پس از خروج فولکسواگن پاسات از بازار اروپا و آمریکا در اوایل سال جاری، اکنون نوبت به یک سدان دیگر یعنی رنو تلیسمان رسیده تا از خط تولید خداحافظی کند. هرچند تولید نسخه استیشنواگن از پاسات فعلا ادامه دارد، اما هیچ نسخهای از تلیسمان تولید نخواهد شد.
”مرگ تلیسمان به معنای خروج رنو از بازار خودروهای سدان نیست چراکه مدلهای مگان و تالیانت، همچنان در بازار برخی کشورها عرضه خواهند شد.“برنامه خودروساز فرانسوی برای خاتمه تولید تلیسمان در اواخر سال 2021 اعلام شد، اما تولید تا آخر فوریه 2022 ادامه یافت.
مرگ تلیسمان به معنای خروج رنو از بازار خودروهای سدان نیست چراکه مدلهای مگان و تالیانت که همتای رنو از داچیا لوگان محسوب میشود، همچنان در بازار برخی کشورها عرضه خواهند شد. تنها محصول استیشنواگن رنو نیز مگان استیت است.
همانطور که براساس شنیدهها برنامهای برای تولید نسل بعد پاسات وجود ندارد، رنو هم فعلا جانشینی برای تلیسمان معرفی نمیکند. این مسئله چندان عجیب نیست چراکه با استقبال روزافزون مشتریان به خودروهای شاسیبلند، بسیاری از سدانها از خط تولید خارج شده و حتی تغییر هویت میدهند. مثلا نسل جدید اوپل اینزیگنیا به یک شاسیبلند بدل خواهد شد. سیتروئن C5 هم اکنون به صورت ترکیبی از یک کراساور و استیشنواگن درآمده است. برخی خودروها نیز حضور خود را به بعضی مناطق محدود کردهاند، همچون نسل جدید فورد موندئو که دیگر قرار نیست در اروپا به فروش برسد.
سرنوشت پژو 508 هم علیرغم موفقیت نسبی این خودرو، در هالهای از ابهام قرار دارد. اما برخی سدانهای دیگر همچون مزدا 6، تویوتا کمری هیبرید و اشکودا ساپرب همچنان در اروپا حاضر خواهند بود مخصوصا سدان میانسایز اشکودا که از محبوبیت خاصی برخوردار است. مدل جدید این خودرو نیز در سال 2023 و به همراه آخرین نسل از پیشرانههای درونسوز گروه فولکسواگن با طراحی تحول یافته کابین، وارد بازار خواهد شد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com