• تعرفه واردات خودرو

کاهش تعرفه واردات خودرو هنوز ابهام دارد

تعرفه واردات خودرو در سال 1403 و عوارض گمرکی ماشین

30 آبان 1403 15:11

کاهش تعرفه واردات خودرو هنوز ابهام دارد

آبان 1403: مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت ، درباره خبر کاهش تعرفه واردات خودرو به 60 درصد در سال آینده توضیح داد هنوز جزئیات این تصمیم به مجلس اعلام نشده و دقیق مشخص نیست این تعرفه برای چه خودروهایی قرار است اعمال شود. واقعیت این است که هم اکنون برای واردات خودرو چند تعرفه داریم و فقط یک تعرفه معین نیست؛ به عنوان نمونه تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی پانزده درصد بود. همچنین تعرفه خودروهای زیر 1500 سی سی، بین 1500 تا 2000 سی سی، 2000 تا 2500 سی سی و بالای 2500 سی سی با هم متفاوت است. به عنوان مثال در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای زیر 1500 سی سی 55 درصد است که از 60 درصد مد نظر مجلس کمتر است؛ با این تصمیم مجلس تکلیف این خودروها چه می‌شود؟

وی افزود نکته این است که علاوه بر تعرفه کلی که برای واردات خودرو داریم، تعرفه‌های پنهانی هم از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مجزا برای خودروهای پرمصرف و… وجود دارد که مجموع تعرفه‌های واردات خودرو را به نزدیک 80 تا 100 درصد می‌رساند؛ یعنی به عنوان نمونه در کلام می‌گوئیم که تعرفه واردات خودروهای زیر 1500 سی سی 55 درصد است اما با اضافه کردن این تعرفه‌های پنهان، تعرفه واقعی که باید برای واردات پرداخت کرد به نزدیک 90 درصد می‌رسد. بنابراین اگر سال بعد همانطور که پیش بینی شده نرخ ورودی خودرو به جای ای تی اس 28 هزار و 500 تومانی نرخ نیمای 50 هزار تومانی شود ضریب دو برابری تعرفه خواهیم داشت. بنابراین در مجموع باید گفت که هنوز جزئیات تصمیم مجلس مشخص نیست و باید به صورت دقیق از سوی نمایندگان اعلام شود.

به نقل از مهر، آقای ضیغمی اظهار کرد البته نظر شخصی من این است که اگر قرار به اصلاح تعرفه باشد، بهتر است تعرفه همه خودروها 10 درصد کاهش یابد و به صورت دقیق و به تفکیک خودروها اعلام شود. پیشنهاد من این است که اگر می‌خواهیم خودروی اقتصادی را ارزان کنیم باید تعرفه خودروهای هیبرید را پایین نگه داریم و از آن طرف خودروهای زیر 1500 سی سی را کاهش داد.

کاهش تعرفه واردات خودرو به 60 درصد

مالک شریعتی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1404، اعلام کرد کمیسیون تلفیق ‎بودجه 1404، در پاسخ به مطالبه افکار عمومی، پس از اصلاح آئین‌نامه داخلی خود، مجدداً پیشنهاد «کاهش تعرفه واردات خودرو به 60 درصد» را بررسی و تصویب کرد. فرصت کافی و بیش از حد تحمل مردم، به خودروسازان داخلی برای افزایش کیفیت داده شده بود که قدر ندانستند.

افزایش سقف و تعرفه واردت خودرو در 1404

آبان 1403: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1404، سقف واردات خودرو را از 2 به 3 میلیارد یورو افزایش داده و تعرفه پیشنهادی دولت را از 100 به 80 درصد کاهش داده است. با این حال، تعرفه فعلی خودروها همچنان 70 درصد است و این نشان می‌دهد تصمیمات در این حوزه متناقض است. بنابراین این کمیسیون فقط رقم مدنظر دولت در لایحه را کاهش داده و تعرفه همچنان صعودی است. از سوی دیگر، دولت آئین‌نامه‌ای برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی ابلاغ کرده که جزئیات آن هنوز مشخص نیست.

یکی از بزرگترین چالش‌های واردات خودروهای برقی و هیبریدی کارکرده، تأمین خدمات پس از فروش مناسب برای این خودروها است. این موضوع به ویژه در مورد باتری‌ها که یکی از اجزای حیاتی این خودروها محسوب می‌شود، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. عمر مفید باتری خودروهای برقی معمولاً حدود هفت سال برآورد می‌شود. این بدان معناست که افرادی که قصد خرید خودروهای برقی کارکرده را دارند، باید ریسک خرابی یا کاهش کارایی باتری را به جان بخرند. هزینه تعویض باتری خودروهای برقی بسیار بالا است و می‌تواند بخش قابل توجهی از ارزش خودرو را کاهش دهد.

از سوی دیگر، خودروهای برقی به دلیل پیشرفت سریع تکنولوژی باتری و عرضه مداوم مدل‌های جدیدتر، با افت قیمت بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی و دیزلی مواجه هستند. این موضوع باعث می‌شود که خریداران تمایل بیشتری به خرید خودروهای برقی نو داشته باشند تا مدل‌های کارکرده.

کاهش تعرفه واردات خودرو

آبان 1403: مسلم صالحی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کشور، اعلام کرد سقف واردات خودرو 3 میلیارد یورو شد و تعرفه آن از 100 به 80 درصد کاهش یافت.

به گزارش مهر، مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه باید در صحن مجلس بررسی شود و در صورت تصویب در صحن مجلس و تأیید در شورای نگهبان، تبدیل به قانون ‌شود و لازم‌الاجرا است.

پیشنهاد افزایش تعرفه واردات برای کسری بودجه

مهر 1403: وزارت امور اقتصاد و دارایی، به تازگی طرحی برای افزایش واردات خودرو با تعرفه 100 درصدی به هیات دولت پیشنهاد داده است. این طرح با هدف جبران کسری بودجه سال 1403 به هیات دولت ارسال شده. وزارت اقتصاد پیشنهاد کرده علاوه بر اختصاص یک‌میلیارد دلار برای واردات خودرو، تعرفه ورود خودروهای خارجی‌ نیز به 100 درصد برسد تا از این طریق درآمدزایی‌ دولت افزایش پیدا کرده و بخشی از کسری بودجه نیز جبران شود.

گفتنی است در سال 1402، کشور با کسری بودجه 550 هزار میلیارد تومانی مواجه بود ولی برنامه‌ای برای استفاده از درآمد حاصل از واردات خودرو برای جبران بخشی از کسری بودجه نداشت. اما در سال 1403 برآوردها از میزان کسری بودجه افزایش پیدا کرد و حتی برآورد کسری 850 هزار میلیارد تومانی نیز وجود دارد. گویا همین افزایش در کسری بودجه است که سیاستگذار را به فکر استفاده از درآمد خودرو برای جبران بخشی از آن، انداخته است.

تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی چقدر است؟

اردیبهشت 1403: حقوق ورودی خودروهای برقی وهیبریدی از سوی گمرک ایران اعلام شد. بر اساس آن، حقوق ورودی برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی معادل نیم واحد درصد، حقوق ورودی برقی برای سایر متقاضیان چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای هیبریدی 15 واحد درصد تعیین شده است. این ابلاغیه به شرح زیر است:

«پیرو بخشنامه 148/1402/1546393 مورخ 1402/11/01 با مد نظر قرار دادن بند (ت) تبصره (9) قانون بودجه سال (1403) کل کشور؛ واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از پنج سال برقی و برقی بنزینی (هیبریدی) به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی خودروی برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها در سال 1403 معادل نیم واحد درصد و برای سایر متقاضیان چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای برقی بنزینی (هیبریدی) پانزده واحد درصد (15) تعیین گردیده است.»

تعرفه واردات خودرو برقی در طرح نوسازی

بهمن 1402: بند الحاقی (1) تبصره (9) که به پیشنهاد کمیسیون صنایع اصلاح شد، به تصویب نمایندگان رسید. بر این اساس، در اجرای ماده(9) قانون هوای پاک، به منظور کاهش آلایندگی شهرها، واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از 5 سال برقی و هیبرید به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی خودروی برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها در سال 1403 معادل نیم‌واحد درصد و برای سایر متقاضیان چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای تمام برقی – بنزینی (هیبریدی) پانزده واحد درصد تعیین می‌گردد.

وزارت صمت مجاز است در قبال سرمایه گذاری در گسترش حمل و نقل عمومی برقی، توسعه زیرساخت های آن، انتقال فناوری و افزایش داخلی سازی خودروهای برقی – بنزینی(هیبریدی)، تخفیف درپرداخت حقوق ورودی واردات این نوع خودروها و قطعات منفصله آن را اعمال نماید.

موافقت با کاهش عوارض واردات خودرو برقی

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، اعلام کرد کمیسیون در جلسه عصر امروز خود پیشنهادات الحاقی به لایحه بودجه سال 1403 را بررسی و مواردی را به تصویب رساند.

طبق گفته‌های وی، کمیسیون در مصوبه دیگری با کاهش عوارض واردات خودروهای برقی، کم مصرف موافقت کرد. واردات و حقوق گمرکی این خودروها برای تاکسیرانی نیم واحد درصد و برای دیگر حوزه‌ها 4 واحد درصد پیش‌بینی شده، همچنین حقوق ورودی خودروهای تمام هیبریدی هم 15 درصد در نظر گرفته شده است.

تعرفه گمرک طبق میزان داخلی‌سازی

دی 1402: سخنگوی دولت  اعلام کرد در راستای حمایت حداکثری از تولید داخل در حوزه خودروسازی و افزایش آن با پیشنهاد وزارت صمت، برای ساماندهی تعرفه‌های قطعات منفصله انواع خودروها موافقت شد. تمرکز در حوزه حمایت از خودروهای با حجم پایین‌تر و قیمت اقتصادی‌تر از اهداف این اقدام است.

وی افزود تعرفه واردات خودروهای برقی، هیبریدی یا قیمت پایین، به صفر یا یک درصد کاهش می‌یابد. هرچه به سمت واردات خودروهای برقی، هیبریدی یا قیمت پایین برویم تعرفه‌ها به صفر یا یک درصد کاهش می‌یابد و بعکس هر چقدر به سمت خودروهای گران‌قیمت و یا غیربرقی و هیبریدی پیش برویم قیمت تعرفه‌ها افزایش یافته و بالا می‌ماند.

تعرفه 4 درصدی برای واردات خودروهای برقی

آبان 1402: آقای علی آبادی، وزیر صمت، درباره واردات خودروهای برقی اظهار کرد تعرفه این موضوع در کمیسیون ماده (1) حداقل مقدار ممکن یعنی حدود 4 درصد تصویب شد، خودروهای هیبرید پلاگین نیز همین وضعیت را دارد؛ پیشنهاد ما این است که برای خودروهای هیبرید تا 15 درصد تعرفه افزایش پیدا کند؛ البته برای خودروهای دیگر تعرفه تا 75  درصد است؛ جدول این موضوع آماده و در کمیسیون ماده (1) مصوب شده و باید در صحن دولت بررسی و تصویب شود. تا پایان امسال تا 100 هزار دستگاه حداقل تامین ارز کردیم.

وی افزود بانک مرکزی با تامین ارز این موضوع موافقت کرده و مشکل ارزی هم نداریم؛ ما برای خودروهای برقی و نو تاکنون مشکل ارزی نداشتیم و فکر نمی‌کنم تا پایان سال هم مشکلی داشته باشیم.

وی درباره قیمت خودروهای وارداتی گفت ما برای واردات خودروهای نو سقف 20 هزار دلاری در نظر گرفتیم و سعی شده که خودروهای بالاتر از این عدد وارد نشود؛ حد نصاب خودرو در دنیا از 5 هزار دلار تا حدود 60 هزار دلار است، سقفی که در واقع برای ما تعیین شده حدود 20 هزار دلار است که به نظر من حد قابل قبول برای متوسط مردم است و یک میلیارد تومان به نرخ امروز ارزش‌گذاری می‌شود. اما برای خودروهای برقی که عرضه می‌شوند، مقیاس‌های پایین‌تر برای سطوح پایین‌تر درآمدی نیز وجود دارد. یعنی می‌توان با عددهای کمتر از این نیز خودروی موردنظر را تامین کنند؛ با توجه به اینکه تعرفه نیز حداقلی است جای نگرانی وجود ندارد.

افزایش تعرفه واردات خودروهای مونتاژی

آبان 1402: نرخ تعرفه واردات قطعات منفصله (CKD)، که برای ساخت خودروهای مونتاژی به کشورمان وارد می‌شود، افزایش یافته است. براساس افشای غیررسمی اطلاعات توسط رسانه‌های خبری کشورمان، وزارت صمت به تازگی، نرخ جدید تعرفه واردات قطعات خودروهای مونتاژی را مطابق جدول زیر، به خودروسازان ابلاغ کرده است:

تعرفه واردات برای خودروهای کمتر از 1500 سی سی
میزان داخلی سازی تعرفه فعلی تعرفه جدید
داخلی سازی کمتر از 20% 28 درصد 51 درصد
داخلی سازی 20% تا 50% 6 و 11 و 16 درصد 28 درصد
داخلی سازی بیشتر از 50% 1 و 6 درصد 1 درصد

*اطلاعات فقط توسط وزارت صمت ابلاغ شده است.

تعرفه واردات برای خودروهای 1500 تا 2000 سی سی
میزان داخلی سازی تعرفه فعلی تعرفه جدید
داخلی سازی کمتر از 20% 16 درصد 51 درصد
داخلی سازی 20% تا 50% 1 و 6 و 11 درصد 28 درصد

*اطلاعات فقط توسط وزارت صمت ابلاغ شده است.

کاهش تعرفه خودروهای برقی

شهریور 1402: عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، اعلام کرد که در صنعت خودرو با تعمیق ساخت داخل و تمرکز بر کیفیت، باید به سمت قیمت‌های جهانی حرکت کنیم. مسئله کاهش قیمت یک بخش است و کیفیت‌بخشی به تولید خودرو و رسیدن به سطح جهانی مسئله دیگری است که هر دو باید دنبال شوند.

وی افزود در تولید خودرو به سمت برقی‌سازی حرکت می‌کنیم. برای برقی‌سازی خودروها تلاش می‌شود تعرفه‌ها کاهش یابد تا افزایش قیمت ناشی از برقی‌سازی جبران شود. از محل سود حاصل از صرفه‌جویی سوخت می‌توان این هزینه‌ها را جبران کرد. مردم در حوزه صنعت خودرو در آینده خبرهای خوبی خواهند شنید.

تعرفه واردات خودروهای کارکرده

تیر 1402: تعرفه واردات خودروهای کارکرده به شرح زیر است:

_گمرکی

  • بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی، ۲۰ درصد
  • بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۷۰ درصد
  • بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۵ درصد
  • بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۱۳۵ درصد
  • بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۶۵ درصد
  • بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد

_سایر هزینه‌ها

  • ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
  • یک درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال احمر
  • عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
  • عوارض واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
  • عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
  • عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب
  • درصورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی، ۲ درصد مالیات علی‌الحساب
  • هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص‌شده یا یک‌و‌نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو
  • (۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی‌ورانندگی)
  • سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری
  • هزینه نقل‌وانتقال دارایی عوارض شهرداری هنگام پلاک بسته به نوع خودرو

دولت باید در تعرفه خودروهای وارداتی تجدیدنظر کند

خرداد 1402: جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز 28 خردادماه، مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل سوم قانون اساسی گفت اکنون مجلس در حال بررسی طرحی است که به واردات خودروهای کارکرده اشاره داشته و بیش از 95 درصد از نمایندگان به این طرح رای مثبت دادند یعنی این موضوع خواسته ملت است.

وی افزود ما به دنبال این هستیم تا با شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها مردم بتوانند خودروهای مناسب سوار شوند. اما اکنون آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو نوشته شده، تعرفه‌ها را به شکل تصاعدی افزایش داده است. برای خودروهایی با موتور 1500 تا 2000 سی سی تعرفه از 71 به 91، خودروهایی با موتور 2000 تا 2500 سی سی از 91 به 131، خودروهایی با موتور 2500 تا 3000 سی سی از 96 به 161 و برای خودروهای بالای 3000 سی سی به 171 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این رقم قرار است چهار درصد عوارض گمرکی گرفته شود. ما در مجلس شورای اسلامی به کمک دولت در تلاش هستیم تا با شکستن انحصار قیمت خودرو را کاهش دهیم. واردات خودرو باید به نحوی باشد که به نفع مردم عادی بوده و انتظار می‌رود در آیین‌نامه‌ای نوشته شده و تعرفه‌های لحاظ شده تجدید نظر شود. در کجای دنیا 171 درصد یعنی سه برابر قیمت ماشین عوارض گرفته می‌شود.

اصلاحیه تعرفه واردات انواع خودرو سال 1402

خرداد 1402: در مصوبه جدید دولت، اصلاحات تعرفه ای (354) ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت برخی از فصول کتاب مقررات صادرات و واردات ابلاغ شده است. طبق این اصلاحات، تعرفه واردات خودروهای سواری تا ۱۷۱ درصد افزایش یافته است.

یکی از نکات مهم این ابلاغیه، شامل افزایش دو درصدی سود بازرگانی اقلام مشمول بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 ( موضوع کاهش حقوق گمرکی ماشین‌آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی از 4 درصد به یک درصد) است. اصلاحیه تعرفه واردات خودرو را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اصلاحیه تعرفه واردات انواع خودرو
حجم موتور (cc) سوخت تعرفه قدیم تعرفه جدید
تا 1000 بنزین 6% 16%
از 1001 تا 1500 بنزین 51% 66%
از 1501 تا 2000 بنزین 71% 91%
از 2001 تا 2500 بنزین 91% 131%
از 2501 تا 3000 بنزین 96% 161%
بیشتر از 3000 بنزین 96% 171%
 
تا 1500 دیزل 51% 66%
از 1501 تا 2000 دیزل 71% 91%
از 2001 تا 2500 دیزل 91% 131%
از 2501 تا 3000 دیزل 96% 161%
بیشتر از 3000 دیزل 96% 171%
 
تا 1500 هیبرید 0 11%
از 1501 تا 2000 هیبرید 11% 16%
از 2001 تا 2500 هیبرید 28% 46%
بیشتر از 2500 هیبرید 96% 136%
 
قوای محرکه برقی تمام برقی 0 11%

*اطلاعات فوق براساس اصلاحیه کتاب مقررات واردات و صادرات 1402 است.

مصوبه حق ورودی گمرک باطل شد

اردیبهشت 1402: روابط عمومی دیوان عدالت اداری کشور اعلام کرد: « به دنبال شکایت از هیات وزیران و گمرک جمهوری اسلامی ایران و درخواست ابطال بندهای 1 و 3 تصویب‌نامه شماره 166223/ت55066هـ مورخ 1396/12/24 هیات وزیران و ابطال بند 6 بخشنامه شماره 1124527-96-266 مورخ 1396/10/13 گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه ترخیص کلیه خودروهای ثبت سفارش شده منوط به پرداخت حقوق ورودی براساس ماخذهای مصوبه ابلاغی مورد اشاره می‌باشد، هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی، اطلاق احکام مقرر در حدی که متضمن تسری ماخذ حقوق ورودی مقرر در تصویب‌نامه مذکور به خودروهای سواری دارای ثبت سفارش معتبر مصوب قبلی در زمان ورود خودرو به اماکن گمرکی، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری - صنعتی یا دارای قبض انبار معتبر گمرکی می‌باشد را مغایر با قانون دانست و ابطال کرد.»

در رای مزبور آمده است: اولا براساس تبصره 1 ماده 6 قانون امور گمرکی مصوب 1390/8/22 : «افزایش حقوق ورودی شامل کالای موجود در اماکن گمرکی نیست.» ثانیا هیات عمومی دیوان عدالت اداری برمبنای بند (ب) رای شماره 406 الی 410 مورخ 1395/6/16 خود حکم به ابطال بند 2 تصویب‌نامه شماره 70441/ت 51040 هـ مورخ 1393/6/23 هیات وزیران از این جهت صادر کرده است که براساس بند مزبور حقوق آن دسته از اشخاص که با مصوبات قبلی نسبت به واردات خودرو اقدام کرده‌ بودند و با این مصوبه نمی‌توانستند خودروی خود را ترخیص کنند، تضییع می‌شد.

بنا به مراتب فوق و با توجه به اینکه هیات وزیران به موجب تصویب‌نامه شماره 125573/ت 54803 هـ مورخ 1396/10/9 حقوق ورودی مربوط به خودروهای سواری خارجی را مشخص کرده و براساس بندهای 1 و 3 تصویب‌نامه شماره 166223/ت55066 هـ مورخ 1396/12/24 که مفاد آن در بند 6 بخشنامه شماره 1124527-96-266 مورخ 1396/10/13 گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز منعکس شده، اعلام کرده است که ترخیص خودروهای سواری دارای ثبت سفارش معتبر در زمان ورود خودرو به اماکن گمرکی، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری - صنعتی یا دارای قبض انبار معتبر گمرکی به تاریخ 1396/10/9 و قبل از آن برمبنای حقوق ورودی مندرج در تصویب‌نامه شماره 125573/ت 54803 هـ مورخ 1396/10/9 صورت می‌گیرد، لذا اطلاق  احکام مقرر در بندهای 1 و 3 تصویب‌نامه شماره 166223/ت55066 هـ مورخ 1396/12/24 هیأت وزیران و بند 6 بخشنامه شماره 1124527-96-266 مورخ 1396/10/13 گمرک جمهوری اسلامی ایران  در حدی که متضمن تسری ماخذ حقوق ورودی مقرر در تصویب‌نامه مورخ 1396/10/9 هیات وزیران به خودروهای سواری دارای ثبت سفارش معتبر در زمان ورود خودرو به اماکن گمرکی، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری - صنعتی یا دارای قبض انبار معتبر گمرکی به تاریخ قبل از 1396/10/9 نیز هست، با ماده 4 قانون مدنی، تبصره 1 ماده 6 قانون امور گمرکی و بند (ب) رای شماره 406 الی 410 مورخ 1395/6/16 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مغایرت دارد و  مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می‌شود.

سود بازرگانی یک درصدی واردات برای دستگاه‌های اجرایی

فروردین 1401: هیئت‌ وزیران در جلسه روز 21 اسفندماه 1401 به استناد اصل 138م قانون اساسی، سود بازرگانی واردات خودرو توسط دستگاه‌های اجرایی (با تایید وزارت صمت) را یک درصد تعیین کرد.

10 بهمن 1401، بخشنامه موضوع ارسال نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت و صورتجلسه کارگروه اقتصادی واردات خودرو درباره تعیین سود بازرگانی علی الحساب خودرو به گمرکات ابلاغ شده بود.

بر اساس بخشنامه‌ و صورت‌جلسه‌ مذکور، سود بازرگانی خودروهای وارداتی با قیمت (FOB) زیر 10 هزار یورو، که حجم موتورشان 1200 سی‌سی و کم‌تر از آن است، 6 درصد و اگر حجم موتورشان‌ بیش‌تر از 1200 سی‌سی باشد، 11 درصد خواهد بود. سود بازرگانی برای واردکنندگان‌ خودروهای خارجی با قیمت (FOB) بالاتر از 10 هزار یورو نیز در صورتی که حجم موتورشان 1500 سی‌سی و کم‌تر از آن باشد، 21 درصد و برای خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی نیز 31 درصد تعیین شده است.

در خصوص سایر خودروهای غیر مرتبط اعم از خودروهای سواری برقی، هیبریدی یا خودروهای‌ دارای حجم موتور بالاتر از 2000 سی‌سی هم بندهای متناظر در کتاب مقررات واردات و صادرات 1401 مبنای تعیین سود بازرگانی علی‌الحساب خواهد بود.

افزایش درآمد حاصل از واردات خودرو در سال 1402

اسفند 1401: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1402 ، بند الحاقی 12 تبصره 6 لایحه را به تصویب رساندند. طبق این بند، درآمد پیش‌بینی شده برای ردیف 110402 ( حقوق ورودی خودرو) مبلغ سه هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

یکی از نمایندگان در این باره تاکید کرد که موضوع افزایش تعرفه یا عوارض ورودی خودرو نیست؛ بلکه درآمد مربوط به واردات خودرو 3 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. به دنبال این مصوبه واردات خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین به هیچ وجه این مصوبه در خصوص افزایش قیمت خودرو یا تعرفه ورودی نیست.

تعرفه واردات خودرو در سال 1402

بهمن 1401: براساس برخی اسناد منتشر شده، جدول جدید تعرفه واردات خودرو، به تصویب هیئت دولت رسیده است:

»» مصوبه تعرفه جدید واردات خودرو ««

تعرفه واردات خودرو برحسب قیمت خودرو و همچنین براساس حجم موتور خواهد بود. البته نرخ‌های اعلام شده بصورت علی‌الحساب بوده چراکه تعرفه نهایی، براساس اختلاف قیمتی است که در زمان عرضه خودروها در بورس کالا، بدست می‌آید:

قیمت FOB خودرو حجم موتور تعرفه واردات*
کمتر از 10 هزار یورو کمتر از 1200 سی‌سی 6 درصد
کمتر از 10 هزار یورو بیش از 1200 سی‌سی 11 درصد
بیشتر از 10 هزار یورو کمتر از 1500 سی‌سی 21 درصد
بیشتر از 10 هزار یورو 1500 تا 2000 سی‌سی 31 درصد

*نرخ تعرفه بصورت علی‌الحساب اعلام شده است.

درآمد دولت از تعرفه واردات در سال 1402

دی 1401: روز چهارشنبه، 21 دی‌ماه 1401، رئیس جمهور رئیسی به مجلس رفت و لایحه بودجه سال 1401 را به مجلس تقدیم کرد. یکی از مواردی که در این لایحه به چشم می‌خورد، افزایش درآمد دولت از محل عوارض واردات خودروهای سواری است. درحالیکه درآمد دولت از عوارض واردات خودرو در سال 1401 معادل 10 میلیارد تومان بود، اما برای سال 1402 معادل 50 میلیارد تومان اعلام شده است.

همچنین در لایحه بودجه 1402، درآمد حاصل از اخذ عوارض از تولید و واردات وسائط نقلیه با رشد 85 درصدی به 40 میلیارد تومان رسیده است. این عدد در لایحه بودجه سال 1401، تنها 6 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

نحوه تعیین قیمت خودروهای وارداتی

دی 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره خودروهای وارداتی گفت که اعداد در نظر گرفته شده به‌ عنوان حقوق ورودی خودروهای واردتی، تعرفه واردات، سود واردکننده که متغیر است و البته تعرفه واردات بسته به قیمت خودرو است. باقی‌مانده قیمت مستلزم این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت شود. 

وی افزود خودروهای وارداتی در چند رده قیمتی وارد خواهند شد. کم‌ترین تعرفه از حقوق ورودی مربوط به خودروهای در رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو است. حقوق گمرکی برای همه خودروها چهار درصد ثابت است (چه خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و چه خودروهایی که سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو را دارند). اما سود بازرگانی متغیر است و کم‌ترین میزان برای خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است. به طور مثال برای یک خودروی ۸۰۰۰ یورویی، ۱۰ درصد حقوق ورودی است، ۱۰ تا ۱۵ درصد سود بازرگان است که وارد می‌کنند و باقی آن بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت شود. 

تعرفه شناور واردات خودرو از رانت جلوگیری می کند

آذر 1401: الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره تعرفه واردات خودرو گفت اگر  درصد قطعی برای تعرفه گمرکی تعیین شود درست نیست؛ زیرا ‌اگر مبلغ پایین باشد، رانت ایجاد می‌شود و اگر مبلغ بالا باشد، مشکلات دیگری ایجاد خواهد شد. بنابراین شناور بودن تعرفه حقوق گمرکی دارای مزیت است. از آن جایی که خودروها قرار است در بورس کالا به فروش برسند، درصد سود بازرگانی یا عوارض گمرکی معقول برای آن بگذارند تا ‌قیمت تمام شده‌ای مشخص شود. 

وی افزود مثلا اگر خودرویی وارد شود، قیمت آن 150 میلیون تومان می‌شود و معادل این خودرو در داخل، 200 میلیون تومان است. بنابراین خودروساز داخلی مجاب می‌شود که خودرویی را در همین سطح و ارزان‌تر و اقتصادی‌تر ارائه کند. این اختلاف قیمتی در بورس نقد می‌شود و بر اساس قانون به خزانه دولت واریز خواهد شد. یعنی برای واردکننده سود مشخص در نظر می‌گیرند و مازاد آن باید به خزانه دولت واریز شود که در این صورت قیمت کنترل شده و رانت نیز ایجاد نمی‌کند. 

تعرفه واردات خودروهای چینی به ایران

آبان 1401: براساس اسناد منتشر شده از گمرک ایران، این سازمان طی نامه‌ای که در تاریخ 21 آبان‌ماه به مدیران کا گمرکات کشور ابلاغ کرده است، ارزش گمرکی انواع خودروهای سواری، خودروهای سنگین، ماشین‌آلات راهسازی و همچنین موتورسیکلت‌ها را اعلام کرده است.

»» بخشنامه ارزش گمرکی وسایل نقلیه (PDF) ««

تمامی وسایل نقلیه حاضر در بخشنامه فوق، از مدل‌های 2020 یا 2021 یا 2022 هستند. اما نکته جالب توجه در این لیست، اعلام ارزش برخی از خودروهای چینی است که توسط خودروسازان ایرانی، به مونتاژ می‌رسند:

مدل سال قیمت FOB واحد
آمیکو آسنا توربو MT 2020 120,000 یوآن
آمیکو آسنا توربو AT 2020 133,000 یوآن
آمیکو آسنا MT 2020 108,000 یوآن
اینزودز باری 2021 57,706 یوآن
ام‌وی‌ام X22 اتومات 2021 67,500 یوآن
ام‌وی‌ام X22 دستی 2021 59,500 یوآن
ام‌وی‌ام X22 پرو 2021 81,000 یوآن
ام‌وی‌ام X33S 2020 78,813 یوآن
ام‌وی‌ام X33S توربو 2020 84,000 یوآن
ام‌وی‌ام X55 پرو 2022 111,000 یوآن
ام‌وی‌ام 315 پلاس 2020 65,000 یوآن
اف‌ام‌سی 511 اتومات 2020 57,729 یوآن
اف‌ام‌سی 511 دستی 2020 46,877 یوآن
بنز اسپرینتر 316 2020 255,000 لیر
جک J4 2020/2021 64,900 یوآن
جک S5 توربو 2000 2020/2021 124,500 یوآن
جک S5 توربو 1500 2021 125,750 یوآن
جک S3 2020/2021 84,300 یوآن
چری آریزو5 برقی 2022 211,000 یوآن
چری آریزو5 توربو 2021 87,000 یوآن
چری تیگو5 توربو 2020 102,000 یوآن
دایون Y5 2021 14,691 یورو
دیگنیتی پرایم 2020 14,197 یورو
دیگنیتی پرایم 2022 118,576 یوآن
راین R3 2021 8,210 دلار
ریسپکت پرایم 2021 82,700 یوآن
کاپرا 2 2020/2021 84,650 یوآن
کی‌ام‌سی T8 2020/2021 104,750 یوآن
کی‌ام‌سی K7 2020/2021 141,250 یوآن
لاماری ایما 2021 113,208 یوآن
لوکسژن U6 2020 133,385 یوآن
لیفان X70 2020 81,977 یوآن
فیدلیتی 5 نفره 2020 97,740 یوآن
فیدلیتی 7 نفره 2020 98,875 یوآن
فونیکس آریزو6 پرو 2022 113,000 یوآن
فونیکس تیگو7 پرو 2021 121,000 یوآن
فونیکس تیگو8 2021 129,000 یوآن
فونیکس تیگو8 پرو 2021 139,000 یوآن
فونیکس تیگو8 پرو مکس 2022 165,000 یوآن
مکث موتور کلوت دستی 2021 96,641 یوآن
مکث موتور کلوت اتومات 2021 106,641 یوآن
مکث موتور تیارا 2022 101,000 یوآن
هایما S5 گیربکس AT6 2021 79,000 یوآن
هایما S5 گیربکس AT6 2022 91,000 یوآن
هایما S7 2020 104,000 یوآن

*لیست فوق، براساس اعلام گمرک گردآوری شده است.

تعرفه شناور چیست؟

شهریور 1401: سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در حاشیه اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو، توضیح داد که تعرفه‌های خودرو به صورت شناور و در یک محدوده باز تعریف شده است و بستگی دارد که خودرو به چه صورتی فروخته شود. برای این‌که رانتی برای یک واردکننده ایجاد نشود، سازوکاری تعریف شده که پس از واردات خودرو، به صورت پیش‌فرض و علی‌الحساب یک سود بازرگانی پیش‌بینی می‌شود و متقاضی خودرو را وارد می‌کند. پس از این خودرو در بورس کالا عرضه شود، و فرض کنید که اگر به قیمت 400 تا 500 میلیون به فروش برسد، سود مناسب و عادله‌ای را سازمان حمایت تعیین خواهد کرد. اگر خودرو به طور فرضی 500 میلیون تومان به فروش برسد و 450 تومان قیمت واقعی و 50 میلیون تومان را سود در نظر بگیریم، در این شرایط سود بازرگانی به نحوه‌ای شناور تعیین می‌شود که آن قیمت 450 میلیون تومان حاصل شود. اگر قیمت خودروهای وارداتی در بازار بیش از آن چیزی باشد که آن خودرو در خارج از کشور دارد، این مابه‌التفاوت در قالب سودبازرگانی به خزانه دولت واریز می‌شود تا هیچ سو‌‌‌ءاستفاده و رانتی برای واردکنندگان ایجاد نشود.

تعرفه ارزان‌تر برای خودروهای کم‌مصرف

خرداد 1401: براساس ماده 1 از قانون ساماندهی بازار خودرو، مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کرده تا تعرفه واردات خودرو در سال 1401 را با سه معیار زیر اعلام کند:

  • حجم موتور
  • میزان مصرف سوخت
  • میزان آلایندگی

با اینکه وزارت صمت، هنوز نحوه تعیین عوارض گمرکی واردات خودرو را اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد خودروهایی که مصرف‌ کمتری دارند، با قیمت تمام‌شده کمتری نیز وارد بازار کشورمان خواهد شد.

تعرفه واردات خودرو در سال 1401

اردیبهشت 1401: دولت اظهار می‌دارد که هدفش تنظیم بازار خودرو است؛ به همین خاطر به دنبال واردات خودروهای اقتصادی بوده و پس از آن نیز تعرفه را کاهش داده است. طبق پیشنهاد وزارت صمت به هیئت وزیران، سود بازرگانی 41 درصدی واردات خودروهای هزار تا دو هزار سی‌سی به 28 درصد و سود خودروهای کم‌تر از هزار سی‌سی نیز به یک درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است که به تعرفه‌های ذکر شده 4 درصد حقوق ورودی نیز تعلق می‌گیرد و بنابراین به 32 و 5 درصد می‌رسند. قیمت ارز مرجع در گمرک اکنون برابر 23 هزار تومان است.

تعرفه واردات خودرو 1401
احمد نعمت بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرده که تعرفه واردات خودرو نباید کم‌تر از تعرفه واردات قطعات و مواد اولیه باشد؛ زیرا محصولی نهایی و کامل است. بنابراین یا در تعرفه 5 درصدی خودروهای کم‌تر از هزار سی‌سی تجدید نظر شود و یا تعرفه واردات قطعات تعدیل شود. لازم به ذکر است که تعرفه واردات قطعات نیز به 10 درصد کاهش یافته است؛ اما دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید که با توجه به نرخ جدید ارز مرجع در گمرک، قیمت‌ها افزایش می‌یابند. وی از وزارت صمت درخواست کرد تا در تعیین تعرفه خودرو تجدید نظر شود‌.

وقتی خودروهای اقتصادی، لوکس می‌شوند

اردیبهشت 1401: هنوز تکلیف واردات خودرو مشخص نیست؛ اما باید در تعرفه واردات نیز بازنگری شود. در واقع تعرفه‌ها به گونه‌ای تعیین شده‌اند که خودرویی معمولی را به لوکس تبدیل می‌کنند.

اواخر سال گذشته باخبر شدیم که تعرفه واردات خودرو در سال جاری بین 40 تا 75 درصد خواهد بود؛ در واقع این تعرفه بر اساس حجم موتور تعیین می‌شود. با اعمال چنین تعرفه‌ای، قیمت بسیاری از خودروها به دو برابر قیمت جهانی‌ می‌رسد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، با اشاره به این که تعرفه CBU، CKD و SKD هنوز مشخص نیست، اظهار داشت که به احتمال زیاد مبنا در حال تغییر است؛ اما باید منتظر مصوبه دولت جدید ماند.

محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو، نیز معتقد است که میزان تعرفه واردات خودرو بر اساس چیزی است که دولت استخراج کرده است. بنابراین، تعیین تعرفه تنها به دولت بستگی دارد. 

بر اساس گفته‌های علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، دولت اختیاردار تعیین تعرفه واردات خودرو است و امیدواریم این تعرفه به گونه‌ای تنظیم شود که قیمت خودروهای خارجی خیلی گران‌تر نشوند. وی افزود که اکنون بالاترین میزان تعرفه واردات برابر 85 درصد است؛ بنابراین، دولت می‌تواند با بازنگری نرخ تعرفه، کاهش قیمت خودرو و ارتقا کیفیت خودروهای داخلی را ایجاد کند. 

آقای جدی با ذکر مثالی وضعیت بازار خودرو کشور را توضیح داد؛ وی گفت که اگر تعرفه واردات را برای خودرویی با قیمت یک میلیارد تومان، 90 درصد اعمال کنیم، باز هم 2 میلیارد تومان گران‌تر در بازار معامله می‌شود.

عوارض سال جدید چند درصد است؟

اردیبهشت 1401: حالا که اخبار واردات خودرو در سال 1401 بیش از پیش شنیده می‌شود، شاید برای برخی‌ها این سوال پیش بیاید که در صورت آزادسازی مشروط، تعرفه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

برای جواب دادن به این سوال، باید به آخرین صحبت‌های آقای صالحی‌نیا، معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رجوع کنیم که در زمستان 1400 گفته بود: تعرفه پیشنهادی برای واردات خودرو را حداکثر تا تاریخ 15 بهمن‌ماه هر سال، به دولت پیشنهاد می‌دهیم و دولت نیز آنرا تصویب می‌کند.

اما چون امکان واردات خودرو در سال 1400 وجود نداشت، تغییری در تعرفه واردات نیز صورت نگرفته و بنابراین تعرفه واردات خودرو در سال 1401 فعلا تغییری نکرده است. بر همین اساس، خودروهای هیبریدی و برقی، کمترین تعرفه را داشته و مابقی خودروها نیز براساس حجم موتورشان، تعرفه‌گذاری خواهند شد و احتمالا دولت، همان تعرفه 40 تا 75 درصدی را اعمال می‌کند.

تعرفه واردات خودرو در سال 1400

اسفند 1400: آقای دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ضمن اشاره به واردات بیش از 780 هزار خودرو به کشور از سال 1378 تا به امروز، می‌گوید تعرفه واردات خودرو، درحال حاضر تفاوتی نکرده و همچون سابق است.

بنابراین تعرفه واردات خودروهای زیر 1500 سی‌سی معادل 55%، تعرفه واردات خودروهای 1500 تا 2500 سی‌سی معادل 75% و تعرفه واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی نیز معادل 95% است.


اخبار واردات خودرو به ایران

آخرین و جدیدترین اخبار واردات خودرو به کشور، شرایط واردات خودروهای سواری به ایران و عوارض واردات خودرو در سال جدید، جدیدترین خبرها درباره ثبت نام ماشین وارداتی و همچنین جزییات طرح واردات خودروهای کارکرده را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

آمار واردات خودرو به ایران
سامانه یکپارچه خودرو وارداتی
شرایط واردات خودرو دست دوم
. جدیدترین لیست خودروهای وارداتی
. ثبت نام خودرو وارداتی جانبازان

تاریخچه واردات خودرو به ایران

موضوع واردات خودرو، امری ناآشنا نیست و در همین سه دهه اخیر، بارها شاهد آزادسازی، اعمال محدودیت و یا ممنوعیت واردات خودرو بوده‌ایم که برای هر یک از این اقدامات توضیحات و توجیه‌های متعددی ذکر می‌شود. اما داستان واردات خودرو به ایران از کجا شروع شد و چه اتفاقات مهمی در تاریخ معاصر کشورمان پیرامون آن رخ داده است؟ در مقاله تاریخچه واردات خودرو به ایران، باما همراه باشید تا نگاهی جامع به دوره‌های مختلف واردات خودرو به کشورمان داشته باشیم.

پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله پیش بینی قیمت خودرو عوامل مختلفی را با هم موشکافی می‌کنیم که هر کدام می‌توانند بر یک یا چند «بخش از بازار» اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودرو یا حتی افزایش قیمت خودرو شوند.

نویسنده : مرتضی برجسته

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران
میلاد 1402/10/5
سلام تعرفه واردات خودروهای مونتاژی (آبان ۱۴۰۲) که خبرشو کار کردید درسته؟ مثلا تعرفه ماشین ۲۰۰۰ سی سی و ۱۰۰۰ سی سی رو یکسان زدید! تا جایی که یادمه حجم موتور که میرف بالا تعرفه واردات بیشتر میشد
پاسخ
0
0
0