سیتروئن C3-XR؛ برادر چینی C3

خبرهای ضد و نقیضی از احتمال بازگشت خودروسازان جهانی به بازار خودروی کشورمان در سال 1400 به گوش می‌رسد که یکی از آنها مربوط به فعالیت مجدد پژوسیتروئن در ایران است.

C3-XR در واقع همان سیتروئن C3 هاچبک است ولی با طعم و مزه چینی!البته از آنجایی که خداحافظی ناگهانی PSA از ایران بدلیل تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده در سال 1397 خسارت‌های زیادی برای خودروسازان ایرانی داشت، طرف‌های ایرانی، همچنان دل خوشی از فرانسوی‌ها ندارند. از طرف دیگر، فرانسوی‌ها هم خوب می‌دانند که در صورت تغییر دوباره سیاست‌های خارجی در سال‌های آینده، ممکن است صنعت خودرویی ایران دوباره با سد تحریم‌ روبرو شود. پس چاره کار چیست؟ واضح است: پا درمیانی چینی‌ها !

با امضای سند همکاری بلندمدت ایران و چین در بهار 1400، چینی‌ها حالا بیشتر از خودروسازان اروپایی، مشتاق آمدن به ایران هستند. در این میان، گروه PSA سال‌هاست که با خودروسازی دانگ‌فنگ (DFM)، جوینت‌ونچر قدرتمندی تشکیل داده‌. بنابراین حتی اگر سیتروئن نتواند راهی برای ورود به به ایران پیدا کند، بازهم می‌تواند به کمک شریک چینی‌اش، محصولاتش را با واسطه در ایران بفروشد. پس برای دیدن دوباره خودروهای جدید فرانسوی در خیابان‌های کشورمان باید آماده شویم.

یکی از این خودروها، ممکن است سیتروئن C3-XR باشد؛ کراس‌اوری کوچک با ابعادی مشابه پژو 2008 ایران خودرو که در سال‌های گذشته، چندین‌بار توسط سایپا در نمایشگاه‌های خودرویی کشورمان در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شد اما هیچگاه به خط تولید سایپای کاشان نرسید.

نسخه قدبلند سیتروئن C3

حتی از نام سیتروئن C3-XR هم می‌توان حدس زد که آنرا با پلتفرم سیتروئن C3 ساخته‌اند. اما سوال اینجاست که با وجود سیتروئن C3 ایرکراس (که البته در بازار چین با نام C4 ایرکراس فروخته می‌شود)، چرا فرانسوی‌ها همچنان به ساخت C3-XR ادامه می‌دهند؟

جواب اینجاست که هرچند سیتروئن C3-XR با پلتفرم PF1 پژوسیتروئن ساخته شده، اما این مینی کراس‌اور صرفا برای چینی‌هاست طوری که در هیچ کجای دنیا، خط تولید دیگری ندارد. احتمالا به همین دلیل است که فرانسوی‌ها، طراحی‌اش را از طراحی سایر محصولات سیتروئن متمایز (بخوانید ساده‌تر!) کرده‌اند. علاوه بر این موضوع، باید به این نکته هم اشاره کنیم که کراس‌اور کوچک C3-XR در بازار چین، حدود 20 هزار یوآن ارزان‌تر از سیتروئن C4 ایرکراس است. لذا مشتریان بیشتری امکان خریداری آنرا دارند.

نکته جالب دیگری که درباره سیتروئن C3-XR باید بدانید، این است که دانگ‌فنگ، نسخه صندوقدار این خودرو را هم از سال 2020 به بازار چین فرستاده و نامش را سیتروئن C3L گذاشته؛ سدانی که تقریبا 15 هزار یوآن ارزان‌تر از C3-XR بوده اما با همان موتور و گیربکس، تحویل خریداران می‌شود.

بهبود طراحی سیتروئن C3-XR در 2019

سیتروئن C3-XR از سال 2014 در بازار چین قابل خریداری است. سیتروئن در این سال‌ها، هرچند نسخه‌های متفاوت و تیپ‌بندی متنوعی را برای C3-XR معرفی کرده اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین تغییر ظاهری C3-XR زمانی بود که نخستین فیس‌لیفتش را در 2019 معرفی کردند.

تغییرات محسوسی در طراحی این خودرو نسبت به ویرایش قبلی مشاهده می‌شود. سیتروئن C3-XR جدید در قسمت جلویی خود با حفظ سنت، چهره‌ای مدرن و به‌روز شده را تجربه کرده است. به‌ویژه در محل قرارگیری جلوپنجره و لوگوی Citroen. حتی کاپوت نیز تغییرات سنگینی را شاهد بوده است. البته هنوز هم چراغ‌های LED روشنایی روز امضای اصلی این خودرو به شمار می‌رود.

باید به این نکته اشاره کرد که فرمت کلی طراحی بصری این خودرو به‌گونه‌ای از C5 Aircross جدید الهام گرفته شده است. با این وجود نباید فراموش کرد که این زبان گرافیکی سال 2016 با خودروی مفهومی CXPerience در نمایشگاه پاریس رونمایی شد. حقیقتاً باید اعتراف کرد که فریم زیبای دور چراغ‌های جلو و فرورفتگی لوگوی سیتروئن جلوه‌ای منحصربه‌فرد به این خودرو بخشیده است. هم‌چنین ایده استفاده از تریم دو رنگ برای رینگ‌های 16 اینچی فوق‌العاده بوده است.

طراحی این فرانسوی در قسمت عقبی‌اش هم درخور تحسین است. چراغ‌های خطر از منطق قابل قبولی برخوردار هستند که البته آن‌ها هم از روی C5 ایرکراس الهام گرفته شده‌اند.

داخل کابین این سیتروئن تغییرات انقلابی دیده نمی‌شود. از آنجایی که خودرو تنها در بازار چین به فروش می‌رسد، جای تعجبی ندارد که سیستم سرگرمی و اطلاع‌رسانی آن از برند HSAE چینی با نمایشگر 9 اینچی باشد. برحسب انتخاب مشتری می‌توان رابط کاربری را اپل CarPlay و یا بایدو CarLife‌ انتخاب کرد. مانند تمام دیگر محصولات سیتروئن، آرگونومی این خودرو نیز سطح بالایی را نشان می‌دهد. مخصوصاً محل قرارگیری دسته‌دنده چرم.

مشخصات فنی سیتروئن C3-XR

تاقبل از فیس‌لیفت 2019، سیتروئن C3-XR هم با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی (تیپ 190T) و 1.6 لیتری توربو (تیپ 350T) قابل خریداری بود و هم با موتور 1.2 لیتری توربو (تیپ 230T).

اما بعد از این فیس‌لیفت، سیتروئن، موتورهای 1.6 لیتری‌اش را حذف کرد تا خریداران C3-XR از سال 2020 به بعد، مجبور باشند فقط تیپ 230T را خریداری کنند که موتور چهار سیلندرش (با کد HN05) توانایی تولید حدود 136 اسب بخار و 230 نیوتن متر گشتاور را دارد. مصرف ترکیبی این موتور 5.1 لیتر اعلام شده و می‌تواند سیتروئن C3-XR را تا حداکثر سرعت 195 کیلومتربرساعت، به حرکت وا دارد.

قیمت سیتروئن C3-XR

در بازار چین، قیمت سیتروئن C3-XR حدود 109 تا 112 هزار یوآن است که تقریبا معادل 16 تا 17 هزار دلار می‌شود. همچنین نسخه صندوقدار این خودرو، یعنی سیتروئن C3L حدود 85 تا 106 هزار یوآن یا تقریبا 13 تا 16 هزار دلار، قیمت‌گذاری شده است.

مترجم : مرتضی برجسته

منبع : carscoops.com