خودروهای برقی سایپا به عرضه نزدیک می‌شوند

محصولات جدید سایپا در سال 1403

25 بهمن 1402 11:48

خودروهای برقی سایپا به عرضه نزدیک می‌شوند

بهمن 1402: علی آبادی، وزیر صمت، در 23 بهمن‌ماه، به همراه جمعی از معاونان خود از خطوط تولید شرکت سایپا بازدید کردند. در این بازدید، مدیرعامل سایپا گزارشی جامع از روند تولید، افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات جدید این شرکت ارائه نمود. وی همچنین به حرکت سایپا در زمینه تولید خودروهای برقی اشاره کرد که به زودی ثمرات آن برای مشتریان مشهود خواهد بود. وی همچنین به تنوع طراحی محصولات جدید سایپا از جمله شاهین اتوماتیک، اطلس، سهند، پی90، ساینا CNG، شاهین پلاس، سیلک و آریا پرداخت.

سایپا گزارشی از پیشرفت پروژه‌های تولید خودروهای برقی خود ارائه داد که شامل آریا هیبریدی، ساینای برقی و سهند برقی است. خودروی آریای جدید در مراحل پایانی اخذ استانداردها قرار دارد. این پروژه‌ها نشان‌دهنده تمرکز این شرکت بر تولید انبوه خودروهای برقی در آینده نزدیک است.

همچنین طبق گزارشات، بهره‌وری سایپا طی 25 ماه گذشته بهبود چشمگیری داشته و هزینه‌های تبدیل در شش ماهه اول سال جاری به 6.8 درصد رسیده است. این در حالی است که این رقم در سال گذشته 11.2 درصد بوده است. سایپا با استفاده بهینه از شرایط تحریم، موفق شده در سال جاری 4 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی داشته باشد. انتظار می‌رود فروش این شرکت تا پایان سال به 160 هزار دستگاه برسد که نسبت به سال قبل 69 هزار دستگاه افزایش خواهد داشت.

لازم به ذکر است که سایپا تاکنون 3 هزار دستگاه چانگان و زوتی وارد کرده و بخش قابل توجهی از آن‌ها به مشتریان تحویل گردیده است. همچنین 10 هزار خودروی برقی نیز سفارش داده شده که 2 هزار دستگاه آن آماده حمل است.

چهار محصول جدید سایپا به زودی عرضه می‌شوند

آبان 1402: محمود سهیل‌نژاد، قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در جلسه‌ای با حضور مدیرعامل و معاونین سایپایدک و مدیران نمایندگی‌های سایپا در استان آذربایجان شرقی، اعلام کرد که محصولات جدید اطلس، سهند، آریا و شاهین پلاس به‌زودی پس از طی مراحل نهایی تولید و اخذ مجوزهای لازم، وارد بازار خواهند شد.

وی درباره محصولات جدید گفت این خودروها سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا را تنوع و گسترش می‌دهند. به منظور توسعه سبد محصولات و همچنین افزایش رونق کسب‌وکار شبکه نمایندگی‌ها، در خودروهای جدید از ظرفیت و توانمندی‌های شبکه نمایندگی‌ها برای معرفی محصول و جلب رضایت مشتریان بهره خواهیم برد.

آقای سهیل‌نژاد با اشاره به رشد رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش سایپا طی سال‌های اخیر، اظهار کرد برای رسیدن به نقطه مطلوب و ایده‌آل، باید با ارائه خدمات باکیفیت و منطبق بر انتظارات مشتریان، رضایت حداکثری آنان را کسب کنیم.

مجتبی معظمی، مدیرعامل سایپایدک، نیز بر نقش مهم و مؤثر شبکه نمایندگی‌ها در ارتقای رضایتمندی مشتریان تاکید کرد. مشتریان شریک تجاری سایپا هستند و از آن‌ها می‌خواهیم تا با ارائه خدمات پس از فروش باکیفیت، رضایت مشتریان را به حداکثر ممکن برسانند. با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات منسجم صورت گرفته در سایپایدک طی سال‌های اخیر، این شرکت موفق به ثبت رکورد فروش قطعات یدکی و نیز کسب رتبه یک رضایتمندی مشتریان پارس‌خودرو شده است.

در پایان این نشست، از دو نمایندگی برتر استان آذربایجان شرقی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان قدردانی به عمل آمد تا به عنوان الگویی برای سایر نمایندگی‌ها در ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش محسوب شوند.

تولید اطلس و شاهین اتومات آغاز شده است

مهر 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، درباره تولیدات شرکت سایپا توضیح داد برای شب عید، ساندرو ایرانی در مرحله تست نهایی قرار خواهد گرفت و از سال‌ آینده به تولید انبوه می رسد.

وی افزود امسال حداقل 30 هزار دستگاه اطلس تولید خواهد شد. تولید انبوه این خودرو شروع شده است. همچنین شاهین اتومات نیز در خط تولید است. برنامه داریم که خودروها را با بالاترین کیفیت عرضه کنیم و نمی خواهیم حتی با کوچکترین ایراد به دست مشتری برسد. در این راستا معمولا تعدادی از خودروهای جدید پیش از عرضه به بازار به شبکه خدمات تحویل می شود تا ایرادات آن برطرف شود.

آقای تیموری همچنین گفت با وجود اینکه خودروهای جدید را بالای 300 هزار کیلومتر پیمایش می‌دهیم و در شهرهای گرمسیر و سردسیر  نیز پیمایش می‌شوند، اما با این حال از تولیدات اولیه به مشتری تحویل نمی‌دهیم، بلکه به زنجیره خدمات پس از فروش می‌دهیم و از آن تست می گیریم.

سایپا به وعده خود درباره محصولات جدید عمل کرد

شهریور 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در افتتاحیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد، با اشاره به این که سال گذشته وعده داده شد که برای سال 1402، 8 محصول جدید معرفی و به بازار عرضه می‌شود، اعلام کرد که خوشبختانه این مهم محقق شده است. خودروهای شاهین اتوماتیک، شاهین پلاس، اطلس، سهند و کادیلا (محصولات زیرمجموعه پارس‌خودرو)، سیلک، پاژ و ون هامون (محصول زیرمجموعه زامیاد) محصولات جدید گروه سایپا هستند که امسال عرضه می‌شوند.

وی تاکید کرد تولید خودروهای جدید بدون نقص و با استانداردهای 85گانه خواهد بود. در حال حاضر خودروی اطلس تمام مجوزها و استانداردها را دریافت کرده و تولید آزمایشی آن هم انجام شده است. در مورد این خودرو منتظر قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت هستیم و به محض قیمت‌گذاری عرضه آن شروع خواهد شد. خودرو سهند و شاهین اتوماتیک نیز منتظر قیمت‌گذاری هستند. امیدواریم هفته آینده قیمت‌ها ابلاغ شود تا خودروهای جدید را به مردم عرضه کنیم.

وی افزود شاهین پلاس، که تا دو ماه آینده نهایی می‌شود، نسخه ارتقا یافته سواری شاهین است. محصول جدید دیگر سایپا، سیلک (C3XR) است که تولید انبوه آن در سایپا سیتروئن کاشان انجام خواهد شد؛ این خودرو بر اساس پلتفرم C3 فرانسه است.

محصولات جدید و مستقل پارس خودرو

تیر 1402: شرکت پارس خودرو قصد دارد سه محصول جدید خود را روانه بازار کند. محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اعلام کرده که خودرو زوتی DL5 از سال آینده با موتور هیبرید برقی عرضه می شود. با توجه به ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در پارس خودرو، این مجموعه بدون شک می‌تواند بزرگترین خودروساز ایرانی در بازارهای صادراتی شود.

وی افزود تولید خودروی پراید در شرکت پارس خودرو باعث شد که توسعه محصول در این شرکت مسکوت بماند. این در حالی است که شرکت پارس خودرو، تجربه همکاری با خودروسازان جهانی چون نیسان و رنو را در کارنامه کاری خود دارد. در راستای توسعه شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا، اعتقاد داریم که منابع مالی شرکت‌ها و توسعه محصول باید در اختیار خودشان باشد. اکنون برای اولین بار است که شرکت پارس خودرو 3 محصول مستقل  شامل زوتی 5DL، سهند و کادیلا را دارد.

محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل سایپا

وی عنوان کرد پیش فروش خودروی سهند شهریورماه سال جاری آغاز می شود و این خودرو استانداردهای 85گانه را با موفقیت گذرانده است. خودروی کادیلا که چندی پیش از آن رونمایی شد، با همکاری قطعه سازان توانمند داخلی به تولید انبوه می رسد؛ این خودرو با نام و نشان شرکت پارس خودرو روانه بازار می شود. سعی بر این است که خودروی کادیلا تا پایان امسال به تولید انبوه برسد.

تولید 8 محصول جدید سایپا در 1402

تیر 1402: سید صولت مرتضوی،‌ وزیر تعاون، کار ‌و رفاه اجتماعی، در سیزدهمین جشنواره ملی تجلیل از كارفرمایان سلامت محور، خانه های بهداشت كارگری برتر و اعضای شورای هماهنگی خدمات بهداشتی بیمه شدگان، از تحول در صنعت خودرو تشکر کرد و گفت وقتی بحث واردات خودرو مطرح شد، برخی‌ها نگران شدند. تولید داخلی محترم است اما رفاه مصرف‌کننده هم مطرح است و این دو باید با هم باشد و لذا تولیدکنندگان خودرو و قطعه سازان باید تحرک بیشتری در فعالیت های خود داشته باشند، به خصوص اینکه ما نیروی کار ارزان و خوبی داریم که باید از آن استفاده کرد. ضرورت دارد که صنعت خودرو به صنعتی رقابت پذیر تبدیل شود، ‌‌اگر چنین اتفاقی رخ دهد به جهت اینکه بیش از 60 صنعت با صنعت خودرو درگیر هستند می توان به رشد 8 درصدی اقتصاد که برای سال جاری هدف گذاری شده،‌‌ برسیم.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در این جشنواره اعلام کرد در دهه 90 زیرساخت های صنعتی به خصوص خودرو توسعه پیدا نکرده بود،‌ از این رو در تلاش هستیم با بهره‌مندی از توان مهندسان داخلی،‌ مجموعه‌های دانش بنیان و سایر ظرفیت‌های موجود،‌ زیرساخت‌های صنعت خودرو را توسعه دهیم. در راستای این امر، امسال مدرن‌ترین خطی که توسط آلمانی‌ها نصب شده بود، توسط پرسنل شرکت مگاموتور به بهره برداری رسید. با كمك مهندسان داخلی خط موتور جدید به نام ME16 در شرکت یاد شده راه اندازی شد. همچنین شهریور ماه مدرن‌ترین خط رنگ در شرکت زامیاد که اکنون در مرحله نصب و راه اندازی است به بهره‌برداری می‌رسد.

آقای تیموری با اشاره به توسعه زیرساخت محصول بیان کرد سایپا در سال جاری ٨ محصول جدید با استاندارد ٨٥ گانه را روانه بازار خودرو خواهد کرد كه دو مدل‌ آن برای اولین بار با گارانتی ٥ ساله عرضه خواهد شد؛ بر این اساس با افزایش دوره گارانتی کیفیت خودروهای جدید تضمین می‌شود.

ضرورت دارد توسعه محصول در گروه سایپا به سمت خودروهای پاك برود. سال‌های گذشته به تولید خودروهای پاك توجه نشده بود، اما برای جبران نقصان‌های گذشته، گروه خودروسازی سایپا به این سمت حرکت کرده به نحوی که ٩ هزار خودروی ساینا CNG برای استفاده در ناوگان تاكسیرانی تولید شده (از خردادماه سال گذشته تاکنون)‌ كه مصرف سوخت ترکیبی آن در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با ترکیب بنزین و گاز 6.45 لیتر است. نگاه ما به محصولات جدید با تاکید بر مسائل زیست محیطی است و در توسعه محصول سعی شده به سمت خودروهای پاک برویم.

بهبود عایق صوتی خودروها در محصولات جدید سایپا

خرداد 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، در نهمین کنگره انجمن علوم صوتی ایران در دانشگاه علم و صنعت حضور یافت. وی در این کنگره، موارد زیر را درباره صنعت خودرو و برنامه‌های سایپا متذکر شد:

1. صنعت خودرو در جهان سومین صنعت بزرگی است که بیش از 3 هزار میلیارد دلار در آن گردش مالی وجود دارد و سهمش در اقتصاد جهانی 10 درصد است و باعث اشتغال 60 میلیون نفر در جهان شده و بیشترین صادرات کشورهای صنعتی همچون ژاپن و آلمان را شامل می شود و بر همین اساس برای همه کشورها مهم و جذاب است.

2. در سال 2022 سهم بازار خودروهای الکتریکال (تمام برقی و هیبریدی) 13 درصد تولید کل خودرو در دنیا بوده است و نسبت به مدت مشابه در سال 2021 رشدی بیش از 50 درصد حاصل شده است. کشور چین با داشتن بزرگترین مجموعه خودروسازی توانسته با ایجاد همکاری با خودروسازان بزرگ دنیا در این خصوص فعالیت خوبی داشته باشد.

محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل سایپا

3. اگر بخواهیم ویژگی (NVH) که نشانگر وضعیت سروصدا و ارتعاشات داخلی و خارجی در خودرو است  مدیریت شود باید به سمت ساختارهای منطقی سازی حرکت کنیم بدین منظور سیستم تعلیق و فرمان که شامل 20 قطعه است باید به نحو مناسبی تولید و بکارگیری شود. در این حوزه خودروهای شرکت تویوتا پیشرو هستند و از مزیت ارتعاشات کم و استهلاک پایین برخوردارند.

4. خودرو شاهین گروه سایپا با الگو پذیری از یکی از محصولات تویوتا دارای سیستم تعلیق و ترمز مناسب است و اقدامات کیفی بسیار خوبی برای این خودرو تعریف و انجام شده است.

5. یکی دیگر از مهمترین منابع ارتعاشات در خودرو موتور است. فیلتراسون ارتعاشات و جلوگیری از انتقال این ارتعاشات به بدنه و داخل کابین به عهده دسته موتورها است. جهت افزایش فیلتراسیون و کاهش سطح ارتعاشات و صدا بهبود طراحی های بهینه به طور دایم در دستور کار قرار دارد و در خصوص خودرو شاهین 240 پروژه کیفی در 14 ماه اخیر تعریف شده و شرایط بسیار خوبی برای این خودرو محقق شده است و با توجه به تحریم ها و عدم انتقال دانش، نیاز به همراهی دانشگاه ها برای بهره گیری از علوم جدید را داریم.

6. به منظور کاهش صدای داخل کابین این خودرو با استفاده از دانش موجود در کشور توانستیم عایق هایی در پشت داشبورد تعبیه کنیم که باعث کاهش ورود صدای موتور و سیستم توربو به داخل کابین شده و رضایت مشتریان در این زمینه بسیار چشمگیر بوده است.

7. در حال حاضر محصولات متنوعی در دستور کار قرار گرفته به نحوی که خودرو اطلس در طول 16 ماه به مرحله تولید انبوه رسیده و مصرف سوخت موتور در آن 7 درصد کاهش و 12 درصد راندمان موتور افزایش یافته است.

8. خودرو آریا محصول جدیدی است که با دو نمونه موتور با کاهش مصرف سوخت چشمگیر تولید خواهد شد؛ یک پروژه با موتورهیبریدی میتسوبیشی و حجم 1.6 لیتر و مصرف سوخت بسیار پایین و پروژه دیگر با موتور 2.0 لیتری که قابل رقابت با سایر خودروهای چینی است تولید و عرضه خواهد شد.

9. همچنین خودروهای دیگری چون شاهین اتوماتیک و شاهین پلاس با موتور 16 سوپاپ و مصرف سوخت کمتر و راندمان بالاتر، کادیلا که برگرفته از پلتفرم تندر 90 است، وانت 251 با حجم بار 800 کیلو و ... محصولاتی است که به زودی از سوی گروه خودروسازی سایپا به بازار عرضه می شود.

10. در خودرو شاهین با پروژه های ارتقای کیفی که انجام شده شاخص NVH این خودرو چشم گیر بوده است. همچنین شاخص رضایت کیفیت رشد یافته و به عدد 711 افزایش یافته است. علاوه بر این شاخص C100 که شاخص عملکرد قطعات است و ارتباط با نویز و ارتعاشات داشته و مراجعه خودروها به تعمیرگاه در سه ماه اول را بررسی می کند برای شاهین در ابتدا 125 بوده و در حال حاضر این عدد به 24 رسیده است که کاهش چشمگیری داشته است.

توسعه 8 محصول جدید سایپا در سال 1402

اردیبهشت 1402: شرکت سایپا، بزرگترین تولیدکننده محصولات بومی در صنعت خودرو ایران (با سهم بیش از 60 درصدی از بازار خودروهای سواری) است که از ارزان‌ترین خودرو اقتصادی کشور تا کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین خودرو سبک کار را به تولید می‌رساند. این خودروساز برای سال 1402، برنامه توسعه هشت محصول استراتژیک بومی را دارد که هر یک از این محصولات تحولی قابل توجه در پاسخ به نیاز مشتریان بازار بوجود خواهد آورد.

شاهین پلاس اتومات

در صدر سبد محصولات جدید سایپا دو نسخه جدید از سدان کلاس C شاهین قرار دارد. نسخه اتوماتیک CVT این خودرو و شاهین پلاس اتومات که در راستای تنوع بخشی و پاسخ به نیاز مشتریان این کلاس از خودروها عرضه خواهد شد. شاهین پلاس اتومات خودرویی است که اواخر فروردین ماه همزمان با آغاز تولید پیشرانه ME16 به عنوان یکی از محصولات استفاده کننده از این قوای محرکه جدید معرفی شد. پیشرانه جدید ME16 که 16 سوپاپ دارد و قرار است لب تپنده جدید شاهین در نسخه پلاس باشد بر پایه پیشرنه مشترک پژو و سیتروئن با تفاوت های قابل توجه توسعه پیدا کرده است و از جمله تفاوت های آن با پیشرانه TU5پلاس می توان به ساختار متفاوت بلوک سیلندر، اجزای سرسیلندر، رینگ‌ها و یاتاقان‌ها، پاشش سوخت و سیستم جرقه‌زنی اشاره کرد. موتور جدید شاهین‌پلاس با پمپ روغن و دینام جدید حالا 115 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند. گشتاور خروجی آن نیز به 147 نیوتن‌متر رسید که در دور 4200 از تمام پتانسیل آن می‌توان استفاده کرد. وظیفه انتقال قدرت به محور جلو در شاین پلاس بر عهده گیربکس 5 سرعته دستی است که توسط کمپانی معتبر آیسین مهندسی شده و توسعه پیدا کرده است و با کد 5F18 شناخته می شود.

تحولات شاهین در نسخه پلاس در گذر از قوای محرکه قدرتمند و جدید آن به تریم جدید داخلی و امکانات تازه ای مانند سانروف، چرم صندلی‌ها، نمایشگر لمسی ، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمه‌ای، سنسورهای فشار باد تایرها و نور، سیستم کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی و آیینه‌های تاشو برقی می رسد. همچنین در فول ترین نسخه این خودرو شاهد نصب امکاناتی نظیر کیسه های هوای جانبی، شیشه های دودی عقب و ... نیز خواهیم بود.

شاهین سی.وی.تی

سومین عضو خانواده شاهین، نسخه اتوماتیک این خودرو با پسوند CVT است که بیانگر مدل گیربکس اتوماتیک آن یعنی گیربکس اتوماتیک CVT با تعویض متغیر و پیسوته ضرایب است. این نسخه از شاهین همانند نسخه پایه از پیشرانه M15 با حداکثر توان 109 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتون متر بهره می برد و گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض مصنوعی 7 سرعته وظیفه انتقال قدرت به محور جلو این خودرو که حالا حدود 50 کیلوگرم سنگین تر شده را بر عهده خواهد داشت و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی نیز 7.5 لیتر اعلام شده است.

سایپا در نسخه شاهین CVT امکانات بیشتری نسبت به نسخه دنده ای را قرار داده که شامل مواردی همچون نمایشگر لمسی 10 اینچی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی می‌شود.

سایپا سهند

زبان طراحی جدید سایپا در دو محصول سهند و اطلس قرار است جان تازه ای به سبد محصولات اقتصادی سایپا در کلاس B بدهد. سند، سدان اقتصادی جدید سایپا، اطلس هاچ‌بک‌کراس جدید این خودروساز است که احتمالا با نسخه بهبود یافته پیشرانه M15 جلوه ای تازه از خودروهای کلاس B بومی سایپا را ارائه خواهند کرد.

پیشرانه این دو محصول جدید سایپا قرار است M15GSI باشد که با بهره گیری از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها و هدرز، تغییر در سیستم جرقه زنی و همچنین تغییر در سیستم تزریق سوخت می تواند حداکثر توان این پیشرانه را به حدود 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن را به حدود 135 نیوتون متر برساند.

سایپا اطلس

مهمترین تحول این نسل جدید از پیشرانه 1.5 لیتری در سهند و اطلس، کسب گشتاور بالاتر در دور موتور پایینتر و در نتیجه شتابگیری بهتر در رانندگی شهری و کاهش محسوس مصرف سوخت خواهد بود. اطلس قرار است در نیمه دوم سال با ظرفیت تولید انبوه روزانه 300 دستگاه اماده عرضه به بازار با لوگو سایپا شود و سدان سهند نیز با لوگو پارس خودرو از اواسط تابستان آماده عرضه به بازار خواهد بود.

پاژ نام زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که برای هاچ بک اقتصادی کلاس A سایپا انتخاب شده است. سایپا پاژ با الگوگیری از خودرو اقتصادی رنو کویید، یکی از اقتصادی ترین پروژه های خودرویی صنعت خودرو ایران با ابعادی کوچکتر از هاچ بک های پلتفرم X200 نظیر تیبا و کوییک است که با هویت بصری اختصاصی سایپا شامل چراغ های باریک در جلو و چراغ های گرد در عقب هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده اما احتمالا تا پایان سال نخستین خبرهای رسمی عرضه اش به گوش خواهد رسید.

سایپا پاژ

این خودرو به واسطه وزن کم و ابعاد کوچک و تلاش برای ارزان سازی از پیشرانه 3 سیلندر یک لیتری تنفس طبیعی با توان حدو 70 اسب بخار استفاده خواهد کرد که حداکثر گشتاورش به حدود 100 نیوتون متر می رسد و از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل خواهد شد. طول این خودرو حدود 3.8 متر و ارتفاعش 1490 میلیمتر است که شمایل یک هاچ بک با فرم کراس را خواهد داشت و به نظر می رسد امکانات پایه ای بر مبنای استاندارد های 85گانه نظیر دو کیسه هوا، ترمز ABS، EBD، BA، سنسور فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، جلو آمپر دیجیتال و… را در این خودرو شاهد باشیم.

سایپا آریا، نخستین کراس اوور بومی ایرانی است که حدود دو سال قبل توسط سایپا برای نخستین بار در مراسم خداحافظی با پراید معرفی شد. بدنه، طراحی داخلی و امکانات آریا مدت هاست که از سوی سایپا آماده شده و حتی این خودرو برای مدتی وارد فاز تولید آزمایشی شد اما خبر خوب مدیرعامل سایپا مبنی بر تغییر اساسی قوای محرکه این خودرو موجب تاخیر در آغاز تولیدش شد و امسال سرانجام آریا با قوای محرکه توانمند و متفاوتی آماده عرضه به بازار خواهد شد.

سایپا آریا

پیشرانه جدید این خودرو با برند میتسوبیشی و حجم 2 لیتری و کد 4J20V قرار است در نسخه تزریق سوخت مستقیم GDi روی آریا نصب شود که حداکثر توانش به حدود 150 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاور آن 204 نیوتون متر است. این پیشرانه که توسعه یافته پیشرانه معتبر 4G94 میتسوبیشی است، آریا در را در سطح کراس اوور های مدرن و به روز بازار قرار خواهد داد که به دلیل تنفس طبیعی بودن، بسیاری از مشکلات فنی گریبان گیرش نخواهد شد.

همچنین شنیده ها حاکی از آن است که آریا احتمال با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT ورودش را به بازار آغاز خواهد کرد. استفاده از پلاستیک نرم و با کیفیت برای تریم داخلی آریا، وعده جالب توجه دیگر تیموری، مدیرعامل سایپا است که این خودرو را به طور کلی از خانواده شاهین و دیگر تولیدات صنعت خودرو ایران تا کنون متمایز می کند. آریا تا اینجای کار، مدرن ترین، قوی ترین و باکیفیت ترین خودرو بومی جدید صنعت خودرو ایران است و به نظر می رسد در نسخه پایه این خودرو شاهد امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، GPS، سنسور فشار باد تایرها، آینه های تاشو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، فرمان کمکی برقی و… باشیم و در تیپ فول نیز امکاناتی مانند کیسه هوای جانبی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه و… به اولین کراس اوور بومی ایران اضافه شود

سایپا همزمان با رونمایی از پیشرانه جدید ME16 در کنار شاهین پلاس، از سدان جدید کادیلا که با عنوان تندر 90 ایرانی شناخته می شود و قرار است در پارس خودرو به تولید برسد نیز رونمایی کرد. کادیلا محصول پروژه بومی سازی خودرو محبوب تندر90 است.

سایپا کادیلا - تندر ایرانی

به دلیل موجود بودن قطعات و بسترهای متعدد تولید تندر90 و به واسطه ترک بازار ایران توسط رنو و عدم پاس کردن استاندارد های 85گانه جدید توسط آخرین نسخه عرضه شده این خودرو به بازار ایران، گروه خودروسازی سایپا با تحولات متعدد، نسخه بومی و به روز این محصول را در قالب کادیلا رونمایی و آماده عرضه  به بازار کرد.

کادیلا از پیشرانه ME16 بهره می برد که حداکثر توانش به 115 اسب بخار می رسد و از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می شود. سایپایی ها در طراحی شاری کادیلا، نمای جانبی تندر90 را حفظ کرده اند اما طراحی در نمای جلو وو عقب دستخوش فیس لیفت شده و در نمای داخل نیز داشبورد تندرپلاس با تغییراتی از جمله نمایشگر جدید پشت فرمان، نمایشگر لمسی میانه داشبورد و نصب سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دیجیتال دستخوش تحولاتی نسبت به تندر90 شده است

سایپا سیلک

مینی کراس سیتروئن C3 XR برای نخستین بار با عنوان پروژه سایپا M44 در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو سال 1401 به نمایش درامد. تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ان زمان از برنامه داخلی سازی تا 45 درصدی این محصول در همکاری با دانگ فنگ چین خبر داده بود و در جدیدترین کنفرانس خبری سایپا، عنوان شد که نام سیلک برای این خودرو انتخاب شده است. سیَلک نام نخستین تمدن ایرانِ مرکزی در کاشان است.

این خودرو محصول مشترک دانگ‌فنگ و پژو-سیتروئن است که از سال 2014 تا کنون توسط دانگ فنگ به تولید می رسد. سایپا احتملا این مینی کراس را با مشخصات فنی مشابه شاهین پلاس و کادیلا یعنی مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری ME16 به تولید خواهد رساند.

رونمایی 3 خودرو جدید سایپا با موتور جدید

فروردین 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در مراسم افتتاح خط تولید موتور ME16 سایپا گفت: سال 1401 نسبت به 1400 با بهره وری و ارتقای فرایند های کیفی توانستیم تولید را افزایش دهیم. در شروع فعالیت تولید روزانه هزار و 150 دستگاه بود که این تعداد در سال 1401 به 2 هزار دستگاه رسید و رشد خوبی داشتیم، علاوه بر این 87 هزار خودرو ناقص هم تکمیل و وارد بازار شده است.

او افزود: در سال گذشته بیش از 517 هزار خودرو تحویل مردم شده که نسبت به مدت مشابه در سال 1400 بیش از 117 هزار خودرو عرضه شده است و در فروردین ماه امسال تولید روزانه به 2 هزار و 200 دستگاه رسید که با وجود تعطیلات و شبهای قدر نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 40 درصد افزایش تولید همراه شده است.

تیموری گفت: گلوگاه اصلی گروه سایپا در قسمت موتور بود که با افتتاح و راه اندازی خط تولید موتور 16 سوپاپ ME16 تولید روزانه به 600 موتور افزایش خواهد یافت.

مراسم افتتاحیه خط تولید موتور 16 سوپاپ سایپا

او با اشاره به رونمایی از سه خودروی شاهین پلاس، شاهین اتوماتیک و ساندرو ایرانی با موتور جدید، تصریح کرد: ساندرو ایرانی پس از شش سال مطالعه و تحقیق توسط مهندسان مرکز تحقیقات و شرکت پارس خودرو به مرحله تولید رسیده است و با موتور ME16 عرضه خواهد شد که از محصول اروپایی با کیفیت‌تر است، زیرا از نظر قطعات، همان زنجیره قطعه سازی ایران که در زمان حضور فرانسوی‌ها فعال بودند، با همان قالب‌ها و مواد، قطعات را تامین‌ می‌کنند. در قسمت قوای محرکه هم موتور جدید، از قدرت و گشتاور بالاتری نسبت به موتور ساندرو قبلی برخوردار است.

تیموری تصریح کرد: این خط مدرن ترین خط موتور سازی در ایران است که درصد رباتیک آن بالای 60 درصد است و لذا خطای قطعات ایستگاه به ایستگاه توسط ربات کنترل می شود. همچنین سطح کیفی تولید قطعات هم چون تمام قالبها در شرکت های مطرح کشورهای خارجی با کیفیت بسیار بالا ساخته شده است لذا قطعات با کیفیت بالا تولید می شود.

او با بیان اینکه ۹۲ درصد موتور ME16 با فناوری داخلی به تولید رسیده است، تاکید کرد: ساندرو ایرانی با فناوری ذکر شده تا دی ماه امسال تولید و فرایندهای استاندارد آن انجام می شود و پیش‌بینی می‌شود ۵۰ درصد کمتر از قیمت حال حاضر ساندرو موجود در بازار عرضه شود.

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران