• تفاوت معاينه فني برتر و معاينه فني معمولي

تخفیف طرح ترافیک برای دارندگان معاینه فنی برتر

معاینه فنی برتر سال 1403

18 فروردین 1403 12:21

تخفیف طرح ترافیک 1403 با معاینه فنی برتر

فروردین 1403: شهریار افندی زاده، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، با بیان اینکه نرخ پایه عوارض سال 1403 مبلغ 75 هزار تومان تعیین شده است، گفت: نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است. داشتن معاینه فنی برتر نیز ملاک تاثیر گذاری بروی قیمت تمام شده تردد است طوریکه:

1. اگر خودرویی با معاینه فنی برتر پس از ساعت 10:00 وارد محدوده و قبل از ساعت 16:00 از محدوده خارج شود، باید مبلغ  63 هزار تومان به ازای هر روز تردد در محدوده طرح ترافیک و 31 هزار و 500 تومان به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا پرداخت کند.

2. خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر هستند اگر قبل از ساعت 10 وارد محدوده و قبل از ساعت 16:00 از محدوده خارج شود باید مبلغ 90 هزار تومان به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و 45 هزار تومان به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازند.

3. اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت 10:00 وارد و بعد از ساعت 16:00 از محدوده طرح خارج شود باید مبلغ 135 هزار تومان به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و 67 هزارو 500 تومان به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

4. اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر، بعد از ساعت 10:00 وارد و بعد از ساعت 16:00 از محدوده خارج شود، باید مبلغ 90 هزار تومان به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و 45 هزارتومان به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

افندی زاده با تأکید بر اینکه در صورت داشتن معاینه فنی عادی به تعرفه‌های فوق مبلغ 25 درصد اضافه خواهد شد، گفت: خودروهای برقی و هیبریدی در صورت ثبت خودرو در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری، معاف از پرداخت عوارض طرح ترافیک و آلودگی هوا می‌باشند.

صدور 165 هزار گواهی معاینه فنی برتر

بهمن 1402: سید محمد مهدی میرزایی قمی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی، اعلام کرد از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و 74 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده است. از گواهی های صادره ، در حدود 165 هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود 30 درصد مراجعین متقاضی معاینه فنی برتر بوده که در نهایت 15 درصد از آن ها موفق به دریافت معاینه فنی برتر می شوند و لازم به ذکر است که معاینه فنی برتر تنها مختص خودروهای انژکتوری است. تفاوت فرایند انجام معاینه فنی برتر و عادی تنها در آزمون آلایندگی خودروست.

اعلام تعرفه معاینه فنی برتر

دی 1402: در جلسه مشترک کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، تعرفه معاینه فنی برتر تعیین شد.

شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، در این جلسه اظهار کرد لوایح با توجه به نیازسنجی‌ها ارائه شده‌اند. پس از تهران، کلانشهرهای دیگر نیز به دنبال ارائه معاینه فنی برتر هستند و سازمان حفاظت محیط زیست مطابق با رتبه‌بندی‌ها اقدام به صدور مجوز برای ارائه خدمات معاینه فنی برتر می‌کند و اکنون در 11 مرکز تهران مجوز صدور معاینه فنی برتر صادر شده است. سالانه 54 هزار خودرو، یعنی 16 خودرو در ساعت ، برای معاینه فنی پذیرش می‌شوند. در معاینه فنی عادی و در بخش اندازه‌گیری گازها ، خودرو 30 ثانیه می‌ایستند اما در معاینه فنی برتر به جهت آزمایش‌های تکمیلی 6 دقیقه زمان احتیاج است. امسال 35 درصد متقاضی معاینه فنی برتر بوده‌اند که از این میان 16 درصد گواهی برتر صادر شده است.

وی تاکید کرد بهای معاینه فنی عادی 92 هزار تومان است و برای معاینه فنی برتر 28 هزار تومان افزایش قیمت ، یعنی 120 هزار تومان را پیشنهاد داده‌ایم.

احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، اعلام کرد دریافت 28هزار تومان بیشتر برای معاینه فنی، بهای زیادی نیست که بخواهیم آن را از شهروندان دریافت کنیم. باید رقم پایه ای گذاشته شود تا در سال دیگر هم بتوانیم آن را افزایش دهیم و شهروندان به دریافت معاینه فنی ترغیب شوند.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، در این باره گفت به نظر می‌رسد هزینه تمام شده انجام شده معاینه فنی برتر به مراتب بیشتر از هزینه تمام شده معاینه فنی عادی است؛ لذا مبلغ 50 هزار تومان منصفانه است، ارائه کالا یا خدماتی کمتر از 50 هزار تومان چندان صحیح نیست، باید قیمت واقعی و معقول خدماتی که شهروندان آن را می‌پذیرند ارائه دهیم و باید سیاست‌های تشویقی در بخش‌های دیگر حمل و نقلی از جمله آرم ترافیک به گونه‌ای اعلام شود که مردم به سمت معاینه فنی برتر حرکت کنند.

میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، توضیح داد باید به سمت مطلوبیت بیشتر پیش برویم ‌و از نظر بنده افزایش 28 هزار تومانی بهای معاینه فنی درست نیست و از نظر سیاست گذاری این کار اشتباه است.

سرانجام با نظر اکثر اعضای حاضر در جلسه، بهای معاینه فنی برتر مبلغ 50 هزار تومان تعیین شد و بهای کامل دریافت معاینه فنی برتر 142 هزار تومان شد.

در ادامه این جلسه تعیین بهای معاینه فنی پرتابل در دستور کار قرار گرفت و خانم مالکی توضیح داد در بستر معاینه فنی پرتابل خط معاینه فنی به محل سازمان‌های مختلف که خودروهای انبوه دارند اعزام می‌شود تا معاینه فنی در محل انجام شود.

با رأی اکثر اعضای حاضر در جلسه ، قیمت پایه به ازای هر اعزام 5 میلیون تومان و به ازای هر روز حق توقف 10 درصد مبلغ پایه تعیین شد.

تخفیف معاینه فنی برتر در سال 1402

بهمن 1401: آقای مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، می‌گوید شهروندانی که خودرو آنها دارای معاینه فنی برتر باشند مشمول 30 درصد تخفیف در پرداخت عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک خواهند شد. در ضمن وسایل نقلیه‌ای که علاوه بر معاینه فنی برتر در زمان غیر اوج ( بازه زمانی 10 تا 16) تردد نمایند، مبلغ 38631 تومان به عنوان عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک (در سال 1402 ) پرداخت خواهند کرد.

تکذیب شد: دستکاری نتایج امکان ندارد!

اردیبهشت 1401: آقای مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، ضمن تکذیب اخبار منتشر شده درباره دخالت کارشناسان مراکز معاینه فنی برای صدور یا عدم صدور معاینه فنی برتر، می‌گوید صدور گواهی معاینه برتر فقط با انجام آزمون‌های آلایندگی در دور بالا امکان پذیر است. این آزمون‌ها به صورت مکانیزه روی خودروها صورت گرفته و هیچگونه دخالت انسانی در نتایج این آزمون‌ها، امکان‌پذیر نیست.


معاینه فنی برتر چیست؟

در معاینه فنی عادی، تست‌های آلایندگی موتور در «دور موتور آرام» است اما در معاینه فنی برتر -که از بهار 1397 تاکنون اجرایی شده- علاوه‌بر تست دور آرام، تست در «دور موتور 4000» نیز انجام می‌شود و به همین دلیل، این آزمایش فقط برای «خودروهای انژکتوری» قابل انجام است. به عبارت بهتر، خودروهای کاربراتوری، به هیچ وجه، امکان دریافت معاینه فنی برتر را ندارند.

همچنین توجه داشته باشید که برای هر خودرویی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کند، آزمون‌های لازم برای دریافت معاینه فنی برتر نیز بصورت خودکار انجام می‌شود. حال اگر این خودرو، موفق به پاس‌کردن آزمون‌های برتر شد، گواهی «معاینه فنی برتر» را نیز می‌گیرد. اما اگر در آزمون‌های برتر، موفق نبود اما توانست آزمون‌های عادی را با موفقیت پشت سر بگذارد، «معاینه فنی معمولی» به آن می‌دهند.

هزینه معاینه فنی برتر چقدر است؟

هزینه صدور معاینه فنی برتر، دقیقا مشابه هزینه صدور معاینه فنی عادی بوده و هردو، قیمت یکسانی دارند. بنابراین براساس نرخ تعرفه سال 1401، هزینه دریافت معاینه فنی برتر 1401 تا اطلاع ثانوی معادل 47 هزار تومان است.

مدارک لازم برای معاینه فنی برتر چیست؟

همان مدارکی که برای دریافت معاینه فنی عادی لازم است، برای دریافت معاینه فنی برتر هم نیاز دارید. این مدارک عبارتند از:

  • حضور وسیله نقلیه در مراکز فنی
  • اصل کارت یا سند خودرو

استعلام معاینه فنی برتر چگونه است؟

استعلام معاینه فنی برتر، دقیقا مشابه معاینه فنی عادی است. به این معنی که برای اطلاع از معاینه فنی خودروی‌تان، کافی است به سامانه سیمفا مراجعه کرده و سپس با وارد کردن کد VIN خودرو، استعلام معاینه فنی را مشاهده کنید.

استعلام معاینه فنی برتر سیمفا
استعلام معاینه فنی برتر از سیمفا

فقط به این نکته توجه داشته باشید که از زمان صدور گواهی فنی، حداقل باید 24 ساعت گذشته باشد. در غیر اینصورت، امکان استعلام معیانه فنی برتر وجود ندارد.

مزایای معاینه فنی برتر چیست؟

گرفتن معاینه فنی برتر، ضروری نیست اما رانندگان تهرانی که معاینه فنی برتر داشته باشند، می‌توانند از تخفیف طرح ترافیک تهران بهره ببرند. علاوه‌بر تهرانی، خودروهای شهرستان‌‌ها نیز می‌توانند برای گرفتن معاینه فنی برتر اقدام کنند. میزان تخفیف طرح ترافیک با داشتن معاینه فنی برتر، ابتدای هر سال توسط شهرداری تهران اطلاع‌رسانی می‌شود.

مراکز صدور معاینه فنی برتر کدامند؟

در شهر تهران، می‌توانید معاینه فنی برتر را از مراکز بیهقی، دماوند، شقایق، نیایش، الغدیر، سراج، چمران، خاوران و آبشناسان دریافت کنید.


اخبار معاینه فنی خودرو و موتور

آخرین اخبار معاینه فنی خودرو، هزینه معاینه فنی، قوانین معاینه فنی موتورسیکلت، مبلغ جریمه معاینه فنی، نحوه استعلام معاینه فنی، جریمه نداشتن معاینه فنی، آدرس مراکز فنی را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران