بعد از دنا پلاس، دومین محصولی که ایران خودرو با پسوند «پلاس» راهی بازار کشورمان کرد، سورن جدید بود و بلافاصله بعد از آن، نوبت به رانای جدید رسید. تحویل هردوی این خودروها از پاییز 1399 شروع شده بود.

اما ایران خودرو برای سال 1400، می‌خواهد دو محصول جدید دیگر را هم به خانواده پلاس‌هایش اضافه کند؛ یکی از آنها سمند پلاس است که احتمالا جایگزین سمند LX سال خواهد شد. خودروی دیگر نیز پژو «پارس پلاس» خواهد بود که از آن، بعنوان «پارس بهینه» نیز یاد می‌کنند.

پژو پارس پلاس هم قرار است در سال 1400 جایگزین پارس سال (معمولی) شود. با اینکه هیچ تصویری از این محصول جدید در دسترس نیست، اما مانند سایر اعضای خانواده پلاس ایران خودرو، احتمالا پارس پلاس نیز تنها تفاوت ظاهری‌اش، اضافه‌شدن چراغ دی‌لایت و تغییر گرافیک چراغ‌هایش باشد. درون کابین پارس پلاس هم احتمالا باید منتظر این تغییرات باشیم:

  • تغییر غربیلک فرمان،
  • صفحه کیلومتر جدید،
  • تغییر رودری‌ها و پنل دکمه‌ها،
  • تغییر ادوات کنسول وسط،

در قسمت تجهیزات، فعلا چیزی نمی‌توان گفت اما ظاهرا ایران خودرو، برنامه ارتقای تجهیزات خانواده پژو پارس را در سال 1400 دارد. این موضوع زمانی برای‌مان مشخص شد که ایران خودرو در نمایشگاه قطعات 1399 از بهبودهای تازه پژو پارس، رونمایی کرد. اگر این بهبودها واقعی باشد، ممکن است در سال 1400 روی برخی مدل‌های پارس، آپشن‌های جدید زیر را ببینیم:

  • کروز کنترل
  • مانیتور لمسی
  • دوربین عقب
  • نویگیشن
  • روکش چرم فرمان
  • روکش چرم صندلی‌ها
  • سنسور باد تایر
مشخصات پژو پارس ایکس یو سون

پژو پارس پلاس، در کنار همه این تغییرات ظاهری و تجهیزات جدیدش، به احتمال زیاد، با گیربکس 5 سرعته دستی و موتور XU7 پلاس به بازار خواهد آمد. موتوری که هم یورو5 است، هم مصرف سوختش کمتر شده و هم قدرت و گشتاورش اندکی افزایش یافته است.

البته برخی منابع خبری می‌گویند که شاید ایران خودرو، از موتور TU5 پلاس برای پارس جدید استفاده کند. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد پس احتمال نصب گیربکس 6 سرعته دستی (MT6) جدید ایران خودرو نیز همچنان وجود دارد.

موتور جدید XU7 پلاس برای پژو پارس جدید

مرداد 1399: نسل جدید موتور XU7 ایران خودرو با نام جدید XU پلاس (XUP)، از اواخر سال 99 وارد مرحله تولید انبوه می‌شود. پروژه XU پلاس که از اواخر سال 98 در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو شروع شده، با هدف ارتقای استاندارد آلایندگی از یورو4 به یورو5 ساخته شده است اما ایران خودرو توانسته علاوه بر رسیدن به این هدف، هم مصرف سوخت این موتور را کاهش دهد و به حدود 7.7 لیتر برساند و هم اینکه قدرت و گشتاورش را 10% بیشتر کند.

موتور XU پلاس دارای 35 قطعه تغییریافته یا بهبودیافته نسبت به XU7 است و از آنجایی که بصورت پایه گازسوز ساخته شده، امکان استفاده از آن در محصولات دوگانه سوز ایران خودرو نیز وجود دارد. موتور XU پلاس از اواخر سال 99 و با همان ظرفیت تولید XU7 که معادل 100 هزار دستگاه در سال است، به مرحله تولید نهایی می‌رسد و علاوه بر خانواده پژو پارس، برای انواع سمند ایران خودرو و همچنین پژو 405 دوگانه سوز نیز قابل استفاده خواهد بود.

امکانات حذف شده از پژو پارس چیست؟

فروردین 1399: علاوه بر تفاوت فنی، تیپ‌های پژو پارس دارای اختلاف‌های تجهیزاتی هم هستند. البته از آنجایی که ایران خودرو بارها آپشن‌های پژو پارس را تغییر داده، پس صحبت از داشته‌ها و نداشته‌های پارس‌های قدیمی فایده‌‌ چندانی ندارد. بنابراین به سراغ پارس‌هایی می‌رویم که اخیراً تولید شده‌اند.

پژو پارس جدید ایران خودرو

همانند اتفاقاتی که برای دنا پلاس رخ داده، ایران خودرو از نیمه دوم سال 97، برخی ویژگی‌ها را هم از خانواده پژو پارس حذف کرده است که عبارتند از:

  • حذف رینگ‌ آلومینیومی
  • حذف ترمز عقب دیسکی

کد کلاس پژو پارس چیست؟

ایران خودرو در فروش‌های امسال خود، کلاس‌های مختلفی از پژو پارس LX، پژو پارس سال و همچنین پژو پارس دوگانه سوز را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. قبل از هرچیز باید بگوییم که کلاس‌های پژو پارس، با کد سه رقمی مشخصی شروع میشوند که عبارتند از:

مدل خودرو کد کلاس خودرو
پارس سال موتور XU7 **282
پارس سال موتور XU7P **351
 
پارس ELX موتور XU7 **284
پارس ELX موتور XUM **210
پارس ELX موتور XU7P **351
پارس ELX موتور TU5 **285
 
پارس موتور TU5 **285
پارس اتوماتیک **287
پارس دوگانه سوز **283

همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌کنید، دو رقم آخر کد هر کلاس را با علامت (**) مشخص کرده‌ایم چراکه این دو رقم آخر، نوع آپشن‌ها را مشخص میکند. 

پژو پارس موتور زانتیا چیست؟

ایران خودرو، ورژن‌های اولیه پژو پارس‌ را با موتور XU7 تولید می‌کرد که از نوع 8 سوپاپ بود. اما بعد از آنکه سایپا، مونتاژ زانتیا را با همین موتور ولی با دو میل سوپاپ آغاز کرد، ایران خودرو هم بلافاصه به سراغ همین پیشرانه ارتقایافته رفت. به این ترتیب، تیپ جدیدی به نام پارس ELX در سال 1382 به وجود آمد که بعدها به «پژو پارس موتور زانتیایی» هم معروف شد.

چرا پژو پارس اتوماتیک تولید نشد؟

اواخر دهه 80 شمسی و زمانی که بازار پژو 206 بسیار محبوب شده بود، ایران خودرو تصمیم گرفت که با کمک خانواده 206، یک پژو پارس جدید بسازد. برای این کار، ایران خودرو، پیشرانه 206 تیپ 5 را با جعبه‌دنده 206 تیپ 4 مخلوط کرد و محصول جدیدی به نام «پژو پارس اتوماتیک» را در سال 1388 ساخت.

پژو پارس

بازهم تاکید می‌کنیم که جعبه‌دنده پژو پارس اتوماتیک با 206 تیپ چهار یکسان است، نه با 206 تیپ شش! چراکه جعبه‌دنده تیپ 4 بدون تیپ‌ترونیک است درحالی‌که تیپ 6، این قابلیت را دارد. 

تولید پژو پارس اتوماتیک همیشه برای این خودرو دردساز بود! در اوایل دهه 90 شمسی، پژو به دلیل تحریم‌ها از بازار کشورمان خداحافظی کرد. این کار فرانسوی‌ها، هم باعث توقف تولید پژو 207 شد و هم این‌که ایران خودرو را در تامین جعبه‌دنده AL4 دچار مشکل کرد؛ بنابراین چرخه تولید تیپ 6 در سال 91 و چرخه تولید پژو پارس اتوماتیک نیز در سال 93 از حرکت ایستاد.

اما پس از امضای برجام (در سال 94)، پژو دوباره به کشورمان برگشت که یکی از تبعات آن، از سر گرفتن تولید پژو پارس اتوماتیک در نیمه دوم سال 96 بود. البته پس از خروج دوباره پژو سیتروئن از کشورمان در سال 97، تولید پارس اتوماتیک به تدریج کاهش یافت تا آنکه در نیمه اول سال 98 بازهم چرخه تولیدش متوقف شد.

پژو پارس داشبورد جدید چیست؟

اواخر سال 92 بود که ایران خودرو، داشبورد جدیدش را روی پژو 405 و پژو پارس قرار داد و به این ترتیب مدل‌های جدید این دو خودرو به اسم «داشبورد جدید» معروف شد که البته بازاری‌ها به آن «داشبورد سوناتایی» هم می‌گفتند!

کابین جدید پژو پارس

داشبورد جدید پژو پارس با اینکه جلوه بهتری به کابین خودرو می‌داد ولی یک ویژگی بد هم دارد؛ این داشبورد از جنس «پلاستیک خشک» است که یعنی بعد از چندین سال، سر و صدای داشبورد را هم باید به انواع سروصداهای کابین اضافه کرد! ویژگی‌های داشبورد جدید پارس عبارتند از:

  • تغییر صفحه کیلومتر
  • اضافه شدن تریم طرح چوب
  • اضافه شدن دکمه های کنترلی فرمان

قیمت پژو پارس سال

در جدول زیر، قیمت نمایندگی ایران خودرو (قیمت مصوب فروش) را برای انواع پژو پارس سال مشاهده می‌کنید:

پارس سال XU7P XU7P سفارشی XU7P سفارشی ELX
بهمن 1400 - 164.9 -
اردیبهشت 1401 - 185 208.9
تیر 1401 165.6 ثابت ثابت
اردیبهشت 1402 257.7 - -

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب میلیون تومان است.

همچنین از لینک قیمت روز خودرو  می‌توانید قیمت انواع پژو پارس سال را در بازار آزاد مشاهده کنید. از لینک قیمت محصولات ایران خودرو نیز آخرین قیمت خودروهای این شرکت را ببینید. برای اطلاع از آخرین شرایط فروش فوری پژو پارس و پیش فروش پژو پارس، مقاله ثبت نام ایران خودرو را مطالعه کنید. به‌روزترین آگهی‌های پژو پارس را هم می‌توانید از لینک فروش پژو پارس ببینید.

دفترچه پژو پارس سال

کتابچه انواع پژو ایران خودرو از جمله کتابچه پژو پارس و همچنین کتابچه سایر خودروهای موجود در بازار ایران را در مقاله دانلود دفترچه راهنمای خودرو بصورت رایگان دریافت کنید.

روغن موتور مناسب پژو

اگر مالک خودروهای پژوی ایران خودرو، شامل پژو 206، پژو 207، پژو 301 وارداتی، پژو 405، پژو 508 وارداتی، پژو 2008 و پژو پارس هستید، در مطلب روغن موتور مناسب پژو، اطلاعات جالب و مفیدی درباره زمان تعویض روغن موتور پژو، نحوه تعویض روغن پژو و بهترین روغن موتور پژو براساس توصیه ایران خودرو را مطالعه خواهید کرد. جهت راهنمایی بیشتر مالکان خودروهای پژو، توصیه می‌کنیم مطالب حل مشکل روغن ریزی موتور TU5 و همچنین نحوه تعویض روغن موتور TU را نیز از دست ندهید.

قیمت لوازم یدکی پژو پارس

قیمت لوازم یدکی پژو، لیست قیمت قطعات بدنه پژو، قیمت لوازم یدکی 206 تیپ 2 و قیمت لوازم یدکی تیپ 5، قیمت لوازم یدکی 405، قیمت لوازم یدکی پارس و همچنین قیمت لوازم یدکی پژو 207 را در مقاله قیمت لوازم یدکی انواع پژو مشاهده کنید.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

آرشیو

کاتالوگس پارس ELX سفارشی - اسفند 1400

23 اسفند 1400
دانلود فایل PDF

کاتالوگ پارس XU7P - آپدیت بهمن 1400

24 بهمن 1400
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/12/12
سلام وقت بخیر ... روی موتور xu7p فیکسچر نصب شده یا همون مدل xu7 سابق هستش.
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1402/12/14
موتور XU7 پلاس به لحاظ طراحی جدید منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ ظاهر متفاوت نسبت به موتور مبنا دارد، همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند، مانند میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU7P نسبت به XU7 متفاوت است. نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند. همچنین استفاده از ریل گاز و انژکتور CNG برای هر سیلندر یکی دیگر از فناوری هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده شده است.
0
0
Bashir123 1402/10/11
سلام چرا دزدگیر فابریک خودروی پارس سال سفارشی حذف کردن از ماشین در کل
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/9/5
سلام بچه ها ی ایران زمین با ۵۰۰ پارس سال بگیرم موتور جدید یا تیو
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1402/9/7
پارس رو باید ترجیحا تیو 5 خرید که لذت برد
0
0
Nima4050 1402/7/11
ببخشید دوستان آیا پارس xu7p سفارشی مدل 1402 مانیتور داره یا نه
پاسخ
0
0
0
جهان01 1402/7/7
سلام دوستان من خریدم دندش بد جا می‌ره شما هم اینجوریه
پاسخ
2
0
0
farid 1402/10/5
برا من هم همینطور بود روغن گیربکس عوض کردم 85 90 ریختم درست شد ،خیلی نرم شد . مخصوصا وقتی موتور سرد بود اذیت میکرد
0
0
ناشناس 1402/8/8
کمی گاز بدی جاش
0
0