زوتی T300 پارس خودرو
زوتی T300 پارس خودرو
زوتی T300 پارس خودرو
زوتی T300 پارس خودرو
زوتی T300 پارس خودرو
زوتی T300 پارس خودرو
زوتی T300 پارس خودرو
زوتی T300 پارس خودرو
زوتی T300 پارس خودرو
زوتی T300 پارس خودرو

بررسی زوتی T300 پارس خودرو

شرکت زوتی - Zotye - که در سال 2005 و با هدف صادرات قطعات خودرو تاسیس شده بود، خیلی زود تصمیم گرفت به تولید خودرو مشغول شود. نخستین محصول این شرکت یعنی زوتی RX6400، نسخه تغییر نشان داده از دایهاتسو تریوس بود.

فروش زوتی از کمتر از 30 هزار دستگاه در سال 2007 به بیش از سیصد هزار دستگاه در سال 2016 رسید، اما با افزایش رقابت در بازار خودرو، کار برای زوتی آنقدر سخت شد که در سال 2021 اعلام ورشکستگی کرد. البته در اواخر 2022 اعلام شد، که تولید زوتی T300 مجددا آغاز شده و مسئولیت صادرات محصولات این برند نیز بر عهده Luxe International قرار دارد.

خبر ورود زوتی T300 به ایران نخستین بار در سال 1398 مطرح شد، اما ظاهرا سایپا تصمیم گرفته پس از واردات این خودرو، در سال 1402 آن را در پارس خودرو به مونتاژ برساند.

طراحی زوتی T300

زوتی همواره به کپی‌کاری از سایر خودروسازان متهم بوده اما با رونمایی از کراس‌اور کوچک به نام T300 در سال 2016، سعی کرد هویت تازه‌­ای برای خود دست و پا کند.

Zotye T300

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای زوتی T300 به ترتیب 4.387، 1.835، 1.642 و 2.6 متر اعلام شده است. تناسبات بدنه، طرح چراغ‌های جلو و عقب و برخی جزئیات دیگر، چهره‌­ای قابل قبول از زوتی T300 را به نمایش گذاشته، هرچند که برخی موارد همچون فرم دو ستون انتهایی و رینگ‌های کوچک نسبت به بدنه، مورد انتقاد قرار گرفته است.

کابین و امکانات زوتی T300

در فضای کابین زوتی T300 هم با صفحه پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر 10 اینچی لمسی و روکش چرم مصنوعی مواجه هستیم. در نهایت می‌­توان طراحی ظاهری و کابین زوتی T300 را با توجه به سال تولید و محدوده قیمتی در کشور مبدا ، قابل قبول دانست.

Zotye T300

مشخصات فنی زوتی T300

زوتی T300 به پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر مجهز شده HSJt که در نسخه تنفس طبیعی 112 اسب‌بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور و در نسخه توربوشارژ، 145 اسب‌­بخار قدرت و 205 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌­کند.

رقیبان زوتی T300 در ایران

فراموش نکنیم که زوتی T300، در رده کراس‌اورهای کوچک و ارزان‌قیمت است. بنابراین اولین رقیبش، چانگان CS35 پلاس خواهد بود که آن هم توسط سایپا در کشورمان عرضه می‌شود. ام‌وی‌ام X55 PRO می‌تواند رقیب دیگری برای زوتی T300 باشد ولی از آنجایی که این محصول چری، هم آپشن‌های بیشتری دارد و هم قیمت بالاتری، بهتر است از آن صرف‌نظر کنیم و به سراغ تانا ایران خودرو برویم که همان X55 است ولی با لباسی جدید.

ام‌وی‌ام X22 PRO نیز می‌تواند رقیب بسیار خوبی برای این زوتی باشد. کراس‌اورهای ارزان‌قیمت دیگری مانند X3 PRO از شرکت خودروسازان بم، چانگان CX20 از شرکت خودروسازان راین، آریا اتومات CVT از شرکت سایپا، ری‌را از شرکت ایران خودرو، از جمله مدل‌های جایگزین برای زوتی T300 خواهند بود.

قیمت زوتی T300 پارس خودرو

زوتی T300 در چین و روسیه با پیشرانه تنفس طبیعی و به ترتیب با قیمت 60 تا 70 هزار یوان (8.800 و 10.300 هزار دلار) عرضه شده است.

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

منبع : باما