• معاينه فني خودرو و موتورسيکلت

الزام پیک‌های موتوری برای دریافت معاینه فنی

نرخ معاینه فنی خودرو و موتورسیکلت 1402 (استعلام و مدارک)

2 دی 1402 14:11

الزام پیک‌های موتوری برای دریافت معاینه فنی

دی 1402: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، اعلام کرد  براساس آخرین مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، شرکت‌های ارائه دهنده پیک موتوری مکلف هستند ناوگان تحت پوشش خود را ملزم به دریافت برگه معاینه فنی کنند. براساس قانون، تمامی وسایل نقلیه باید چهار سال پس از زمان تولید نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند که موتورسیکلت‌ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

وی توضیح داد درصد بالایی از موتورسیکلت‌ها که در شهر تردد می‌کنند، فرسوده و کاربراتوری هستند؛ حتی موتورسیکلت‌های تولیدی و نو نیز از کیفیت مناسبی در بخش کاتالیست بهره‌مند نیستند. از ابتدای سال تاکنون تنها حدود 642 دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده است. شهر تهران از بضاعت 11 خط معاینه فنی موتورسیکلت در 6 مرکز معاینه فنی برخوردار بوده و سالانه ظرفیت پذیرش حداقل 800 هزار دستگاه موتورسیکلت را دارد. درگاه کنترل معاینه فنی موتورسیکلت‌ها علاوه بر کنترل مکانیزه توسط دوربین و یا کنترل فیزیکی توسط پلیس باید از طریق مراکز تعویض پلاک همانند خودروها انجام بگیرد و همه موتورسیکلت‌ها در هنگام نقل و انتقال موظف به ارائه معاینه فنی شوند.

وی افزود شهرداری تهران آمادگی دارد تا نسبت به راه اندازی واحدهای سیار معاینه فنی موتورسیکلت و استقرار آن در مراکز ترخیص موتورسیکلت با مشارکت پلیس اقدام کند.  بنا بر آخرین مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، همه شرکت‌های ارائه دهنده پیک موتوری مکلف هستند ناوگان تحت پوشش خود را جهت دریافت برگه معاینه فنی الزام کنند. پلیس راهور فاتب نیز مکلف است از تردد موتورسیکلت‌های کار بدون گواهی معتبر معاینه فنی جلوگیری به عمل آورد. با توجه به سهم بالای این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و بحث تصادفات می‌تواند پایش این وسایل نقلیه فاز بندی شود؛ به عنوان مثال در فاز نخست تنها شرایط تجهیزات ظاهری و وضعیت دود خروجی از اگزوز و پلاک کنترل شود و در فازهای بعدی شرایط سخت گیرانه تر شود. البته اجرا بدین نحو نیازمند بازنگری در دستورالعمل‌های مربوطه است.

اجباری شدن معاینه فنی موتورسیکلت‌

مهر 1402: سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها الزامی شده است. وی توضیح داد باید الزامات تشویقی برقرار شود تا راکبین موتورسیکلت کارت معاینه فنی دریافت کنند. بیش از 2 میلیون برگ جریمه از ابتدای سال جاری برای خودروهایی که نسبت به قانون معاینه فنی بی‌تفاوت هستند، صادر شده است.

وی افزود در نیمه نخست سال، آلودگی هوای تهران چندان نیست و توجه زیادی به آن نمی‌شود؛ اما در نیمه دوم سال چون تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی را در پی دارد به آن توجه می‌شود و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. پلیس راهنمایی و رانندگی هم برابر قانون و مقررات باید نسبت به رانندگانی که در حوزه آلودگی هوا به قوانین و مقررات احترام نمی‌گذارند و با خودروهای فاقد معاینه فنی تردد می‌کنند، برخورد لازم و قانونی را انجام دهد.

سرهنگ رازقی گفت در حوزه آلایندگی و دودزا بودن نیز پلیس راهور تهران بزرگ، این خودروها را متوقف و آنان را ملزم به رفع نقص فنی می‌کند تا مجدد معاینه فنی دریافت کنند. رانندگانی هم که معاینه فنی دریافت کرده‌اند ولی شرایط سابق و قبلی را ندارند و شرایط سابق را از دست داده‌اند، مجدد باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و پلیس راهور به محض دودزا بودن وسیله نقلیه، برگه معاینه فنی خودرو را ابطال می‌کند. برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا برابر قانون هوای پاک بر عهده پلیس است و از همین ابتدای سال و در طرح تشدید با خودروهای دودزا، سه مرحله این طرح را اجرایی کرده و در 6ماهه گذشته، خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی اعمال قانون شده‌اند.

قبلا سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور فراجا، عنوان کرده بود که عوامل متعددی در فقدان اجرای قانون معاینه فنی برای موتور سیکلت‌ها وجود دارد که تقریباً معاینه فنی آنها را غیرممکن کرده است. یکی از عوامل فرسودگی بخش گسترده‌ای از موتورسیکلت‌های فعال کشور است و اکنون حدود 90 درصد موتورسیکلت‌هایی که در سطح خیابان‌ها تردد می‌کنند، فرسوده هستند.

لازم به ذکر است که برابر با ماده 2 قانون معاینه فنی، رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر ممنوع است. دارندگان وسایل نقلیه موتوری(بدون اشاره به استثنا) مکلف هستند وسایل نقلیه خود را برای انجام دوره‌ای معاینه فنی در مراکز معاینه فنی تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی دریافت کنند. همچنین طبق ماده 5 قانون معاینه فنی که موتورسیکلت نیز در آن قید شده، دوره‌های معاینه فنی این وسیله نقلیه یکساله است. موتورسیکلت و خودروها سهم 70 درصدی در آلودگی شهر تهران دارند.

خودروهای مشمول معاینه فنی در سال 1402

اسفند 1401: مدیر عامل ستاد معاینه فنی در توضیح خودروهای شخصی مشمول معاینه فنی در ماه ابتدایی سال 1402 افزود: براساس قانون خودروهای شخصی از زمان تولید به مدت چهارسال از انجام معاینه فنی معاف هستند. بنابراین از شهروندان تقاضا می‌گردد برای انجام معاینه فنی (جهت توزیع مراجعات در طول سال) به ماه تولید خودرو نیز توجه نمایند. به عنوان مثال از فروردین سال 1402، خودروهای تولید داخل فروردین 1398 و ماقبل و همچنین خودروهای وارداتی مارس 2019 و ماقبل، مشمول معاینه فنی هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد:در حال حاضر پذیرش در هفت مرکز معاینه فنی شهر تهران صرفا اینترنتی انجام می‌شود. مراجعه به مراکز بیهقی، نیایش، شهید آبشناسان، سراج، دماوند و دو واحد سیار نوبنیاد و گیلان، تنها با تعیین وقت قبلی از طریق نوبت گیری اینترنتی امکان پذیر است. البته تاکید می گردد بجز هفت مرکز فوق، مراجعه بصورت حضوری و یا نوبت گیری اینترنتی به سایر مراکز نیز همچنان امکان پذیر است.

گواهی الکترونیکی معاینه فنی خودرو در تهران

بهمن 1401: ستاد معاینه فنی شهر تهران، برای تسهیل و تسریع ارائه خدمات به شهروندان، صدور الکترونیکی گواهی معاینه فنی خودرو را در دستور کار قرار داد.

شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، در این باره گفت تمام زیرساخت‌ها برای صدور گواهی الکترونیکی آماده است و تمام تلاش به کار گرفته می‌شود تا این امر محقق شود. این موضوع با هدف کاهش مصرف کاغذ و کاهش تولید پسماند و احترام به محیط زیست و تقلیل فرآیند صدور کاغذی در دستور کار قرار گرفته است. درواقع پس از قبولی خودرو در آزمایش‌های معاینه فنی، بلافاصله پیامکی به تلفن همراه مالک ارسال می‌شود که لینک گواهی معاینه فنی الکترونیکی است.

وی افزود دوربین‌های شهر کنترل مکانیزه معاینه فنی را برعهده دارند و به سامانه سیفا متصل هستند. تمهیدات لازم برای اجرای این طرح در ستاد پیش‌بینی شده است‌‌. به گونه‌ای که این مجموعه آماده است بعد از فراهم شدن امکانات از سوی سامانه سیمفا، این مهم را اجرایی کند.

خانم مالکی گفت براساس هماهنگی‌هایی که با اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور انجام شده، ظرف مدت کوتاهی این مهم به بهره‌برداری می‌رسد و تمام تلاش این است که تا اواخر ماه بهمن‌ نهایی شود. علاوه بر نسخه الکترونیکی گواهی معاینه فنی خودرو، تمام سوابق معاینه فنی خودرو، اعم از نتایج آزمون و گواهی سنوات گذشته نیز با این روش در دسترس خواهد بود.

قیمت معاینه فنی سال 1402 اعلام شد

بهمن 1401: براساس مصوبه هیئت وزیران، نرخ جدید معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین و همچنین قیمت جدید معاینه فنی موتورسیکلت، بصورت جدول زیر اعلام شده است:

نرخ معاینه فنی سال 1402
نوع وسیله نقلیه نوع سوخت مراجعه اول
خودرو سبک بنزینی 92 هزارتومان
خودرو سبک دوگانه سوز 92 هزارتومان
خودرو نیمه‌سنگین و سنگین دیزلی 119 هزارتومان
خودرو نیمه‌سنگین و سنگین گازسوز 119 هزارتومان
موتورسیکلت بنزینی 22 هزارتومان

*نرخ‌های فوق، براساس مصوبه هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401 است.

همچنین نرخ جدید بازرسی چشمی قطعات، تجهیزات و مخزن گاز (بدون باز کردن مخزن) برای انواع خودروهای گازسوز سبک و سنگین، بصورت زیر اعلام شده است:

نرخ معاینه فنی سال 1402
نوع وسیله نقلیه بازرسی قطعات بازرسی مخزن
انواع خودرو دوگانه سوز 24 هزارتومان 28 هزارتومان

*نرخ‌های فوق، براساس مصوبه هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401 است.

همچنین نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی، برای هر بار مراجعه بعدی (حداکثر تا 15 روز پس از مراجعه اول)، مطابق جدول زیر اعلام شده است:

نرخ معاینه فنی سال 1402
نوع وسیله نقلیه تا 2 آزمون 3 آزمون و بیشتر
خودرو سبک 19 هزارو 500 تومان 30 هزارتومان
خودرو نیمه‌سنگین و سنگین 22 هزارتومان 33 هزارتومان
موتورسیکلت 3 هزارو 900 تومان 6 هزار تومان

*نرخ‌های فوق، براساس مصوبه هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401 است.

معاینه فنی برای موتورسیکلت ها الزامی است

بهمن 1401: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران، ضمن تاکید بر الزامی بودن معاینه فنی برای موتورسیکلت، گفت از ابتدای سال تاکنون تنها ۳۰۷ دستگاه موتورسیکلت به مراکز این ستاد مراجعه کردند.

وی در این باره توضیح داد طبق قانون هوای پاک، انجام معاینه فنی برای همه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت در دوره‌های زمانی منظم الزامی است و باید موتورسیکلت‌ها نیز سالانه برای انجام معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند. تهران 11 خط معاینه فنی مختص موتورسیکلت دارد که روزانه ظرفیت ارائه خدمات آن‌ها به هزار موتورسیکلت می‌رسد. برای ساماندهی وضعیت معاینه فنی موتورسیکلت‌ها، بنا بر نشست‌های مشترک پلیس راهور تهران بزرگ و ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، موافقت شد تا فراخوان و انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در مراکز معاینه فنی شهر تهران به صورت تدریجی و در چند مرحله برنامه‌ریزی شود.

وی افزود در مرحله نخست ناوگان موتورسیکلت تحت راهبری سازمان‌ها و شرکت‌ها فراخوان خواهد شد. در مرحله بعدی موتورسیکلت‌های پرتردد و کار شامل این طرح می‌شوند.

خانم مالکی تاکید کرد سهم موتورسیکلت‌ها در انتشار سالانه آلاینده‌های گازی 21.3 درصد و ذرات معلق 10.1 درصد است. طبق اعلام پلیس راهور تهران بزرگ 43 درصد از تصادفات فوتی در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است. این آمار نشان می‌دهد پایش مستمر موتورسیکلت‌ها بدون تردید می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و تصادفات درون‌شهری تاثیرگذار باشد.

امکان نوبت گیری تلفنی برای معاینه فنی

دی 1401: محمدرضا گویا، مدیر روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، از فراهم شدن امکان نوبت‌گیری تلفنی از طریق سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰ بنابر درخواست شهروندان خبر داد. 

آقای گویا توضیح داد که در راستای مدیریت توزیع مراجعات به مراکز، کاهش معطلی شهروندان و ارائه خدمات شایسته، از ابتدای آذرماه سال جاری در واحد امور مشتریان، خدمات نوبت‌گیری تلفنی امکان‌پذیر شده است. در ابتدای اجرای این خدمت جدید، ارائه نوبت در سه مرکز بیهقی، چمران و شقایق انجام می‌شود و در صورت افزایش تقاضا، تعداد مراکز نیز اضافه خواهد شد. البته به این موضوع تاکید می‌شود که امکان نوبت‌گیری اینترنتی از طریق سامانه تهران من و یا سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به قوت خود باقیست و این روش تنها برای مشتریانی که برای مراجعه با وقت قبلی به اینترنت دسترسی ندارند راه‌اندازی شده است. 

وی افزود در حال حاضر به مراکز معاینه فنی شهر تهران در حدود ۴ هزار دستگاه خودرو مراجعه می‌کنند و تقریباً همه مراکز فاقد صف انتظار هستند و شهروندان می‌توانند در کم‌تر از نیم ساعت نسبت به اخذ معاینه فنی خودرو خود اقدام کنند. 

طبق گفته‌های وی، این باور اشتباه وجود دارد که با جدید شدن سال، همه خودروهای نو بالای چهار سال مشمول معاینه فنی می‌شوند و بایستی بلافاصله برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند. اما مطابق با قانون، خودروها از زمان تولید به مدت چهار سال از انجام معاینه فنی معاف بوده و شهروندان باید حتماً به ماه تولید خودرو خود توجه کنند. بر همین اساس در آذرماه، خودروهای تولید داخل آذرماه ۱۳۹۷ و ماقبل و وارداتی نوامبر ۲۰۱۸ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند و علاوه بر این موضوع شهروندان می‌توانند جهت به حداقل رسیدن زمان انتظار، منتظر پایان اعتبار گواهی معاینه فنی خودرو خود نبوده و پیش از ماه‌های شلوغ، به این مراکز مراجعه کنند. حتی می‌توانند با توجه به لزوم نیاز به کنترل مستمر وضعیت آلایندگی و ایمنی خودرو، خارج از ضوابط قانونی معاینه فنی دوره‌ای، بیش از یکبار در سال به مراکز مراجعه کنند. بدیهی است در صورت استفاده از زمان‌های خلوتی مراکز در سال جاری و پیش‌بینی این راهکار، مراجعه در سال‌های آتی نیز به سهولت و بدون معطلی انجام خواهد شد. 

نوبت گیری تلفنی برای معاینه فنی

آذر 1401: محمدرضا گویا، مدیر روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، اعلام کرد که شهروندان می‌توانند با شماره‌‌گیری سامانه ۹۶۰۰۶۰۰۰، به صورت تلفنی نوبت بگیرند. این خدمت با هدف مدیریت توزیع مراجعات به مراکز، کاهش معطلی شهروندان و ارائه خدمات شایسته بنابر درخواست شهروندان، از ابتدای آذرماه سال جاری ارائه می‌شود. 

وی توضیح داد در ابتدای اجرای این خدمت جدید، ارائه نوبت در سه مرکز بیهقی، چمران و شقایق انجام و در صورت افزایش تقاضا تعداد مراکز نیز اضافه خواهد شد. لازم به ذکر است که امکان نوبت‌گیری اینترنتی از طریق سامانه تهران من و یا سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به قوت خود باقیست و این روش تنها برای مشتریانی که برای مراجعه با وقت قبلی به اینترنت دسترسی ندارند راه‌اندازی شده است. در حال حاضر حدود 4 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند و تقریباً همه مراکز فاقد صف انتظار هستند. شهروندان می‌توانند در کم‌تر از نیم‌ساعت نسبت به اخذ معاینه فنی خودرو خود اقدام کنند. 

آقای گویا تاکید کرد مطابق با قانون، خودروها از زمان تولید به مدت چهار سال از انجام معاینه فنی معاف بوده و شهروندان باید حتماً به ماه تولید خودرو خود توجه کنند. 

معاینه فنی خودروها هوشمند می شود

آبان 1401: محسن تبریزی‌مهر، معاون فنی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، اعلام کرد گواهی معاینه فنی کاغذی حذف می‌شود و نسخه الکترونیکی، که لینک آن از طریق پیامک به مشتریان ارسال می‌شود، جایگزین خواهد شد.  

بر اساس گفته‌های وی، با پیگیری‌های ستاد معاینه فنی، پیاده‌سازی این طرح‌ها توسط وزارت کشور انجام و به‌زودی در تهران اجرایی خواهد شد. این رویکرد جدید در راستای اهمیت مسائل زیست محیطی و کاهش مصرف کاغذ و به حداقل رساندن چرخه اداری پیگیری شده است. در این رویه، پس از انجام آزمون فنی خودروها در سالن معاینه فنی مراجعه‌کنندگان می‌توانند به نتایج آزمون خودرو خود از طریق لینکی که با پیامک ارسال می‌شود، به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به بخش‌های دیگر در مرکز، دسترسی داشته باشند. ضمناً در لینک اعلامی، زمان دقیق اعتبار معاینه فنی خودرو و تمام سوابق نتایج آزمون در هر زمان قابل فراخوان است. درخصوص درخواست و صدور مجوز احداث مراکز معاینه فنی، با توجه به تاکید دولت مبنی بر هوشمندسازی تمام فرایندهای مرتبط با مشتریان، به‌زودی تمام درخواست‌های متقاضیان از طریق سامانه دردسترس قرار گرفته و دستگاه‌های ذی‌ربط مجوزها را به صورت سیستمی صادر خواهند کرد. 

وی افزود در حال حاضر شهر تهران از بضاعت ۵۴ خط معاینه فنی در ۱۶ مرکز ثابت و ۷ واحد سیار مختص خودروهای سبک برخوردار است‌‌. نظرسنجی انجام شده در یک ماه گذشته نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۰ درصد از خودروها خارج از الزامات قانونی و بحث جریمه تنها برای کنترل وضعیت ایمنی و فنی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند. سایر نتایج این نظرسنجی نشان داد که مراکز شهر تهران از مراکزی صرفا برای انجام معاینه فنی دوره‌ای ، به مراکزی جهت پایش سلامت خودروها تبدیل شده است . خوشبختانه خودروها در سال چندین مرتبه برای کنترل وضعیت ایمنی و فنی و آلایندگی به این مراکز مراجعه می‌کنند. در مراکز شهر تهران تمام خدمات ارائه‌شده دارای ضمانت بوده و شهروندان می‌توانند با اطمینان از خدمات این مراکز جهت کنترل و بررسی سلامت خودروی خود مراجعه کنند. 

آقای تبریزی‌مهر گفت که تمام نیازهای تعمیرگاهی و خدمات خودرویی با لحاظ اجتناب از راه‌اندازی خدمات غیرضروری و مشابه در محدوده اطراف مراکز معاینه فنی، تمهید و فراهم شده و این خدمات از طریق بخش خصوصی ذی‌صلاح و دارای توانمندی‌های لازم با استفاده بهینه از امکانات و فضاهای موجود در مراکز معاینه فنی شهر تهران ارائه می‌شود‌. این خدمات چه در بخش لوازم یدکی و چه در بخش تعمیرات دارای تضمین و گارانتی است. 

خدمات جدید در واحد امور مشتریان

مهر 1401: مدیریت روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، اعلام کرد از هفته گذشته نظرسنجی پیامکی به خدمات واحد امور مشتریان اضافه شده که در راستای مدیریت امور مشتریان و بهبود کیفیت ارائه خدمات منطبق با نیاز مشتریان ارزیابی و سنجش کیفیت خدمات در مراکز معاینه فنی شهر تهران است‌. مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه فنی شهر تهران، یک روز پس از دریافت گواهی معاینه فنی، از طریق پیامکی که ارسال می‌شود می‌توانند با ورود به لینک پرسشنامه به آدرس eforms.tehran.ir/technical-visit-car نسبت به تکمیل و ارائه نقطه نظرات خود درباره نحوه خدمت‌رسانی مرکز اعلام نظر کنند. 

بر اساس گفته‌های وی، یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی و توسعه این خدمات جدید، ایجاد ارتباط دو سویه با شهروندان و استفاده از نظرات‌شان در شناسایی نقاط ضعف و بهبود خدمات است. قطعا پس از ارزیابی و سنجش پرسشنامه‌ها، این مجموعه تمام تلاش خود را جهت بهبود و رفع نواقص انجام خواهد داد و برای اطمینان شهروندان از اثربخشی این مشارکت، اقدامات اصلاحی به صورت عمومی اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

مدیر عامل ستاد معاینه از شهروندان درخواست کرد برای شناسایی نقاط ضعف و قوت مراکز معاینه فنی شهر تهران و بهبود کیفیت خدمات، این مجموعه را در انجام این خدمات جدید با تکمیل پرسشنامه‌ها همراهی کنند. 

وی همچنین افزود از چند سال گذشته با رویکرد تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان در مراکز معاینه فنی شهر تهران سعی شده خدماتی نظیر امکان مراجعه با تعیین وقت قبلی از طریق نوبت‌دهی اینترنتی در سامانه تهران، راه‌اندازی سامانه مدت انتظار جهت آگاهی از آخرین وضعیت طول صف در مراکز با هدف توزیع مراجعات و استفاده از خدمات مراکز خلوت‌تر در شهر تهران، استفاده از درگاه‌های ارتباطی بیش‌تر با هدف افزایش اطلاع‌رسانی و ارسال پیامک اطلاع‌رسانی زمان انقضاء اعتبار معاینه فنی، به شهروندان ارائه شود. در راستای بهبود کیفیت خدمات چندین اقدام جدید در دست اجرا است که بزودی پس از انجام به شهروندان اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

هیچ عوارضی هنگام مراجعه دریافت نمی‌شود

اردیبهشت 1401: حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، درباره لزوم پرداخت عوارض هنگام مراجعه برای اخذ معاینه فنی گفت: «متقاضیانی که قصد دارند نوبت خود را از سامانه تهران من دریافت کنند، باید ابتدا بدهی عوارض تردد در محدوده طرح کاهش و طرح ترافیک خود را پرداخت کنند. بنابراین، هنگام مراجعه حضوری الزامی برای پرداخت این عوارض نیست.»

معافیت معاینه فنی خودروهای عمومی

دی 1400: حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، از کاهش سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی خبر داد و افزود که تا قبل از این، سن معاینه فنی خودروهای شخصی به 5 سال می‌رسید؛ اما با توجه به قانون هوای پاک، این عدد کاهش یافت؛ از این‌رو خودروهای شخصی تا 4 سال از معاینه فنی معاف هستند.

وی تاکید کرد که این معافیت برای خودروهای عمومی یک سال است و ادامه داد که خودروهای داخلی مدل 1396 به قبل و خودروهای خارجی مدل 2017 به قبل، مشمول دریافت معاینه فنی می‌شوند.

باطل شدن معاینه فنی در خودروهای تصادفی

آبان 1400: آقای جمالی‌نژاد (رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) خبر داده که تا پایان سال 1400، همه شهرداری‌های سراسر کشور موظف به نصب دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر شده‌اند تا تخلفات مربوط به نداشتن معاینه فنی را بتوان ثبت کرد.

همچنین از آنجایی که انجام معاینه فنی مجدد برای خودروهای آسیب‌دیده، الزامی است، با موافقت پلیس راهور، قرار شده تا از این به بعد، اطلاعات خودروهای تصادفی بلافاصله به سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو) نیز منتقل شود تا معاینه فنی این خودروها باطل شود.


    نرخ معاینه فنی خودرو بنزینی در سال 1402

    نرخ معاینه فنی خودروهای سبک بنزینی
    شرح خدمات مراجعه اول
    آزمون آلایندگی، ایمنی و صوتی 92 هزارتومان

    *نرخ‌های فوق، براساس مصوبه هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401 است.

    نرخ معاینه فنی خودرو دیزلی در سال 1402

    نرخ معاینه فنی خودروهای نیمه سنگین و سنگین دیزلی
    شرح خدمات مراجعه اول
    آزمون آلایندگی، ایمنی و صوتی 119 هزارتومان

    *نرخ‌های فوق، براساس مصوبه هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401 است.

    نرخ معاینه فنی خودرو گازسوز در سال 1402

    برای خودروهای «سبک دوگانه سوز»، هزینه معاینه فنی دقیقا معادل هزینه خودروهای «سبک بنزینی» است با این تفاوت که مالکان خودرو باید هزینه دیگری را هم برای بازرسی چشمی (تجهیزات و مخزن گاز) پرداخت کنند.  توجه داشته باشید که مخازن خودروها تا 6 سال پس از تاریخ درج تولید، نیازی به تست فنی ندارند. در صورت انجام تست نیز، تست مخزن تا 2 سال اعتبار دارد.

    نرخ معاینه فنی خودروهای سبک گازسوز
    شرح خدمات مراجعه اول
    آزمون آلایندگی، ایمنی و صوتی 119 هزارتومان
    بازرسی چشمی تجهیزات1 24 هزارتومان
    بازرسی چشمی مخزن2 28 هزارتومان

    (1):به جز دو مخزن
    (2):بدون بازکردن
    *نرخ‌های فوق، براساس مصوبه هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401 است.

    نرخ معاینه فنی خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز
    شرح خدمات مراجعه اول
    آزمون آلایندگی، ایمنی و صوتی 119 هزارتومان
    بازرسی چشمی تجهیزات1 24 هزارتومان
    بازرسی چشمی مخزن2 28 هزارتومان

    (1):به جز دو مخزن
    (2):بدون بازکردن
    *نرخ‌های فوق، براساس مصوبه هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401 است.

    نرخ معاینه فنی موتورسیکلت در سال 1402

    شرح خدمات مراجعه اول
    آزمون آلایندگی، ایمنی و صوتی 22 هزارتومان

    *نرخ‌های فوق، براساس مصوبه هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401 است.

    نرخ معاینه فنی در مراجعات بعدی سال 1402

    نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت ها برای هر بار مراجعه بعدی ظرف 15 روز پس از مراجعه اول، مطابق جدول زیر محاسبه می‌گردد:

    دفعات مراجعه خودرو سبک خودرو سنگین موتورسیکلت
    حداکثر تا 2 آزمون 19 هزارو 500 تومان 22 هزارتومان 3 هزارو 900 تومان
    3 آزمون و بیشتر 30 هزارتومان 33 هزارتومان 6 هزارتومان

    *نرخ‌های فوق، براساس مصوبه هیئت وزیران در بهمن‌ماه 1401 است.

    توجه داشته باشید که در صورت گذشت بیش از 15 روز از مهلت تعیین شده پس از مراجعه اول و انقضای آن، مراجعه بعدی به عنوان «اولین مراجعه» محسوب می‌شود.


    نوبتدهی معاینه فنی چگونه است؟

    در هر زمانی از سال می‌توانید با به همراه داشتن «اصل کارت خودرو» یا «سند خودرو» به مراکز معاینه فنی سطح شهر مراجعه کنید. البته توجه داشته باشید که در روزهای اسفند و فروردین هر سال، معمولا تغییراتی در ساعت کاری مراکز معاینه فنی، اعمل میشود.

    1. به سایت ستاد مرکزی معاینه فنی مراجعه کنید و نوبت‌دهی اینترنتی را انتخاب کنید.
    2. در صفحه جدید، شماره پلاک، نام و نام خانوادگی و شماره همراه خود را وارد کنید.
    3. کد فعالسازی ارسال شده به همراه‌تان را وارد کرده و فرایند ثبت نام را تکمیل کنید.
    4. مرکز موردنظرتان را انتخاب کنید. دقت کنید که ساعات خالی و ظرفیت خالی هر مرکز نیز به شما نشان داده می‌شود.
    5. بعد از انتخاب مرکز، به درگاه پرداخت اینترنتی منتقل شده و باید هزینه صدور گواهی را پرداخت کنید. بعد از تراکنش موفق، نوبت‌گیری اینترنتی شما نیز ثبت می‌شود. 

    نکات مهم در نوبتدهی معاینه فنی

    1. برای یافتن خلوت ترین مراکز معاینه فنی، می‌توانید عدد 1 را به سرشماره 2000112 پیامک کنید. 
    2. فقط تا 24 ساعت قبل از فرا رسیدن نوبت، امکان تغییر زمان آن وجود دارد.
    3. در صورت انصراف از نوبت، فقط تا 24 ساعت قبل از فرارسیدن نوبت، امکان بازگرداندن وجه پرداختی وجود دارد.

    معاینه فنی موتورسیکلت چگونه است؟

    به‌صورت قانونی بله! اما از آنجایی که هنوز سازوکار دقیقی برای چگونگی انجام معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها وجود ندارد، از این‌رو نهادهای اجرایی و همچنین پلیس، سختگیری خاصی برای گرفتن معاینه فنی موتورسیکلت‌، ندارند. اما چرا؟

    مشکل اینجاست که در صدور معاینه فنی موتورسیکلت‌، دو محدودیت بزرگ وجود دارد. محدودیت اول، مربوط به پلاک موتورسیکلت‌هاست که در عقب قرارگرفته و دوربین‌های پلاک‌خوان نیز امکان ثبت آن‌ها را ندارند.

    محدودیت دوم درباره موتورسیکلت‌های کاربراتوری است. برخلاف موتورسیکلت‌های انژکتوری، در کاربراتوری‌ها می‌توان شیر ورودی بنزین را به‌صورت دستی، کمتر کرد تا بنزین به‌طور قطره‌چکانی به سیلندر تزریق شود که در این حالت، موتورسیکلت نیز توانایی پاس کردن آزمون‌های آلایندگی را دارد. البته بعد از گرفتن معاینه فنی، دوباره می‌توان شیر بنزین را باز کرد!

    بنابراین از آنجایی‌که 90% موتورسیکلت‌های موجود در تهران (طبق اعلام پلیس) از نوع کاربراتوری هستند، در شرایط فعلی هیچ راه‌حل موثری جز «از رده خارج‌کردن کاربراتوری‌ها یا جایگزین کردن آن‌ها» وجود ندارد.

    معاینه فنی برتر چیست؟

    داشتن معاینه فنی برتر، ضروری نیست اما رانندگان تهرانی که معاینه فنی برتر داشته باشند، می‌توانند از تخفیف طرح ترافیک تهران بهره‌مند شوند. در مقاله معاینه فنی برتر، آخرین اخبار معاینه فنی برتر، مدارک لازم برای معاینه فنی برتر، نحوه استعلام معاینه فنی برتر و هزینه‌ها و قیمت معاینه فنی برتر را مطالعه کنید.

    جریمه معاینه فنی چقدر است؟

    خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند یا اعتبار معاینه فنی آنها منقضی شده باشد، مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی هستند. در مقاله جریمه معاینه فنی به طور مفصل در این رابطه صحبت کرده‌ایم.

    شرایط معاینه فنی تاکسی چیست؟

    آخرین اخبار معاینه فنی رایگان برای تاکسی، جریمه معاینه فنی تاکسی، معاینه فنی تاکسی فرسوده، شرایط معاینه فنی تاکسی دوگانه سوز و معاینه تاکسی صفر را در مقاله معاینه فنی تاکسی مطالعه کنید.

    اعتبار معاینه فنی چقدر است؟

    مدت زمان اعتبار گواهی معاینه فنی بصورت زیر تعیین شده است:

    • موتورسیکلت: یک سال،
    • خودرو نوشماره (صفر کیلومتر): چهار سال،
    • سواری شخصی و دولتی سبک: یک سال،
    • عمومی سبک و سنگین با عمر کمتر از 10 سال: شش ماه،
    • عمومی سبک و سنگین با عمر بیش از 10 سال: سه ماه.

    سوالات مهم درباره معاینه فنی

    در صورت داشتن هرگونه سوال درباره معاینه فنی خودرو و موتورسیکلت و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافی است با مرکز تماس ستاد معاینه فنی تهران به شماره تلفن 41787 تماس بگیرید.

    معاینه فنی تهران با شهرستان متفاوت است؟

    از سال 1395 به بعد، تمامی مراکز معاینه فنی سبک و از سال 1397 نیز تمامی مراکز معاینه فنی سنگین به سامانه یکپارچه سیمفا متصل شده‌اند. بنابراین معاینه فنی صادر شده در هیچ مرکزی و در هر شهری، متفاوت با بقیه مراکز سراسر کشور نیست.

    خودروهای پلاک قدیم، معاینه فنی می‌گیرند؟

    خیر! چنین خودروهایی ابتدا باید برای گرفتن پلاک ملی اقدام کنند.

    معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر چگونه است؟

    خودروهای شخصی با عمر کمتر از 4 سال، نیازی به گرفتن معاینه ندارند اما توصیه جدی می‌کنیم که حتی خودروهای نوشماره -تا قبل از اتمام گارانتی‌شان- نیز برای گرفتن معاینه فنی اقدام کنند.

    معاینه فنی ماشین

    اصلی‌ترین دلیل توصیه ما، خرابی کاتالیست در اکثر خودروهای داخلی است که تنها زمانی متوجه این خرابی می‌شوید که به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید. حال اگر در تست‌های فنی مشخص شد که کاتالیست خودرو، معیوب است، خودروساز موظف به تعمیر یا تعویض قطعه در زمان گارانتی است. اما اگر زمان گرانتی‌تان تمام شده باشد، باید هزینه نسبتا قابل توجهی را برای تعویض کاتالیست، بپردازید. پس ریسک نکنید!


    نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی

    شهرداری تهران، با هدف گسترش خدمات الکترونیک و همچنین افزایش قابلیت‌های کاربردی، از بهمن‌ماه 1399 سامانه نوبت‌دهی اینترنتی معاینه فنی خودروها را به سایت تهران من به نشانی my.tehran.ir اضافه کرده است.

    تا قبل از این، نوبتدهی اینترنتی معاینه فنی، فقط از طریق سایت ستاد معاینه فنی تهران به نشانی inspection.tehran.ir امکان‌پذیر بود.

    آدرس مراکز معاینه فنی تهران

    شهروندان تهرانی می‌توانند در مقاله آدرس مراکز معاینه فنی تهران و معاینه فنی سیار تهران از شماره تلفن مراکر فنی، آدرس دقیق مراکز فنی، ساعت کار مراکز معاینه فنی و همچنین لیست مراکز معاینه فنی موتورسیکلت و معاینه فنی خودروهای سنگین مطلع شوند. همچنین فهرست مراکز معاینه فنی شهرستان نیز در این مطلب، اعلام شده است.


    اخبار جدید تاکسیرانی

    آخرین اخبار تاکسیرانان، وضعیت جدید نوسازی تاکسی فرسوده، مبلغ وام نوسازی تاکسی و جدیدترین شرایط و نحوه تعویض تاکسی قدیمی را در مقاله اخبار تاکسی فرسوده مطالعه کنید.

    مراکز تعویض پلاک خودرو تهران

    در مقاله مراکز شماره گذاری خودرو می‌توانید از آدرس مراکز تعویض پلاک تهران (ازجمله مرکز تعویض پلاک میثم، مرکز تعویض پلاک خاوران، مرکز تعویض پلاک چیتگر و ...) و همچنین شماره تلفن مراکز تعویض پلاک خودرو مطلع شوید. زمان بازگشایی مراکز تعویض پلاک و ساعت کاری مراکز تعویض پلاک را نیز در این مقاله توضیح داده‌ایم.

    دیدگاه کاربران