مشخصات سایپا P90 یا تندر ایرانی

آذر 1400: آقای رادمنش (مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا) ضمن اشاره به خروج رنو پس از تحریم‌های سال 1397، گفته که بسیاری از قطعات و علی‌الخصوص موتور رنو تندر، در کشورمان داخلی‌سازی نشده بود و دیگر امکان ادامه تولید این خودرو فراهم نشد. به همین دلیل سایپا، پروژه احیای پلتفرم این خودرو را تعریف کرد و نامش را سایپا P90 گذاشت. اما از آنجایی که رنو اجازه نداده بود که قطعات مهم تندر را داخلی‌سازی کنیم، فرآیند تولید قطعات آن در ایران، چالش‌های بسیاری را برای سایپا ایجاد کرده است.

آقای رادمنش همچنین تاکید کرده که سایپا P90، هیچ شباهتی به رنو تندر ندارد چراکه هم فیس‌لیفت کاملی روی آن صورت گرفته و هم مجموعه قوای محرکه آن شامل موتور، گیربکس و حتی اکسل، تغییر کرده‌اند. طبق پیش‌بینی آقای رادمنش، سایپا P90 تا پایان سال 1402 وارد بازار کشورمان خواهد شد.

موتور TU5 برای تندر ایرانی سایپا

آبان 1400: بعد از آنکه ایران خودرو، نسخه داخلی‌سازی شده موتور EC5 را با نام جدید TU5P یا TU5 پلاس در کشورمان به تولیدانبوه رساند، حالا نیز سایپا خبر داده که با همکاری شرکت مگاموتور، توانسته دومین نسخه بومی‌سازی شده از موتور EC5 پژوسیتروئن را ساخته و حتی در شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو نیز از آن رونمایی کرده است.

(عکس از اسب بخار)

سایپا نام این موتور جدید 4 سیلندر 16 سوپاپ را ME16 گذاشته و گفته که طراحی و توسعه آنرا برای پلتفرم P90 که همان نسخه تغییریافته و بازطراحی شده تندر 90 است، طراحی کرده. البته بعید نیست که در آینده، این موتور جدید برای خانواده محصولات پلتفرم SP سایپا نیز بکار گرفته شود. 

اولین تصاویر از ساپیا P90 منتشر شد

آبان 1399: سایپا در تاریخ 21 آبانماه، برای اولین‌بار تصاویر نسخه ایرانی تندر 90 را منتشر کرد؛ خودرویی که هنوز نامگذاری نشده است ولی فعلا آنرا با نام سایپا P90 می‌شناسند.

سایپا P90 با پلتفرم B0 رنو-نیسان ساخته شده و آنطور که سایپا گفته، استفاده از این پلتفرم، در راستای ظرفیت‌های قرارداد سایپا با رنوست. به عبارت خودمانی‌تر، استفاده از این پلتفرم، آن هم در شرایطی که رنو دیگر در بازار ایران حضور ندارد، احتمالا غرامتی است که فرانسوی‌ها در ازای خداحافظی ناگهانی‌شان، به سایپایی‌ها پرداخته‌اند. درست مانند کاری که پژو-سیتروئن با ایران خودرو کرد و پلتفرم PF1 متعلق به پژو 301 را برای ساخت محصول جدید K132 ایران خودرو، در اختیار طرف ایرانی گذاشت.

این تصاویر گرافیکی، با اینکه نشان دهنده ظاهر نهایی سایپا P90 نیست ولی مشخص است که سایپا، هنوز هم استایل آشنای تندر 90 را حفظ کرده و علاقه‌ای نداشته تا طراحی P90 را به طراحی داچیا لوگان 2021 نزدیک کند.

استفاده از جلوپنجره نسبتا بزرگ، آن هم برای سدانی در این سگمنت، قاعدتا منطقی نیست و ممکن است که طراحان سایپا، صرفا بدلایل بازاریابی چنین کاری را کرده باشند و بخواهند نسخه تولید نهایی‌اش را با جلوپنرجه‌ای متفاوت‌تر از چیزی که اینجا می‌بینیم، عرضه کنند.

نکته بسیار جالب دیگری که در سایپا P90 به چشم می‌خورد، نوارهای LED باریکی است که درون چراغ‌های جلو و عقب جاسازی شده‌اند. از آنجایی که این نوارها بصورت U شکل، طراحی شده‌اند، باید اعتراف کرد که سایپا آنرا با الهام از چراغ‌های محصولات جدید رنو، طراحی کرده است.  

بازگشت تندر 90 به سایپا

آبان 1399: مدت‌هاست که سایپایی‌ها بدنبال راه حلی برای برگرداندن رنو تندر به خطوط تولیدشان هستند. آقای سلیمانی، مدیرعامل سایپا، در تیرماه 99 ضمن گلایه از نهایی نشدن پروژه طراحی پلتفرم ملی در پژوهشکده دانشگاه علم و صنعت، گفته بود که این پلتفرم ملی، ارزش فنی زیادی دارد و از آنجایی که برپایه پلتفرم N90 ساخته شده، امکان داخلی‌سازی آن همچنان هست. 

حالا که چندین ماه از آن تاریخ گذشته، آقای سلیمانی در تاریخ 12 آبانماه، اطلاعات جدیدی درباره تندر 90 تولید داخل، داده است. آنطور که مدیرعامل سایپا گفته، تا قبل از تحریم صنعت خودرو در سال 97، برای تولید تندر 90، وابستگی کامل به رنو داشتیم طوری که 45% قطعاتش مستقیم از رنو تامین می‌شد.

اما بعد از تحریم‌ها، سایپایی‌ها برنامه بلندمدتی تعریف کردند تا بتوانند با تغییر موتور، گیربکس و بخشی از قطعات فنی دیگر، دوباره تندر را به تولیدانبوه برسانند. یکی دیگر از دلایل تغییر عمده در این محصول جدید، تطابق آن با استانداردهای جدید است چراکه بعنوان مثال، رنو تندر 90 با استانداردهای 65گانه مطابقت داشت اما تندر جدید سایپا، می‌تواند استانداردهای 85گانه جدید را هم پاس کند.

البته از آنجایی که میزان داخلی سازی تندر جدید قرار است به بالای 85% برسد، درباره کیفیت ساخت این محصول جدید، شک و تردیدهایی وجود دارد. احتمالا تندر جدید سایپایی‌ها در سال 1401 رسما رونمایی می‌شود.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

5 دیدگاه

87sadegh(2 روز پیش)

چرا اسکی... بلد نیستین خودرو طراحی کنین آخه قیافش داغونه من میگم سایپا دیگه ماشین تولید نکنه چون واقعا نمی تونه دیگه ماشین تولید کنه همش مزخرف و کپی از بقیه ماشین هاش

Farshad.m(385 روز پیش)

واقعا يه طراح خوب نداريم تو كشور؟ درسته ظاهر ماشين سليقه ايه ولي به قطع ميگم اين سليقه هيچكس نيست خيلي بده قيافش

Sobhan1 (19 روز پیش)

ببخشيدا نه اينكه طراحي ال نود جايزه طراحي برترين طراحي تاريخ خودروسازي رو گرفته توقع داريد كپيش خوشگل باشه؟ ابن هر چي هست از ال نود بهتره

Ali.nsd (383 روز پیش)

خدايي از نظر من قشنگه،واقعا سليقه ايه نميشه نظرتونو به كل نسبت بديد

Sobhan1(129 روز پیش)

خیلی خوبه بازم به سایپا حداقل از رنو کپی میکنه اونم از ال نود که همه ایرانی ها بخاطر کم استهلاکیش دوستش دارن ایران خودرو که هنوز تو مونتاژ 206 مونده