• Denza Z9 GT دنزا Z9 GT
  • معرفي دنزا Z9 GT
  • معرفي دنزا Z9 GT

سرباز برقی بی وای دی

معرفی دنزا Z9 GT

6 شهریور 1403 17:00

دنزا به عنوان یکی از زیرمجموعه­‌های بی‌وای‌دی، خود را برای معرفی Z9 GT آماده می­‌کند.

برند دنزا در سال 2010 و به عنوان جوینت ونچر میان بی‌وای‌دی و مرسدس بنز تاسیس شد. البته سهم خودروساز آلمانی از این شراکت در سال 2021 به فقط 10 درصد کاهش یافت.

رقیب مستقیم دنزا را می‌­توان برند زیکر دانست، که یکی از زیرمجموعه‌­های گروه جیلی است. بنابر اعلام اتحادیه خودروسازان چین (CAAM)، فروش زیکر در سه ماهه اول 2024 با 117 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 33,059 دستگاه رسیده است، اما دنزا در همین مدت موفق به فروش 23,804 دستگاه خودرو شده که نسبت به سال قبل 1.5 درصد کمتر است.

سهم اصلی فروش دنزا به مینی ون D9 تعلق دارد در حالی که دو کراس‌اور دنزا N7 و دنزا N8 با استقبال چندانی مواجه نیستند. حالا دنزا امیدوار است که با عرضه چهارمین محصول یعنی Z9 GT، اوضاع را بهبود ببخشد.

مشخصات ظاهری دنزا Z9 GT

دنزا Z9 GT که نخستین بار در آوریل 2024 در نمایشگاه پکن معرفی شده، در قالب یک هاچ‌بک با چراغ‌های بزرگ جلو و عقب توسط طراح سابق آئودی یعنی Wolfgang Egger شکل گرفته است.

ابعاد بدنه این خودرو در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.18، 1.99، 1.48 و 3.125 متر اعلام شده، که در تمام جهات از پورشه پانامرا بیشتر است. طول نسخه پلاگین-هیبرید یا PHEV  هم به علت تفاوت طراحی سپرها به 5.195 متر می‌رسد.

بدنه این خودروی 2875 کیلوگرمی بر رینگ‌های 21 اینچی استوار می‌­شود و فقط در چهار رنگ سفید، مشکی، نقره‌ای و خاکستری قابل سفارش است.

کابین و امکانات دنزا Z9 GT

در کابین دنزا Z9 GT با سه صفحه نمایش روی داشبورد، نمایشگرهای مربوط به دوربین‌های جانبی (سفارشی)، دسته دنده کریستالی، دو سقف شیشه‌ای، محفظه خنک‌کننده 4 و 10 لیتری بین صندلی‌های جلو و عقب، تریم فیبر کربن در کنسول میانی، پنل لمسی تنظیمات برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی Devialet و نورپردازی سقفی روبرو هستیم. کلیه صندلی‌های این خودرو به گرمکن، تهویه، ماساژور و زیرپایی برقی مجهز شده هرچند که صندلی راننده از قابلیت زیرپایی بی­‌بهره است.

مشخصات فنی دنزا Z9 GT

نسخه پلاگین-هیبرید دنزا Z9 GT برمبنای پلتفرم e3 شکل گرفته و به پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ (با 203 اسب‌بخار قدرت) و سه موتور برقی مجهز شده است. یک پیشرانه 230 کیلووات روی محور جلو و دو پیشرانه 240 کیلووات روی چرخ‌های عقب قرار دارد.

مجموع قدرت این سامانه به 858 اسب­‌بخار می‌رسد. اما مجموع خروجی سه پیشرانه در نسخه برقی دنزا Z9 GT ، در حدود 950 اسب‌­بخار قدرت خواهد بود.

درباره ظرفیت مجموعه باتری هیچ‌کدام از این مدل‌ها، فعلا اطلاعی در دسترس نیست، اما بنابر اعلام سازنده، برد حرکتی مدل‌های هیبرید و برقی به ترتیب به 1.100 و 630 کیلومتر می‌رسد. شتاب صفر تا صد این دو مدل هم به ترتیب 3.6 و 3.4 ثانیه اعلام شده است.

علاوه بر سیستم تعلیق بادی، دنزا Z9 GT  به قابلیت تغییر زاویه چرخ‌های عقب تا 20 درجه هم مجهز شده است، تا شعاع گردش آن به 4.62 متر برسد.

قیمت دنزا Z9 GT

دنزا Z9 GT در 5 تریم شامل سه تیپ پرو، مکس و اولترا در نسخه پلاگین-هیبرید و دو تیپ پرو و مکس در مدل برقی، با قیمت 339,800 تا 419,800 یوان (47,600 تا 58,850 دلار) از سپتامبر 2024 در چین تحویل داده خواهد شد. دنزا برای صادرات این مدل به اروپا هم برنامه‌ریزی کرده است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران