خودرو آریا سایپا
خودرو آریا سایپا
خودرو آریا سایپا
خودرو آریا سایپا
خودرو آریا سایپا

بررسی سایپا آریا دنده ای

عرضه آریا با موتور میتسوبیشی و گارانتی 5 ساله

دی 1401: آقای تیموری، مدیرعامل خودروسازی سایپا، اعلام کرد که این شرکت تا بهمن‌ماه سال آینده، 8 مدل محصول جدید را عرضه خواهد کرد. ضمنا تا اوایل تابستان 1402، 6 محصول سایپا آماده عرضه می‌شوند.

وی افزود پیشرانه خودرو آریا تغییر یافته و از نوع 2 لیتری میتسوبیشی است. داشبورد آن نیز از سخت به نرم تبدیل شده و با کیفیت بالا و گارانتی 5 ساله عرضه می‌شود. تولید چنین محصولی به نقدینگی بیش‌تر و حمایت مالی نیاز دارد.

تولید آریا از سال 1402 با موتور جدید

شهریور 1401: اظهار نظرهای متفاوت مدیران سایپا، درباره زمان تولید آریا همچنان نیز ادامه دارد. درحالیکه قرار بود تولید خودرو آریا از نیمه دوم سال 1401 آغاز شود، آقای تیموری گفته که هم‌اکنون حدود 80% فرآینده ساخت قالب‌های آن به پایان رسیده و احتمالا تا پایان پاییز 1401، قالب‌های آن نهایی می‌شود و سایپا می‌تواند در سال 1402 این خودرو را به بازار بیاورد.

اما خبر دیگر مدیرعامل سایپا، درباره تغییر زمان تولید آریاست. درحالیکه تا پیش از این نیز، گفته می‌شد که آریا با موتور توربوشارژ M15TC خودرو شاهین دنده‌ای به بازار می‌آید، حالا آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، خبر داده که قرار است از موتور ME16 برای خودرو آریا دنده‌ای استفاده شود.

موتور ME16 همان نسخه بهبودیافته موتور EC5 پژوسیتروئن است که در شرکت ایران خودرو، با نام موتور TU5P تولید شده و در شرکت مگاموتور سایپا نیز بزودی با نام ME16 به تولیدانبوه می‌رسد. اینکه هم پروژه سایپا P90 و هم پروژه آریا دنده‌ای، از پیشرانه یکسانی بهره می‌برند، اندکی جای تعجب دارد.

آیا موتور تیوان برای آریا استفاده می‌شود؟

آذر 1400: به نظر می‌رسد که سایپا، فعلا برنامه‌ای برای استفاده از موتورهای جدید تیوان و همچنین استفاده از گیربکس دستی برای کراس‌اور آریا ندارد. حداقل می‌توان چنین گفت که در آینده‌ای نزدیک، این اتفاق نمی‌افتد! این موضوع در صحبت‌های جدید آقای رادمنش (مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا) عنوان شده است.

کراس اور آریا سایپا
کراس اور آریا سایپا

آقای رادمنش در تاریخ 7 آذرماه گفته که در ابتدا قرار سایپا آریا با گیربکس دستی و تا پایان سال 1400 به تولید برسد. اما از آنجایی که آریا، ظاهری لوکس‌تر و کاربری متفاوت‌تری نسبت به شاهین داشت، برنامه سایپا نیز تغییر کرد و این شرکت تصمیم گرفت تا گیربکس اتوماتیک را روی آن قرار دهد. آقای رادمنش ضمن اشاره به موفقیت‌آمیز بودن تست‌های ایمنی سایپا آریا، گفته که قطعات خودرو آریا وابستگی زیادی به خارج ندارند. پلتفرم و پیشرانه جدید سایپا آریا متعلق به شرکت سایپاست و موتور توربوشارژ M15TC آنرا نیز سایپا تولید کرده اما گیربکس اتوماتیک آن از خارج کشور تامین می‌شود. طبق پیش‌بینی آقای رادمنش، کراس‌اور آریا در تابستان 1401 بدست مشتریان خواهد رسید. همچین پروژه تولید آریا برقی نیز برای سایپا تعریف شده است؛ پروژه‌ای که احتمالا در پنج سال آینده، اولین نمونه آن ساخته می‌شود.

در اینجا یک نکته جالب در حرف‌های آقای رادمنش وجود دارد؛ این برای نخستین‌بار است که یکی از مدیران سایپا صراحتا درباره موتور آریا صحبت می‌کند. اگر یادتان باشد در بهار 1400 و بعد از افتتاح موتور تیوان بهمن موتور، مدیران این شرکت می‌گفتند که ممکن است از موتور 3 سیلندر توربوشارژ تیوان برای خودروهای پلتفرم SP سایپا استفاده شود و حتی نام آریا را هم آوردند و گفتند اولین محصولی که از موتور تیوان بهره خواهد برد، کراس‌اور آریا خواهد بود. اما طبق صحبت‌های جدید آقای رادمنش، ظاهرا قرار نیست از موتور تیوان برای خودرو آریا استفاده شود.

تولید آزمایشی سایپا آریا

آبان 1400: همزمان با شروع تولید شاهین با گیربکس CVT (بررسی شاهین اتوماتیک)، تولید کراس‌اور آریا نیز آغاز شده است. آقای سلمیانی (مدیرعامل سایپا) خبر داده که تاکنون 30 دستگاه از این خودرو، به تولید آزمایشی رسیده است اما تولید نهایی آریا، تا پایان سال 1400 شروع خواهد شد.

مشخصات فنی موتور سایپا آریا

فروردین 1400: همزمان با افتتاح کارخانه موتورسازی تیوان در تاریخ 19 فروردین‌ماه، گروه بهمن رسما تایید کرد که توافقات اولیه میان این شرکت و خودروسازی سایپا برای تولید موتور خودرو آریا انجام شده است. در صورت نهایی شدن این توافق، سایپا آریا با موتور 3 سیلندر گروه بهمن به تولیدانبوه خواهد رسید.

اطلاعات رسمی موتور 3 سیلندر سایپا آریا هنوز رسانه‌ای نشده اما گروه بهمن از مدت‌ها قبل گفته بود که موتور 3 سیلندر جدید شرکت تیوان، حجمی معادل 1.0 تا 1.2 لیتر داشته و حداکثر قدرتش به 143 اسب بخار و حداکثر گشتاورش نیز به 220 نیوتن متر می‌رسد. ضمن اینکه مصرف سوختش کمتر از 5.5 لیتر خواهد بود. با توجه به این موضوع، احتمال زیادی دارد که از سال 1401، نسخه‌های دیگری از موتورهای تیوان، در سایر محصولات جدید سایپا ازجمله در خودرو شاهین (بررسی شاهین دنده ای) نیز استفاده شود. 

امکانات احتمالی سایپا آریا

اسفند 99 | محصول جدید سایپا، خودرو آریا، که قرار است در بهار 1400 وارد مرحله تولیدانبوه شود، ممکن است در چند تیپ مختلف عرضه شود. البته هنوز تفاوت تیپ‌های کراس‌اور سایپا آریا مشخص نیست. اما با این حال، منابع آگاه خبر داده‌اند که تیپ فول آریا، که احتمالا سایپا آریا G نامیده می‌شود، تجهیزاتی مانند تیپ فول سایپا شاهین G داشته که عبارتند از:

  • دو ایربگ،
  • سانروف و آینه برقی،
  • فرمان برقی،
  • تهویه اتومات،
  • روکش چرم صندلی ها،
  • مانیتور لمسی،
  • نویگیشن،
  • دوربین عقب،
  • سنسور عقب،
  • سنسور نور (اتولایت)،
  • سنسور فشار باد تایر،
  • چراغ دی لایت،
  • رینگ آلومینیومی،
  • نشانگر تعویض دنده GSI،
  • ورود بدون کلید با استارت دکمه‌ای.

آغاز تولید آزمایشی خودرو آریا

بهمن 99 | شرکت سایپا در تاریخ 26 بهمن و با انتشار تصاویر خط تولید آریا، خبر داده که خودرو آریا، وارد فاز تولید آزمایشی شده است. در این مرحله، 26 دستگاه سایپا آریا با هدف آشنایی پرسنل خط تولید و همچنین رفع مشکلات موجود، بصورت آزمایشی تولید می‌شوند.

تولید سایپا آریا
تصاویر خط تولید سایپا آریا

همچنین از آنجایی که خودرو آریا سایپا در مرداد 99 رونمایی رسمی شده بود، سایپا توانسته طی 6 ماه آنرا به مرحله تولید برساند. به همین دلیل نیز نارنجی‌پوشان جاده مخصوص گفته‌اند که با زمان 6 ماهه، رکورد جدیدی در «کمترین فاصله زمانی رونمایی تا تولید» ثبت کرده‌اند که تاکنون در میان خودروسازان کشور، سابقه نداشته است. تولید انبوه سایپا آریا، از نیمه اول سال 1400 آغاز می‌شود.

آریا؛ نامی با قدمت نیم قرن

آبان 1399: گروه خودروسازی سایپا، طبق اطلاعیه‌ای که در تاریخ 17 آبانماه منتشر کرده، خبر داده که کراس‌اور جدید SP100 این شرکت، با هماهنگی نهاد ریاست جمهوری و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، «سایپا آریا» نامگذاری شده است.

بعد از تغییر نام سایپا شاهین در سال 1398، برخی‌ها می‌گفتند که سایپا می‌خواهد نام قدیمی محصولاتش را دوباره زنده کند. اما در آن زمان، کسی به این نکته، توجه نکرد. حالا که نامگذاری سایپا آریا در سال 1399 قطعی شده، دیگر نمی‌توان این موضوع جالب را نادیده گرفت. 

تبلیغ قدیمی آریا و شاهین

پارس خودرو، وقتی در اواسط سال‌های دهه 30 شمسی، کارش را شروع کرد، نامش شرکت «سهامی جیپ ایران» بود. سپس در اوایل دهه 50 شمسی به «جنرال موتورز ایران» و در اواخر همان دهه نیز سرانجام به «پارس خودرو» تغییر نام داد. 

اما یکی از محصولات معروفی که این شرکت از اواسط دهه 40 شمسی تا اوایل دهه 50 مونتاژ می‌کرد، نسل سوم رامبلر امریکن (Rambler American) بود؛ خودرویی که البته برای بازار ایران، نامش را تغییر دادند طوری که نسخه چهار در آن با نام «آریا» و نسخه 2در آن نیز با نام «شاهین» بدست مشتریان ایرانی رسید.

همانطور که شاهین و آریای 55 سال پیش، روی یک پلتفرم ساخته شده بودند، شاهین و آریای سال 1399 نیز روی یک پلتفرم ساخته شده‌اند. هنوز هم تصور می‌کنید که سایپا، نام‌های شاهین و آریا را بصورت تصادفی انتخاب کرده است؟!

اولین رونمایی کراس اور آریا

مرداد 99 | کراس اور سایپا آریا که سال 98 و طی یک مراسم خصوصی، به اعضای هیئت دولت نشان داده شده بود، در تاریخ 16 مردادماه 99 و در مراسم معرفی محصولات جدید سایپا برای سال 99، برای نخستین‌بار در معرض دید عموم قرار گرفت. در کنار این کراس اور، سایپا همچنین برای اولین‌بار از فیس لیفت کوییک بنام کوییک S و همچنین فیس لیفت ساینا بنام ساینا S نیز رونمایی کرد.

رونمایی ماشین آریا سایپا

اولین کراس اور ملی سایپا، قرار است از اواخر سال 99 وارد خط تولید شود ولی قطعا تحویل آن برای سال 1400 خواهد بود. از آنجایی که کراس‌اور سایپا آریا، مشخصات و آپشن‌هایی مشابه سایپا شاهین دارد، پس باید منتظر باشیم که سایپا، آنرا در تیپ‌های مختلفی وارد بازار کند.

موتور سایپا آریا همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ سایپا شاهین است که 110 اسب بخار قدرت دارد؛ پس گیربکس 5 سرعته نیز بصورت استاندارد روی این خودرو نصب می‌شود. البته سایپا این قول را داده که از سال 1400 نسخه اتومات سایپا آریا را نیز با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، به خط تولید برساند.

بازدید هیئت دولت از کراس اور سایپا

بهمن 1398: بالاخره سایپا به قولش وفا کرد و نخستین کراس‌اورش را ساخت. در تاریخ 30 بهمن ماه 98 و در حاشیه جلسه هیئت دولت، محصول جدید سایپا آریا برای نخستین بار و در حضور رئیس جمهور روحانی به نمایش درآمد.

با این‌که تصاویر اندکی از این کراس‌اور منتشر شده اما کاملاً واضح است که سایپا آریا، چراغ‌هایش را از سایپا شاهین قرض گرفته. البته بازهم باید اعتراف کرد که این کراس‌اور نه تنها بهترین محصول بومی سایپا بلکه بهترین خودرو بومی کشورمان است که در طراحی آن، همه چیز در تناسب کامل قرار دارد.

اولین رونمایی آریا برای رئیس جمهور روحانی

کراس‌اور جدید سایپا آریا با پلتفرم جدید سایپا ساخته شده؛ یعنی همان پلتفرمی که سایپا با کمک آن، ابتدا سایپا شاهین را ساخت بود. همانطور که مدیران سایپا قولش را داده بودند، قرار است با پلتفرم ملی SP100، سه محصول در سه کلاس مختلف ساخته شود. بنابراین حالا که سایپا شاهین و سایپا آریا به مرحله تولید رسیده‌اند، پس احتمالاً سومین محصول سایپا با پلتفرم SP100، یک «هاچ‌بک» خواهد بود.

قیمت سایپا آریا

کراس‌اور جدید سایپا آریا قرار است در اواخر سال 1400 وارد مرحله تولید آزمایشی شد اما تولید انبوه آن از اواسط سال 1401 خواهد بود. 

البته با توجه به قیمت کوئیک جدید و همچنین درنظر گرفتن قیمت سایپا شاهین، احتمالاً باید منتظر شنیدن قیمتی در حدود 450 تا 650 میلیون تومان برای این کراس‌اور جذاب باشیم. محصول جدید سایپا آریا قرار است با کراس‌اور تازه وارد ایران خودرو (بررسی ریرا ایران خودرو)، رقابت تنگاتنگی داشته باشد.

برای اطلاع و مشاهده تمامی بخشنامه‌های جدید فروش فوری آریا، پیش فروش آریا و همچنین فروش فوق العاده سایپا آریا، مقاله ثبت نام سایپا را بخوانید. برای اطلاع از قیمت انواع خودروها در بازار و همچنین قیمت به‌روز خودروهای سایپا، لینک‌ قیمت روز خودرو را ببینید.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

16 دیدگاه

mamd(353 روز پیش)

ببخشید یه سوال اندازه ارتفاع اریا چقدر است اندازه رنو کیپچر و x22 ام وی ام است یا اندازه ساندرو

Soltan131se(439 روز پیش)

من عاشق اطلس شدم اینم جالبه ولی خوب پیشرفتیه😎😐

Reza123(635 روز پیش)

این محصولات با موتور تی وان که قرار بزارن روش قشنگ میشه ؛؛لطفا زود بزارین

Amincar (446 روز پیش)

دست ما نیست که ولی بیاد هم خوبه انشالله اتفاقی که برا موتور 1.65 لیتری برليانس افتاد برا موتور تيوان نيفته

Sobhan1(559 روز پیش)

عالیه بالاخره شدیم خودروساز موتور این ماشین تی وان است موتوری که فناوریش از فناوری همین الان اروپا جلوتره گیربکس 6سرعته هیوندای پاور تک واقعا محشره ایران خودرو هم ادامه بده به مونتاژ ماشین های عهد عتیق پژو سایپا موفقیتش چشم گیره واقعا موتور تی وان واقعا محشره مصرف بنزین نداره بهتره بگیم بی مصرفه تی وان خیلی موتور داره قراره 1 لیتریش که 3 سیلندره رو روی شاهین و اریا سوار کنن قدرتش با موتور های 1.5 لیتری بازار برابره حالا اونا تارا سوار ها یا 206 بزک شده سوار هایی که میرن شتاب 17 ثانیه با شاهین اختراع میکنن کجان ؟

Amincar (446 روز پیش)

داداش الان دیگه شتاب صفر تا صد شاهین 17 نیست (برای ايسيو جدید 13ثانيه هست)ولی دوست عزیز یادت نره ديجياتو اون تستی که شتابش 17 در اومد رو تو سربالایی رفت

victory(513 روز پیش)

موتور سه سیلندر اگه بهش نصب بشه از نظر فنی هم خیلی قوی میشه

Jabbar(531 روز پیش)

برای یک کارمندبادرآمدمتوسط حدود۳۰سال پس اندازلازم دارد.

Hemmati(550 روز پیش)

جالبه ولی حیف که قیمت کنه اگه قیمتش را از 600 میلیون بالا میکرد خیلی خوب بود

H4M1D (545 روز پیش)

آخه ۶۰۰ ملیون به بالا ادم از کجا بیاره؟ 😐 اونم تو این مملکت

Sobhan1(559 روز پیش)

واقعا بهترین محصول کشوره افرین به سایپا الان حتی میتونیم با کره ای های کارکرده و چینی ها رقابت کنیم

MJBAND(635 روز پیش)

ماشینش آشغاله ولی خب خسته نباشین

Abaei(636 روز پیش)

شاهین پراید پلاس ، آریا شاهین پلاس این به کنار بعد ماشین های سقف شیشه ای چی میخواین بکنین یه ماشین میسازن اولش بعد 10 15 سال میکننش پلاس بعد چند ماه میکننش سقف شیشه ای تا 10 15 ساله دیکه همین روند ادامه داره

Show More