چراغی که نباید خاموش شود

نمایشگاه خودرو تهران 1397

17 دی 1397 14:01

بزرگترین نمایشگاه خودرویی کشور امسال رنگ و بوی دیگری دارد. دیگر خبری از واردکننده‌ها با خودروهای رنگارنگشان نیست و حتی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی هم به خاطر تحریم‌ها محصولی ندارند که آن را برای نمایش بیاورند. اما اگر خودرویی نیست پس هدف از برگزاری نمایشگاه چیست؟

 نمایشگاه خودروی تهران کم‌فروغ‌تر از دو دوره گذشته امروز با هدف معرفی توانمندی‌های داخلی در حضور وزیر صنعت کلید خورد. سومین نمایشگاه برگزار می‌شود برای نمایش توانمندی‌های صنعت خودروسازی کشور، با موضوع اصلی تامین قطعات و اتکا به ساخت داخل، به همین خاطر در کنار تعداد اندک خودروسازان، شاهد حضور پررنگ قطعه‌سازان نیز هستیم. برگزاری این نمایشگاه و روشن نگه‌ داشتن چراغ آن نقشی کلیدی در آینده صنعت خودروی کشور و بقای آن دارد. حضور معاون وزیر صنعت در مراسم افتتاحیه آن تاکیدی است بر این موضوع.

سومین دوره نمایشگاه خودرو تهران از امروز با حضور اصحاب رسانه کلید خورد و از روز سه‌شنبه تا جمعه بازدید برای عموم مردم از ساعت 10 الی 18 آزاد است. امسال هم شهر آفتاب میزبان این رویداد خواهد بود.

غایبین بزرگ نمایشگاه خودروی تهران

دیگر استفاده از لفظ بین‌المللی چندان برای نمایشگاه خودروی امسال صحیح نیست. همانطور که گفته شد دیگر خبری از واردکنندگان نیست پس نسبت به سال گذشته برندهای رنو، فولکس واگن، لکسوس و تویوتا، میتسوبیشی، دی‌اس، ولوو، بورگوارد و لوکسژن حضور نخواهند داشت. علاوه‌براین برندهای فعال در زمینه مونتاژ خودروهای چینی مانند کرمان موتور، مدیران خودرو، کارمانیا و گروه بهمن نیز از غایبان بزرگ این دوره هستند که علی‌رغم فعالیت در بازار رغبتی به حضور نداشتند. بخش جانبی هم غایب بزرگی دارد و برخلاف دو سال گذشته نمایشگاه خودروهای کلاسیک موسوم به ایران‌کلاسیکا برگزار نمی‌شود.

چه بخش‌هایی برای بازدید وجود دارد

سالن‌های A5 ،A4 و ملل میزبان بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان هستند. در سالن A5 نمایشگاه خودروی تهران، ایران خودرو و سایپا با زیرمجموعه‌های خود حضور دارند.

ایران خودرو در کنار محصولاتی مانند پژو 207 اتوماتیک آپشنال در دو نسخه هاچ‌بک و سدان که مهمترین تغییرشان سقف شیشه‌ای آن‌هاست، قطعات منفصله محصولات خود را نیز به نمایش گذاشته است. این در حالی است که نمایشگاه قطعات خودرو چندی پیش برگزار شده بود. دلیل این کار دستور وزیر صنعت مبنی بر نمایش قطعات وارداتی است تا به کمک این روش قطعه‌سازان با نیازمندی‌های صنعت خودرو آشنا شوند و برای تولید آن‌ها داوطلب شوند. شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) هم دستاوردهای جدیدش مانند کابین داخلی‌سازی شده پژو 301 را در معرض دید عموم قرار داده است. در غرفه آبی‌های جاده مخصوص، محصولات سنگین ایران خودرو دیزل هم در کنار خودروهای سواری نمایش داده می‌شود.

همسایه دیرینه ایران خودرو، یعنی سایپا هم در سالن A5 حضور دارد. مهمترین محصولات آن‌ها برای نمایش رهام و ساینای برقی هستند.

زامیاد از زیرمجموعه‌های سایپا هم در کنارشان با نسخه‌ای به روز شده از پیکاپ پادرا خودنمایی می کند و برخلاف انتظار خبری از شاسی‌بلندی جدید و چینی به نام فودای لندفورت نیست. به سبک ایران خودرو قطعه‌ساز عمده محصولات سایپا، یعنی سازه‌گستر هم تاکید برای خودکفایی دارد و بازدیدکنندگان را با جزئیات بیشتری از قطعات خودروهای سایپا آشنا می‌کند.

در سالن A4، چینی‌های جدید بازار را می‌بینیم. سیف خودرو دو محصول جدیدش بیسو T3 و T5 و عظیم خودرو شاسی‌بلندهای فوتون ساوانا و هن تنگ X5 و X7 را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند. در کنار آن‌ها شرکت‌های ایرانی خدمات و تیونینگ صاحب غرفه هستند، تعداد اندک خودروهای خارجی حاضر را این شرکت‌ها جهت نمایش توانایی‌هایشان به نمایش گذاشته‌اند.

پس از بررسی دو سالن مهم به سالن ملل می‌رسیم جایی که وصله ناجور نمایشگاه، مسابقات انتخابی تیم ملی ورزش‌های‌الکترونیک را میزبانی خواهد کرد. ترفندی که تنها هدف آن را می‌توان جذب بازدیدکننده بیشتر برای نمایشگاه دانست. البته توجه به نیازهای دیجیتال به بازی‌های کامپیوتری ختم نمی‌شود و در این سالن غرفه‌های اپلیکیشن‌های مرتبط به خودرو هم حاضرند. علاوه‌بر نمایش خودروی داخلی و چینی، موتورهای برقی هم در این بخش از نمایشگاه توجه علاقمندان را جلب می‌کنند.

حضور یک خودروی دست‌ساز ایرانی در این بخش که توسط جوانان ایرانی طراحی و ساخته شده سورپرایز سالن ملل برای بازدیدکنندگان است. که در مقاله‌ای جداگانه به این خودرو خواهیم پرداخت. علاوه‌براین مسئولین برگزاری در حاشیه سومین نمایشگاه خودرو قول برگزاری نمایشگاهی از خودروهای کلاسیک (متفاوت از اتوکلاسیکا)، موتورسیکلت و خودروهای آفرود را داده‌اند.

طبق گفته مسئولین نمایشگاه، اختصاص پارکینگ با ظرفیت 11 هزار دستگاه خودرو، خدمات‌رسانی ویژه مترو تهران و اختصاص سرویس‌های ویژه اتوبوسرانی و تاکسیرانی از اقدامات امسال به منظور سرویس‌دهی به علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.

دیدگاه کاربران