معاینه فنی خودرو و موتورسیکلت

اردیبهشت 1401: حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، درباره لزوم پرداخت عوارض هنگام مراجعه برای اخذ معاینه فنی گفت: «متقاضیانی که قصد دارند نوبت خود را از سامانه تهران من دریافت کنند، باید ابتدا بدهی عوارض تردد در محدوده طرح کاهش و طرح ترافیک خود را پرداخت کنند. بنابراین، هنگام مراجعه حضوری الزامی برای پرداخت این عوارض نیست.»

برنامه‌های ستاد مرکز معاینه فنی تهران برای سال جدید

اردیبهشت 1401: حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، گفت که عده‌ای با نصب وسایل اجاره‌ای روی خودروها، برای دریافت معاینه فنی اقدام می‌کنند. وی در این باره افزود که این موضوع از چندین سال گذشته وجود داشته و مراکز معاینه فنی قادر به تشخیص آن نیستند. البته در صورت تشخیص نیز مراکز معاینه فنی امکان ورود قانونی به این موضوع را ندارد. تا زمانی که متقاضی برای استفاده از قطعات دست دوم باشد، نمی‌توان با چنین اقدامی برخورد کرد. اگر به جای اجاره قطعات به دنبال رفع نقص فنی خودرو باشیم، ایمنی و سلامت خودرو و همچنین سرنشینان آن تضمین می‌شود.

افرادی که نسبت به نصب وسایل و قطعات اجاره‌ای و یا حتی غیر استاندارد اقدام می‌کنند، علاوه بر ضرر مالی، سلامت خود و دیگر شهروندان را نیز به مخاطره می‌اندازند.

طبق گفته‌های آقای مقدم، خودروها با نصب وسایل و قطعات اجاره‌ای آسیب می‌بینند و به مردم توصیه می‌شود قطعات غیراستاندارد خریداری نکنند تا در معاینه فنی رد نشوند. برخی از مردم به دلیل ناآگاهی به سودجویان بابت تعویض قطعه پول پرداخت می‌کنند؛ این در حالی است که شاید خودروی آن‌ها هیچ مشکلی نداشته باشد و در آزمون معاینه فنی نیز تأیید شود.

وی بیان کرد که در تعمیرگاه‌های مراکز معاینه فنی، خدماتی در زمینه باتری‌سازی، اگزوز سازی، تنظیم موتور، جلوبندی و دیگر موارد ارائه می‌شود. اما این تعمیرات سطحی بوده و هیچ تضمینی نیست که به تایید معاینه فنی منجر شود. بر همین اساس توصیه می‌شود که خودروها به تعمیرگاه‌های رسمی نمایندگی مرتبط مراجعه کنند.

آقای مقدم درباره برنامه‌های مرکز معاینه فنی در سال جدید توضیح داد که افزایش ظرفیت مراکز، کیفی‌سازی خدمات، ارائه خدمات بهتر و اطلاع‌رسانی به شهروندان درباره خدمات‌رسانی مراکز، از جمله برنامه‌های ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران است.

وی افزود که 16 مرکز ثابت و 7 واحد سیار مختص خودروهای سبک و ۳ مرکز سنگین در شهر تهران فعالیت می‌کنند و در تمام مناطق، پراکندگی مناسب مراکز معاینه فنی وجود دارد. البته ظرفیت مراکز در طول سال خالی بوده و هرچه تعداد مراکز اضافه شود، خدمات بیشتری به شهروندان ارائه نخواهد شد؛ زیرا در همین مراکز موجود، ظرفیت کافی برای خدمات‌رسانی پیش‌بینی شده است.

فریب مراکز معاینه فنی با کاتالیست‌های اجاره‌ای

بهمن 1400: عبدالله متولی، مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور، با اشاره به تاثیر کاتالیست‌ در عملکرد خودروها افزود که 90 درصد گازهای سمی را بی‌اثر می‌کند و کارایی کاتالیست‌های داخلی، تا مسافت 80 هزار کیلومتر موثر است. اما پس از گذشتن این مسافت، آلایندگی خودرو تا 5 درصد افزایش می‌یابد. 52 درصد از مردودی‌ها در معاینه فنی، مربوط به آلایندگی خودروهاست که 90 درصد آن‌ها پس از مردودی، نسبت به رفع نقص خودرو اقدام کرده‌اند.

وی امیدوار است که با افزایش تولید کاتالیست با کیفیت در داخل کشور، قیمت آن کاهش یابد و ارگان‌ها بر تعمیرگاه‌های متخلفی که به قصد فریب مراکز معاینه فنی اقدام به نصب و اجاره کاتالیست می‌کنند، نظارت کنند.

او افزود که با استفاده از اکیپ‌های فنی سیار و دستگاه آنالیز، گاز خروجی خودروها حین تردد، سنجیده می‌شوند؛ بنابراین، با خودروهایی که اقدام به نصب  کاتالیست یا  قطعات اجاره‌ای کرده‌اند، برخورد قانونی می‌شود و پرونده آن‌ها به مراجع قضایی فرستاده خواهد شد‌. لازم به ذکر است که استفاده غیرمجاز از کاتالیست اجاره‌ای از سوی مراکز معاینه فنی قابل شناسایی نیست.

ارائه خدمات ویژه به بانوان به مدت یک هفته

بهمن 1400: به مناسبت میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س) و روز زن و به منظور بزرگداشت این روز، مراکز معاینه فنی چمران و شقایق از  یکشنبه سوم بهمن‌ماه به مدت یک هفته، خدمات ویژه‌ای را بدون صف انتظار به بانوان ارائه می‌دهند.

محمدرضا گویا، مدیر روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، افزود که علاوه بر اختصاص خط ویژه، ایستگاه «از من بپرسید» در سالن های معاینه فنی این دو مرکز در نظر گرفته شده و بانوان می‌توانند از مشاوره و توضیحات کارشناسان درباره مسائل فنی خودرو استفاده کنند.

وی در ادامه اشاره کرد که روزانه حدود 6 هزار دستگاه خودرو برای معاینه فنی مراجعه می‌کنند و با وجود تعدد مراکز و نوبت‌دهی اینترنتی، اکثر مراکز فاقد صف هستند. در ضمن، تعدادی از مراکز برای ارائه خدمات در روز جمعه نیز فعال هستند. شهروندان می‌توانند برای اطلاع از روزها و ساعات کاری، به سامانه inspection.tehran.ir مراجعه کنند.

الزامی‌شدن معاینه فنی برای خودروهای 2018

دی 1400: حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران، با اشاره به فرا رسیدن سال 2022 میلادی، بیان کرد که وسایل‌ نقلیه وارداتی مدل سال 2018، بسته به ماه تولید، مشمول معاینه فنی هستند. زیرا دوره معافیت معاینه فنی برای وسایل نقلیه شخصی از زمان تولید به مدت چهار سال و برای وسایل نقلیه عمومی، یک سال است.

وی تاکید کرد که انجام معاینه فنی برای تمامی وسایل نقلیه موتوری الزامی است. شهر تهران 11 خط معاینه فنی موتور سیکلت دارد و دارندگان آن‌ها می‌توانند با پرداخت مبلغ 12 هزار تومان خارج از الزامات قانونی، از وضعیت سلامت موتورسیکلت خود مطلع شوند‌. وی افزود که سر باز زدن موتور سیکلت‌ها از اخذ معاینه فنی، می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری در حوزه ایمنی و سلامت به شهر و افراد وارد کند.

آقای مقدم درباره اعتبار معاینه فنی خودرو بیان کرد تا زمانی که دارای نقص فنی‌ای که موجب کاهش ایمنی، انتشار بیش از حد آلاینده‌ها و آلودگی بیش از حد مجاز صدا نباشد، اعتبار دارد. لازم به ذکر است که اگر خودرویی پس از دریافت معاینه فنی وضعیت ظاهری را تغییر دهد و یا تجهیزات غیراستانداردی را مانند گارد، لامپ زنون و ... نصب کند، توسط پلیس متوقف شده و گواهی معاینه فنی آن باطل می‌شود.

صدور 11 میلیون گواهی فنی در سال 1399

دی 1400: عبدالله متولی، مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور، بیان کرد که در سال 1399، بیش از 18 میلیون خودرو مشمول معاینه فنی در کشور تردد می‌کنند؛ اما تنها برای 11 میلیون خودرو گواهی معاینه فنی صادر شده است. وی خاطرنشان کرد که این، به معنای حضور 11 میلیون خودرو در مراکز معاینه فنی نیست؛ بلکه بر اساس جدول سن فرسودگی، برخی از خودروها می‌بایست 2 تا 3 بار در سال، برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند، اما تعداد خودروهای مراجعه کننده، بسیار کم‌تر از این آمار بود.

آقای متولی بر اهمیت معاینه فنی تاکید کرد و افزود که سبب کاهش آلایندگی، افزایش ایمنی، بهبود تولید خودرو و ... در کشور می‌شود. وی از نظارت آنلاین و  مستمر بر مراکز معاینه فنی کشور خبر داد و ادامه داد که از ظرفیت مراکز معاینه فنی استفاده نشده است و می‌تواند تا 90 درصد در بهبود عملکرد خودروها موثر باشد.

طبق گفته‌های وی، بیش از 12 میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که سال 1399، تنها 230 دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند. در حالی که هر موتورسیکلت به طور متوسط تا 6 برابر خودروها آلاینده است. در ادامه نیز آقای متولی، افزایش تعرفه استفاده از مراکز معاینه فنی را خواستار شد و افزود که تعرفه آن از سال 1399 تاکنون، افزایش نیافته است.

معافیت یکساله برای معاینه فنی خودروهای عمومی

دی 1400: حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، از کاهش سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی خبر داد و افزود که تا قبل از این، سن معاینه فنی خودروهای شخصی به 5 سال می‌رسید؛ اما با توجه به قانون هوای پاک، این عدد کاهش یافت؛ از این‌رو خودروهای شخصی تا 4 سال از معاینه فنی معاف هستند.

وی تاکید کرد که این معافیت برای خودروهای عمومی یک سال است و ادامه داد که خودروهای داخلی مدل 1396 به قبل و خودروهای خارجی مدل 2017 به قبل، مشمول دریافت معاینه فنی می‌شوند.

مردودی خودروهای نوبت اولی در معاینه فنی

آذر 1400: آقای مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، خبر داده که از ابتدای سال 1400 تا تاریخ 15 آذرماه، بیش از 1.1 میلیون خودرو به مراکز فنی تهران مراجعه کرده‌اند که تقریبا معادل مدت مشابه سال 1399 بوده است. از این تعداد مراجعه، فقط 795 هزار خودرو موفق به دریافت معاینه فنی شده‌اند.

آقای مقدم همچنین گفته که از حدود 1.1 میلیون مراجعه، حدود 837 هزار خودرو برای اولین‌بار برای گرفتن معاینه فنی اقدام کرده‌اند که از این تعداد، حدود 31% خودروها بدلیل نقص فنی، نتوانسته‌اند در مراجعه اول، گواهی معاینه فنی بگیرند. عیوب ظاهری و آلایندگی گازهای اگزوز، هردو با سهم 14 درصدی، بیشترین دلایل مردوی خودروها در آزمون‌های معاینه فنی تهران هستند. مهم‌ترین دلایل مردوری خودروها، به ترتیب عبارتند از:

  • 14 درصد برای عیوب ظاهری.
  • 14 درصد برای آلایندگی گاز خروجی.
  • 11 درصد برای نقص در سیستم ترمز.
  • 9 درصد برای نقص در همراستایی چرخ ها.
  • 4 درصد برای نقص در سیستم کمک فنر.

باطل شدن معاینه فنی در خودروهای تصادفی

آبان 1400: آقای جمالی‌نژاد (رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) خبر داده که تا پایان سال 1400، همه شهرداری‌های سراسر کشور موظف به نصب دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر شده‌اند تا تخلفات مربوط به نداشتن معاینه فنی را بتوان ثبت کرد.

همچنین از آنجایی که انجام معاینه فنی مجدد برای خودروهای آسیب‌دیده، الزامی است، با موافقت پلیس راهور، قرار شده تا از این به بعد، اطلاعات خودروهای تصادفی بلافاصله به سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو) نیز منتقل شود تا معاینه فنی این خودروها باطل شود.

تکذیب ارتباط مراکز فنی با تعمیرگاه‌های خودرو

آبان 1400: پس از مردودی در معاینه فنی خودرو، هیچ الزامی برای مراجعه به تعمیرگاه‌های اطراف مراکز فنی نیست. این حرف را آقای مقدم (مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران) بیان کرده و گفته که تعمیرگاه‌های اطراف مراکز معاینه فنی هیچگونه ارتباطی با مراکز فنی ندارند و نرخ تعمیرات و نوع تعمیرات آنها نیز تحت نظارت ستاد معاینه فنی نیست.

آقای مقدم همچنین اشاره کرده که متاسفانه برخی رانندگان به دلیل عدم اطلاع از این موضوع، بعضا فریب می‌خورند و حرف‌های دروغین این تعمیرکاران قلابی را باور می‌کنند و هزینه‌های زیادی را برای تعمیر خودرو پرداخت می‌کنند اما بازهم در تست‌های فنی، مردود می‌شوند چراکه معیار صدور معاینه فنی، پاس‌شدن در آزمون‌هاست و ارتباطی به اقدامات تعمیرگاه‌ها ندارد. آقای مقدم تاکید کرده است که رانندگان برای رفع عیب و نقص خودرو حتما به تعمیرگاه‌های مورداعتمادشان مراجعه کنند.

دلایل مردودی خودروها در نیمه اول 1400

مهر 1400: آقای مقدم (مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران) ضمن اشاره به استقبال شهروندان تهرانی از سامانه نوبتدهی اینترنتی معاینه فنی، خبر داده که در شش ماهه اول 1400، بیش از 12 هزار نفر از طریق نوبت اینترنتی به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند. این تعداد معادل 45% ظرفیت خدمات اینترنتی بوده است. آقای مقدم همچنین به دلایل مردودی خودروها در معاینه فنی نیز پرداخته و گفته که بیشترین علل مردودی خودروها مربوط به استاندارد نبودن گازهای خروجی است.

علل مردودی تعداد خودروها سهم از مردودی‌ها
گازهای خروجی 87,225 دستگاه 27 درصد
نقص ظاهری 83,987 دستگاه 26 درصد
نقص در ترمز 68,244 دستگاه 21 درصد
نقص همراستایی 52,932 دستگاه 17 درصد
نقص کمک فنر 26,727 دستگاه 8 درصد

*اطلاعات فوق مربوط به شش ماهه اول 1400 است.

هزینه معاینه فنی 1400 در مراجعه مجدد

فروردین 1400: ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، هزینه مراجعه دوم وسایل نقلیه به مراکز معاینه فنی را برای سال 1400 و تا اطلاع ثانوی، به شرح زیر اعلام کرد:

نوع وسیله مراجعه اول مراجعه مجدد
خودروی سبک 47 هزارتومان 10 هزارتومان
خودروی سنگین 71.6 هزارتومان 10 هزارتومان
موتورسیکلت 12 هزارتومان 2 هزارتومان

*هزینه‌های فوق براساس اطلاعات ستاد ملی معاینه فنی است.

برای سال 1400 و طبق اعلام ستاد معاینه فنی، خودروهای داخلی مدل 1395 و ماقبل و همچنین خودروهای وارداتی مدل 2016 و ماقبل، باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. همچنین در سال 1400، ساعت کار مراکز معاینه فنی تهران، در «روزهای عادی»، از 7:30 صبح الی 4 بعدازظهر خواهد بود.

آمار معاینه فنی تهران در سال 1399

آقای مقدم (مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران) آمارهای مربوط به مراجعات انواع خودرو و موتورسیکلت را به مراکز معاینه فنی تهران در سال 1399 را اعلام کرد. طبق این آمار، حدود 1.1 میلیون دستگاه به مراکز تهران رفته‌اند که از این تعداد، حدود 36% موفق به گرفتن معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند. ضمن اینکه 24% آنها نیز در مراجعه اول توانسته‌اند معاینه فنی برتر را کسب کنند.

با مقایسه آمار مراجعین در سال 99 با سال 98 می‌توان چنین نتیجه گرفت که تغییر در میزان مراجعات خودروهای سواری رخ نداده اما مراجعات خودروهای سنگین 22% کاهش یافته است. افزایش بیش از 200 درصدی مراجعات موتورسیکلت‌ها در مقایسه با سال 98 نیز از جمله موارد قابل توجه این آمارهاست. 

طبق آمار فوق، بیشترین علت مردودی خودروها در آزمون فنی، مربوط به «آلایندگی گازهای خروجی» است که 17% ایرادات خودروها را به خود اختصاص داده است. بعد از آن نیز «نقص ظاهری خودرو» با 16% و «نقص سیستم ترمز» با 13% به ترتیب، دومین و سومین عامل مردودی وسایل نقلیه در سال 1399 بوده است.


زمان معاینه فنی خودرو

همانطور که می‌دانید داشتن برگه معاینه فنی برای خودروهایی که 4 سال از تولیدشان گذشته باشد، ضروری است. به همین دلیل در سال 1400، تمامی خودروهای:

  • تولید داخلی با مدل 1396 و قبل از آن،
  • وارداتی با مدل 2017 و قبل از آن،
  • خودروهای حمل و نقل عمومی با مدل 1399 و قبل از آن،

باید برای گرفتن معاینه فنی اقدام کنند. فراموش نکنید که در صورت اخذ معاینه فنی برتر، در سال 1401 می‌توانید از تخفیف 30 درصدی برای ورود به محدوده طرح ترافیک بهره ببرید.

نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی خودرو

شهرداری تهران، با هدف گسترش خدمات الکترونیک و همچنین افزایش قابلیت‌های کاربردی، از بهمن‌ماه 99 سامانه نوبت‌دهی اینترنتی معاینه فنی خودروها را به سایت تهران من به نشانی my.tehran.ir اضافه کرده است.

تا قبل از این، نوبتدهی اینترنتی معاینه فنی، فقط از طریق سایت ستاد معاینه فنی تهران به نشانی inspection.tehran.ir امکان‌پذیر بود.

آدرس مراکز معاینه فنی خودرو

شهروندان تهرانی می‌توانند در مقاله آدرس مراکز معاینه فنی تهران از شماره تلفن مراکر فنی، آدرس دقیق مراکز فنی، ساعت کار مراکز معاینه فنی و همچنین لیست مراکز معاینه فنی موتورسیکلت و معاینه فنی خودروهای سنگین مطلع شوند. همچنین فهرست مراکز معاینه فنی شهرستان نیز در این مطلب، اعلام شده است.


مردودی معاینه فنی با دستکاری موتور و اگزوز

دی 99 | طبق آمار منتشر شده از سوی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، از زمان اجرایی‌شدن آزمون صوتی در مراکز معاینه فنی تهران، بیش از 33 هزار دستگاه خودرو مورد سنجش صوتی قرار گرفته‌اند. اگر خودرویی در آزمون صوتی معاینه فنی، مردود شود، تا زمان رفع نقص، گواهینامه معاینه فنی برای آن صادر نخواهد شد.

به همین دلیل، خودروهاییی که موتور آنها دستکاری شده یا خودروهایی که سیستم اگزوز آنها تقویت یا شکسته شده است، در آزمون معاینه فنی، حتما دچار مشکل می‌شوند. لذا توصیه می‌کنیم که قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران، حتما از استاندارد بودن سیستم اگزوز خودروی‌تان اطمینان حاصل کنید.

نرخ جدید معاینه فنی اعلام شد

آذر 99 | تعرفه جدید معاینه فنی خودروهای سبک، معاینه فنی خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین و همچنین معاینه فنی انواع موتورسیکلت، از تاریخ 22 آذرماه و مطابق بخشنامه زیر، به وزارت راه ابلاغ شده است:

»» نرخ جدید معاینه فنی خودرو (PDF) ««

طبق بخشنامه فوق، نرخ معاینه فنی خودروهای سبک بنزینی و گازسوز، 10 هزار تومان افزایش یافته و به 47 هزار تومان رسیده. نرخ معاینه فنی خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین نیز 14 هزار تومان بیشتر شده و به حدود 71 هزار تومان رسیده. همچنین نرخ معاینه فنی موتورسیکلت با جهش 2 هزار تومانی، هم‌اکنون معادل 12 هزار تومان شده است.

الزامی شدن معاینه فنی برای خودروهای پسماند

شهریور 99 | آقای علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، از تعیین قوانینی جدید برای معاینه فنی خودروهای پسماند شهرداری، خبر داد. طبق قوانین جدیدی که از سال 99 اجرایی شده، خودروهای پسماند نباید سن زیادی داشته باشند طوری که شامل گرفتن معاینه فنی نشوند. از طرف دیگر، اگر این خودروها به لحاظ «سال ساخت» شامل معاینه فنی می‌شوند، باید سال آنها آنقدری کم باشد که در صورت مردودی در آزمون معاینه فنی، شهرداری‌ها بتوانند به سادگی و هرچه سریع‌تر، نواقص فنی این خودروها را برطرف کنند.

یکی از اهداف این قانون جدید، جلوگیری از ورود خودروهای فرسوده، به ناوگان حمل و نقل شهرداری‌هاست.


نرخ معاینه فنی خودرو بنزینی

نرخ جدید خدمات معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین مطابق جداول زیر، محاسبه می‌شود:

نرخ معاینه فنی خودروهای سبک بنزینی
شرح خدمات مراجعه اول مراجعه مجدد
آزمون آلایندگی، ایمنی و صوتی 47 هزارتومان 10 هزارتومان

*قیمت درج شده در جدول فوق، نرخ مصوب سال 1400 است.

نرخ معاینه فنی خودرو دیزلی

نرخ معاینه فنی خودروهای نیمه سنگین و سنگین دیزلی
شرح خدمات مراجعه اول
آزمون آلایندگی، ایمنی و صوتی 57 هزارتومان

*قیمت درج شده در جدول فوق، نرخ مصوب سال 1400 است.

نرخ معاینه فنی خودرو گازسوز

برای خودروهای «سبک دوگانه سوز»، هزینه معاینه فنی دقیقا معادل هزینه خودروهای «سبک بنزینی» است با این تفاوت که مالکان خودرو باید هزینه دیگری را هم برای بازرسی چشمی (تجهیزات و مخزن گاز) پرداخت کنند. 

توجه داشته باشید که مخازن خودروها تا 6 سال پس از تاریخ درج تولید، نیازی به تست فنی ندارند. در صورت انجام تست نیز، تست مخزن تا 2 سال اعتبار دارد.

نرخ معاینه فنی خودروهای سبک گازسوز
شرح خدمات مراجعه اول مراجعه مجدد
آزمون آلایندگی، ایمنی و صوتی 47 هزارتومان 10 هزارتومان
بازرسی چشمی تجهیزات1 12.5 هزارتومان
بازرسی چشمی مخزن2 15 هزارتومان

(1):به جز دو مخزن / (2):بدون بازکردن
*قیمت درج شده در جدول فوق، نرخ مصوب سال 1400 است.

نرخ معاینه فنی خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز
شرح خدمات مراجعه اول مراجعه مجدد
آزمون آلایندگی، ایمنی و صوتی 71.6 هزارتومان 12 هزارتومان
بازرسی چشمی تجهیزات1 12.5 هزارتومان
بازرسی چشمی مخزن2 15 هزارتومان

(1):به جز دو مخزن / (2):بدون بازکردن
*قیمت درج شده در جدول فوق، نرخ مصوب سال 1400 است.

نرخ معاینه فنی موتورسیکلت

شرح خدمات مراجعه اول مراجعه مجدد
آزمون آلایندگی، ایمنی و صوتی 12 هزارتومان 2 هزارتومان

*قیمت درج شده در جدول فوق، نرخ مصوب سال 1400 است. 


نوبتدهی معاینه فنی چگونه است؟

در هر زمانی از سال می‌توانید با به همراه داشتن «اصل کارت خودرو» یا «سند خودرو» به مراکز معاینه فنی سطح شهر مراجعه کنید. البته توجه داشته باشید که در روزهای اسفند و فروردین هر سال، معمولا تغییراتی در ساعت کاری مراکز معاینه فنی، اعمل میشود.

1- به سایت ستاد مرکزی معاینه فنی مراجعه کنید و نوبت‌دهی اینترنتی را انتخاب کنید.

2- در صفحه جدید، شماره پلاک، نام و نام خانوادگی و شماره همراه خود را وارد کنید.

3- کد فعالسازی ارسال شده به همراه‌تان را وارد کرده و فرایند ثبت نام را تکمیل کنید.

4- مرکز موردنظرتان را انتخاب کنید. دقت کنید که ساعات خالی و ظرفیت خالی هر مرکز نیز به شما نشان داده می‌شود.

5- بعد از انتخاب مرکز، به درگاه پرداخت اینترنتی منتقل شده و باید هزینه صدور گواهی را پرداخت کنید. بعد از تراکنش موفق، نوبت‌گیری اینترنتی شما نیز ثبت می‌شود. 

نکات مهم در نوبتدهی معاینه فنی

1- برای یافتن خلوت ترین مراکز معاینه فنی، می‌توانید عدد 1 را به سرشماره 2000112 پیامک کنید. 

2- فقط تا 24 ساعت قبل از فرا رسیدن نوبت، امکان تغییر زمان آن وجود دارد.

3- در صورت انصراف از نوبت، فقط تا 24 ساعت قبل از فرارسیدن نوبت، امکان بازگرداندن وجه پرداختی وجود دارد.


مراحل بازرسی خودرو در معاینه فنی

در مراکز معاینه فنی، بازرسی وسایل نقلیه به دو صورت « فنی » و « چشمی » انجام میشود. در بازرسی فنی، وسیله نقلیه شما باید تمامی تست‌های زیر را پاس کند:

1- آلایندگی خروجی اگزوز
2- کاتالیست اگزوز
3- عملکرد نور چراغ‌های جلو
4- هم‌راستایی چرخ‌ها
5- کمک فنرها
6- عملکرد ترمز
7- بررسی جلوبندی
8- تنظیم موتور
9- مصرف سوخت

آزمون چشمی در معاینه فنی چیست؟

اما علاوه‌بر آزمون فنی، تکنسین‌های حاضر در مراکز معاینه فنی، برخی ویژگی‌های مهم در ظاهر خودروها را نیز چک می‌کنند که به این عمل، اصطلاحا «کنترل عیوب ظاهری» یا «بازرسی چشمی» می‌گویند و شامل موارد زیر است:

1- برف پاک کن
2- 
شیشه شور
3- 
شیشه ها
4- کمربند ایمنی
5- بوق
6- دفرمگی بدنه
7- پوسیدگی بدنه
8- متعلقات اضافی بدنه
9- وضعیت لاستیک‌ها
10- وضعیت بلوری چراغ‌های جلو
11- چراغ‌های نور بالا و نور پایین
12- چراغ‌ راهنما
13- چراغ‌ عقب (ترمز/دنده عقب/خطر/چراغ پلاک)
14- طلق چراغ‌های عقب
15- صدای اگزوز
16- دود خروجی اگزوز

آزمون صوتی در معاینه فنی چیست؟

دستور العمل اجرای «تست صوتی وسایل نقلیه» با هدف کاهش آلودگی صوتی تهران و افزایش سطح استانداردهای معاینه فنی، با همکاری دانشگاه تهران و شهرداری تهران تدوین شده و حتی به تصویب شورای شهر تهران نیز رسیده و از آبان ماه 99، انجام آزمون شدت صدای وسایل نقلیه، در تمامی مراکز معاینه فنی تهران امکان‌پذیر شده است.

آن طور که آقای مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، خبر داده، تست شدت صدا برای همه خودروها الزامی نیست و فقط برای آن‌دسته از وسایل نقلیه‌ای انجام می‌شود که صدای نامتعارفی از سیستم موتور، بوق یا سیستم اگزوز آنها شنیده شود که در این صورت، این نوع وسایل نقلیه باید آزمون صوتی را هم پاس کنند.

به همین دلیل، خودروهایی که موتور آنها دستکاری شده یا خودروهایی که سیستم اگزوز آنها تقویت یا شکسته شده است، در آزمون معاینه فنی، حتما دچار مشکل می‌شوند. لذا توصیه می‌کنیم که قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران، حتما از استاندارد بودن سیستم اگزوز خودروی‌تان اطمینان حاصل کنید.

مردودی خودرو در معاینه فنی

طبق آخرین آمار آنلاین مراجعات معاینه فنی ، بیشترین علل مردودی خودروها، به ترتیب عبارتند از:

  • آزمون آلایندگی
  • نواقص ظاهری
  • آزمون ترمز
  • آزمون همراستایی چرخ
  • آزمون کمک فنر

در صورت مردودی در معاینه فنی، حداکثر تا 15 روز برای رفع ایراد، فرصت دارید و باید دوباره به همان مرکز، مراجعه کنید.

معاینه فنی موتورسیکلت چگونه است؟

به‌صورت قانونی بله! اما از آنجایی که هنوز سازوکار دقیقی برای چگونگی انجام معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها وجود ندارد، از این‌رو نهادهای اجرایی و همچنین پلیس، سختگیری خاصی برای گرفتن معاینه فنی موتورسیکلت‌، ندارند. اما چرا؟

مشکل اینجاست که در صدور معاینه فنی موتورسیکلت‌، دو محدودیت بزرگ وجود دارد. محدودیت اول، مربوط به پلاک موتورسیکلت‌هاست که در عقب قرارگرفته و دوربین‌های پلاک‌خوان نیز امکان ثبت آن‌ها را ندارند.

محدودیت دوم درباره موتورسیکلت‌های کاربراتوری است. برخلاف موتورسیکلت‌های انژکتوری، در کاربراتوری‌ها می‌توان شیر ورودی بنزین را به‌صورت دستی، کمتر کرد تا بنزین به‌طور قطره‌چکانی به سیلندر تزریق شود که در این حالت، موتورسیکلت نیز توانایی پاس کردن آزمون‌های آلایندگی را دارد. البته بعد از گرفتن معاینه فنی، دوباره می‌توان شیر بنزین را باز کرد!

بنابراین از آنجایی‌که 90% موتورسیکلت‌های موجود در تهران (طبق اعلام پلیس) از نوع کاربراتوری هستند، در شرایط فعلی هیچ راه‌حل موثری جز «از رده خارج‌کردن کاربراتوری‌ها یا جایگزین کردن آن‌ها» وجود ندارد.

معاینه فنی برتر چیست؟

داشتن معاینه فنی برتر، ضروری نیست اما رانندگان تهرانی که معاینه فنی برتر داشته باشند، می‌توانند از تخفیف طرح ترافیک تهران بهره‌مند شوند. در مقاله معاینه فنی برتر، آخرین اخبار معاینه فنی برتر، مدارک لازم برای معاینه فنی برتر، نحوه استعلام معاینه فنی برتر و هزینه‌ها و قیمت معاینه فنی برتر را مطالعه کنید.

جریمه معاینه فنی چقدر است؟

خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند یا اعتبار معاینه فنی آنها منقضی شده باشد، مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی هستند. در مقاله جریمه معاینه فنی به طور مفصل در این رابطه صحبت کرده‌ایم.

شرایط معاینه فنی تاکسی چیست؟

آخرین اخبار معاینه فنی رایگان برای تاکسی، جریمه معاینه فنی تاکسی، معاینه فنی تاکسی فرسوده، شرایط معاینه فنی تاکسی دوگانه سوز و معاینه تاکسی صفر را در مقاله معاینه فنی تاکسی مطالعه کنید.

اعتبار معاینه فنی چقدر است؟

مدت زمان اعتبار گواهی معاینه فنی بصورت زیر تعیین شده است:

  • موتورسیکلت: یک سال،
  • خودرو نوشماره (صفر کیلومتر): چهار سال،
  • سواری شخصی و دولتی سبک: یک سال،
  • عمومی سبک و سنگین با عمر کمتر از 10 سال: شش ماه،
  • عمومی سبک و سنگین با عمر بیش از 10 سال: سه ماه.

»» راهنمای ثبت نام طرح ترافیک

»» راهنمای ثبت نام کارت سوخت

»» راهنمای پرداخت عوارض آزادراهی

»» راهنمای طرح کنترل آلودگی (زوج و فرد سابق)


سوالات مهم درباره معاینه فنی

در صورت داشتن هرگونه سوال درباره معاینه فنی خودرو و موتورسیکلت و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافی است با مرکز تماس ستاد معاینه فنی تهران به شماره تلفن 41787 تماس بگیرید.

معاینه فنی تهران با شهرستان متفاوت است؟

از سال 1395 به بعد، تمامی مراکز معاینه فنی سبک و از سال 1397 نیز تمامی مراکز معاینه فنی سنگین به سامانه یکپارچه سیمفا متصل شده‌اند. بنابراین معاینه فنی صادر شده در هیچ مرکزی و در هر شهری، متفاوت با بقیه مراکز سراسر کشور نیست.

خودروهای پلاک قدیم، معاینه فنی می‌گیرند؟

خیر! چنین خودروهایی ابتدا باید برای گرفتن پلاک ملی اقدام کنند.

معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر چگونه است؟

خودروهای شخصی با عمر کمتر از 4 سال، نیازی به گرفتن معاینه ندارند اما توصیه جدی می‌کنیم که حتی خودروهای نوشماره -تا قبل از اتمام گارانتی‌شان- نیز برای گرفتن معاینه فنی اقدام کنند.

معاینه فنی ماشین

اصلی‌ترین دلیل توصیه ما، خرابی کاتالیست در اکثر خودروهای داخلی است که تنها زمانی متوجه این خرابی می‌شوید که به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید. حال اگر در تست‌های فنی مشخص شد که کاتالیست خودرو، معیوب است، خودروساز موظف به تعمیر یا تعویض قطعه در زمان گارانتی است. اما اگر زمان گرانتی‌تان تمام شده باشد، باید هزینه نسبتا قابل توجهی را برای تعویض کاتالیست، بپردازید. پس ریسک نکنید!

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : inspection.tehran.ir

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید