تفاوت دنا پلاس اتومات با دنده ای چیست؟

با آغاز پیش فروش دنا پلاس اتومات، اولین سوالی که برای بسیاری از مشتریان پیش آمده این است که این خودرو به غیر از جعبه دنده اتومات، چه تفاوت های دیگری با دنا پلاس دنده ای دارد؟ جواب واضح است: هیچ تفاوتی!

آنطور که در سایت ایران خودرو اعلام شده، دنا پلاس اتومات هیچ تفاوتی با نسخه دنده‌ای دنا پلاس ندارد که یعنی همان 5 آپشنی که ایران خودرو به‌تازگی از روی خانواده دنا پلاس حذف کرده بود، در دنا پلاس اتومات هم وجود ندارد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های دنا پلاس اتومات

گیربکس اتومات برای دنا پلاس توربو

دقیقا از 27 دی‌ماه 96 بود که تست زمستانی دنا پلاس توربو اتومات به مدت 10 روز در کره جنوبی آغاز شد.

در این تست، علاوه‌بر مهندسان ایرانی و کره‌ای، مشاورانی هندی نیز حضور داشتند. هشتم خردادماه 97 نیز طی مراسمی، تست این جعبه‌دنده اتومات، خاتمه یافت.

این تست‌ها را شرکت موترین (Motrain) برای ایران خودرو انجام داده‌ است. این شرکت با این‌که تخصص اصلی‌اش در تامین قطعات خودرویی (به‌ویژه جعبه‌دنده) است، اما در زمینه طراحی، تولید و حتی مشاوره نیز خدمات فنی و مهندسی به مشتریانش می‌دهد.

نکته جالب دنا پلاس توربو اتومات این است که ایران خودرو، سفارش ساخت جعبه‌دنده‌ای جدید را به کره‌ای‌ها نداده بلکه آن را از دستی به اتومات تغییر داده است! طبق گفته‌های موترین، مهندسان این شرکت برای اتومات‌شدن این خودرو، بیش از 30 قطعه از جعبه‌دنده را مجددا طراحی کرده‌اند.

تفاوت دنا پلاس توربو با دنا پلاس

در آخرین هفته از آذرماه 96، ایران خودرو با حضور رئیس مجلس، تولیدانبوه دنا پلاس توربو را آغاز کرد؛ خودرویی که در مدل 97 تحویل مشتریان شد. اما این محصول جدید چه تفاوت‌هایی با دنا پلاس دارد؟

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو تمایز ظاهری ویژهای با دنا پلاس ندارد. فقط می‌توان از روی طرح جدید و بزرگ‌تر رینگ‌هایش، آنرا تشخیص داد! کابین خودرو نیز با همان تجهیزات کابین دنا پلاس است، اما با سه ویژگی تازه:

  1. طرح جدید سردنده و گردگیر آن
  2. روکش چرمی فرمان با دوخت قرمز
  3. موکت کفی خودرو با آرم توربو و نوار قرمز رنگ

تفاوت دنا پلاس با دنا پلاس توربو، درست مانند تفاوت سورن با سورن توربوست. ایران‌خودرو در هر دو مدل، از پیشرانه EF7 یورو 4 بهره گرفته که هم مصرف سوخت و هم شتاب خودرو را بهبود داده. همچنین از عدد حک‌شده بر گلگیر جلو، می‌توان فهمید که ایران‌خودرویی‌ها اصرار دارند حجم پیشرانه را 1.7 لیتر اعلام کنند؛ درصورتیکه حجم دقیق آن 1646 سی‌سی است و هر طور این عدد را گرد کنید، بازهم 1.6 لیتر می‌شود نه 1.7 لیتر! 

  دنا پلاس دنا پلاس توربو
پیشرانه 1.6 لیتری EF7 1.6 لیتری EF7 توربو
قدرت 115 اسب‌بخار 150 اسب‌بخار
گشتاور 157 نیوتن‌متر 215 نیوتن‌متر
سرعت 190 کیلومتربرساعت 205 کیلومتربرساعت
شتاب 13.5 ثانیه 10 ثانیه
جعبه‌دنده 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
مصرف جاده‌ای 6.2 لیتر 5.7 لیتر
مصرف ترکیبی 7.7 لیتر 7.3 لیتر
وزن 1258 کیلوگرم 1262 کیلوگرم
سایز چرخ 195/60R15 205/50R16

تفاوت دنا پلاس با دنا

دنا پلاس را باید اولین فیس لیفت دنا بدانیم؛ فیس لیفتی که هرچند تغییرات مختصری دارد اما به خوبی توانسته دنا را به بازه قیمتی بالاتری بکشاند!

دنا پلاس در پاییز سال 95 معرفی شد. سپس ایران خودرو از زمستان همان سال آنرا به خطوط تولیدش برد و نهایتا اولین سری آن به‌عنوان مدل 96 به بازار آمد. تفاوت‌های دنا پلاس با دنا معمولی هم در ظاهر است و هم در تجهیزات. مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری دنا پلاس عبارتند از:

  •  تغییر نمای جانبی (خط جانبی و لچکی عقب)
  • تغییر قاب آینه های جانبی
  • جلوپنجره اسپرت‌‌تر با ابعاد بزرگ‌تر
  • تجهیز چراغ‌های جلو و عقب به نئون
  • نوار کرومی دور شیشه
  • دستگیره‌های کرومی در

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های دنا پلاس

در بحث تجهیزات نیز ایران خودرو آپشن‌هایی مشتری‌پسندی را به دنا پلاس اضافه کرده است؛ آپشن‌هایی که تاقبل از این روی دنا وجود نداشت. مانند:

  • جاعینکی (*)
  • سانروف (*)
  • دوربین عقب
  • چراغ دی لایت
  • کفپوش موکتی
  • ایربگ های جانبی جلو (*)
  • سیستم پشتیبانی از نویگیشن (*)
  • نورپردازی فضای پای سرنشین یا فوت لامپ
  • آنتن سقف کوسه‌ای یا شارک فین (*)

آپشن‌هایی که با علامت (*) مشخص شده‌اند، از سال 97 به بعد، از روی تجهیزات استاندارد دنا پلاس حذف شده‌ است!

مشخصات دنا پلاگین هیبریدی

روزهای 24 و 25 بهمن‌ماه 1396، برج میلاد تهران میزبان پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو بود. مثل همیشه و در حاشیه این همایش، چندین محصول جدید ایران خودرو نیز به نمایش درآمده بود مانند هایما S5، دنا پلاس توربو و پارس اتومات جدید. اما در کنار این مدل‌ها، شاهد دو خودروی پاک نیز بودیم؛ یکی «رانا برقی» و دیگری «دنا پلاگین هیبرید» که خودرو دوم، توجهات زیادی را به خود جلب کرده.

نسخه هیبریدی دنا، یکسال پس از عرضه دنا پلاس و تنها چندین هفته بعد از فروش دنا پلاس توربو (با اولین تحویل در تابستان 97) رونمایی شده و به همین دلیل نیز احتمال زیادی برای ورودش به بازار کشورمان وجود دارد؛ البته در فاصله زمانی 5 تا 10 سال آتی! 

پیشرانه این خودرو از نوع پلاگین هیبریدی است؛ یعنی با برق شهری یا خانگی نیز قابل شارژ خواهد بود. البته دنا پلاس هیبریدی تنها در یک گوشه جاخوش کرده بود و کسی اجازه تست یا حتی نشستن درون آن‌را نداشت. پس مجبوریم به اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو اکتفا کنیم که در جدول زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنید. 

نکته دیگر اینکه دنا هیبریدی به گیربکس اتومات مجهز است. پس قطعا ایران خودرو، عرضه آن‌را حداقل به چندین سال پس از عرضه «دنا پلاس اتومات» موکول می‌کند.

قدرت موتور برقی 120 اسب بخار
گشتاور موتور برقی 220 نیوتن متر
نوع باتری 14 کیلووات ساعت
حداکثر ولتاژ باتری 350 ولت
حداکثر پیمایش در حالت برقی 90 کیلومتر

باتوجه به اینکه زیرساخت‌های تولید خودروهای هیبریدی هنوز در خط تولید خودروسازان داخلی ایجاد نشده است، پس حتی در صورت قطعی‌شدن عرضه دنا هیبریدی نیز حداقل چندین سال تا دیدنش در خیابان‌ها فاصله داریم ولی همین که مدیران خودروسازان داخلی، درحال تغییر استراتژی آینده‌شان هستند، بازهم جای شکر دارد!

در مورد قیمت دنا هیبریدی نیز حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد اما با توجه به سابقه سایپا در ساخت ساینا برقی، احتمالا قیمت دنا هیبریدی حداقل 2 الی 3 برابر قیمت فعلی دنا خواهد بود؛ هرچند قیمت بسیار زیادی است اما قطعا با گذر زمان و شروع تولیدانبوه باتری‌هایش، قیمت منطقی‌تری پیدا می‌کند.

نویسنده :