مشخصات خودرو شاهین اتومات

دی 1400: طبق گزارش کیفی آبانماه 1400 شركت بازرسی كيفيت و استاندارد ايران (ISQI)، خودرو سایپا شاهین برای اولین بار مورد تست و بررسی در بخش‌های فنربندی و تعليق فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهيزات الكتريكی، تزئينات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ، صداهای غيرعادی و نفوذ آب، قرار گرفته است.

سایپا شاهین توانست چهار ستاره کیفی را کسب کند و وارد ليست محصولات مورد ارزيابی شركت بازرسی كيفيت و استاندارد ايران شود. شاهین می‌تواند با افزایش نظارت‌های کیفی و ارتقای کیفیت فرآیند تولید، جایگاه و نمرات بهتری را، در ارزیابی‌های بعدی، کسب کند‌‌.

تخفیف ویژه سایپا برای حواله داران آذرماه 1400

آذر 1400: شرکت سایپا بعد از کسب مجوز افزایش قیمت محصولاتش برای نیمه دوم سال 1400 که در تاریخ 17 آذرماه قطعی شد، دعوتنامه شاهین را با قیمت جدید صادر کرده بود. اما در دعوتنامه شاهین، سایپا تخفیفی معادل تقریبی 13 میلیون تومان را برای مشتریانی که دعوتنامه جدید برای آنها صادر شده بود را لحاظ کرده است.

بعد از گذشت چند روز، حالا آقای کاظمی (معاون فروش و بازاریابی سایپا) در تاریخ 21 آذرماه، توضیحاتی درباره این تخفیف نقدی ارائه کرده است. طبق گفته‌های وی، سایپا برای حواله‌داران شاهین که موعد تحویل آنها «آذرماه 1400» بوده است، تسهیلات مالی زیر را درنظر گرفته است:

  • تخفیف نقدی به مبلغ 13.7 میلیون تومان برای تمامی حواله‌داران.
  • تخفیفی معادل 6% سود مشارکت (از زمان ثبت نام) ویژه قراردادهای بدون سود مشارکت.
  • وام 30 میلیون تومانی با بازپرداخت یکساله برای تمامی حواله‌داران شاهین.
  • امکان تبدیل به شاهین به محصولات خانواده کوییک.

افزایش قیمت شاهین برای نیمه دوم 1400

آذر 1400: همزمان با تصویب افزایش قیمت محصولات سایپا ویژه نیمه دوم سال، این شرکت از تاریخ 17 آذرماه و تا پایان سال جاری، شاهین دستی را با قیمتگذاری جدید بدست مشتریان می‌رساند؛ قیمتی که حدود 52 میلیون تومان گران‌تر از قیمت این خودرو در نیمه اول سال 1400 است:

شاهین G دستی قیمت پایه قیمت فروش
نیمه اول 1400 257.548 291.871
نیمه دوم 1400 303.907 343.693

*قیمت‌های فوق، برحسب میلیون تومان است.
*قیمت پایه همان قیمت خام کارخانه بوده که بدون هزینه جانبی محاسبه می‌شود.
*قیمت فروش، همان قیمت نهایی است که بدست مصرف کننده می‌رسد.

عرضه شاهین اتوماتیک به اوایل 1401 افتاد

آذر 1400: با اینکه قرار بود شاهین اتوماتیک از پاییز 1400 وارد مرحله تولید آزمایشی شود اما ظاهرا به دلیل طولانی‌شدن روند دریافت مجوزها و تاییدیه‌های فنی آن، شروع تولید آن نیز تعویق افتاده و به اواخر سال جاری موکول شده است. آقای رادمنش (مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا) گفته که طبق پیش‌بینی‌ها، تولید آزمایشی شاهین اتوماتیک تا پایان زمستان 1400 آغاز می‌شود و در اینصورت، اولین عرضه آن برای نیمه اول سال 1401 خواهد بود. 

تولید شاهین G بدون سانروف

آبان 1400: به تازگی در فضای مجازی، تصاویری از خط تولید سایپا منتشر شده که نشان می‌دهد خودرو شاهین G دستی، «بدون سانروف» درحال تولید است. با اینکه هنوز ماجرای این تصاویر مشخص نیست و سایپا نیز واکنشی به انتشار این تصاویر نشان نداده است اما بازار شایعات، دوباره گرم شده!

برخی‌ها می‌گویند که شاید نارنجی‌پوشان جاده مخصوص، قصد دارند که از سانروف، فقط برای شاهین اتوماتیک استفاده کنند؛ درست مانند کاری که ایران خودرو برای تارا دستی و تارا اتوماتیک انجام داده است. همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا قرار است لیست آپشن‌های استاندارد شاهین G دستی تغییر کند یا خیر. 

بیشترین زمان گارانتی موتور برای شاهین

آبان 1400: سایپا خبر داده که آمار تحویل خودرو شاهین دنده‌ای، هم‌اکنون از مرز 12 هزار دستگاه گذشته است. سایپا همچنین گفته که گارانتی قوای محرکه خودرو شاهین، معادل 60 هزار کیلومتر است که نسبت به رقبایش، 20 هزار کیلومتر بیشتر بوده و بالاترین مدت زمان گارانتی را به خود اختصاص داده است.

امکانات جدید برای سایپا شاهین

مرداد 1400: طبق تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، ظاهرا سایپایی‌ها درحال آماده کردن تیپ جدیدی برای خودرو شاهین هستند. همانطور که در تصاویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، پروژه تولید شاهین با «صفحه کیلومتر دیجیتال» آغاز شده و احتمالا در آینده‌ای نزدیک، روی نسخه‌های گران‌قیمت‌تر این خودرو نصب می‌شود. این برای نخستین‌بار در صنعت خودروسازی کشورمان است که خودرویی با این آپشن، به تولید می‌رسد.

عکس: اسب بخار

نمایشگر دیجیتال صفحه کیلومتر شاهین، امکان نشان‌دادن اطلاعات خودرو، خطاهای خودرو، نویگیشن، تغییر نور پس‌زمینه و نمایش برخی از اطلاعات سیستم مالتی‌مدیا را دارد. البته سایپا به همین یک آپشن، بسنده نکرده است و می‌خواهد شاهین را با آپشن‌های جدید زیر نیز به تولید برساند:

  • کروز کنترل.
  • سنسور باران.
  • کنترل پایداری.
  • صندلی برقی جلو.
  • نورپردازی کابین.
  • ایربگ جانبی جلو
  • ایربگ پرده ای.
  • حالت رانندگی (احتمالا در نسخه اتوماتیک)

تولید شاهین اتومات از پاییز 1400

مرداد 1400: آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا که در تاریخ 31 تیرماه برگزار شده بود، خبر داده که تولید خودرو شاهین اتوماتیک در پاییز 1400 آغاز می‌شود.

سومین مالتی مدیای شاهین ساخته شد

خرداد 1400: آقای جبلی (معاون کیفیت شرکت سایپا) در تاریخ 23 خردادماه خبر داده که برای تسریع در تحویل خودرو شاهین، با سومین تامین‌کننده مالتی‌مدیای شاهین، قرارداد بسته است. بعد از مالتی‌مدیای کروز و سپس مالتی‌مدیای سراتویی، حالا شرکت رایان فن کاواندیش، سومین تامین‌کننده سیستم چندرسانه‌ای سایپا شاهین خواهد بود که طبق اعلام شرکت، محصول تولیدی آن تفاوتی با محصول کروز ندارد.

آقای جبلی درباره تفاوت سیستم مالتی‌مدیا با دفترچه راهنمای شاهین نیز گفته که این مشکل، بدلیل عدم تهیه مستندات جدید توسط سازنده بود ولی حالا این مستندات آماده شده و در اختیار سایپا قرار گرفته است.

مشکلات کیفی شاهین بعد از 2 ماه

خرداد 1400: یکی از مالکان خودروی شاهین که در اواخر فروردین‌ماه امسال، خودروی شاهین را تحویل گرفته، در مصاحبه با یکی از رسانه‌های خودرویی کشورمان، درباره مشکلات فنی و ایرادات کیفی سایپا شاهین بعد از 8 هزار کیلومتر کارکرد، حرف‌های جالبی گفته که خلاصه آنها را در ادامه این متن می‌خوانید:

1- خاموش شدن ناگهانی خودرو

مالک شاهین گفته که وقتی در سرعت 120 کیلومتر برساعت در اتوبان تهران قم مشغول رانندگی بوده، خودرو (بدون هیچ دلیلی یا بدون اعلام هیچگونه هشداری) بطور ناگهانی خاموش شده است. مالک شاهین با امداد خودرو سایپا تماس گرفته و بعدا مشخص شده که ایراد از دسته سیم بوده است. خودرو به نمایندگی قم منتقل شده و در آنجا، دسته سیم را لحیم کرده‌اند. سپس در نمایندگی تهران نیز دسته سیم، به طور کامل تعویض شده است. 

این اتفاق در شب‌هنگام برای مالک شاهین رخ داده و هر راننده‌ای می‌داند که خاموشی ناگهانی خودرو در سرعت بالا، چه تبعات خطرناکی می‌تواند داشته باشد. خوشبختانه مالک شاهین توانسته خودرو را کنترل و سپس آنرا متوقف کند. اما متاسفانه، سایپا نه تنها از بابت این مشکل عجیب، عذرخواهی نکرده بلکه از مالک شاهین نیز (بدلیل دروغ‌گویی) شکایت کرده است.

2- کیفیت پایین رنگ بدنه

مالک شاهین، گفته که کیفیت رنگ بدنه خودرو، مطلوب نیست. دلیل این حرفش را هم رنگ‌پریدگی قسمت‌های مختلف کاپوت شاهین (به علت سنگ‌خوردگی در جاده) اعلام کرده است.

3- کیفیت نامناسب سپر عقب

مالک شاهین، عکسی از قسمت پایینی سپر عقب خودروی‌اش را منتشر کرده و گفته که بعد از مدتی، سپر عقب از حالت استاندارد خارج و اصطلاحا دفرمه شده است.

علاوه بر این مشکل، مالک خودرو گفته که به علت تراز نبودن فاصله میان درب صندوق با سپر عقب، در هنگام بستن، درب صندوق با سپر عقب برخورد می‌کند و باعث آسیب‌دیدن سپر شده است. 

4- کیفیت نامناسب صندلی

مالک شاهین گفته که صندلی راننده بعد از مدتی، از حالت استانداردش خارج شده و در کناره‌های صندلی، دچار بیرون‌زدگی شده و باعث عدم راحتی کمر راننده شده است.

5- ریپ زدن در دنده سه

مالک شاهین گفته که در زمان سبقت‌گرفتن با دنده 3، خودرو با افت ناگهانی توان مواجه می‌شود. با پیگیری مالک، نمایندگی چنین گفته که این مشکل با آپدیت نرم‌افزاری خودرو، بزودی برطرف می‌شود.

6- مصرف سوخت خودرو

مالک شاهین گفته که خودروی‌اش در جاده حدود 8 لیتر می‌سوزاند. این عدد با عدد رسمی 7.2 لیتر کارخانه، تفاوت چندانی ندارد. اما طبق تجربه مالک خودرو، مصرف شهری شاهین حدود 11 لیتر است که با عدد رسمی 9.4 لیتر کارخانه، تفاوت دارد.

*درباره مشکلات فوق، باید این نکته را یادآوری کنیم که مشکلات کیفی، معمولا برای همه خودروها بوجود نمی‌آید اما این موضوع، دلیلی برای نادیده گرفتن آنها از سوی خودروساز، نباید باشد.
*همانطور که مشکلات شاهین را از زبان مصرف‌کننده منتشر کردیم، امکان انتشار بازخورد و جوابیه احتمالی سایپا، نیز وجود دارد.
*اگر شما هم تجربه رانندگی با شاهین را دارید، آنرا در صفحه سایپا شاهین، با دیگر مخاطبان، به اشتراک بگذارید.

نصب مانیتور سراتویی برای حواله داران شاهین

خرداد 1400: تحویل خودروهای شاهین با مالتی مدیای جدید، سریع‌تر از قبل، ادامه می‌یابد. شرکت خودروسازی سایپا با اعلام این خبر توضیح داده که تاخیر در تحویل سایپا شاهین بدلیل عدم تامین به موقع سیستم مالتی مدیا توسط یکی از تامین‌کنندگان داخلی بوده و این امر باعث شده تا سایپا، از سیستم مالتی مدیای کیا سراتو برای نصب در این خودرو استفاده کند.

طبق اطلاعیه‌ای که سایپا در تاریخ یکم خردادماه منتشر کرده، امکان انتخاب مانیتور سراتویی هم‌اکنون برای تمام حواله‌های سررسید شده شاهین، وجود دارد. همچنین سایر حواله‌داران شاهین سایپا نیز در صورت تمایل می‌توانند با انتخاب مانیتور سراتویی، روند تحویل خودرو را سریع‌تر کنند.

مانیتور سراتویی که سایپا برای خودرو شاهین درنظر گرفته است، با استانداردهای کیفی کیا ساخته شده و هم‌اندازه مانیتور فابریک شاهین است. همچنین قابلیت‌هایی مانند اتصال به دوربین عقب، ورودی‌های مختلف، نویگیشن و امکان اتصال به موبایل‌های آیفون را هم دارد. طبق گفته‌های سایپا، قیمت و گارانتی مانیتور سراتویی نیز از قیمت ماینتور فابریک شاهین، بیشتر خواهد بود.

تولید 60 هزار خودرو شاهین در 1400

اردیبهشت 1400: آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) ضمن اشاره به تولید 20 هزار دستگاه خودرو سایپا آریا در سال 1400، گفته که سایپا، برنامه تولید 60 هزار دستگاه از خودرو شاهین را برای سال جاری درنظر گرفته است. آقای سلیمانی همچنین تایید کرده که عرضه شاهین اتومات در سال 1400 قطعی است و از نیمه دوم امسال، تولید و راهی بازار خواهد شد.

آپدیت نرم افزاری موتور شاهین

فروردین 1400: با تایید خودروسازی سایپا، شاهد تغییر برخی ویژگی‌های فنی شاهین G هستیم. آنطور که نارنجی‌پوشان به رسانه‌ها خبر داده‌اند، آپدیت نرم‌افزاری روی خودرو شاهین سایپا صورت گرفته. ضمن اینکه تغییراتی در وزن خودرو نیز رخ داده است. خلاصه تغییراتی که در شاهین جی دنده‌ای رخ داده را در جدول زیر، مشاهده می‌کنید.

ویژگی ورژن قبلی ورژن جدید
حداکثر گشتاور 165 نیوتن متر 178 نیوتن متر
وزن خالص 1260 کیلوگرم 1278 کیلوگرم

*اطلاعات فوق از سایت خودروسازی سایپا گردآوری شده است.

جوابیه سایپا درباره آتش سوزی شاهین

فروردین 1400: در دومین هفته فروردین‌ماه، ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد یک دستگاه خودرو شاهین روبروی نمایندگی سایپا درحال آتش سوزی است؛ ویدئویی که باعث حواشی زیادی را به راه انداخت و حتی باعث نگرانی خریداران سایپا شاهین شده بود.

اما آقای جوان (معاون کیفیت سایپا) در واکنش به این آتش‌سوزی گفته که در زمان بروز این حادثه، خودروی موردنظر در اختیار نمایندگی بوده و هنوز به مشتری تحویل نشده بود. آقای جوان همچنین موضوعاتی مانند «نقص در طراحی» یا «نقص در کیفیت» خودرو شاهین را رد کرده و گفته که عوامل جانبی باعث بروز این حادثه شده و جزییات بیشتر، پس از بررسی کامل این ماجرا، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تحویل اولین سری خودرو شاهین

اسفند 1399: از تاریخ 21 اسفندماه بود که شرکت سایپا خبر داد همزمان با عید مبعث، صدور فاکتور برای خودرو شاهین سایپا با مدل 1400 شروع شده است. اما عصر روز سه‌شنبه 26 اسفندماه، طی مراسمی با حضور آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) تحویل سایپا شاهین بصورت نمادین و به برخی از خریداران این محصول جدید، شروع شد.

سایپا شاهین در مدل 1400 و با گارانتی 3 ساله یا 60 هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) تحویل خریداران می‌شود.

احتمال حذف شاهین اس از محصولات سایپا

اسفند 1399: از تابستان 99 که تیپ‌بندی خودرو شاهین مشخص شد، سایپا قرار بود تا شاهین را در دو تیپ نیمه‌فول و فول به بازار بفرستد. تیپ نیمه‌فولش قرار بود با نام شاهین اس (S) به بازار بیاید. تیپ فولش هم شاهین جی (G) نامیده شد.

اما در این روزها که در آخرین ماه سال 99 هستیم، از یک طرف، سایپا فقط دعوتنامه شاهین جی را صادر کرده. حتی شورای رقابت نیز فرآیند قیمتگذاری خودرو شاهین را فقط برای تیپ G انجام داده است. از طرف دیگر اگر سری به سایت محصولات سایپا بزنید، متوجه حذف تیپ شاهین اس، می‌شوید و فقط اطلاعات مربوط به شاهین G را خواهید دید. قرار بود تفاوت شاهین اس با شاهین جی، در چهار آپشن زیر باشد:

امکانات شاهین اس شاهین جی
سانروف x دارد
مالتی مدیا x دارد
تهویه اتومات x دارد
دکمه‌های فرمان x دارد

*اطلاعات جدول فوق، از سایت سایپا گردآوری شده است.

حالا اگر این دو موضوع را کنار یکدیگر قرار دهیم، به یک نتیجه خوب می‌رسیم! که سایپا، احتمالا قرار نیست تیپ شاهین اس را تحویل دهد. به عبارت بهتر، تمامی خریداران شاهین، تیپ فول آپشن این خودرو را خواهند گرفت. البته هنوز چیزی قطعی نیست و باید منتظر ماند و دید که در سال 1400، آیا تغییری در تجهیزات شاهین رخ می‌دهد یا خیر.

تغییراتی مهم در آپشن شاهین G

بهمن 1399: با حضور خبرنگاران از خط تولید سایپا شاهین، حالا مشخص شده که نارنجی‌پوشان جاده مخصوص، چندین تغییر کوچک را در نسخه تولید نهایی شاهین G اعمال کرده‌اند.

1- همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، شاهین G با تریم داخلی مشکی بدست مشتریان می‌رسد. مجموعه زیر داشبورد و رودری‌ها هم مشکی شده است درحالیکه این قسمت‌ها در نسخه‌های آزمایشی شاهین، رنگ طوسی داشتند.

2- تغییر دیگری که در شاهین G رخ داده، اضافه شدن زیرآرنجی در میان صندلی‌های جلوست. درحالیکه نسخه‌های آزمایشی شاهین، چنین چیزی را نداشتند. ظاهرا سایپا، این زیرآرنجی را به دلیل انتقادهای رسانه‌ها، به شاهین اضافه کرده است.

3- تغییر دیگری که در شاهین G اتفاق افتاده، روکش چرم فرمان است. چراکه نسخه‌های آزمایشی شاهین، فاقد روکش بودند. البته سایپا گفته که از اول هم قرار بود شاهین G با روکش چرم فرمان، تولید شود و نسخه‌های آزمایشی، صرفا برای تست‌های فنی بوده‌اند و لزومی به داشتن روکش، نداشته‌اند.

4- چهارمین تغییر مهمی که در شاهین G خودنمایی می‌کند، روکش صندلی‌هاست. درحالیکه سایپا قرار بود شاهین G را با روکش پارچه‌ای به بازار بیاورد، ظاهرا تسلیم انتقادهای رسانه‌ها شده و روکش چرمی را روی صندلی‌های شاهین G کشانده است.

علاوه بر چهار تغییری که به آنها اشاره کردیم، شاهین G در مرحله تولیدانبوه، اصلاحات دیگری هم داشته است. مثلا سوییچ خودرو تغییر کرده و عایق‌بندی کابین نیز بهبود یافته تا صدای کمتری به گوش سرنشینان برسد.

سایپا شاهین چه رنگ‌هایی دارد؟

دی 1399: براساس دعوتنامه‌های صادر شده سایپا برای شاهین G یا همان شاهین فول، این خودرو تنها در 4 رنگ سفید، مشکی، نقره‌ای متالیک و نوک مدادی متالیک بدست مشتریان می‌رسد و خوشبختانه هیچ اختلاف قیمتی در آنها نیست و هر چهار رنگ خودرو شاهین، قیمت یکسانی دارند. 

تغییر موتور شاهین در 3 سال آینده

آذر 1399: بعد از خروج آمریکا از برجام در اواسط سال 97، به فاصله زمانی اندکی، برلیانس هم بدلیل تحریم‌ها، از بازار ایران خارج شد. سایپا که هم می‌خواست موتور BM16 برلیانس را در دل شاهین قرار دهد، تغییر استراتژی داد و به سراغ یک موتور داخلی رفت؛ موتوری که در صورت تکرار پروژه تحریم در آینده، خط تولید سایپا را متوقف کند.

اینجا بود که سایپایی‌ها پروژه موتور توربوشارژ ملی خود را دوباره روی میز مهندسانش گذاشت؛ پروژه‌ای که البته از چندسال پیش در مگاموتور شروع شده بود ولی هیچگاه به مرحله تجاری‌سازی نرسید. مگاموتور با اضافه کردن سیستم توربو به موتور تیبا و سپس تغییر، بهبود و تقویت 100 قطعه آن، موتور جدیدی بنام M15TC  ساخت.

ساخت چنین موتوری، در زمانی که از یک طرف، صنعت خودرو با سخت‌ترین تحریم‌ها روبرو بود و از طرف دیگر نیز شاهین برای تولیدانبوه آماده شده بود، ظاهرا تنها راه‌حل سایپا برای ادامه‌ راه بود. ولی چه کنیم که 8 سوپاپ بودن موتور M15TC شاهین، هنوز هم حرف و حدیث‌های زیادی به همراه دارد!

اما خبر خوب اینکه سایپا شاهین قرار نیست تا آخر عمرش از این موتور 8 سوپاپ استفاده کند. منابع آگاه در شرکت مگاموتور، خبر داده‌اند که تولید موتور M15TC تنها تا 3 سال آینده ادامه دارد و بعد از آن، سایپا، خانواده موتور کاملا جدیدی را معرفی خواهد کرد که به‌روز بوده و متناسب با شرایط و اقلیم آب و هوایی ایران طراحی شده است. به همین دلیل احتمالا از سال 1403 باید منتظر باشیم که سایپا شاهین، با موتوری کاملا متفاوت تولید شود. 

کیفیت شاهین بهتر از سراتو

آذر 1399: با اعلام مدیرعامل سایپا، خط تولید سایپا شاهین از تاریخ 15 آذرماه 99 وارد فاز تولیدانبوه شده است. آقای سلیمانی گفته که هم‌اکنون ظرفیت تولید روزانه شاهین معادل 5 دستگاه بوده که البته بزودی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سایپا همچنین درباره وضعیت کیفی خودرو شاهین گفته که این محصول توان رقابت با خودروهایی همچون تندر90 و سراتو مونتاژی را دارد و حتی در برخی از شاخص‌های کیفی، وضعیت بهتری از کیا سراتو مونتاژ دارد.

آقای سلیمانی، همچنین گفته که شاهین اتومات به مرحله نمونه‌سازی رسیده و کالیبراسیون آن درحال انجام است. بنابراین از نیمه اول سال 1400 باید منتظر عرضه شاهین اتومات نیز باشیم.

تولید سایپا شاهین با موتور بومی سازی

آبان 1399: آقای بزرگی، مدیر پروژه پیشرانه M15TC که برای نخستین‌بار قرار است روی سایپا شاهین نصب شود، در تاریخ 25 آبانماه گفته که تمامی قطعات این پیشرانه جدید بدست تامین‌کنندگان داخلی تولید شده است. به عبارت بهتر، پیشرانه یورو پنج M15TC سایپا، اولین پیشرانه‌ای است که در تاریخ صنعت خودروسازی ایران، بومی‌سازی شده.

پیشرانه M15TC سایپا شاهین که توسط شرکت مگاموتور، توسعه یافته و ساخته شده است، می‌تواند گشتاوری معادل 165 نیوتن‌متر را در دور موتور 1750 تا 4250 تولید کند. ضمن اینکه حداکثر قدرت 100 تا 110 اسبی آن نیز در دور موتور 5000 تولید می‌شود. در تصویر زیر، موتور M15TC شاهین را مشاهده می‌کنید.

شرکت مگاموتور تاکنون بیش از 50 دستگاه از پیشرانه M15TC را برای تست‌های فنی به سایپا فرستاده است. همچنین 20 دستگاه دیگر از این پیشرانه در شرکت‌های داخلی و خارجی، تست‌های خود را با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند.


مشخصات فنی شاهین اتومات

سایپا در ابتدا مدل شاهین دنده‌ای را از اواخر سال 1399 اما بعنوان مدل 1400 روانه بازار کرد. اما این شرکت قرار است تا در انتهای سال 1400 نیز، عرضه شاهین اتومات با آپشن‌های بیشتر را هم شروع کند.

شاهین اتومات از گیربکس کره‌ای HPT بهره می‌برد؛ یعنی همان گیربکسی که سایپا قبلا هم در ساینا اتومات و کوییک اتومات، از آن استفاده کرده بود. حداکثر سرعت شاهین، چه با گیربکس دنده‌ای و چه با گیربکس اتومات نیز معادل 185 تا 190 کیلومتر برساعت می‌رسد.

عکس کابین شاهین اتومات

در تصویر زیر، تنها عکس موجود از کابین سایپا شاهین اتومات را مشاهده می‌کنید که شباهت زیادی با کابین شاهین دنده‌ای دارد و فقط در برخی قسمت‌ها، آپشن‌های بیشتری در آن دیده می‌شود. مانند دکمه‌های کنترلی در سمت راست فرمان.

عکس کابین شاهین دنده ای

سایپا در تاریخ 22 شهریورماه 1399، برای اولین‌بار عکسی از کابین سایپا شاهین را در فضای مجازی منتشر کرد؛ عکسی که با توجه به برخی آپشن‌های آن، می‌توان حدس زد که برای کدام تیپ شاهین خواهد بود.

با دقت به عکس فوق، مشخص است که «دکمه‌های کنترلی روی فرمان» وجود دارد و سیستم «مولتی مدیا با مانیتور» و سیستم «تهویه دیجیتال» نیز روی داشبورد به چشم می‌خورد. همه این ویژگی‌ها یعنی اینکه عکس فوق، متعلق به کابین شاهین G است؛ یعنی همان تیپ گران‌تر شاهین دنده‌ای.

قیمت انواع سایپا شاهین

در جدول زیر، آخرین تغییرات قیمت نمایندگی (قیمت مصوب فروش) را برای سایپا شاهین دنده‌ای و شاهین اتوماتیک مشاهده می‌کنید:

زمان شاهین دنده ای شاهین اتومات
تابستان 1399 160 (تقریبی) -
پاییز 1399 267.4 -
خرداد 1400 291.8 -
آبان 1400 341.2 -
آذر 1400 343.6 -
دی 1400 346.7  

همچنین از لینک قیمت خودرو می‌توانید قیمت انواع شاهین اتوماتیک را در بازار آزاد مشاهده کنید. از لینک قیمت روز سایپا نیز از آخرین قیمت نمایندگی سایپا و قیمت بازار محصولات سایپا مطلع شوید.

فروش شاهین اتومات

در مقاله شرایط فروش سایپا می‌توانید از آخرین طرح‌های فروش فوری شاهین و همچنین پیش فروش شاهین مطلع شوید. همچنین از لینک خرید و فروش شاهین نیز جدیدترین آگهی‌های خودرو سایپا شاهین را مشاهده کنید.

معرفی شاهین دنده‌ای

در مقاله سایپا شاهین دستی می‌توانید آخرین اخبار شاهین دنده‌ای، به همراه آخرین تغییرات فنی شاهین دستی و تغییرات آپشنی در خودرو سایپا شاهین را مطالعه کنید.

روغن موتور مناسب شاهین

اگر مالک خودرو شاهین سایپا هستید، در مطلب روغن موتور مناسب شاهین، اطلاعات جالب و مفیدی درباره زمان تعویض روغن موتور و روغن گیربکس شاهین، نحوه تعویض روغن شاهین و بهترین روغن موتور شاهین براساس توصیه خودروسازی سایپا را مطالعه خواهید کرد.

دفترچه راهنمای شاهین

در مقاله دانلود دفترچه راهنمای خودرو می‌توانید کتابچه خودرو شاهین، کتابچه انواع محصولات سایپا و همچنین کتابچه فارسی خودروهای موجود در بازار کشورمان را دریافت کنید.


*عکس اسلاید از اتومبیلفا

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

5 دیدگاه

Mohamad43756(17 روز پیش)

من ماشینمو دو ماهه پیش به قیمت ۳۴۰میلیون خریدم متاسفانه به علت یه ماه تاخیر در بردن برای سرویس ، گارانتیش باطل شد و من مجبور شدم خودم هزینه سرویس ماشنمو بدن که فقط سرویسش کنن برام به مبلغ ۸۰۰ت اتفاق فاجعه باری که افتاد این بود که یک هفته بعد از تحویل خودرو به نمایندگی دیدم خبری نشد رفتم که پیگیری کنم ، گفتن ماشین شما نشتی آب و نشتی روغن داره و باید قطعاتش عوض بشه و احتمالا یک ماه طول می‌کشه ، هزینش هم پای خودته واقعا نمیدونم چی بگم ، من ماشین صفر خریدم که درگیر تعمیرگاه نشم ، چطوری ماشین ۱۲۰۰تا کارکرد می‌تونه نشتی آب و نشتی روغن داشته باشه

Mohamad43756(17 روز پیش)

خودشون می‌دونن که ماشین هاشون مشکل داره ، حداقل طول زمان گارانتی رو زیاد کنید یعنی چی که ماشین ۱۲۰۰کیلومتر کارکرد نشتی آب و نشتی روغن داشته باشه😐😭 چه گناهی کردیم که ۳۵۰میلیون پول بی زبون رو دادیم به این ماشین ؟ اگه تو قرعه کشی برده بودم نمیسوختم

shayan85(30 روز پیش)

اینکه شاهین ۴ ستاره کیفی بگیره یعنی اگه پراید مدل ۷۹ رو هم بررسی کنن ۵ ستاره بهش میدم🥲🥲🥲

Amir0745(56 روز پیش)

کیفیت سراتو صد در صد بهتر از شاهین هم کیفیت مونتاژ و هم کیفیت قطعات....شاهین دربرار سراتو حرفی برای گفتن نداره به جز در چند مورد آپشن....ما سراتو داریم و تو این ۳ سال و کارکرد ۶۰هزارتا کیفیت قطعات و دکمه ها خوب هستش و سالم....فنس هم یک تومن خرج اضافی نداشته

Sobhan1(180 روز پیش)

موتور تی وان 3 سیلندر و 1 لیتری که قدرتش با توربو های یک و نیم لیتری حاضر برابره و گیربکس 6 دنده hpt واقعا معرکس