بررسی سایپا M44 (سیتروئن C3-XR)
تولید سیتروئن C3XR با همکاری دانگ فنگ
اسفند 1401: آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در مراسم افتتاح خطوط تولید ساینا S اتومات و همچنین ساینا S دوگانهسوز، اطلاعات جدیدی درباره تولید سیتروئن C3XR در کارخانه سایپا کاشان داده است. وی با اشاره به شروع واردات خودروهای خارجی به ایران از اواخر سال 1401، میگوید
بزودی شرایط مناسبی برای گروه خودروسازی سایپا ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه براساس قوانین جدید وزارت صمت برای واردات خودرو، گروه سایپا توانسته همکاری جدیدی را با خودروسازان برتر کشور چین، ایجاد کند.
آقای تیموری همچنین به موضوع تولید سیتروئن C3XR در ایران پرداخته و گفته که شرکت سایپاسیتروئن در قراردادی با شرکت دانگ فنگ چین، قرار است خودرو جدید C3XR را با داخلیسازی 45 درصدی، وارد بازار ایران کند که موفقیت بسیار خوبی است.
رونمایی سایپا M44 در تهران
شهریور 1401: خبرهای جدیدی از احتمال بازگشت خودروسازان جهانی به بازار خودروی کشورمان در سال 1401 به گوش میرسد که یکی از آنها مربوط به فعالیت مجدد پژوسیتروئن در ایران است؛ ولی اینبار با شکل و شمایلی متفاوتتر. در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، که سوم شهریورماه با حضور آقای فاطمیامین، وزیر صمت، در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران افتتاح شد، برای چندمینبار با سیتروئن C3-XR مواجه شدیم؛ خودرویی که فعلا با نام سایپا M44 شناخته میشود.
637971215908514747.jpg)
اما قبل از آنکه به معرفی سیتروئن C3-XR بپردازیم؛ باید نکته جالبی را بگوییم؛ خودرویی که در سال 1401 رونمایی شده است، همان خودرویی بود که در سالهای 1396 و 1397 نیز توسط سایپا و در نمایشگاههای مختلف خودرویی کشورمان، آنرا معرفی کرده بود. ولی واقعیت این است که این چهره از سیتروئن C3-XR منقضی شده و در هیچ کجای دنیا، دیگر وجود خارجی ندارد. نکته عجیبتر اینکه روی بنر معرفی سایپا M44، عکسی از سیتروئن گذاشته بودند که کاملا متفاوت از خودروی نمایش داده شده بود! در واقع عکس نشانداده شده روی بنر، همان نسخه فیسلیفت C3-XR است و ما هم در این مقاله، به معرفی همین فیسلیفت میپردازیم و امیدواریم اگر روزی سایپا M44 به تولید رسید، شاهد نسخه قبل از فیسلیفتش نباشیم!
سیتروئن به سایپا برمیگردد؟!
از آنجایی که خداحافظی ناگهانی PSA از ایران بدلیل تحریمهای یکجانبه ایالات متحده در سال 1397 خسارتهای زیادی برای خودروسازان ایرانی داشت، طرفهای ایرانی، همچنان دل خوشی از فرانسویها ندارند. از طرف دیگر، فرانسویها هم خوب میدانند که در صورت تغییر دوباره سیاستهای خارجی در سالهای آینده، ممکن است صنعت خودرویی ایران دوباره با سد تحریم روبرو شود. پس چاره کار چیست؟ واضح است: پا درمیانی چینیها !
با امضای سند همکاری بلندمدت ایران و چین در بهار 1400، چینیها حالا بیشتر از خودروسازان اروپایی، مشتاق آمدن به ایران هستند. در این میان، گروه PSA سالهاست که با خودروسازی دانگ فنگ (DFM)، جوینتونچر قدرتمندی تشکیل داده. بنابراین حتی اگر سیتروئن نتواند راهی برای ورود به به ایران پیدا کند، بازهم میتواند به کمک شریک چینیاش، محصولاتش را با واسطه در ایران بفروشد. پس برای دیدن دوباره خودروهای جدید فرانسوی در خیابانهای کشورمان باید آماده شویم.
یکی از این خودروها، ممکن است سیتروئن C3-XR باشد؛ کراساوری کوچک با ابعادی مشابه کراساور 2008 (تست خودرو پژو 2008) که در سالهای گذشته، چندینبار توسط سایپا در نمایشگاههای خودرویی کشورمان در معرض دید علاقهمندان گذاشته شد اما هیچگاه به خط تولید سایپای کاشان نرسید.
نسخه قدبلند سیتروئن C3
حتی از نام سیتروئن C3-XR هم میتوان حدس زد که آنرا با پلتفرم سی3 (تست خودرو سیتروئن C3) ساختهاند. اما سوال اینجاست که با وجود سیتروئن C3 ایرکراس (که البته در بازار چین با نام C4 ایرکراس فروخته میشود)، چرا فرانسویها همچنان به ساخت C3-XR ادامه میدهند؟

جواب اینجاست که هرچند سیتروئن C3-XR با پلتفرم PF1 پژوسیتروئن ساخته شده، اما این مینی کراساور، صرفا برای چینیهاست طوری که در هیچ کجای دنیا، خط تولید دیگری ندارد. احتمالا به همین دلیل است که فرانسویها، طراحیاش را از طراحی سایر محصولات سیتروئن متمایز (بخوانید سادهتر!) کردهاند. علاوه بر این موضوع، باید به این نکته هم اشاره کنیم که کراساور کوچک C3-XR در بازار چین، حدود 20 هزار یوآن ارزانتر از سیتروئن C4 ایرکراس، قیمتگذاری شده. لذا مشتریان بیشتری امکان خریداری آنرا دارند.
نکته جالب دیگری که درباره سیتروئن C3-XR باید بدانید، این است که دانگفنگ، نسخه صندوقدار این خودرو را هم از سال 2020 به بازار چین فرستاده و نامش را سیتروئن C3L گذاشته؛ سدانی که تقریبا 15 هزار یوآن ارزانتر از C3-XR بوده اما با همان موتور و گیربکس، تحویل خریداران میشود.
بهبود طراحی سیتروئن C3-XR در 2019
سیتروئن C3-XR از سال 2014 در بازار چین قابل خریداری است. سیتروئن در این سالها، هرچند نسخههای متفاوت و تیپبندی متنوعی را برای C3-XR معرفی کرده اما اصلیترین و مهمترین تغییر ظاهری C3-XR زمانی بود که نخستین فیسلیفتش را در 2019 معرفی کردند.
تغییرات محسوسی در طراحی این خودرو نسبت به ویرایش قبلی مشاهده میشود. سیتروئن C3-XR جدید در قسمت جلویی خود با حفظ سنت، چهرهای مدرن و بهروز شده را تجربه کرده است. بهویژه در محل قرارگیری جلوپنجره و لوگوی Citroen. حتی کاپوت نیز تغییرات سنگینی را شاهد بوده است. البته هنوز هم چراغهای LED روشنایی روز امضای اصلی این خودرو به شمار میرود.

باید به این نکته اشاره کرد که فرمت کلی طراحی بصری این خودرو بهگونهای از C5 Aircross جدید الهام گرفته شده است. با این وجود نباید فراموش کرد که این زبان گرافیکی، سال 2016 با خودروی مفهومی CXPerience در نمایشگاه پاریس رونمایی شد. حقیقتاً باید اعتراف کرد که فریم زیبای دور چراغهای جلو و فرورفتگی لوگوی سیتروئن جلوهای منحصربهفرد به این خودرو بخشیده است. همچنین ایده استفاده از تریم دو رنگ برای رینگهای 16 اینچی فوقالعاده بوده است.
طراحی این فرانسوی در قسمت عقبیاش هم درخور تحسین است. چراغهای خطر از منطق قابل قبولی برخوردار هستند که البته آنها هم از روی C5 ایرکراس الهام گرفته شدهاند.

داخل کابین این سیتروئن تغییرات انقلابی دیده نمیشود. از آنجایی که خودرو تنها در بازار چین به فروش میرسد، جای تعجبی ندارد که سیستم سرگرمی و اطلاعرسانی آن از برند HSAE چینی با نمایشگر 9 اینچی باشد. برحسب انتخاب مشتری میتوان رابط کاربری را اپل CarPlay و یا بایدو CarLife انتخاب کرد. مانند تمام دیگر محصولات سیتروئن، آرگونومی این خودرو نیز سطح بالایی را نشان میدهد. مخصوصاً محل قرارگیری دستهدنده چرم.
مشخصات فنی سایپا M44
تاقبل از فیسلیفت 2019، سیتروئن C3-XR هم با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی (تیپ 190T) یا موتور 1.6 لیتری توربو (تیپ 350T) یا موتور 1.2 لیتری توربو (تیپ 230T) قابل خریداری بود.
اما بعد از این فیسلیفت، سیتروئن، موتورهای 1.6 لیتریاش را حذف کرد تا خریداران C3-XR از سال 2020 به بعد، مجبور باشند فقط تیپ 230T را خریداری کنند. خبر خوب اینکه خوشبختانه در بنر معرفی سایپا M44، مشخصات همین موتور توربو مشاهده میشود:
کد موتور | HN05 |
---|---|
نوع موتور | 1.2 لیتری توربو |
قدرت | 135 اسب بخار |
گشتاور | 230 نیوتن متر |
گیربکس | 6 دنده اتومات دوکلاچه |
مصرف ترکیبی | 5.1 لیتر |
سرعت | 195 کیلومتربرساعت |
حجم باک | 47 لیتر |
*اطلاعات فوق از سوی خودروساز اعلام شده است.
امکانات و آپشن سایپا M44
طبق اعلام خودروسازی سایپا، کراساور M44 این شرکت دارای تجهیزات زیر است:
- فرمان برقی
- صندلی چرم و پارچه
- دکمه های کنترلی فرمان
- شیشه بالابرقی آنتی ترپ
- صفحه کیلومتر دیجیتال
- سیستم استاپ استارت موتور
- ورود بدون کلید
- استارت دکمه ای
- مانیتور 9 اینچی لمسی
- کنترل دمای اتوماتیک کابین
- بلوتوث و قابلیت اتصال به موبایل
- کنترل پایداری
- کمکی حرکت در سربالایی
- توزیع نیروی ترمز
- شش ایربگ
- سنسور عقب
- دوربین عقب
قیمت سایپا M44
در بازار چین، قیمت سیتروئن C3-XR حدود 109 تا 112 هزار یوآن است که تقریبا معادل 16 تا 17 هزار دلار میشود. همچنین نسخه صندوقدار این خودرو، یعنی سیتروئن C3L حدود 85 تا 106 هزار یوآن یا تقریبا 13 تا 16 هزار دلار، قیمتگذاری شده است.
شرایط فروش سایپا
جدیدترین و به روزترین خبرها از شرکت سایپا، مانند شرایط فروش محصولات سایپا، قیمت جدید خودروهای سایپا، اخبار پیش فروش سایپا، اخبار فروش فوق العاده سایپا، اخبار فروش محصولات سایپا در بورس و ... را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:
- ثبت نام محصولات سایپا (طرح عادی)
- ثبت نام خودرو فرسوده سایپا (طرح نوسازی خودرو)
- ثبت نام سایپا برای مادران فرزند دوم (طرح جوانی جمعیت)
- ثبت نام کامیون سایپا دیزل (طرح خودروهای سنگین)
آخرین اخبار و رویداد ها
مترجم : مرتضی برجسته
منبع : باما
CitroenXsara(214 روز پیش)
واقعا ماشین جذابی هستش! از هر زاویه ای میتوانیم زیبایی این خودرو را مشاهده کنیم. و با آپشن های مناسب برای ماشینی مدرن و موتور نه چندان بد ولی باز هم با قدرت بیشتر از تی یو فایو، ایکس یو سون پلاس، و ای اف سون. دارد! ولی متاسفانه فکر نکنم سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک که واقعا عالی هستش رو داشته باشه، و از اون ور از دید ۱.۲ لیتری بودن موتور احتمالش زیاد هست که این یک موتور ۳ سیلندر هستش.. ولی باز هم خیلی خودروی مناسب هستش.