• سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي
  • سايپا کوييک R دنده اي

رنگارنگ بی‌ادعا

تست و بررسی سایپا کوییک R دنده ای

14 بهمن 1399 18:30

منصفانه که بخواهیم نظر بدهیم، پژو 206 هیچ‌گاه در بازار ایران رقیب درست و حسابی نداشته است. یک بار از سر ناچاری با رنو ساندرو رقابت می‌‌کرده و یک بار دیگر به زور مقابل برلیانس H320 می‌‌نشسته است. حتی گاهی هم پیش می‌آمده که او را با پژو 207 مقایسه می‌کردند. جدال 206 با تیبا هم که جای خود را دارد. اما به نظر می‌رسد یکی دو سالی است که یک رقیب هم‌کلاس برای این خودرو دست و پا شده است؛ کوییک R. خودرویی پرحاشیه که اگرچه اتفاق جدیدی در شرکت سایپا به حساب نمی‌آید ولی حداقل توانسته استانداردهای یک رقیب معقول را رعایت کند.

کوییک R از کجا آمد؟

همه‌چیز از زمستان سال 95 شروع می‌شود. زمانی که نارنجی‌های جاده مخصوص یک ویرایش بهینه‌شده از تیبا را به اسم ساینا رونمایی کردند. خودرویی که از نظر ایمنی و البته طراحی یک سر و گردن نسبت به برادر ناتنی‌اش بالاتر بود. این خودرو آمد تا جای خالی میان تیبا صندوقدار و پژو 405 را پر کند. فضای خالی که مشتریان بالاجبار با تیبا 2 پر می‌کردند.

تست و بررسی سایپا کوییک R

موفقیت نسخه هاچ‌بک تیبا از یک سو و اقبال زودهنگام ساینا از سوی دیگر سایپا را به فکر تولید یک مدل دیگر انداخت. این ایده در قالب یک هاچ‌بک سایز بزرگ به اسم کوییک زنده شد. البته سازنده خیلی اصرار داشت تا این محصول را به‌نوعی در کلاس کراس‌اورها قرار دهد. چراکه روی بدنه آن عبارت Cross نیز دیده می‌شد. کوییک از نظر فنی تفاوت چندانی با ساینا نمی‌کرد. به‌ویژه آنکه چراغ‌های جلویی‌اش عیناً از ساینا برداشت شده بود.

کوییک بعد از کش و قوس فراوان سال 97 راهی بازار شد. سال 98 و در اوج درگیری سایپا با خداحافظی شرکای خارجی‌اش یعنی رنو، برلیانس و کیا، نسخه جدیدتری از کوییک با پسوند R راهی میدان شد. البته در مدل جدید غیر از برخی از جزئیات گرافیکی دنبال چیز دیگری باشیم.

بررسی طراحی سایپا کوییک R

کوییک به‌عنوان جدیدترین محصول سایپا تا پیش از شاهین قرار بود اتفاقی شگرف را در بازار رقم بزند. اما این ترکیب نه‌چندان دوست‌داشتنی از تیبا و ساینا، به‌عنوان پاسخ پژو 206 خیلی دیر از راه رسید.

طراحی نمای عقب سایپا کوییک R

در حالی که انتقادات از کوییک هنوز مطرح بود شرکت نسخه اسپرت‌تر آن موسوم به ویرایش R را راهی بازار کرد. این خودرو تفاوت چندانی با مدل استاندارد نداشت. به حدی که حتی نمی‌توان آن را یک فیس‌لیفت ملایم نیز تلقی کرد.

کوییک R تنها با اضافه شدن المان‌های دو رنگ قصد داشته خود را متفاوت‌تر نشان دهد. این تغییرات را می‌توان روی سقف، اسپلیتر جلو، فریم مه‌شکن و قاب روی آینه‌ها نیز مشاهده کرد. شباهت جلوی کوییک با ساینا، عملاً منطقی نیست. چراکه دو محصول ساختاری کاملاً متفاوت دارند. به عبارتی دیگر ساینا یک سدان شهری و کوییک یک هاچ‌بک جمع‌وجور شهری است. از سوی دیگر شباهت معنادار چراغ‌های عقب کوییک به کراس‌اورهای ب‌ام‌و نیز قابل چشم‌پوشی نیست.

طراحی کابین سایپا کوییک R

استفاده اغراق‌آمیز از رنگ‌های دوگانه در داخل کابین چشم بیننده را آزار می‌دهد. تغییر مبتدیانه رنگ دریچه‌های تهویه مطبوع، فریم سیستم صوتی، پنل رودری‌ها و البته دستگیره‌ها در حد و اندازه‌های یک خودروساز نیست. از اینکه نمی‌توان تفاوت عمیقی بین این مدل و کوییک استاندارد پیدا کرد، حس خوبی نداریم.

بررسی مشخصات فنی سایپا کوییک R

اگرچه سایپا اصرار دارد که واژه کوییک ارتباطی با کلمه انگلیسی Quick به معنی سریع ندارد ولی نمی‌توان قانع شد که این تصادف اتفاقی بوده است. نکته جالب‌تر اینجاست که کوییک اصلاً کوییک نیست. این خودرو یک تعریف متفاوت از همان سایناست که سایپا قصد داشته آن را در کلاس کراس‌اورهای ریزاندام مثل دانگ‌فنگ H30 کراس جای دهد.

این خودرو تیپیکال مرسوم خودروهای سایپا را دارد. یعنی همان پیشرانه 1.5 لیتری 87 اسب‌بخاری که نیروی خود را توسط جعبه‌دنده 5 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. البته رکورد 13 ثانیه‌ای این خودرو با در نظر گرفتن گشتاور 128 نیوتن‌متری‌اش خوب به نظر می‌رسد. این در حالی است که سرعت نهایی آن 160 کیلومتر برساعت ثبت می‌شود.

با این حال مزیت طلایی کوییک R را باید مصرف سوختش بدانیم. عددی که سایپا آن را 7 لیتر در هر صد کیلومتر برای پیمایش‌های ترکیبی اعلام کرده است که اگر باک 40 لیتری را برایش در نظر بگیریم، کاملاً مشتری‌‌پسند می‌شود.

خودروی فوق با طولی که به 4 متر هم نمی‌رسد درست مانند یک هاچ‌بک متعارف به چشم می‌آید ولی تنها تفاوت آن ارتفاع بیش از 1.5 متری‌اش است. جدا از این مسائل نباید فراموش کرد که این خودرو برند ایرانی سایپا را دارد و باید به اندازه خودش از آن توقع داشت.

بررسی آپشن‌های سایپا کوییک R

در لیست معرفی کوییک اشاره به انبوهی از آپشن‌ها و امکانات شده است. ولی نکته اینجاست که این آپشن‌های جذاب مربوط به مدل فول دنده اتوماتیک آن است. شاید برتری نامحسوس کوییک R را بتوان در این قسمت اشاره کرد که شامل ترمز پارک برقی، هشدار نبستن کمربندی ایمنی و صندلی‌های تاشو می‌شود. این‌که چرا کوییک R کامپیوتر سفری ندارد ولی ترمز EBD و ترمز برقی دارد هم در نوع خودش جالب است.

امکانات و آپشن های سایپا کوییک R

باید اعتراف کرد که سایپا سیستم صوتی خوبی را روی این محصول خود تعبیه کرده است. یک آپشن جذاب که هم در مدل‌های دستی دیده می‌شود و هم در نسخه‌های اتوماتیک آینه‌های جانبی برقی است.

کوییک از نظر ایمنی خودروی قابل دفاعی نیست چراکه هیچ سند رسمی و بین‌المللی مبنی بر نمره آزمون تست تصادف آن در دست نیست. با این حال براساس آیتم‌های جدید سازمان استاندارد، طراحی قسمت جلویی آن با کمترین میزان آسیب به عابر پیاده در نظر گرفته شده است.

ذکر این نکته الزامی است که به دلیل تولید همزمان نسخه اتوماتیک، پلتفرم آن به‌گونه‌ای است که محل قرارگیری پوسته جعبه‌دنده نسبت به مدل‌های دیگر مانند ساینا و تیبا کمی تقویت شده و امنیت آن اندکی نسبت به آنچه انتظار می‌رفت، بهتر است.

تجربه رانندگی با سایپا کوییک R

سخت بتوانید تفاوت معناداری بین این خودرو و ساینا احساس کنید. حتی کلیات رانندگی آن با تیبا 2 نیز توفیر چندانی ندارد. با این حال در حد و اندازه‌های خودش فنربندی معقولی دارد. بگذریم از این نکته که همیشه یک سری سر و صدای عجیب از پشت داشبورد آن به گوش می‌رسد. عایق‌بندی محفظه پشرانه اصلاً راضی‌کننده نیست. به همین دلیل است که اغلب مشتریان وسواسی سراغ نصب موکت زیر کاپوت می‌روند.

تجربه رانندگی با سایپا کوییک R دنده دستی

هنوز هم نه این خودرو و نه هیچ خودروی دیگری نتوانسته جعبه‌دنده‌ای مانند پراید به‌ خصوص در دنده یک داشته باشد. با این حال سیستم سنتی تروتل‌ها و دریچه گاز این خوبی را دارد که باعث می‌شود با فشردن پدال گاز حس جذاب گاز خوردن را تجربه کنید. این چیزی نیست که بتوانید در خودروهای هم‌رده چینی پیدا کنید.

لذت سواری با کوییک R به شدت به این نکته بستگی دارد که خودروی قبلی شما چه چیزی است. برای آن‌ها که فرمان‌پذیری دقیق جزء لاینفک نیازهایشان است، این خودرو گزینه خوبی نیست. به ویژه آنکه که فرمان‌پذیری کوییک R در در پیچ‌ها و یا حرکت در سرعت بالا کاملاً نامطمئن و ناپایدار است.

جدول مشخصات فنی و آپشن‌های کوییک R

با همه آنچه گفتیم، برگ برنده این خودرو «یک‌ کاسه» بودنش است. یعنی چیزی که ادعا می‌کند با چیزی که به نمایش می‌گذارد، یکی است.

عکاس: محمدرضا اناری


راهنمای خرید کوییک

اگر به دنبال مشخصات فنی خودرو کوییک، تفاوت انواع کوییک سایپا و تست خودروهای کوییک هستید، توصیه می‌کنیم که مطالب خواندنی زیر را از دست ندهید:

همچنین در صورتیکه مالک خودرو کوییک هستید، احتمالا مطالب زیر نیز برای‌تان جالب خواهد بود:

شرایط فروش سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله ثبت نام شرایط فروش سایپا را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
salar1359 1400/7/25
سلام دستیگره داخلی درب ها واقعا چرت و خشک شکننده است اصلا استحکام نداره من یرهفته خریدم دوتاش شکسته متاسفانه
پاسخ
0
0
1