چانگان UNI-K رونمایی شد

زمستان سال 98 بود که چانگان، سری جدید محصولاتش را با کد UNI و با طراحی انقلابی معرفی کرد. نخستین محصولی که از خانواده «یونی» دیدیم، کراس‌اور کامپکتی بنام چانگان UNI-T یا چانگان «یونیت» بود. حالا نیز چانگان، دومین عضو خانواده یونی را معرفی کرده است؛ خودرویی بنام UNI-K که چانگان، در نمایشگاه گوانگژو 2020 از آن رونمایی کرد.

گیربکس این خودرو را Aisin ساخته است.چانگان یونیک، نسخه تولیدنهایی همان کانسپتی است که چانگان در نمایشگاه خودرو پکن 2020 و با نام Vision V رونمایی کرده بود. در آن زمان، فکرش را هم نمی‌کردیم که چنین محصول آینده‌نگرانه‌ای را خیلی زود در خیابان‌ها ببینیم ولی ظاهرا چانگان، برای رساندن آن به خط تولید، عجله دارد!

چانگان یونیک با اینکه با همان استایل چانگان یونیت طراحی شده اما در جزییاتی مانند سپرها، چراغ‌های عقب، گلگیرها، رکاب‌ها و حتی رینگ‌های 21 اینچی، با آن متفاوت است. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های چانگان یونیک را باید طرح خلاقانه جلوپنجره آن بدانیم؛ طرحی که بعید است آنرا ببینید و به یاد فیلم‌های علمی تخیلی نیفتید!

یکی دیگر از تفاوت‌های چانگان یونیک با یونیت، وقتی مشخص می‌شود که ابعاد آنها را باهم مقایسه کنیم. چانگان، یونیک را با طول 4865 میلیمتر، عرض 1948 میلیمتر و ارتفاع 1700 میلیمتر ساخته. فاصله محوری‌اش را هم 2890 میلیمتر درنظر گرفته است؛ بنابراین از آنجایی که چانگان یونیت در کلاس کراس‌اورهای جمع و جور قرار داشت، حالا باید چانگان یونیک را در یک کلاس بالاتر از آن و در رده کراس‌اورهای سایز متوسط قرار دهیم.

چانگان از قدرتمندترین موتور خانواده Blue Core NE برای یونیک استفاده کرده که همان موتور 2.0 لیتری توربوشارژ با قدرت تقریبی 233 اسب بخار است. گیربکس 8 سرعته اتومات Aisin نیز برای این خودرو قطعی شده. چانگان یونیک با سیستم محرکه AWD بدست مشتریان چینی می‌رسد.

هرچند تاکنون، دو عضو معرفی شده از خانواده چانگان یونی، در سگمنت کراس‌اور بوده‌اند اما چانگان قول داده تا در 2021، اولین سدان در خانواده UNI را هم به بازار بیاورد.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما