بررسی سایپا کادیلا (تندر P90 ایرانی)
سایپا کادیلا؛ تندر P90 ایرانی
بهمن 1401: تندر 90 ایرانی با نام داخلی سایپا P90 شناخته میشود. این پروژه در حال پیشرفت است و طبق گزارشات، نام سایپا کادیلا برای آن درنظر گرفته شده و اواخر سال آینده عرضه خواهد شد.
تصاویری از مراسم داخلی سایپا منتشر شده که نشان میدهد سایپا کادیلا به پیشرانه ME16 مجهز خواهد شد. این پیشرانه محصول جدید مگاموتور است و در نمایشگاه قطعات خودرو 1401 نیز معرفی شده بود. موتور ME16 در واقع همان موتور TU5 پلاس است که در برخی بخشها، تفاوتهایی در قطعات دارد و همین باعث شده تا ME16 بیشتر از تیوفایو پلاس به نمونه فرانسوی، نزدیک باشد.
این پیشرانه 1.6 لیتری چهار سلیندر 16 سوپاپ میتواند حداکثر 110 اسببخار قدرت و 147 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها یا همان VVT را نیز دارد و قدرت از آن از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. لازم به ذکر است که قبلا اعلام شده بود که تندر 90 ایرانی با پیشرانه شاهین به بازار میآید. اما اطلاعات جدید نشان میدهند که این محصول بهروزتر خواهد بود.

تاریخ عرضه سایپا کادیلا در تصویر منتشر شده، 30 دیماه 1402 است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که این محصول آخرین مراحل آمادهسازی خود را پشتسر میگذارد. شنیدهها حاکی از آن است که نمونه نهایی این خودرو در مرکز تحقیقات سایپا آماده شده و حتی استانداردسازیهای این خودرو هم کاملا انجام شده است. تریم داخلی آن به کلی از رنو ساندرو گرفته شده، اما در بخش فرمان، مولتیمدیا و جلوآمپر، طراحی جدید سایپا وجود دارد.
افتتاح خط تولید P90 در بهمن ماه
دی 1401: آقای تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، اعلام کرد که خط تولید محصول P90 این شرکت در ماه بهمن افتتاح خواهد شد. وی افزود خط تولید موتور ME۱۶ این خودرو در مگاموتور در حال راهاندازی است و اولین نمونههای آن تولید شده و بازار هدف این خودرو کشور روسیه است.
بر اساس گفتههای آقای تیموری، برنامه امسال سایپا تولید ۶۵۰هزار دستگاه خودرو است که ۱۰هزار دستگاه صادرات محصول تعهد وجود دارد و ۱۰۰ هزار خودرو نیز وارداتی و مونتاژی خواهد بود. حدود ۵۴۰ هزار دستگاه نیز تولید داخل است و در حوزه تولید داخلی تمام فرآیندها در حال اجراست. در دنیا توسعه قطعهسازی بر توسعه خودروسازی مقدم است و تا توسعه قطعهسازی اتفاق نیفتد، صنعت خودروسازی رشد نمیکند. با توجه به اینکه ۶ شرکت خودروساز در گروه سایپا فعال هستند، تلاش است تا ظرفیت این سایتهای تولیدی را که سال گذشته ۲۵ درصد فعال بوده، امسال به ظرفیت ۵۰ درصد برسند و برای رسیدن به ۸۰ درصد ظرفیت برنامهریزی شده است. تا هفته گذشته حدود ۴۰۰ هزار خودرو تحویل مشتریان شده و تعهدات معوق زیر هزار دستگاه است. برای تنظیم بازار تولید امسال ۹۲ هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است.
وی همچنین افزود بازارهای صادراتی امسال گروه سایپا کشورهای عراق و ونزوئلا هستند که اولین محمولهها به این دو کشور ارسال شده است. هزار دستگاه خودرو به عراق به صورت CKD ارسال شده و به ونزوئلا نیز پک اول هزار دستگاهی ارسال شده و پک دوم دوهزاردستگاهی در مرحله آمادهسازی است. اکنون هر زمان در سامانه سایپا بر اساس مجوزهای تولید، فروش محصول اعلام شود مردم میتوانند همه خودروها را ثبتنام کنند. با توجه به اینکه امسال قیمت دستمزدها نزدیک به ۵۷ درصد، ترخیص قطعات و خودروها از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش و قیمت مواد اولیه هم رشد چشمگیری داشته، ولی نرخ محصولات هیچگونه افزایشی نداشته و قیمت تمام خودروهای سایپا بر اساس قیمتگذاری سال گذشته بوده است.
تولید موتور و گیربکس P90 در مگاموتور
آذر 1401: مجتبی احمدیراد، مدیر پروژه توسعه، تامین و تکوین قوای محرکه P90، درباره این پروژه توضیحاتی را ارائه داد و گفت که منطبق بر استانداردهای تعریفشده آغاز شد.
طبق گفتههای وی، هدف در این پروژه، وابستگی حداقلی به واردات است. به همین خاطر مقرر شده تا از موتور ME16 و گیربکس 5F18PE (گیربکس استفاده شده در خودرو شاهین با تغییرات ناشی از شرایط جانمایی در خودرو P90) استفاده شود. در حال حاضر مراحل ساخت داخل و راهاندازی خط مونتاژ موتور ME16 در مگاموتور در حال انجام است و در خصوص گیربکس 5F18PE، پیگیری برای ساخت قالب قطعات تغییریافته در حال پیگیری است. در حوزه قطعات اکسل و ترمز نیز به دلیل جدید بودن طرح و لزوم انجام فعالیتهای گسترده و متنوع در این حوزه، از طریق همکاری با شرکتهای مطرح داخلی در حوزه ساخت قالب، مجموعهسازی و ایجاد زنجیره تامین قطعات ترمزی عقب و جلو، پوسته اکسل عقب و ساب فریم با همکاری واحد تامین مگاموتور اقدامات وسیعی آغاز شده است.
آقای احمدیراد، وابستگی خارجی حداقلی در تولید، ایجاد یک پلتفرم و محصول جدید در گروه سایپا، جذب سرمایهگذاری و امکان توسعه محصولات را از دستاوردهای این پروژه بهشمار آورد که با تکیه بر توان تجهیزاتی و نیروی انسانی در داخل کشور در حال انجام است.
وی افزود که پروژه از مهرماه سال ۹۹ آغاز شده و بنا بر تغییراتی که در تعریف قوای محرکه این پروژه صورت پذیرفت، از ابتدای سال جاری با تعاریف جدید، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به گستردگی این پروژه، شرکتهای پارس خودرو، سازه گستر، مرکز تحقیقات و نوآوری و همچنین قالبهای صنعتی سایپا، در پروژه مشارکت دارند و امید میرود که با همکاری همه، این محصول تا پایان سال 1402 به تولید انبوه برسد.
تصاویر جدید تندر ایرانی سایپا
شهریور 1401: در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، انتظار داشتیم که خبرهای جدید و داغی از پروژه سایپا P90 به گوشمان برسد اما شرکت خودروسازی سایپا، آب سردی روی همه انتظارتمان ریخت و به نشاندادن چندین پوستر معمولی از خودرو سایپا P90 بسنده کرد.

اما در کنار این پوسترها، یک پلتفرم خودرو نیز در غرفه سایپا جاخوش کرده بود؛ حدس اولیه ما این بود که این پلتفرم، همان پلتفرم خودرو P90 باشد اما وقتی آنرا از نزدیکتر دیدیم و با موتور K4M روبرو شدیم، متوجه شدیم که حدسمان اشتباه بوده! و سایپا، همان پلتفرم تندر 90 را به نمایشگاه آورده است.

رونمایی احتمالی تا پایان سال 1401
تیر 1401: آقای منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، در حاشیه مراسم رونمایی از پیکاپ دو کابین جدید شرکت سایپا (بررسی خودرو زامیاد کارون)، ابراز امیدواری کرد که تندر 90 ایرانی، به چرخه تولید برگردد. آقای منطقی گفته که تندر 90، پلتفرم بهروزی دارد و بیش از 70% خط تولید آن و قطعات موردنیاز برای ساخت آن در کشورمان وجود داشته و اگر بتوانیم 30% باقیمانده را از طریق داخلیسازی قطعات، تامین کنیم، تولید تندر ایرانی را آغاز خواهیم کرد.

آقای منطقی همچنین به موضوع تولید خودروی مشترک با روسیه نیز اشاره کرده و گفته که روسها، گزینه خوبی برای تامین قوای محرکه تندر ایرانی هستند. اما در کنار آنها، موتورهای جدید ساخت داخل، از جمله موتور تیوان بهمن موتور، موتور سه استوانه ایران خودرو و حتی موتور جدید ME16 مگا موتور نیز گزینههای محتملی برای قوای محرکه تندر ایرانی خواهند بود. معاون وزیر صمت، همچنین گفته که شرکت سایپا در تلاش است تا نسخه اولیه تندر ایرانی را تا پایان سال 1401 معرفی کند اما شروع تولید آن قطعا در سال 1402 خواهد بود.
تولید نسخه نهایی تندر ایرانی در 1402
آذر 1400: آقای رادمنش، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، ضمن اشاره به خروج رنو پس از تحریمهای سال 1397، گفته که بسیاری از قطعات و علیالخصوص موتور رنو تندر، در کشورمان داخلیسازی نشده بود و دیگر امکان ادامه تولید این خودرو فراهم نشد. به همین دلیل سایپا، پروژه احیای پلتفرم این خودرو را تعریف کرد و نامش را سایپا P90 گذاشت. اما از آنجایی که رنو اجازه نداده بود که قطعات مهم تندر را داخلیسازی کنیم، فرآیند تولید قطعات آن در ایران، چالشهای بسیاری را برای سایپا ایجاد کرده است.
آقای رادمنش همچنین تاکید کرده که سایپا P90، هیچ شباهتی به رنو تندر ندارد چراکه هم فیسلیفت کاملی روی آن صورت گرفته و هم مجموعه قوای محرکه آن شامل موتور، گیربکس و حتی اکسل، تغییر کردهاند. طبق پیشبینی آقای رادمنش، سایپا P90 تا پایان سال 1402 وارد بازار کشورمان خواهد شد.
موتور TU5 برای تندر ایرانی سایپا
آبان 1400: بعد از آنکه ایران خودرو، نسخه داخلیسازی شده موتور EC5 را با نام جدید موتور TU5P در کشورمان به تولیدانبوه رساند، حالا نیز سایپا خبر داده که با همکاری شرکت مگاموتور، توانسته دومین نسخه بومیسازی شده از موتور EC5 پژوسیتروئن را ساخته و حتی در شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو نیز از آن رونمایی کرده است.

سایپا نام این پیشرانه جدید 4 سیلندر 16 سوپاپ را موتور ME16 گذاشته و گفته که طراحی و توسعه آنرا برای پلتفرم P90 که همان نسخه تغییریافته و بازطراحی شده تندر 90 است، طراحی کرده. البته بعید نیست که در آینده، این موتور جدید برای خانواده محصولات پلتفرم SP سایپا نیز بکار گرفته شود.
اولین تصاویر از ساپیا P90 منتشر شد
آبان 1399: سایپا در تاریخ 21 آبانماه، برای اولینبار تصاویر نسخه ایرانی تندر 90 را منتشر کرد؛ خودرویی که هنوز نامگذاری نشده است ولی فعلا آنرا با نام سایپا P90 میشناسند.
سایپا P90 با پلتفرم B0 رنو-نیسان ساخته شده و آنطور که سایپا گفته، استفاده از این پلتفرم، در راستای ظرفیتهای قرارداد سایپا با رنوست. به عبارت خودمانیتر، استفاده از این پلتفرم، آن هم در شرایطی که رنو دیگر در بازار ایران حضور ندارد، احتمالا غرامتی است که فرانسویها در ازای خداحافظی ناگهانیشان، به سایپاییها پرداختهاند. درست مانند کاری که پژو-سیتروئن با ایران خودرو کرد و پلتفرم PF1 متعلق به پژو 301 را برای ساخت محصول جدید K132 ایران خودرو (بررسی خودرو تارا دنده ای)، در اختیار طرف ایرانی گذاشت.

این تصاویر گرافیکی، با اینکه نشان دهنده ظاهر نهایی سایپا P90 نیست ولی مشخص است که سایپا، هنوز هم استایل آشنای ال نود (بررسی خودرو تندر پلاس) را حفظ کرده و علاقهای نداشته تا طراحی P90 را به طراحی داچیا لوگان 2021 نزدیک کند.
استفاده از جلوپنجره نسبتا بزرگ، آن هم برای سدانی در این سگمنت، قاعدتا منطقی نیست و ممکن است که طراحان سایپا، صرفا بدلایل بازاریابی چنین کاری را کرده باشند و بخواهند نسخه تولید نهاییاش را با جلوپنرجهای متفاوتتر از چیزی که اینجا میبینیم، عرضه کنند.
نکته بسیار جالب دیگری که در سایپا P90 به چشم میخورد، نوارهای LED باریکی است که درون چراغهای جلو و عقب جاسازی شدهاند. از آنجایی که این نوارها بصورت U شکل، طراحی شدهاند، باید اعتراف کرد که سایپا آنرا با الهام از چراغهای محصولات جدید رنو، طراحی کرده است.
بازگشت تندر 90 به سایپا
آبان 1399: مدتهاست که سایپاییها بدنبال راه حلی برای برگرداندن رنو تندر به خطوط تولیدشان هستند. آقای سلیمانی، مدیرعامل سایپا، در تیرماه 99 ضمن گلایه از نهایی نشدن پروژه طراحی پلتفرم ملی در پژوهشکده دانشگاه علم و صنعت، گفته بود که این پلتفرم ملی، ارزش فنی زیادی دارد و از آنجایی که برپایه پلتفرم N90 ساخته شده، امکان داخلیسازی آن همچنان هست.
حالا که چندین ماه از آن تاریخ گذشته، آقای سلیمانی در تاریخ 12 آبانماه، اطلاعات جدیدی درباره تندر 90 تولید داخل، داده است. آنطور که مدیرعامل سایپا گفته، تا قبل از تحریم صنعت خودرو در سال 97، برای تولید تندر 90، وابستگی کامل به رنو داشتیم طوری که 45% قطعاتش مستقیم از رنو تامین میشد.
اما بعد از تحریمها، سایپاییها برنامه بلندمدتی تعریف کردند تا بتوانند با تغییر موتور، گیربکس و بخشی از قطعات فنی دیگر، دوباره تندر را به تولیدانبوه برسانند. یکی دیگر از دلایل تغییر عمده در این محصول جدید، تطابق آن با استانداردهای جدید است چراکه بعنوان مثال، رنو تندر 90 با استانداردهای 65گانه مطابقت داشت اما تندر جدید سایپا، میتواند استانداردهای 85گانه جدید را هم پاس کند.
البته از آنجایی که میزان داخلی سازی تندر جدید قرار است به بالای 85% برسد، درباره کیفیت ساخت این محصول جدید، شک و تردیدهایی وجود دارد. احتمالا تندر جدید سایپاییها در سال 1401 رسما رونمایی میشود.
شرایط فروش سایپا
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله فروش اینترنتی سایپا را مطالعه کنید.
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما
MOHAMMADRRZA(347 روز پیش)
متاسفانه ما بهترین طراحان خودرو رو دلریم اما بهشون اجازه نمیدن چون میخوان ما تو سری خورشون باشیم پژو ۴۰۵ خودروی دهه ۹۰ میلادیه اما تا الان داره توی ایران ساخت میشه و کشته میده همچنین پراید ک تازگی اومدن نصف کابینشو برداشتن و کردنش پراید وانت متاسفانه از ماست که برماست
Alis1(357 روز پیش)
واقعا زشته سایپا همون پراید و نیسان بزنه کافیه بالاتر از اینا واقعا در توان خودرو سازهای داخلی نیست
Hamid12234(358 روز پیش)
طراحیش خوبه بیاد بازار میخرم
Sobhan1(559 روز پیش)
خیلی خوبه بازم به سایپا حداقل از رنو کپی میکنه اونم از ال نود که همه ایرانی ها بخاطر کم استهلاکیش دوستش دارن ایران خودرو که هنوز تو مونتاژ 206 مونده
87sadegh (363 روز پیش)
کجاش خوبه
87sadegh(363 روز پیش)
سایپا باید اصلا ماشین تولید نکنه چون فقط اسکی میره عرضه نداره ماشین درست کنه. اینم مزخرف ترین ماشین با اون قیافش صد رحمت به ال نود
mhmd400(429 روز پیش)
متاسفانه به قول قدیمیا خره همون خره فقط مرتباً پالونشو عوض میکنند.
87sadegh(432 روز پیش)
چرا اسکی... بلد نیستین خودرو طراحی کنین آخه قیافش داغونه من میگم سایپا دیگه ماشین تولید نکنه چون واقعا نمی تونه دیگه ماشین تولید کنه همش مزخرف و کپی از بقیه ماشین هاش
Farshad.m(815 روز پیش)
واقعا يه طراح خوب نداريم تو كشور؟ درسته ظاهر ماشين سليقه ايه ولي به قطع ميگم اين سليقه هيچكس نيست خيلي بده قيافش
Sobhan1 (449 روز پیش)
ببخشيدا نه اينكه طراحي ال نود جايزه طراحي برترين طراحي تاريخ خودروسازي رو گرفته توقع داريد كپيش خوشگل باشه؟ ابن هر چي هست از ال نود بهتره
Ali.nsd (813 روز پیش)
خدايي از نظر من قشنگه،واقعا سليقه ايه نميشه نظرتونو به كل نسبت بديد