امکانات و ارتقاهای ایمنی برای 207 سقف شیشهای
آذر 1402: پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای، برای پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه به سامانه پایش فشار باد تایرها موسوم به TPMS مجهز شده که به صورت لحظه ای میزان فشار باد تایرها را سنجیده و در صورت کاهش باد هر تایر به راننده هشدار می دهد تا نسبت به تنظیم باد اقدام کند. اضافه شدن این ویژگی ضمن افزایش ایمنی، سبب کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت سواری و همچنین افزایش عمر تایرها می شود.
یکی دیگر از امکانات مهم اضافه شده به پژو ۲۰۷ اتوماتیک ارتقا یافته، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی موسوم به ESC بوده که به ارتقای سطح ایمنی آن نیز کمک می کند. این سیستم نقش بسیار مهمی در کنترل خودرو در پیچ ها و مسیرهای لغزنده ایفا می کند و در صورت ورود به پیچ با سرعت بالا، سیستم کنترل پایداری به حفظ خودرو در مسیر و جلوگیری از انحراف و واژگونی خودرو کمک بسیار زیادی می کند. این سیستم با ترمزگیری فعال در چرخ ها و همچنین قطع کردن دریچه گاز، سعی می کند تا خودرو را از شرایط بحرانی خارج کند. همچنین این سیستم بر اساس زاویه فرمان و سرعت خودرو عمل کرده و در صورتی که شرایط را بحرانی تشخیص دهد، وارد عمل می شود. سیستم ESC به صورت پیش فرض در پژو ۲۰۷ روشن و فعال است، اما برای خاموش کردن موقت آن یک کلید روی داشبورد تعبیه شده است. حالت Esc off تا سرعت ۵۰ کیلومتر برای راننده مهیاست و در سرعت های بالاتر از این مقدار، ESC به دلایل ایمنی مجدد وارد مدار می شود.
سامانه کنترل کشش TCS نیز به پژو ۲۰۷ ارتقا یافته اضافه شده است. این سیستم با جلوگیری از هرزگردی چرخ ها در هنگام شروع حرکت در مسیرهای لغزنده، از سر خوردن جلوگیری می کند. سیستم HSA یا کمکی شروع حرکت در سربالایی هم یکی از کاربردی ترین امکانات اضافه شده به پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای ارتقا یافته است. عملکرد آن بدین صورت است که هنگام شروع حرکت در سربالایی، برای حدود سه ثانیه ترمز خودرو را نگه داشته تا مانع از حرکت به سمت عقب شود. در این چند ثانیه راننده فرصت دارد، ترمز را رها کرده و پدال گاز را بفشارد تا خودرو به جلو حرکت کند. لازم به ذکر است، این سیستم در سرازیری و در صورتی که راننده قصد حرکت به سمت عقب هم داشته باشد، مانع از حرکت رو به جلو می شود.
ترمز کمکی (ترمز هوشمند) HBA هم برای این خودرو درنظر گرفته شده است. عملکرد این سیستم به این صورت است که در صورت ترمزگیری های شدید و ناگهانی که معمولا در شرایط بحرانی رخ می دهد، فشار هیدرولیکی نیروی ترمز را در کسری از ثانیه به بیش ترین حالت ممکن رسانده تا خودرو در فاصله کم تری متوقف شود. با به کار گیری این سیستم در تمام کشورها مزایای بسیار خوبی حاصل شده است اما باید در نظر داشت، رعایت قوانین ایمنی در رانندگی همواره در اولویت است.
جدا از این موارد، پژو ۲۰۷ پیش تر به دی لایت یا همان چراغ روشنایی در روز مجهز بوده، اما با هدف پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه چراغ پوزیشن عقب نیز به صورت هم زمان با چراغ روز روشن می شود.
ایران خودرو پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای ارتقا یافته را با آیینه الکتروکرومیک و حساس به نور عرضه می کند و این در حالی است که این آپشن روی نسخه های قدیمی تر وجود نداشت. این خودرو از این پس با روکش صندلی جدیدی راهی بازار می شود که ترکیبی از چرم و پارچه بوده که فضای کابین را زیباتر جلوه می دهد.
یکی از الزامات استانداردهای ۸۵گانه، نشانگر تعویض دنده بهینه یا همان سیستم GSI بوده که از این پس روی پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای ارتقا یافته نیز تعبیه می شود. زمانی که خودرو در حالت تعویض دنده به صورت دستی یا تیپ ترونیک قرار داشته باشد، در جلوآمپر افزایش دنده را به راننده پیشنهاد می دهد.
همچنین به منظور امکان پاس کردن استاندارد محافظت از عابر پیاده در پژو ۲۰۷ اتوماتیک ارتقا یافته سقف شیشه ای، تغییراتی در بدنه این خودرو و به خصوص درِ موتور اعمال شده است.
معرفی مدلهای جدید سقف فلزی و شیشهای
بیش از یک دهه از آمدن پژو 207 به بازار کشورمان میگذرد و طی این مدت، این هاچبک فرانسوی، دچار تغییرات ظاهری و فنی فراوانی شده و به مرور زمان، داخلیسازی آن نیز افزایش پیدا کرده طوریکه دیگر نمیتوان آنرا خودرویی فرانسوی دانست!
پژو 207 در مدلهای دندهای و اتوماتیک در بازار کشورمان وجود دارد اما در مقاله امروز، به سراغ پژو 207 اتوماتیک میرویم تا ببینیم از زمان آمدنش به ایران تا به امروز، چه اتفاقاتی برای آن رخ داده است.
سری اول: پژو 207 اتومات با موتور TU5
در سال 1389 که ایران خودرو، توقف تیپهای متفرقه پژو 206 صندوقدار را آغاز کرده بود (متفرقه یعنی هر تیپی غیر از تیپ V8 که آبیپوشان جاده مخصوص، علاقه زیادی به آن داشتند!)، تولید پژو 207 هاچبک نیز آغاز شد؛ خودرویی که در واقع همان پژو 206 پلاس بازار جهانی بود اما بنا به دلایلی، پژو آن را با همان نام پژو 207 به ایران آورد.
تولید پژو 207 در مدلهای دندهای و اتومات نیز تنها چندسال ادامه داشت و نهایتا در سال 1391 از خط تولید ایران خودرو کنار گذاشته شد. اما میدانید چرا ؟! شدت گرفتن تحریمها در اواخر دولت دهم، فرانسویها را از بازار کشورمان فراری داد که یکی از تبعات آن، خاموششدن چراغهای خط تولید 207 بود.
سری دوم: پژو 207 اتومات با موتور TU5
زمان گذشت و گذشت تا اینکه در اوایل سال 1395، فروش سری جدید پژو 207 با بهبود برخی ویژگیها و اضافهشدن چندین آپشن تازه، شروع شد. البته تحویل اولین سری آن، با تاخیری 10 ماهه همراه شد و نخستینبار در اواخر زمستان 1395 ولی بهعنوان مدل 1396 بهدست مشتریانش رسید.
در همان زمستان 1395، ایران خودرو طی مراسمی با حضور خبرنگاران، همزمان از دنا پلاس و همچنین پژو 207 صندوقدار برای اولینبار رونمایی کرد. بیش از یکسال از آن رونمایی گذشت تا آنکه در اسفندماه 1396 بالاخره پیش فروش 207 صندوقدار نیز آغاز شد.
قرار بود اولین تحویل 207 جدید، در زمانی بین خرداد تا شهریور سال 1397 تحویل خریداران شود ولی همانطور که حدسش را میزنید، چنین اتفاقی رخ نداد و نهایتا نخستین سری پژو 207 صندوقدار در اواخر آبانماه 1397 بهدست مشتریان رسید.
سری سوم: پژو 207 اتومات با موتور TU5P
پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق برجام در اوایل سال 1397، اکثر خودروسازان ایرانی، دچار مشکل شدند و ایران خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبود. در این میان، تامین گیربکس اتوماتیک AL4، یکی از مهمترین چالشهای ایران خودرو شده بود.
به همین دلیل، ایران خودرو به سراغ شرکای تجاری جدیدی رفت و با کمک آنها، ابتدا توانست نسخه بومیسازی شده موتور EC5 پژوسیتروئن را با نام موتور TU5 پلاس در پاییز 1399 به تولیدانبوه برساند. با آمدن این موتور جدید، مدیران ایران خودرو خبر دادند که تا پایان سال 1402، موتور TU5 قدیمی را از روی همه محصولاتشان حذف میکنند و به جای آن، از موتور جدید TU5P استفاده خواهند کرد.
بعد از تولیدانبوه موتور TU5P، ایران خودرو به سراغ داخلیسازی گیربکسهایش رفت و در ابتدا، گیربکس AT6، که شش دنده اتوماتیک بود، را در نیمه اول سال 1399 به تولید رساند و سپس آنرا روی دناپلاس توربو اتوماتیک قرار داد. سپس در نیمه دوم سال 1400 نیز خودروی تارا اتوماتیک را با همین گیربکس AT6 به بازار آورد. ناگفته نماند که گیربکس AT6 ایران خودرو، ساخت شرکت DAE چین است.
اما به موازات تولید گیربکس AT6، ایران خودرو به سراغ گیربکس MT6، که شش دنده دستی بود، نیز رفت و سرانجام در اواخر سال 1399، موفق به تولیدانبوه آن شد. گیربکس MT6 نیز ابتدا روی راناپلاس پانوراما قرار گرفت و سپس در نیمه اول سال 1401، روی دناپلاس توربو 6 دنده نیز نصب گردید.
در چنین شرایطی که ایران خودرو، هم موتور TU5P را در اختیار داشت و هم گیربکس AT6 جدیدی را برای خودش ساخته بود، مدیران این شرکت دوباره به فکر احیای پژو 207 اتوماتیک افتادند. اولین نتیجه این تصمیم ایران خودرو، معرفی 207 مولتی کالر (MC) در نیمه اول سال 1401 بود.
اما دومین نتیجه این تصمیم، عرضه مجدد 207 اتومات سقف فلزی و همچنین 207 اتومات سقف شیشهای بود؛ البته با این تفاوت که در سری جدید این خودروها، مجموعه موتور و گیربکس، تغییر کرده بودند.
انواع مدل های 207 اتوماتیک TU5P
فروش پژو 207 اتوماتیک TU5P، در اواخر پاییز 1401 شروع شد. البته ایران خودرو، فروش این محصول را در سکوت خبری شروع کرد چراکه خریداری 207 جدید، فقط از طریق ثبت نام در بورس کالا امکانپذیر بود. به همین دلیل نیز بسیاری از مشتریان ایران خودرو، متوجه شروع عرضه آن به بازار نشدند!
قبل از هرچیز، باید این نکته را یادآوری کنیم که پژو 207 اتوماتیک TU5P، در سال 1401 به بازار عرضه شده است و سه نسخه مختلف دارد:
- 207 اتوماتیک TU5P با سقف فلزی
- 207 اتوماتیک TU5P با سقف رنگی (مولتی کالر)
- 207 اتوماتیک TU5P با سقف شیشهای (پانوراما)
پس با توجه به آنچه که در متن بالا گفته شده، تمامی مدلهای پژو 207 اتوماتیک (اعم از سقف فلزی و شیشهای) که در سال 1400 تولید شدهاند، همگی از سری دوم 207 هستند؛ یعنی موتور TU5 با گیربکس 4 دنده دارند.
حالا که با نسخههای مختلف پژو 207 اتوماتیک TU5P آشنا شدید، باید به سراغ تیپهای مختلف این خودرو برویم و ببینیم که نسخههای جدید و قدیم این خودرو، چه تفاوتی با یکدیگر دارند.
تفاوت 207 اتومات TU5 با 207 اتومات TU5P
همانطور که پیش از این نیز گفتیم، سری دوم پژو 207 اتوماتیک سقف فلزی، در سالهای 1395 تا 1400 و با موتور TU5 به تولید رسیده است. از سال 1399 نیز پژو 207 اتوماتیک سقف شیشهای به بازار آمد و عرضه آن تا سال 1400 ادامه داشت. این نسخه نیز همچون مدل سقف فلزی، موتور TU5 را در سینه دارد.
اما در زمستان 1401، شاهد عرضه سومین سری 207 اتوماتیک بودیم. در جدول زیر، تفاوت سری دوم و سری سوم پژو 207 اتوماتیک را مشاهده میکنید:
مدل | 207 اتوماتیک TU5 | 207 اتوماتیک TU5P |
---|---|---|
حجم موتور | 1587 سی سی | 1587 سی سی |
حداکثر قدرت | 105 اسب بخار | 113 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 142 نیوتن متر | 144 نیوتن متر |
نسبت تراکم | 10.5 | 11 |
گیربکس | 4 دنده اتومات | 6 دنده اتومات |
مصرف شهری | 11.4 لیتر | 10.1 لیتر |
مصرف جادهای | 6.1 لیتر | 5.8 لیتر |
مصرف ترکیبی | 8 لیتر | 7.4 لیتر |
سقف قرمز (MC) | ندارد | سفارشی |
سقف شیشهای | سفارشی | سفارشی |
ترمز عقب دیسکی | سفارشی | استاندارد |
فرمان برقی | سفارشی | استاندارد |
رینگ 14 آلومینیومی | سفارشی | استاندارد |
*اطلاعات فوق از سایت ایران خودرو گردآوری شده است.
همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده میکنید، سه ویژگی «ترمز دیسکی عقب» و «فرمان برقی» و «رینگ 14 اینچ آلومینیومی»، روی همه مدلهای 207 اتوماتیک TU5P بصورت استاندارد، وجود دارد.
»» کاتالوگ پژو 207 اتومات TU5 پلاس (PDF) ««
بررسی انواع پژو 207 در بازار
برای اطلاع از آخرین خبرهای پژو 207 در بازار کشورمان و همچنین جهت آشنایی با مدلهای مختلف پژو 207، تفاوت انواع پژو 207، مشخصات فنی پژو 207 و تستهای اختصاصی از خودرو 207، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
- تست خودرو پژو 207 پانوراما
- تست خودرو پژو 207 صندوقدار
- بررسی خودرو پژو 207 مولتی کالر
- بررسی خودرو پژو 207 تیپ 5
- بررسی خودرو پژو 207 با موتور TU3
- مقایسه پژو 207 و برلیانس H320
همچنین اگر شما هم یکی از مالکان خودرو پژو 207 هستید، احتمالا مقالات زیر نیز برایتان جالب خواهد بود:
شرایط فروش ایران خودرو
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
- ثبت نام محصولات ایران خودرو (طرح عادی)
- ثبت نام ایران خودرو برای مادران (طرح جوانی جمعیت)
- ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو (طرح نوسازی خودرو)
- ثبت نام کامیون ایران خودرو دیزل (طرح خودروهای سنگین)
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما