بررسی انواع سمند ایران خودرو
دی 1400: آقای رحمانی، معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو، درباره شایعاتی که درباره توقف تولید خودرو سمند بوجود آمده، چنین گفته که ایران خودرو، قصد خداحافظی با پلتفرم سمند را ندارد اما میخواهد تغییراتی در شکل و شمایل سمند اعمال کند. بنابراین سمند با ظاهر فعلیاش، بتدریج از خط تولید ایران خودرو، کنار گذاشته میشود.
افزایش قیمت سمند بنزینی و تاکسی
آذر 1400: همزمان با اعلام قیمت جدید ایران خودرو ویژه نیمه دوم سال 1400، قیمت جدید انواع سمند شامل سمند سال (XU7)، سمند EF7 بنزینی و همچنین سمند EF7 دوگانهسوز (تاکسی) نیز از تاریخ 17 آذرماه و تا پایان سال جاری مشخص شده است. طبق این قیمتهای جدید، خانواده سمند حدود 23 تا 25 میلیون تومان نسبت به نیمه اول سال 1400، افزایش قیمت داشتهاند.
مدل خودرو | XU7 | EF7 بنزینی | EF7 گازسوز |
---|---|---|---|
قیمت پایه قدیم | 115.213 | 115.432 | 121.561 |
قیمت فروش قدیم | 132.455 | 132.701 | 139.566 |
قیمت پایه جدید | 135.951 | 136.210 | 143.443 |
قیمت فروش جدید | 155.682 | 155.972 | 164.073 |
*قیمتهای فوق، برحسب میلیون تومان است.
*قیمت پایه همان قیمت خام کارخانه بوده که بدون هزینه جانبی محاسبه میشود.
*قیمت فروش، همان قیمت نهایی است که بدست مصرف کننده میرسد.
تولید سمند با موتور XU7P
شهریور 1400: همانطور که میدانید، ایران خودرو پیشتولید پژو پارس یورو5 را از اوایل تابستان 1400 آغاز کرده است. طبق برنامهریزی این شرکت و در فاز اول، قرار است پژو پارس سال، پژو پارس دوگانهسوز و پژو 405 دوگانهسوز، با موتور جدید XU7 پلاس یا اختصارا XU7P به تولیدانبوه برسند. اما در فاز دوم که در شهریورماه 1400 اجرایی میشود، سمند LX سال نیز وارد میدان شده و آن هم با موتور جدید XU7P، تحویل مشتریان خواهد شد.
طبق آخرین گزارشات میدانی، اولین تحویل سمند XU7 پلاس از اواسط پاییز 1400 شروع میشود اما از آنجایی که موتور XU7P هنوز به مرحله تولیدانبوه نرسیده، ایران خودرو میخواهد پروژه حذف سمند با موتور XU7 معمولی را به تدریج انجام دهد. هنوز اطلاعات کاملی از سمند LX با موتور XU7P در دسترس نیست و نمیدانیم که آیا باید منتظر تغییرات ظاهری نیز باشیم یا خیر.
تولید سمند با داشبورد سورنی
تیر 1400: در کنار تغییرات جدیدی که قرار است برای خانواده سمند ایران خودرو اتفاق بیفتد، ظاهرا باید منتظر برخی تغییرات ظاهری نیز برای این خودرو باشیم. طبق تصاویر جاسوسی که به تازگی در فضای مجازی پخش شده، طرح داشبورد جدید سمند به مرحله نهایی رسیده است؛ طرحی که انرا با نام داشبورد سورنی میشناسند.

هنوز نمیدانیم که این داشبورد جدید، برای تحویل به مشتریان آماده شده یا خیر. همچنین مشخص نیست که ایران خودرو، برای کدام نسخه سمند LX، میخواهد از این داشبورد جدید استفاده کند.
قیمت انواع سمند ایران خودرو
در جدول زیر، آخرین قیمت مصوب فروش ایران خودرو برای انواع خودرو سمند را مشاهده میکنید:
مدل | ال ایکس | EF7 بنزینی | EF7 دوگانه |
---|---|---|---|
تابستان 1399 | 93.6 | 91.8 | 95.9 |
پاییز 1399 | 116.7 | 114.9 | 120.9 |
خرداد 1400 | 132.4 | 132.7 | 139.5 |
آبان 1400 | 155.6 | 156.2 | 164.1 |
آذر 1400 | 155.6 | 155.9 | 164 |
بهمن 1400 | 159.7 | 157.3 | 168.3 |
*در جدول فوق، قیمتها برحسب میلیون تومان است.
همچنین برای اطلاع از قیمت روز خودرو و قیمت انواع سمند و سمند سورن، لینکهای زیر را مشاهده کنید:
»» قیمت روز خودرو
»» قیمت روز انواع سمند
»» قیمت روز محصولات ایران خودرو
مشخصات انواع سورن ایران خودرو
قیمت و مشخصات فنی انواع خودرو سمند سورن ایران خودرو را در لینک زیر مطالعه کنید:
تولید آزمایشی سمند پلاس
دی 99 | یکی از محصولات جدیدی که قرار است در سال 99 به خانواده سمند ایران خودرو اضافه شود، مدل جدیدی به نام «سمند پلاس» خواهد بود؛ خودرویی که از زمستان 99 تولید آن در ایران خودرو شروع شده اما مشخص نیست از چه زمانی، بدست مشتریان خواهد رسید.

سمند پلاس، در واقع همان نسخه ارتقایافته همان «سمند معمولی» است که ایران خودرو آنرا بنام «سمند سال» میفروشد. بنابراین میتوان چنین نتیجه گرفت که سمند پلاس، احتمالا بزودی جایگزین سمند سال میشود. ولی هنوز چیزی برای ما قطعی نشده و همچنان باید منتظر بمانیم.

بعد از عرضه سورن پلاس که از پاییز 99 به بازار آمد، سمند پلاس حالا دومین سمندی است که ایران خودرو، پسوند پلاس را روی آن گذاشته است. همانطور که در تصاویر خط تولید سمند پلاس نیز مشاهده میکنید، در این محصول جدید ایران خودرو، چراغهای جلو عقب، سپر، جلوپنجره، رینگ، رودریها، صفحه کیلومتر و داشبورد مجددا طراحی شده است. حتی نوشته روی درب صندوق عقب نیز دیگر انگلیسی نیست.

همانطور که سمند سال از موتور 1.8 لیتری XU7 بهره میبرد، سمند پلاس نیز از موتور XU7 پلاس بهره گرفته که هم استاندارد آلایندگی یورو5 دارد، هم مصرفش حدود 1.2 لیتر کمتر شده و هم اینکه منحنی گشتاور آن، حالت یکنواختتری داشته و از حالت قلهای خارج شده است. به عبارت بهتر، حداکثر گشتاور تولیدی موتور XU پلاس، در دور موتور گستردهتری در اختیار راننده قرار میگیرد. موتور XU پلاس، علاوهبر سمند پلاس، قرار است روی پژو پارس سال هم نصب شود.
سمند سال جدید در راه است
تیر 99 | بعد از توقف تولید پژو 405، حالا ایران خودرو میخواهد سمند سال را جایگزین آن کند؛ اما این سمند سالی که از آن حرف میزنیم، ظاهرا تفاوتهای زیادی با سمند سال فعلی دارد چراکه ایران خودرو از آن، بعنوان «سمند سال بهینه» نام برده است.
آنطور که معاون تحقیقات ایران خودرو گفته، در سمند سال بهینه، به جز سقف، تمامی تزئینات داخلی خودرو یا بهبود یافته یا مجددا طراحی شده؛ این یعنی داشبورد، رودری و صندلیهای جدیدی در سمند سال بهینه استفاده شده است.

سمند سال بهینه قرار است در دو تیپ به بازار بیاید؛ یکی تیپ پایه با موتور 1.8 لیتری XU7 و دیگری نیز تیپ لوکس با موتور 1.6 لیتری EF7. البته هردو موتور، استاندارد آلایندگی یورو5 دارند. همچنین در تیپ لوکس، علاوه بر تغییر موتور، شاهد تغییرات ظاهری دیگری مانند تغییر چراغها، جلوپنجره و دستگیرهها خواهیم بود؛ ضمن اینکه ایران خودرو برای تیپ لوکس، میخواهد «ترمز دیسکی» و «رینگ آلومینیومی» را بصورت استاندارد استفاده کند.
ایران خودرو بعد از تولید انبوه سمند سال بهینه، به سراغ تولید نسخه دوگانه سوز آن با موتور EF7 نیز میرود که هنوز زمان عرضه آن به بازار مشخص نیست. سمند سال بهینه که احتمالا از نیمه دوم سال 99 به بازار خواهد آمد، ظرفیت تولیدی معادل 450 دستگاه در روز داشته و میتواند بهترین جایگزین در دوران پسا 405 باشد!
تاریخچه انواع سمند ایران خودرو
دقیقاً سه سال قبل از خداحافظی ایران خودرو با پیکان، شاهد ورود سمند به بازار کشورمان بودیم؛ خودرویی که 2 دهه از زندگیاش گذشته و علیرغم تغییرات اساسی اندک در طول زمان زندگیاش، همچنان هم یکی از پرفروشترین خودروهای داخلی است. «باما» همراه شوید تا همه چیز را درباره سمند و مدلهای مختلفش بدانید.
سمند اولین خودرویی بود که یک خودروساز داخلی، صفر تا صدِ ساختش را مدیریت میکرد. به همین دلیل به آن لقب «اولین خودرو ملی» دادند که به تولیدانبوه میرسید.
البته برخیها از این لقب، برداشت اشتباهی دارند و تصور میکنند که خودرویی ملی باید همه چیزش ملی باشد! در صورتیکه چنین چیزی صحیح نیست. هر خودروسازی برای کاهش هزینههای تولیدش، مجبور است از دانش فنی یا حتی مشاوره مهندسی سایر شرکتها کمک بگیرد. درباره سمند هم دقیقاً همین اتفاق رخ داده چراکه طراحی بدنه و شاسی آن را به دست فرانسویها و انگلیسیها سپردند، پلتفرمش (مشترک با 405) را در فرانسه ساختند، قالبهای بدنهاش را ژاپنیها برای ایران خودرو طراحی کردند و حتی ساخت خط تولیدش را هم کرهایها برعهده داشتند.
شورولت مچکریم!
با اینکه اصطلاح «خودرو ملی» با تولید سمند بر سر زبانها افتاد، اما تقریباً یک دهه قبل از شروع تولید سمند بود که برای اولینبار با چنین واژهای آشنا شدیم.
اوایل دهه 70 شمسی، سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) با حمایت شهرداری تهران و وزارت صنعت (صنایع سنگین سابق) پروژهای به اسم خودرو ملی را تعریف کرد؛ هدف از انجام این پروژه این بود که آیا مهندسان ایرانی میتوانند با مهندسی معکوس، یک خودرو را از اول بسازند یا نه.
آنها برای انجام این پروژه، شورولت رویال را انتخاب کردند؛ همان خودرویی که دهه 50 شمسی در جنرالموتورز ایران (پارس خودرو فعلی) هم مونتاژ میشد. مهندسان ایرانی، این شورولت را شکافتند و از اول ساختند! سپس اولین پروتوتایپ آنرا با نام «خودرو ملی ایران» برای نخستینبار در سال 1372 به نمایش گذاشتند.
پیکان جدیدی که نشد!
بعد از کپی/پیست موفق ایرانیها از شورولت، در اواسط دهه 70 شمسی، پروژه ساخت سمند در ایران خودرو رسماً آغاز شد. فراموش نکنیم که ایران خودرو میخواست سمند، جایگزینی برای پیکان باشد تا آنجایی که قبل از فرارسیدن دهه 80 شمسی، نخستین پروتوتایپهای سمند را با نام «پیکان جدید» رونمایی میکرد.

اما متاسفانه استراتژی اشتباه مدیران ایران خودرو در انتخاب همکارانشان در این پروژه، منجر به تغییرات متوالی (چه در قسمت فنی و چه در قسمت طراحی) در سمند شد. این اتفاقات دست به دست هم داد تا تولید سمند با تاخیر بسیار، سرانجام در سال 1381 آغاز شود.
اما سمندی که در سال 81 تحویل مشتریان شد، همقیمت پژو 405 شده بود و تقریباً 12 میلیون تومان قیمت داشت درحالیکه ایران خودرو در همان سال، پیکان انژکتوری را با قیمت تقریبی 6 میلیون تومان به مشتریانش میفروخت! به این ترتیب سمندی که روزی قرار بود برای قشر ضعیف جامعه هم قابل خریداری باشد، برای همیشه از دسترس این مشتریان، دور شد.
مشخصات فنی انواع سمند
قبل از آنکه به معرفی انواع سمند بپردازیم، باید با پیشرانهها و مشخصات فنی انواع سمند آشنا شوید. با کمک جدول زیر، می توانید مقایسه انواع سمند را به راحتی انجام دهید.
موتور | XU7 | XU7 بهینه | XU7 دوگانه* | TU5 | EF7 بنزینی | EF7 دوگانه* | EF7 توربو |
---|---|---|---|---|---|---|---|
حجم موتور (cc) | 1761 | 1761 | 1761 | 1587 | 1645 | 1645 | 1645 |
استاندارد | یورو2 | یورو4 | یورو4 | یورو3 | یورو4 | یورو4 | یورو4 |
قدرت (hp) | 100 | 100 | 83 | 104 | 113 | 100 | 150 |
گشتاور (nm) | 153 | 153 | 134 | 142 | 155 | 136 | 215 |
سوپاپ | 8 | 8 | 8 | 16 | 16 | 16 | 16 |
شتاب (sec) | 11.9 | 13.1 | 14 | 11.9 | 11.9 | 12 | 10 |
سرعت (km/h) | 185 | 185 | 185 | 185 | 190 | 180 | 205 |
مصرف ترکیبی (L) | 8.5 | 8.3 | 9.9 | 7.6 | 7.2 | 7.5 | 7.3 |
*اعداد مندرج در جدول فوق، طبق اعلام ایران خودروست.
*قدرت، گشتاور، شتاب و سرعت برای موتورهای XU7 دوگانه و EF7 دوگانه، در حالت گاز نوشته شده چراکه در حالت بنزین، تفاوتی خاصی با موتورهای بنزینیشان ندارند.
سمند X7 : اولین سمند ایران خودرو

سمند X7 یا «سمند معمولی»، اولین عضو خانواده سمند بود که ایران خودرو آنرا با پیشرانه XU7 و از سال 81 به بازار فرستاد. سمند X7 هم در مدل بنزینی و هم در مدل دوگانه سوز فروخته میشد و «ایربگ جلو» و سیستم «کنترل بخار بنزین» آن فقط در نسخههای صادراتیاش موجود بود.
بهدلیل استقبال بیشتر مشتریان از LX سال، ایران خودرو تولید سمند X7 را در سال 88 متوقف کرد.
سمند EL : سمندی با امکانات کمتر
سمند EL که ایران خودرو به آن «سمند کار» لقب داده بود، از سال 82 به بازار آمد و ابتدا در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار گرفت ولی بعدها ایران خودرو راضی شد که آنرا به عموم مشتریان هم بفروشد.
سمند EL نسخه کمآپشنتری از سمند X7 بود و همان پیشرانه XU7 را هم در سینه داشت ولی برای آنکه قیمت تمام شده کمتری داشته باشد، ایران خودرو چندین آپشن را از روی آن برداشته بود که مهمترین آنها عبارتند از:
- سیستم هشداردهنده
- شیشه برقی عقب
- کنسول وسط
- دریچه تهویه عقب
- مه شکن جلو
البته همین آپشنهای حذف شده، بعدها بلای جان سمند EL شد! و باعث شد تا مشتریانِ کمتری به فکر خریدنش باشند. نهایتاً نیز ایران خودرو در سال 89 و بدلیل بازار کمرونقش، عرضه سمند EL را متوقف کرد.
سمند LX : وقتی سمند لوکس می شود!
به موازات عرضه سمند EL، ایران خودرو تولید سمند ال ایکس را هم از سال 82 شروع کرد. مهمترین اتفاق در سمند LX، بهبود ظاهری خودرو بود؛ چراغهای عقب کوچکتر شدند و جلوپنجره خودرو هم دوتکهای شد.
سری اول سمند LX با همان پیشرانه XU7 تولید میشد و 6 تیپ مختلف داشت که عبارتند از:
- سمند ال ایکس
- سمند ال ایکس دوگانه سوز
- سمند ال ایکس سال
- سمند ال ایکس سال دوگانه سوز
- سمند ال ایکس TU5
- سمند ال ایکس TU5 اتومات
»» بررسی مشخصات فنی سمند LX ««
جالب است بدانید که ایران خودرو از پیشرانه TU5 اکثراً برای سمندهای صادراتی استفاده میکرد. به همین دلیل وقتی سمند TU5 به بازار داخلی راه پیدا کرد، با نام «سمند سفارشی» هم میان مشتریان معروف شد.
به دلیل عرضه بسیار محدود سمند TU5 در ایران، این روزها یافتن چنین سمندهایی در بازار کشورمان، کار آسانی نیست ولی باید بدانید که عرضه این سمندها تاقبل از سال 90 متوقف شد.
سمند EF7 : سمند با موتور بهینه
سمند EF7 را باید چهارمین عضو خانواده سمند بدانیم که سال 87 ابتدا نسخه پایه گازسوز آن به بازار آمد و خیلی زود نیز نسخه بنزینیاش روی سمند قرار گرفت. EF7 وقتی به تولید انبوه رسید، 2 ویژگی بسیار مهم داشت:
- اولین موتور پایه گازسوز ایرانی
- اولین موتور ایرانی با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (CVVT)
موتور EF7 را شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو یا ایپکو (IPCO) با همکاری شرکت آلمانی FEV Group ساخته و دو نوع بنزینی و پایه گازسوز دارد که البته نسخه گازسوز آن به دلیل داشتن اکتان بالاتر، دوام و عمر بیشتری نسبت به EF7 بنزینی دارد.

ایران خودرو در سال 94، تولیدانبوه پیشرانه EF7-TC را آغاز کرد؛ پیشرانهای که در همان سال روی سورن توربو قرار گرفت و در سال 97 نیز در دل دنا پلاس توربو جای خوش کرد. از آنجایی که تفاوت فنی پیشرانه EF7 تنفس طبیعی با EF7 توربو را در بخش موتورهای سمند ذکر کردیم، بنابراین به جای تکرار آن دادهها، توجه شما را به جدول زیر جلب میکنیم؛ جدولی که این روزها کمتر کسی به آن توجه میکند!
پیشرانه | EF7 بنزینی | EF7 دوگانه | EF7 توربو |
---|---|---|---|
نسبت تراکم | 11 | 11 | 9.3 |
دور موتور برای حداکثر قدرت (rpm) | 6000 | 6000 | 5500 |
دور موتور برای حداکثر گشتاور (rpm) | 3500 تا 4000 | 3500 تا 4000 | 2200 تا 4800 |
*اطلاعات جدول فوق، از وب سایت ایران خودرو جمع آوری شده است.
سمند سریر: سمند لیموزین

هنوز هم برای خیلیها جای سوال دارد که چرا ایران خودرو در سال 87 دست به عرضه سمند سریر زد درحالی که این شرکت قبلاً هم پرشیای لیموزین را تولید کرده و به موفقیت چندانی نرسیده بود.
به هرحال سمند سریر تنها مزیتش داشتن فاصله محوری بیشتر و اضافه شدن سیستم مالتی مدیا برای ردیف عقب بود و در مابقی چیزها، تفاوتی با سمند LX نداشت.
»» بررسی مشخصات فنی سمند سریر ««
سمند SE یا سمند معمولی
یکسال پس از توقف تولید سمند X7، ایران خودرو تصمیم گرفت تا نسخههای معمولی سمند را دوباره راهی بازار کند ولی اینبار با ظاهری جدیدتر و البته نامی جدیدتر!
»» بررسی مشخصات فنی سمند SE ««
سمند SE که در بازار به «سمند معمولی» هم معروف شده، مجهز به پیشرانه «XU7 یورو4» است و به همین دلیل مصرف سوختش اندکی از سمند X7 بهتر شده. سمند SE صرفنظر از تفاوت ظاهریاش با سمند LX، آپشنهای کمتری هم نسبت به LX دارد. اگر لیست تجهیزات هردوی این تیپها را مقایسه کنید، متوجه میشوید که سمند SE تجهیزات زیر را ندارد:
- آنتن اکتیو
- مالتی پلکس
- سنسور عقب
- هشداردهنده مرکزی
- تنظیم برقی آینه بغل
- تنظیم برقی
- شیشه بالابر برقی عقب
- چراغ مه شکن جلو / چراغ نقشه خوان
- دسترسی به صندوق عقب
بیشتر بخوانید:
»» تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو
»» تجربه رانندگی با تندر 90 پلاس
»» تجربه رانندگی با دانگ فنگ H30 کراس
سوالات مهم درباره انواع سمند
در ادامه این متن، به برخی از مهمترین سوالاتی که معمولا کاربران درباره مدلهای مختلف سمند میپرسند، جواب میدهیم.
سمند سال چیست؟
هم خانواده سمند و هم خانواده پژو پارس ایران خودرو، تیپهایی با پسوند «سال» داشتند. مدلهای سال در واقع ارزانترین و کمآپشنترین عضو خانواده محسوب میشوند و همگی آنها به پیشرانه XU7 نیز مجهزند.
سمند L3 چه موتوری دارد؟
برای جواب دادن به این سوال، باید کد فنی موتورهای ایران خودرو را بدانید:
- پیشرانه XU7 با کد فنی XU7JP-L3
- پیشرانه TU5 با کد فنی TU5JP-L4
بنابراین موتور L3 نام دیگر همان موتور XU7 است!
تفاوت سمند EF7 دوگانه با سمند دوگانه چیست؟
تفاوت مهم این دو مدل فقط در قسمت فنی است. به لحاظ تجهیزاتی نیز تنها میتوان گفت که مشتریان سمند LX دوگانه، علاوه بر تریم بژ، امکان سفارش تریم خاکستری را هم داشتند.
کدام سمندها مالتی پلکس دارند؟
سیستم عیبیابی هوشمند یا مالتی پلکس، اولینبار در خانواده 206 استفاده شد و چون تجربه موفقی برای ایران خودرو بود، برای مدلهای مختلف خانواده سمند نیز به کار رفت.
در مالتی پلکس، به جای استفاده از چندین رشته سیم، فقط از یک سیم اصلی استفاده شده؛ به همین دلیل هم حجم سیمکشی و اتصالات مرتبط به آن کاهش یافته، هم تعمیر و دیاگ آسانتر شده و هم اینکه فرآیند مونتاژ برای خودروساز، سریعتر و ارزانتر میشود.
اگر میخواهید بدانید که از مالتی پلکس در چه سمندهایی استفاده شده، باید بگوییم که:
- در تمامی سمندهای قبل از 89 وجود ندارد
- در سمند SE وجود ندارد
- در سمند LX سفارشی است
- در سورن ELX استاندارد است
سمند اتومات داریم؟
بله! تا سال 89، ایران خودرو برخی از سمندهای صادراتیاش را در بازار داخلی هم فروخت. یکی از این صادراتیها، همین سمند اتومات بود که این روزها در بازار کشورمان نایاب است. سمندهای اتومات همگی از خانواده LX بودند و پیشرانه و جعبهدنده مشترکی با 206 تیپ 6 داشتند.
فروش انواع سمند و سورن
برای اطلاع از آخرین شرایط فروش ایران خودرو و همچنین دیدن بهروزترین آگهیهای سمند، لینکهای زیر را مشاهده کنید:
»» شرایط فروش و پیش فروش ایران خودرو
»» خرید و فروش انواع سمند و سمند سورن
دفترچه راهنمای انواع سمند
برای دانلود دفترچه راهنمای سمند و سمند سورن ایران خودرو و همچنین دفترچه راهنمای سایر خودروهای بازار، لینک زیر را ببینید:
»» دانلود دفترچه راهنمای خودرو
روغن موتور مناسب انواع سمند
اگر مالک خودروهای سمند ال ایکس، سمند EF7، سورن و حتی سریر هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب سمند را به شما معرفی کردهایم:
قیمت لوازم یدکی انواع سمند
برای اطلاع از قیمت پرمصرفترین قطعات و لوازم انواع سمند ایران خودرو، لینک زیر را مطالعه کنید:
*عکاس: آرمان عراقی
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما
Mohammadrezaw(108 روز پیش)
من داداشم ۲ روز پیش جاده کرج نمایندگی ایران خودرو تحویل گرفت. داشبورد جدید هست و اینکه خیلی قشنگتر شده به خصوص پشت کیلومتر. کلا برای تنوع خوب بود
ArAr(555 روز پیش)
حالا ایران خودرو هنر که نکرد اتاق سمند اتاق بی ام دبلیو است ولی به درد نخوره
Shayn (417 روز پیش)
چیکار کنه پورش بزنه؟
Moein9(581 روز پیش)
سلام وقت بخیر خدایی سمند پلاس داشبوردش خیلی زشته