• سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک
  • سايپا کوييک اتوماتيک

تیری که به سنگ خورد

تست و بررسی سایپا کوییک اتوماتیک

5 بهمن 1397 10:03

در دهه 80 میلادی، زمانی که مهندسان ژاپنی مزدا در تعامل با همکاران آمریکاییشان در شرکت فورد، در حال طراحی مدل‌های اولیه پراید بودند، احتمالاً به ذهنشان هم خطور نمی‌کرد که در حدود 40 سال بعد نه تنها تولید این خودرو در یکی از کشورهای خاورمیانه ادامه داشته باشد، بلکه پراید ارزان‌قیمت و مصرفی، تبدیل به سنگ بنایی برای تولید خودروهای گران‌قیمت‌تر از خود در قرن بیست و یکم شود. اما حالا نه تنها این اتفاق افتاده، بلکه به نظر می‌رسد که سایپا حتی فراتر از ادامه تولید بی‌انتهای پراید به عرضه تیبا، ساینا و کوییک برای مدتی طولانی می‌اندیشد. در این مقاله قصد داریم تا هم جهت با خواسته‌های سیری‌ناپذیر مدیران سایپا، جدیدترین نواده پراید در بازار کشور را بررسی کنیم. کوییک اتوماتیک که ظاهراً پس از اجرایی شدن تحریم‌های بین‌المللی دچار کاهش تولید نیز شده است و سرنوشت نامشخصی در شرایط فعلی صنعت خودرو کشور پیدا کرده. پس لطفاً امروز هم «باما» همراه شوید.

کوییک نامی عجیب برای محصولی پرحاشیه

ساینا هاچ‌بک، قطعاً می‌توانست نامی توجیه‌پذیر برای کوییک باشد، اما سایپا به دلیلی نامعلوم ناگهان تصمیم گرفت که برخلاف رویه معمول خود (برای مثال نامیدن مدل هاچ‌بک تیبا با نام تیبا 2 یا تیبا هاچ‌بک) از نامی متفاوت برای مدل هاچ‌بک ساینا استفاده کند و پس از حاشیه‌هایی که بر سر خارجی بودن نام کوییک (QUICK) ایجاد شد به سراغ نام روستایی در استان کرمانشاه رفت. هرچند این روستا در زلزله سال 96 کرمانشاه به کلی تخریب شد، ولی هم‌نامی آن با محصول تازه سایپا باعث شد تا این شرکت مجوز لازم برای استفاده از عنوان کوییک را بدست آورد؛ اما این پایان ماجرا نبود و کوییک برای سایپا، بیشتر از آن‌که سریع باشد، به محصولی پر دردسر بدل شد.

طراحی ظاهری سایپا کوییک

کوییک در نمای جلو تفاوت معناداری با ساینا ندارد، اما در نمای عقب شاهد شباهت‌هایی با محصولات ب ام و هستیم، گویی که مهندسان سایپا قصد داشته‌اند تا با الهام گرفتن از محصولات خودروساز باواریایی، به ساخته اقتصادی خود اعتبار ببخشند. ماحصل کار البته چندان هم بد از آب در نیامده است. به خصوص وقتی قرار به مقایسه این خودرو با محصولی مانند تیبا باشد، در خواهیم یافت که طراحان سایپا این‌بار خلاقیت‌های خود را در قالبی هماهنگ‌تر بروز داده‌اند و از این رو شاید بتوان کوییک را خودرویی زیباتر از تیبا و امثالهم توصیف کرد، اما این زیبایی به معنی بی‌نقص بودن نیست و از این رو شاهد عدم تناسب بسیاری از بخش‌های بدنه با یکدیگر هستیم و درست به همین دلیل کوییک به هیچ عنوان مانند خودرویی با کیفیت یا مدرن به نظر نمی‌رسد.

با این حال جالب است بدانید که بخش مهندسی سایپا، یکی از دستاوردهای کوییک نسبت به تیبا را در ایمنی بیشتر آن در تصادف با عابران پیاده ارزیابی می‌کنند. قابلیتی که به سبب طراحی مجدد دماغه خودرو بدست آمده است و تا حدی کوییک را به خودروهای روز جهان نزدیک می‌کند.

فضای داخلی سایپا کوییک

اگر برای لحظه‌ای، کابین و داشبورد مدل اولیه و کاربراتوری پراید را به یاد آورید و پس از آن نگاهی به کابین کوییک فول آپشن بیاندازید، احتمالاً با این حرف موافق خواهید بود که برای ارتقای خودرویی مانند پراید با تجهیزات مدرن، تقریباً کاری بیش از این از دست مهندسان سایپا بر نمی‌آمده است. به خصوص که سایپا تاکید می‌کند که کابین کوییک نسبت به تیبا ارگونومیک‌تر نیز شکل گرفته است و تناسب بهتری با شرایط بدن راننده دارد. افزوده شدن یک مانیتور بر روی قسمت فوقانی داشبورد، استفاده از فرمانی شبیه خودروهای روز جهان، کار شدن چیزی شبیه طرح دوخت چرم بر روی فرمان و مسائلی از این دست باعث می‌شوند که کابین کوییک تفاوت‌های بنیادینی با کابین پراید اولیه داشته باشد اما هنوز هم اگر قرار باشد که کوییک را با سایر خودروهای جدید بازار جهان یا حتی خودروهای جدید چینی مقایسه کنیم، عکس‌العملی جزء تاسف خوردن نخواهیم داشت.

استفاده از پلاستیک خشک و ارزان‌قیمت در جای جای کابین، کیفیت ناچیز ادوات داخلی، صندلی‌های نسبتاً ناراحت که ذاتاً با صندلی‌های پراید 131 و تیبا مشترک هستند و مسائلی از این دست باعث می‌شوند که کوییک تنها در عکس مشابه یک خودرو مدرن احساس شود و در هنگام رانندگی همان حس و حال واقعی مربوط به یک خودرو قدیمی را به شما منتقل کند. البته از حق نباید گذشت، فضای پای سرنشینان عقب نسبت به ابعاد و اندازه‌های کلی خودرو مناسب است و از این حیث کوییک نیز درست مثل تیبا هاچ‌بک، نسبت به خانواده پژو 206 برتری دارد.

امکانات سایپا کوییک

کوییک در نسخه پایه از نظر سطح امکانات تفاوت زیادی با تیبا و ساینا ندارد اما در نسخه‌های فول آپشن به گزینه‌هایی مانند نمایشگر 7 اینچی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین و سنسور دنده عقب، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، صندلی برقی راننده، خروجی USB ، آینه‌های برقی، چراغ‌های روشنایی در روز و چراغ مشایعت و... تجهیز شده است که برای طرفداران آپشن موارد نسبتاً جذابی به حساب می‌آیند.
همچنین برای مدل اتوماتیک، سیستم فرمان برقی نیز جایگزین فرمان سنتی هیدرولیکی شده است که از جمله معدود تغییرات فنی پروژه کوییک در مقایسه با تیبا و ساینا محسوب می‌شود.

مشخصات فنی و ایمنی سایپا کوییک

اگر نظر رانندگان تیبا را بپرسید، احتمالاً با این توضیح مواجه خواهید شد که قدرت و شتاب تیبا به نسبت بد نیست. واقعیت این است که استخراج قدرت 87 اسب‌بخار از پیشرانه 1.5 لیتری تیبا، باعث شده تا این خودرو از رقبایی مانند پژو 206 تیپ 2 (با قدرت 75 اسب بخار) سریع‌تر باشد. اما در خصوص کوییک فول آپشن، باید اضافه شدن یک جعبه‌دنده اتوماتیک CVT را هم به ماجرا اضافه کنید تا شاهد یک هاچ‌بک کُند باشید که اتفاقاً درست مانند تیبا، با مشکل نفوذ شدید صدای پیشرانه به درون کابین مواجه است.

سایر مشخصات فنی ساینا و کوییک نسبت به تیبا تفاوت محسوسی ندارد و درست به همین خاطر است که پرداخت قیمت بیشتر برای کوییک در مقایسه با تیبا هاچ‌بک چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. از نقطه نظر ایمنی نیز ماجرا تقریباً به همین منوال است، اما جالب است بدانید که به واسطه نصب جعبه‌دنده اتوماتیک و ایجاد فضای لازم برای نصب این قطعه بر روی پلتفرم تیبا/ ساینا، فایروال مدل‌های اتوماتیک تقویت شده است و از این رو ایمنی خودرو نیز در تصادفات احتمالی تا حدی افزایش یافته است. بر این اساس شاید کوییک و ساینا اتوماتیک، تنها خودروهای جهان تلقی شوند که در نسخه‌های اتوماتیک ایمن‌تر از مدل‌های دستی هستند. ضمناً در کاتالوگ کوییک آپشن ترمز کمکی BAS نیز در کنار سیستم‌های ABS و EBD به چشم می‌خورد که نکته نسبتاً دلگرم‌کننده‌ای محسوب می‌شود. هرچند هنوز هم قدیمی بودن پلتفرم خودرو درکنار تکمیل نبودن تعداد ایربگ‌ها و عدم ارائه یک گزارش مشخص از تست ایمنی، باعث شده‌اند که با این محصول هم دست و دلمان در سرعت‌های بالا بلرزد و نگران جانمان شویم!

تجربه رانندگی با سایپا کوییک

برخلاف تصور بسیاری افراد، پروژه ساخت نسخه‌های اتوماتیک از کوییک و ساینا، اولین تلاش سایپا برای ساخت یک محصول اتوماتیک ارزان‌قیمت نیست. این شرکت چند سال قبل پروژه‌ای را بر روی پلتفرم پراید پیاده کرده تا بلکه بتواند نسخه‌های AMT (گیربکس دستی با قابلیت تعویض خودکار) از این خودرو را راهی خیابان‌ها کند. اما نتیجه کار به حدی عجیب و غیرقابل پیش‌بینی از آب در آمد که مدیران وقت سایپا در نهایت تصمیم به عدم عرضه این پرایدهای جهش‌یافته به بازار گرفتند. حالا جعبه‌دنده CVT مورد استفاده برای ساینا و کوییک از طریق شرکت بلژیکی پانچ تامین می‌شود که از تجربه قابل قبولی در ساخت این قطعه برخوردار است اما ترکیب نهایی این جعبه‌دنده با پیشرانه تیبا/ساینا و کوییک که ورژن ارتقا یافته پیشرانه قدیمی پراید است، ترکیبی است که نمی‌توان آن را خوشایند توصیف کرد.

در واقع ذات جعبه‌دنده CVT براساس استخراج حداکثر توان پیشرانه بنا نهاده شده است و چنین ویژگی‌ای در ترکیب با پیشرانه‌های ضعیف مانند قلب کوییک می‌تواند واقعاً راننده را زجر دهد. شاید در هنگام رانندگی آرام، مشکل چندانی احساس نشود اما به محض فشردن پدال گاز در خواهید یافت که پیشرانه تحت فشار شدیدی قرار گرفته و در دور های بالای 4000 صدای ناخوش آیند و بسیار بلندی تولید می‌کند که هر راننده‌ای را از آسیب دیدن قطعات فنی خودرویش می‌ترساند. ترکیب این وضعیت با کُندی اولیه جعبه‌دنده در هنگام آغاز حرکت باعث شده که رانندگی با کوییک اتوماتیک نه در ترافیک شهری جالب باشد و نه در شرایط تحت فشار چنگی به دل بزند. مسلماً توان پیشرانه هم در حدی نیست که بتوانید در تمامی شرایط با دور موتورهای میانی رانندگی کنید. بنابراین در نهایت ساخت نسخه اتوماتیک از این خودرو ایده خوبی نبوده است؛ اما از حیث فرمان‌پذیری یا قدرت ترمز تفاوت محسوسی با نسخه‌های دنده‌ای و تیبا هاچ‌بک وجود ندارد و همه چیز در مرز حداقل‌های قابل قبول قرار می‌گیرد. در خصوص کیفیت سواری هم باید بگوییم که کوییک در نهایت نمره متوسطی به دست می‌آورد، هرچند که همین نمره متوسط هم برای یک خودرو اقتصادی می‌تواند کافی باشد و شما را تا حدودی راضی نگاه دارد. راستی این نکته هم از قلم نیافتد که نقطه ضعف تیبا در مورد ضعف دید به اطراف، در کوییک نیز به قوت خود باقی است و ستونهای نسبتاً پهن خودرو شما را در هنگام دور زدن با مشکل مواجه می‌کنند.

راند نهایی با سایپا کوییک

دیکته نانوشته غلط ندارد، این عبارت شاید الگوی درستی برای تقدیر از تلاش سایپا در راستای تولید کوییک اتوماتیک فول آپشن باشد. از همین زاویه باید این تلاش نافرجام را به درجا زدن و هیچ کاری نکردن، ترجیح داد، اما واقعیت این است که کوییک اتوماتیک حتی علیرغم تجهیز شدن به برخی آپشن‌های روز، فاصلهای نجومی با خودروهای مدرن موجود در بازار دارد و برخلاف ایده مدیران ارشد سایپا، نمی‌تواند به عنوان رقیبی برای خودروهای چینی مطرح باشد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های سایپا کوییک

بروز مشکل در تامین جعبه‌دنده و توقف عرضه نسخه‌های اتوماتیک کوییک، باعث شده که خرید خودروهای موجود در بازار، با ریسک بالایی در زمینه تامین قطعات یدکی یا تعمیرات در بلند مدت همراه باشد. از این رو در شرایط فعلی نمی‌توان خرید کوییک اتوماتیک را به همگان توصیه کرد و شاید انتخاب خودروهای اتوماتیک دست دوم موجود در بازار نسبت به کوییک منطقی‌تر باشد.


راهنمای خرید کوییک

اگر به دنبال مشخصات فنی خودرو کوییک، تفاوت انواع کوییک سایپا و تست خودروهای کوییک هستید، توصیه می‌کنیم که مطالب خواندنی زیر را از دست ندهید:

همچنین در صورتیکه مالک خودرو کوییک هستید، احتمالا مطالب زیر نیز برای‌تان جالب خواهد بود:

شرایط فروش سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله پیش فروش سایپا را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
1234567yuiop 1399/2/19
دوستانی که مدل ۹۸و ۹۹ کوییک دنده ای دارن خیلی راضی هستن و هزینه نگهداری کم و رانندگی راحت و ظاهر زیبا با این قیمت تو این رنج بنظرم خیلی خوبه
پاسخ
0
3
4
مهدی مجدانی 1398/9/25
بنظرم این نوشته باغرض نوشته شده واین سایت میخواد فقط بگه خیلی حالیشه
پاسخ
0
3
1
وحید امیری 1398/7/2
من این ماشین دنده ای شو دارم ماشین نرم و راحتیه داخلش جا داره و صندلی راحتی داره اصلا شبیه پراید نیست .نویسنده اینو نمیدونه ک اون امکاناتی ک میخواد و انتظارشو داره قیمت خودرو بالای ۲۰۰ میلیون میشه .فک کنم اگر بنزم بدیم بهش باز عیب دراره
پاسخ
1
2
4
مهدی مجدانی 1398/9/25
نویسنده از خودرو کوییک توقع ی خودرو آلمانی داره من فکر میکنم با جملات باغرض نوشته تا عقده شو خالی کنه
1
3
امیرحسین جعفرزاده 1398/6/13
اول از اطلاعات که دراختیار دوست داران خودرو قرار می‌دهید ممنونم اما منم احساس میکنم نویسنده با داشتن ذهنیت منفی وبا کمی کم لطفی نسبت به این خودرو وکارخانه سایپا صحبت کرده که بازم همین که این ماشین سعی کردن نسبت به خودروهای روز دنیا تولید کنن خیلی خوب هست تا کپی هرسال پراید پژو 405 206 پارسو... اما اینم بگم که به هیچ وجه از خودروسازان ایرانی سایپا ایران خودرو سرآمد همه اصلا به هیچ وجه دل خوشی ندارم که به خاطر حیات این کارخانه ها در حق مردوم ظلم بزرگی میشه و چقدر جان از دست رفته واسه همین که به اجبار پراید خریدن اگر واردات جور دیگه بود......
پاسخ
1
2
1
Amir124 1399/9/4
خلایق هر چه لایق
0
0
Browning 1398/4/8
ظاهر قشنگی داره نسبت به هم رده های هم قیمت خودش مثل 405 یا 206 و پارس با ظاهر قدیمی و شدیدا کسالت بار. آپشن های خوبی هم داره نظیر فرمان برقی کنترل اتومات باد لاستیک حتی جایی شنیده بودم از سیستم کنترل کشش می گفت. ضمنا تیبا ساینا و این خودرو روی پلت پراید نیست حالا نمی دونم منظور نویسنده از مقایسه این خودرو با پراید صبا چیه. باز می گفتید 405 دنا و سمند اون یه چیزی
پاسخ
0
1
4