• طرح کنترل آلودگي هوا يا LEZ (زوج و فرد سابق)

ممنوعیت تردد پلاک‌های زوج در روز 12 آذرماه

طرح کنترل آلودگی هوا تهران 1402 (زوج و فرد سابق)

12 آذر 1402 12:59

ممنوعیت تردد پلاک‌های زوج در روز 12 آذرماه

آذر 1402: اداره پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران، اعلام کرده است که بر اساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته توسط کمیته ویژه بررسی مسائل آلودگی هوا، در روز یکشنبه مورخ 12 آذرماه، هیچ خودرویی با پلاک‌هایی که شماره‌های پایانی آن‌ها زوج باشد نمی‌توانند در خیابان‌های تهران تردد نمایند.

نرخ عوارض طرح کنترل آلودگی هوا در 1402

فروردین 1402: آقای عمار سعیدیان فر، معاون حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران، جزئیات اجرای طرح کنترل آلودگی هوا در سال 1402 را تشریح کرد. براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، همزمان با آغاز سال 1402 طرح ترافیک اجرا می‌شود و بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک سال جدید، 20 درصد افزایش دارد، البته در مدت تعطیلات نوروزی این طرح اجرا نشد اما از صبح دوشنبه 14 فروردین ماه طرح ترافیک با تعرفه سال 1402 مصوبه شورای شهر اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه کما فی السابق هر شهروند دارای پلاک با سرشماره شهر تهران، 20 روز سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا دارد و در صورت اتمام ۲۰ روز سهمیه مذکور، "نصف تعرفه عوارض تردد در  محدوده طرح ترافیک" از وی دریافت می‌شود.

نرخ عوارض تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا سال 1402
ساعت ورود ساعت خروج معاینه فنی عوارض روزانه
بعد از 10 صبح قبل از 16 برتر 19,315 تومان
بعد از 10 صبح قبل از 16 عادی 27,594 تومان
 
قبل از 10 صبح قبل از 16 برتر 27,594 تومان
قبل از 10 صبح قبل از 16 عادی 39,420 تومان
 
قبل از 10 صبح بعد از 16 برتر 41,391 تومان
قبل از 10 صبح بعد از 16 عادی 59,130 تومان
 
بعد از 10 صبح بعد از 16 برتر 27,594 تومان
بعد از 10 صبح بعد از 16 عادی 39,420 تومان

*جدول فوق، برای زمانی است که وسیله نقلیه «چندین بار» توسط دوربین‌ها در یک روز مشاهده گردد. در این شرایط، اولین ورود و آخرین خروج، ملاک محاسبه عوارض است.

نرخ عوارض تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا سال 1402
زمان ورود معاینه فنی عوارض روزانه
قبل از 10 صبح برتر 27,594 تومان
قبل از 10 صبح عادی 39,420 تومان
 
بعد از 10 و قبل از 16 برتر 19,315 تومان
بعد از 10 و قبل از 16 عادی 27,594 تومان
 
بعد از 16 برتر 27,594 تومان
بعد از 16 عادی 39,420 تومان

*جدول فوق، برای زمانی است که وسیله نقلیه، «یکبار» توسط دوربین‌ها در یک روز مشاهده گردد.

افزایش نرخ جریمه طرح زوج و فرد در روزهای آلوده

بهمن 1401: سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، جانشین پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد پیرو مصوبات کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا، مبلغ جریمه طرح زوج و فرد به 105000 تومان افزایش یافت. بر این اساس تردد خودروهای متخلف از طریق دوربین‌ها ثبت و توسط پلیس راهور مبلغ 105000 تومان اعمال قانون خواهند شد. لازم به ذکر است که طرح زوج و فرد از درب منازل در روزهای دوم و سوم بهمن‌ماه اجرا می‌شود.

جریمه طرح زوج و فرد در روزهای آلوده

دی 1401: سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، ضمن اشاره به مصوبه اخیر پلیس راهور درباره اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل (که از روز شنبه دهم دی‌ماه و به علت آلودگی هوای تهران است) خبر داده که تاکنون بیش از 45 هزار خودرو در تهران، جریمه شده‌اند.

سردار رحیمی همچنین گفته که اطلاع‌رسانی‌های لازم و به موقع، به شهروندان تهرانی صورت نگرفته است و به همین دلیل نیز افسران پلیس، همه خودروهای متخلف را اعمال قانون نکرده‌اند و در برخی موارد، به رانندگان تذکر داده‌اند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ، مبلغ جریمه طرح زوج و فرد را حدود 20 هزارتومان اعلام کرده و آنرا بازدارنده نمی‌داند.

جریمه تردد فرسوده ها در طرح کاهش آلودگی

تیر 1401: با اصلاح قانون سن فرسودگی وسایل نقلیه، که در اواخر بهار 1400 به تصویب هیئت وزیران رسیده بود، بالاخره تکلیف تردد وسایل نقلیه در محدوده زوج و فرد (سابق) نیز مشخص شده است.

براساس قانون جدید هوای پاک، انواع وسایل نقلیه فرسوده و همچنین انواع خودرو کاربراتوری، در تمامی کلانشهرهایی که اولویت آلایندگی هوا را دارند، از ابتدای سال 1401، ترددشان در محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) ممنوع است و جریمه 200 هزارتومانی دارد.


طرح کنترل آلودگی هوا تهران چیست؟

از تابستان 1398، با اعلام شهرداری تهران، طرح جدیدی با نام طرح کنترل آلودگی هوا تهران یا اختصارا طرح LEZ، جایگزین طرج زوج و فرد شده است؛ طرحی که از آن با نام‌هایی همچون «حلقه دوم طرح ترافیک»، «طرح کنترل آلودگی هوا»، «طرح کاهش آلودگی هوا» و همچنین «طرح کاهش آلودگی» نیز یاد می‌شود.

طرح LEZ چیست؟

کلمه LEZ کوتاه شده عبارت Low Emission Zone است. بنابراین هرکجا که عبارت طرح LEZ را مشاهده کردید، منظورمان همان طرح کنترل آلودگی هوا تهران است.

طرح زوج و فرد حذف شده است؟

بله! از آنجایی که در طرح جدید کنترل آلودگی هوا، زوج بودن یا فرد بودن پلاک خودروها، دیگر معیاری برای ترددشان نیست، بنابراین استفاده از نام «طرح زوج و فرد» هم برای این طرح، دیگر منطقی نخواهد بود. به همین دلیل است که دیگر از عبارت طرح زوج و فرد تهران، استفاده نمی‌کنیم.

محدوده طرح کنترل آلودگی هوا تهران

محدوده طرح کنترل آلودگی هوا تهران
برای دیدن نقشه اصلی، روی تصویر کلیک کنید

از سال 1398 به بعد، محدوده کنترل آلودگی هوا، همان محدوده زوج و فرد سال 1397 است. یعنی:

- در شمال: از چمران به همت تا زین الدین به امام علی،

- در شرق: از زین الدین به امام علی تا امام علی به بعثت،

- در جنوب: از امام علی به بعثت تا بعثت به نواب،

- در غرب: از بعثت به نواب تا چمران به همت،

نقشه طرح کنترل آلودگی هوا

از طریق لینک زیر، می‌توانید نقشه طرح ترافیک تهران را از سرویس گوگل مپ، مشاهده کنید:

»» محدوده طرح ترافیک گوگل مپ ««
»» محدوده طرح کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) ««

ثبت نام تردد در طرح کنترل آلودگی هوا

تمامی شهروندانی که قصد تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی را دارند، باید در سایت «تهران من» به نشانی my.tehran.ir ثبت نام کنند.

همچنین شهروندان باید بدانند که تمامی مراحل ثبت نام، شارژ، پیگیری سوالات، اعتراضات و حتی بروز مشکلات احتمالی از طریق سایت «تهران من» قابل انجام بوده و به هیچ وجه، نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

ثبت نام خودرو پلاک شهرستان برای تردد در طرح LEZ

بله! هر خودرویی (هم پلاک تهران و هم پلاک شهرستان) که قصد تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا را دارد، حتما باید در سایت «تهران من» ثبت نام کرده باشد. 

تردد رایگان در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا

اگر در سایت «تهران من» ثبت نام کرده باشید، میزان روزهای تردد رایگان در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا تهران (طرح LEZ) به صورت زیر است:

  • برای خودروهای پلاک تهران: 20 روز در هر فصل.
  • برای خودروهای پلاک شهرستان: 15 روز در هر فصل.

1- تنها شرط استفاده از سهمیه تردد رایگان، ثبت نام کردن در سامانه «تهران من» و همچنین ثبت خودروی‌تان در این سامانه است.

2- خودروهای پلاک تهران، منظور خودروهایی هستند که دو رقم سمت راست پلاک آنها شامل اعداد 11 و 22 و 33 و 44 و 55 و 66 و 77 و 88 و 99 و 10 و 20 و 30 و 40 باشد.

3- تردد فصلی رایگان، فقط برای محدوده طرح کنترل آلودگی هواست و با این سهمیه، نباید وارد محدوده طرح ترافیک تهران شوید.

4- در سهمیه فصلی رایگان، معیار بر تردد است. بنابراین چه وارد محدوده طرح کنترلی آلود هوا شوید یا چه از این محدوده خارج شوید، در هر دو صورت، از سهمیه تردد رایگان شما کسر می‌شود.

5- برای اطلاع از باقیمانده سهمیه تردد رایگان خودروی‌تان، باید به حساب کاربری‌تان در سامانه تهران من مراجعه کنید.

عوارض ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا

اگر در سایت تهران من ثبت نام کرده باشید، برای تردد بیشتر از روزهای رایگان‌تان، باید نصف تعرفه خرید طرح ترافیک را پرداخت کنید. اما اگر حوصله حساب و کتاب ندارید، یک راه حل بهتر برای‌تان داریم! شهرداری تهران برای محاسبه سریع و دقیق عوارض تردد، سامانه جدیدی ایجاد کرده که می‌توان هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک و همچنین عوارض تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (طرح زوج و فرد سابق) را با کمک آن محاسبه کرد:

»» محاسبه آنلاین هزینه تردد در طرح کنترل آلودگی هوا  ««

در سامانه فوق، شهروندان تهرانی با تعیین نوع سوخت خودرو، محدوده سکونت، محدوده تردد و همچنین ساعت تردد، می‌توانند میزان عوارض را بصورت آنلاین محاسبه کنند.

1- تا زمانیکه سهمیه فصلی تردد رایگان دارید، نیازی به پرداخت عوارض برای تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی را ندارید. اما بعد از اتمام سهمیه فصلی تریدد رایگان، عوارض طرح کاهش آلودگی بصورت نیم‌بها محاسبه می‌شود؛ یعنی نصف هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک است.

2- در صورتیکه هم در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا و هم در محدوده طرح ترافیک تهران، تردد داشته باشید، فقط عوارض طرح ترافیک برای‌تان لحاظ شده و باید آنرا پرداخت کنید.

ساعت طرح کنترل آلودگی هوا تهران

ساعت طرح کنترل آلودگی هوا تهران، همانند ساعت طرح ترافیک تهران است و فقط در روزهای پنجشنبه متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه طرح کنترل آلودگی هوا در روزهای تعطیل رسمی، اجرا نمی‌شود و تمامی خودروها امکان تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا تهران را دارند.

کنترل آلودگی هوا شنبه تا چهارشنبه

طرح کنترل آلودگی هوا تهران، در روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 6:30 صبح شروع شده و در ساعت 17 به پایان می‌رسد.

کنترل آلودگی هوا پنجشنبه

همانطور که گفتیم، ساعت طرح کنترل آلودگی هوا تهران همانند ساعت طرح ترافیک تهران بوده و فقط در روزهای پنجشنبه با آن متفاوت است. به این معنی که در روزهای پنجشنبه، طرح ترافیک تهران اجرا نمی‌شود اما طرح کنترل آلودگی هوا اجرا شده و از ساعت 6:30 صبح لغایت 13 برقرار است.

ساعت طرح کنترل آلودگی هوا تهران
ساعت طرح کنترل آلودگی هوا تهران

توجه داشته باشید که در صورت تردد در طرح کاهش آلودگی هوا پنجشنبه ها، بازهم ابتدا از سهمیه فصلی رایگان شما کسر خواهد شد.

جریمه ورود به طرح آلودگی هوا

شهرداری تهران با هماهنگی پلیس راهور، فرصت 30 روزه‌ای برای پرداخت جریمه ورود به طرح کنترل آلودگی هوا تهران، درنظر گرفته است. 

یعنی اگر در سایت «تهران من» ثبت نام کرده باشید اما اعتبار کافی در حساب کاربری‌تان نباشد، بعد از ورود به محدوده طرح، بلافاصله جریمه نمی‌شوید. بلکه یکماه فرصت دارید تا حساب کاربری‌تان را شارژ کنید. در پایان فرصت یکماهه، اگر همچنان اعتبارتان ناکافی باشد، جریمه برای شما لحاظ خواهد شد. بازهم تاکید می‌کنیم که این فرصت 30 روزه، فقط و فقط برای کسانی است که در سایت «تهران من» ثبت نام کرده باشند.

درباره جریمه طرح کنترل آلودگی هوا باید این نکات را بدانید:

جریمه ورود به طرح کنترل آلودگی هوا تهران
جریمه ورود به طرح کنترل آلودگی هوا تهران

1- عوارض براساس تردد محاسبه می‌شود. بنابراین مهم نیست که از محدوده طرح کنترل آلودگی هوا خارج شده‌اید یا به این محدوده، وارد شده‌اید. در هر دو صورت، عوارض تردد برای شما لحاظ می‌گردد.

2- در صورت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا (یا زوج فرد سابق)، بلافاصله جریمه برای شما ثبت نمی‌شود. چراکه در ابتدا، از سهمیه رایگان فصلی شما کسر خواهد شد. پس از پایان سهمیه فصلی رایگان، در صورتیکه در محدوده طرح کنترل آلودگی مجددا تردد کنید اما برای آن، رزرو انجام نداده باشید، مشمول جریمه طرح کنترل آلودگی خواهید شد.

شرایط رزرو طرح کنترل آلودگی هوا

همانطور که می‌دانید، برای ورود به محدوده طرح ترافیک تهران حتما باید رزرو طرح را انجام دهید. اما برای ورود به محدوده طرح کنترل آلودگی هوا نیازی به رزرو نیست. چراکه در صورت تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا، ابتدا از ترددهای رایگان هر فصل‌تان کسر می‌شود. 

اگر تمام ترددهای رایگان فصلی را مصرف کرده باشید، باید برای تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا، حتما حساب کاربری‌تان را در سامانه تهران من، شارژ کنید و سپس در این محدوده تردد نمایید.

مشکلات طرح کنترل آلودگی هوا

برای راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره طرح کنترل آلودگی هوا می‌توانید با شماره تلفن 137 واحد ارتباطات مردمی مدیریت شهری تهران، تماس بگیرید. اما چنانچه از شهرستان قصد تماس دارید باید از طریق تلفن 02184161207 اقدام نمایید.


راهنمای طرح ترافیک تهران

برای اطلاع از آخرین اخبار طرح ترافیک تهران، نحوه خرید طرح ترافیک و ثبت نام طرح ترافیک در سامانه تهران من، جریمه طرح ترافیک، نقشه و محدوده طرح ترافیک و انواع سهمیه طرح ترافیک تهران، مطالب منتخب زیر را بخوایند:

دیدگاه کاربران
غلامحسین خالقی طرقی 1398/4/31
ازساعت 6/30تا ساعت 12 چه مبلغی باید پرداخت کنیم
پاسخ
0
1
0