یک چینی اقتصادی و ناکام

تست و بررسی بی وای دی F3 در تهران

4 اسفند 1397 18:12

از میان خودروسازان چینی که طی چند سال گذشته در بازار ایران به فعالیت پرداخته‌اند، می‌توان BYD را تافته‌ای جدا بافته توصیف کرد. این شرکت نسبتاً نوپا که هنوز دهه دوم فعالیت خود را به اتمام نرسانده (تاسیس در سال 2003 میلادی) حالا یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی‌های حمل‌ونقل سبز در جهان قلمداد می‌شود و در زمینه تولید باتری‌های لیتیوم یونی مخصوص تلفن‌های همراه نیز در جهان رکورددار است.

پاشنه آشیل بی وای دی F3 در شرایط فعلی بازار خودرو کشورمان، چیزی نیست جزء توقف تولید و عرضه، پس از تحویل سری نخست. همین باعث شده تا قیمت BYD F3 به بالای 100 میلیون برود.تولید انبوه ترن‌های هوایی، خودروهای تمام برقی و هیبریدی بر اساس مدرن‌ترین تکنولوژی‌های قابل دسترس، ویژگی دیگری است که BYD را از خودروسازان سنتی تمیز می‌دهد؛ اما وقتی ماجرای فعالیت در بازار ایران مطرح باشد، حتی چنین شرکت پیشتازی نیز ناگهان به یاد تولید مدل‌های قدیمی و ارزان‌قیمت می‌افتد و شاید از همین رو باشد که تاکنون تنها ورژن‌های رده پایین از محصولات بی‌وای‌دی وارد بازار کشورمان شده‌اند.

در واقع BYD S6 یک کراس‌ اور با قالب‌های بدنه مشترک با نسل قدیمی لکسوس RX (مربوط به سال‌های اولیه قرن بیست و یکم) است که با پیشرانه و جعبه‌دنده اختصاصی BYD و در قامت یک خودرو کراس اور تک دیفرانسیل راهی بازار ایران شده و بی وای دی F3 نیز یک سدان کاملاً معمولی (که شباهت‌هایی با نسل قدیمی تویوتا کرولا دارد) است که تاکنون تنها در نسخه دنده دستی قدم به خیابان‌های ما گذاشته. البته نباید از حق گذشت که شرکت سازنده خودروهای بی وای دی یعنی کارمانیا، تاکنون بارها برنامه‌های خود را برای عرضه خودروهای تمام برقی یا نسخه هیبریدی و فوق‌العاده جذاب BYD تانگ به شکل رسمی اعلام کرده است اما متاسفانه نوسانات بازار و عدم استقبال از خودروهای برقی در بین نهادهای مسئول، باعث شده که امید عرضه خودروهای سبز و مدرن در کشورمان به یاس تبدیل شود.

طراحی بی وای دی F3 بی‌شباهت به تویوتا کرولا نیست

با گذر از این مباحث، قصد داریم تا در این مطلب به معرفی و بررسی بی وای دی F3 بپردازیم؛ سدانی اقتصادی که فقط مدت زمان کوتاهی در بازار کشورمان حضور داشت و با شرایط فعلی ادامه تولید آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. پس لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید.

طراحی ظاهری بی وای دی F3

مهندسان بی وای دی شباهت پلتفرم محصولاتشان به خودروهای قدیمی تویوتا را انکار نمی‌کنند اما در عین حال بر انجام تغییراتی در راستای افزایش ایمنی شاسی خودروها تاکید دارند. به هرحال بی وای دی F3 از نظر ظاهری شباهت انکارناپذیری به مدل قدیمی تویوتا کرولا دارد، اما به لطف طراحی مجدد چراغ‌ها و جلوپنجره، این شباهت در نگاه اول مشخص نمی‌شود. این در حالی است که مدل بزرگتر S6 از هر زاویه و هر فاصله‌ای، می‌تواند چهره مدل قدیمی لکسوس RX را به شما یادآور شود.

در این میان استفاده از چراغ‌های بزرگ با زوایای تیز و جلوپنجره براق کرومی متصل به چراغ‌ها، نمایی مدرن و کاملاً آسیایی را برای F3 به ارمغان آورده که شباهت چندانی نیز به چهره اقتصادی و محافظه کار تویوتا کرولا ندارد، اما در نمای کنار با توجه به سادگی اجزاء و قطعات، شاهد بیشترین شباهت به خودروی اصلی هستیم و طراحان نهایت تلاش خود را نیز به کار بسته‌اند تا در نمای عقب از تکرار شلوغی بیش از حد نمای جلو خودداری کنند که حاصل کار نسبتاً مناسب از آب درآمده است. 

این خودرو هم مثل هر محصول اقتصادی دیگر نقاط ضعف ظاهری خود را دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به ابعاد نسبتاً کوچک رینگ‌ها یا طراحی بی‌روح قسمت کناری اشاره کنیم؛ اما در مجموع میشود بی‌ وای‌ دی F3 را یک سدان اقتصادی با ظاهری متفاوت و تا حدودی مدرن توصیف کرد.

فضای داخلی بی وای دی F3

به لطف تجربه بالای تویوتا در ساخت خودروهای خانوادگی می‌توان گفت که پلتفرم مورد استفاده در F3 از مشخصات مناسبی برخوردار است که علاوه‌بر ایمنی، فضای مناسب برای چهار سرنشین بزرگسال (و یک کودک) را نیز شامل می‌شود. البته بی وای دی تغییراتی را در کابین اعمال کرده که به طراحی داخلی متفاوت خودرو منجر شده است و فارغ از بخش‌های وسیعی که از پلاستیک خشک شکل گرفته‌اند، می‌توانیم به شرایط کیفی و طراحی داخلی این خودرو نمره قبولی را بدهیم. البته استفاده از رنگ نقره‌ای براق در برخی از قطعات تریم داخلی که در مدل S6 هم دیده می‌شود، شاید با همه سیلقه‌ها سازگار نباشد اما خوشبختانه این رنگ از کیفیت نسبتاً مناسبی برخوردار است و برخلاف برخی خودروهای ارزان‌قیمت به سرعت دچار خط و خش و آسیب دیدگی نمی‌شود. ضمناً چیدمان مناسب قطعات و خطوط چشم‌نواز کابین F3 ضمن ارائه ارگونومی کافی، شکل و شمایل زیبایی به کابین بخشیده‌اند و ارتباط مناسبی با بیننده برقرار می‌کنند.

امکانات رفاهی و ایمنی بی وای دی F3

از جمله مهمترین امکانات بی وای دی F3 می‌توان به نمایشگر لمسی هشت اینچی مجهز به سیستم اندروید، استفاده از پنل دیجیتال در مجموعه پشت آمپر، روکش چرمی صندلی‌ها، دوربین دید جانبی زیر آینه سمت راست به همراه دوربین عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، امکان کنترل سیستم صوتی، تلفن و دوربین جانبی از روی فرمان، چراغ‌های اتوماتیک به همراه چراغ بدرقه، سانروف دوحالته و مواردی از این دست اشاره کرد؛ البته با توجه به این‌که فعلاً این خودرو با جعبه‌دنده اتوماتیک و آپشن‌های تکمیلی نظیر کروز کنترل و ESP به کشورمان عرضه نشده نمی‌توانیم بگوییم که لیست امکاناتش کامل است؛ اما باید اعتراف کنیم که برخی از آپشن‌های F3 برای این رنج قیمتی گزینه‌های بسیار جذابی محسوب می‌شوند.

کابین بی وای دی F3

از حیث تجهیزات امنیتی نیز محصول BYD به لطف داشتن امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS و EBD از حداقل تجهیزات روز ایمنی برخوردار هستند و با دریافت 5 ستاره ایمنی از سازمان C-NCAP چین، خیالمان را تا حدود زیادی آسوده نموده است.

مشخصات فنی بی وای دی F3

نسخه اولیه بی وای دی F3 از نظر پیشرانه اشتراکاتی با نسخه ساخت میتسوبیشی دارد اما در آخرین فیس‌لیفت که در ایران نیز عرضه شده، پیشرانه اختصاصی BYD جایگزین پیشرانه ساخت میتسوبیشی شده است. این پیشرانه 1.5 لیتری قادر به تولید 107 اسب‌بخار قدرت و 145 نیوتن‌متر گشتاور است و این میزان از قدرت و گشتاور را از طریق یک جعبه‌دنده پنج سرعته دستی تحویل چرخ‌های جلو می‌دهد. این خودرو در چین با یک جعبه‌دنده اتوماتیک شش سرعته دو کلاچه نیز عرضه می‌شود اما بررسی مهندسان چینی در همرانی با متخصصان ایرانی، نشان داد که این جعبه‌دنده تطابق چندانی با شرایط ترافیکی ایران ندارد و از همین رو تصمیم نهایی بر آن شد تا عرضه نسخه اتوماتیک F3 در بازار ایران با تعویق انجام شود تا فرصت کافی برای جایگزینی جعبه‌دنده دو کلاچه با یک نسخه متداول اتوماتیک وجود داشته باشد.

بی وای دی F3 از نظر سیستم تعلیق از ساختار فراگیر و نام آشنای مک‌فرسون برای چرخ‌های جلو و میله پیچشی برای چرخ‌های عقب بهره می‌گیرد و در هر چهارچرخ به ترمزهای دیسکی مجهز است. شتاب صفر رسمی با این مشخصات فنی اعلام نشده اما براساس آزمایشات انجام ما شاهد شتاب صفر تا صد در محدوده 12 الی 13 ثانیه برای این سدان اقتصادی بودیم.

تجربه رانندگی با بی وای دی F3

با توجه به مشخصات BYD F3 می‌توان گفت که با یک سدان اقتصادی چینی طرف هستیم که خود نیز برمبنای یک سدان اقتصادی قدیمی ژاپنی شکل گرفته است و از این رو نمی‌توان در مورد سرعت و هیجان، شتاب و فرمان‌پذیری و یا لذت رانندگی، انتظار زیادی از چنین خودرویی داشت. اما پس از کمی رانندگی در خواهید یافت که اوضاع آنقدرها که به نظر می‌رسد هم بد نیست. برای مثال شتابگیری تقریباً نرم و سریع انجام می‌شود و حداقل در نسخه دستی، به جز تاخیر اندک در واکنش به پدال گاز، مشکل چندانی در زمینه شتابگیری وجود ندارد. همچنین سیستم فنربندی خودرو فراتر از انتظار ظاهر شده و نرمی بسیار مناسبی را در گذر از مسیرهای ناهموار به ارمغان آورده است. البته این میزان از نرمی، منجر به حرکات گهواره‌ای نسبتاً زیاد بدنه هم شده و این قضیه در کنار سادگی سیستم تعلیق میله پیچشی عقب، به فرمان‌پذیری خودرو آسیب رسانده است؛ اما با این حال مشکل چندانی در گذر از پیچ‌ها اتفاق نمی‌افتد و شرایط کلی برای یک رانندگی معمولی قابل قبول به نظر میرسد.

واقعیت این است که با توجه به شرایط نا امیدکننده راه‌ها و جاده‌های کشور و کلاس خانوادگی این خودرو، نرمی سواری نسبت به تیز بودن خودرو در انجام مانورهای ناگهانی و قابلیت‌های فرمان‌پذیری تا حد زیادی ارجحیت دارد؛ نرمی کلاچ و کیفیت جعبه‌دنده در تعویض دنده‌ها نیز مناسب به نظر می‌رسد، هرچند که مانند بسیاری از خودروهای چینی دیگر، ضرایب دنده‌های چهار و پنج بیش از حد سبک انتخاب شده‌اند که این مورد به کاهش مصرف سوخت و صد البته کاهش کشش در این دنده‌ها منجر شده است. بنابراین با توجه به توان نه چندان قابل توجه پیشرانه، شتابگیری در سرعت‌های بالا است کمی کُند است و این مسئله به خصوص در گذر از مسیرهای پرشیب (سربالایی) کمی آزاردهنده می‌شود.

در خصوص ترمزگیری نیز باید بگوییم که ترمزهای چهار چرخ دیسکی F3 به خوبی از پس جمع‌وجور کردن خودرو برمی‌آیند. ضمناً یکی دیگر از نکات مثبت این محصول در مصرف سوخت مناسبش نهفته شده است. در واقع طبق اعلام شرکت، F3 برای هر 100 کیلومتر پیمایش در شرایط ترکیبی فقط به 5.9 لیتر بنزین احتیاج خواهد داشت که عدد خوبی محسوب می‌شود؛ البته بدون شک باتوجه به کیفیت سوخت و ترافیک غیرعادی بسیاری از شهرهای ما، رسیدن به این عدد کار ساده‌ای نخواهد بود اما در هر صورت اشتهای این خودرو از رقبای وطنی مثل تندر 90 یا دنا پلاس بسیار کمتر است. در مورد عایق‌بندی کابین و صداهای ورودی به داخل اتاق هم وضعیت کلی در سطح متوسطی (یا بهتر است بگوییم کمی بالاتر از متوسط) به سر می‌برد و در صورت پایین نگاه داشتن دور موتور مشکلی از این بابت احساس نخواهد شد.

راند نهایی با بی وای دی F3

پاشنه آشیل بی وای دی F3 در شرایط فعلی بازار خودرو کشورمان، چیزی نیست جزء توقف تولید و عرضه، پس از تحویل سری نخست. این مسئله ظاهراً از شرایط اقتصادی و برهم خوردن ارتباط تجاری بین ایران و چین ناشی شده و حالا خریداران سری نخست F3 با نگرانی‌هایی در زمینه تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش و نامشخص بودن سرنوشت خودروهای خود در بازار مواجه‌اند. به عبارت دیگر در بازار پر التهاب این روزها، حتی قیمت رسمی برای خرید و فروش BYD F3 نیز مشخص نیست و فروشندگان به صورت سلیقه‌ای، رقمی بیش از یکصد میلیون تومان را برای این سدان اقتصادی طلب می‌کنند؛ حال آنکه در این رده قیمتی خودروهای اتوماتیک هم حضور دارند و این قضیه کار را برای فروشندگان F3 دشوار کرده است.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های بی وای دی F3

در این شرایط شاید نزدیک‌ترین رقیب بی وای دی F3 ، دنا پلاس ایران خودرو باشد که البته به سبب وفور قطعات یدکی و شناخت بسیار بیشتر در بازار، از شرایط خرید و فروش مناسب‌تری برخوردار است. بنابراین با توجه به قطع تولید F3 در شرایط فعلی، نمی‌توان خرید این مدل را چندان منطقی توصیف کرد، هرچند مسلماً در صورت عرضه نسخه اتوماتیک در آینده نه چندان دور، شانس موفقیت بالایی برای BYD F3 در بازارمان وجود خواهد داشت.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
jafar 1398/4/26
سلام دوستان من بین بی وای دیf3و دناتیپ2موندم به نظر شما کدامش بخرم
پاسخ
2
1
0
Zonda R 1398/6/10
دوست عزیز دنا با توجه به پلت فرم دهه 80 میلادی تنها مزیتش سرعت فروش در بازار دست دوم هست والا در مقام قیاس فقط قابل قیاس با عموزاده هاش هست و کمی از اونها میتونه جدیدتر باشه موتور سیستم فرمان سیستم تعلیق گیربکس پلت فرم و تمام امکانات کاربردی مثل کولر همون سمند هست
1
1
mahdi258 1398/5/26
قطعا دنا پشیمون نمیشی
1
2
sina98 1398/1/6
به نظر من این ماشین در کلاس خودش بهترین گزینه هستش با خودروهای ساخت داخل قابل مقایسه نیست من این ماشین خرداد 97 تحویل گرفتم حدود 20 هزار کیلومتر راه رفتم تا الان بدون هیچ مشکلی بوده کولر خیلی قوی که تو تابستون اصلا نمیشه درجه فن زیاد کرد صندلی های بسیار نرم و آپشن های خوبش منو راضی کرده در ضمن طراحی موتور هوندا ژاپن هست مصرف میانگین بنزین حدود پنج و نیم لیتر در 100 کیلومتر داره
پاسخ
0
1
1
behrouz 1397/12/23
باسلام واحترام بنده اين خودرو خرداد 97 تحويل گرفتم با توجه تحقيقي كه كردم خريدم(البته 6ماه طول كشيد با تحزريم ها به من داده اند پلت فرم توياتا داره و فوق العاده ماشيبن نرمي هست وبا موتور 1500 تنفس طبيعي خوب راه ميره مصرف ش هم خوبه ضمنا 3 سال يا 100000 كليومتر هم گارانتي داره كه با اين وضع قطعه ماشين با گارانتي طولاني يك حسن هست خود كارمانيا هم چندسال بهترين خدمات پس از فروش داره در كل در رنج خودش ماشين خوبيه
پاسخ
0
1
2
Tomcat 1397/12/9
تجربه ۹ ماه و طی ۱۵هزار کیلومتر با این خودرو: سواری نرم و صندلیهای راحت و با کیفیت که در مسافرتهای طولانی دیرتر باعث خستگی سرنشینها میشه / سیستم تهویه خیلی خوبی داره، کولر ۱۳ درجه داره و در تابستان تهران حداکثر روی درجه ۶ کفایت میکنه و کنترل دریچه ها برقی هست، بخاری هم در ۳ دقیقه گرم میشه به خاطر بلوک آلمینیومی موتور / طراحی داخلی واقعا زیباست و هنوز تازگی خودش رو حفظ کرده / سیستم صوتی و تصویری به صورت فابریک اندروید هست با باند خربزه ای که در این رنج قیمتی نظیر نداره / عایق بندی خوب درها و ضربه گیر قطعات پلاستیکی باعث بی صدا موندن کابین شده که ضعف اکثر خودروهای چینی هست / موتور و گیربکس متعلق به Honda Fit در عین کشش خوب کم مصرفترین موتور با این حجم هست و گیربکس و کلاچ نرمی داره / سیستم الکترونیکی و ترمز و برف پاک‌کن ها از برند بوش و ecu دلفی آمریکا / طراحی نوردهی چراغها و مه شکن و روشنایی داخل کابین خیلی خوب انجام شده که از ضعفهای متداول اکثر خودروهای چینی هست / امکاناتی مثل دوربین دوم زیر آینه و کیلس بسیار کاربردی هست / یکی از نرمترین فرمونهای هیدرولیک / رادیاتور بزرگ به همراه دو فن باعث شده در هیچ حالتی دمای آب از حالت نرمال بالاتر نره که برای شرایط آب و هوایی ایران خیلی مهمه / هزینه های سرویس دوره ای در حد خودروهای داخلی / ضمنا پرفروش ترین سدان در چین بوده با ۱میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه فروش از سال ۲۰۰۵ نقاط ضعف از نظر من کمبود پاور ویندوو و پاور سانروف و کروز هست در کنار معرفی ضعیف شرکت متولی بی وای دی
پاسخ
0
1
3
Tomcat 1397/12/7
سپاس به خاطر بررسی دقیق تون لطفا مطلب رو در مورد توقف تولید اصلاح کنید چون در آبان ۹۷ ثبت نام برای تحویل خرداد ۹۸ انجام شده.
پاسخ
0
0
0