• عرضه خودرو در بورس

جزئیات عرضه کامیون‌های امپاور و فورس

قیمت و زمان عرضه خودروها در بورس کالا 1402

11 شهریور 1402 09:29

جزئیات عرضه کامیون‌های امپاور و فورس

شهریور 1402: شرکت بهمن دیزل در تاریخ 14 شهریورماه، کامیون‌های امپاور و فورس را در بورس کالا عرضه می‌کند. جزئیات این عرضه به شرح زیر است:

کامیون امپاور bd300 باری

  • میزان عرضه: 30 دستگاه
  • قیمت پایه: 2.436 میلیارد تومان
  • کدعرضه: 680873
  • تاریخ تحویل:  1402/09/05
  • میزان پیش پرداخت : 10 درصد

کامیون امپاور bd300 کمپرسی

  • میزان عرضه: 30 دستگاه
  • قیمت پایه: 2.378 میلیارد تومان
  • کدعرضه: 680874
  • تاریخ تحویل:  1402/09/05
  • میزان پیش پرداخت : 10 درصد

کامیون فورس 12 تن کابین خوابدار

  • میزان عرضه: 30 دستگاه
  • قیمت پایه: 1.8 میلیارد تومان
  • کدعرضه: 680875
  • تاریخ تحویل:  1402/09/05
  • میزان پیش پرداخت : 10 درصد

کامیون امپاور و فورس در بورس کالا پذیرفته شد

مرداد 1402: بورس کالای ایران در اطلاعیه‌های جداگانه‌ از پذیرش کامیون فورس و کامیون امپاور در بازار اصلی خبر داد.  در اطلاعیه‌های مدیریت پذیرش بورس کالا آمده است: «پذیرش خودروهای امپاور و فورس شرکت بهمن دیزل پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه هیئت پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ 10 مرداد 1402 در بازار اصلی بورس کالا مورد تصویب قرار گرفت.»

این شرکت پیشتر موفق به پذیرش کامیون کشنده امپاور و کامیونت فورس در بورس کالا شده بود و اکنون دو محصول دیگر خود را برای عرضه در بورس کالا پذیرش کرده است.

عرضه کامیون و کامیونت در بورس کالا

تیر 1402: ۵۰ دستگاه کامیون کشنده امپاور (EM POWER)، ۵۰ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) کابین بدون خواب و ۷۰ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) کابین خوابدار در تاریخ 31 تیرماه در بورس کالا عرضه خواهند شد. جزئیات این عرضه‌ به شرح زیر است:

_ کامیون کشنده امپاور

  • تعداد: 50 دستگاه
  • عرضه کننده: بهمن دیزل
  • قیمت پایه: 4 میلیارد و 230 میلیون تومان
  • درصد پیش پرداخت: 30 درصد
  • تاریخ تحویل: 31 شهریور

_ کامیونت فورس کابین بدون خواب 6 تن بدون کاربری

  • تعداد: 50 دستگاه
  • عرضه کننده: بهمن دیزل
  • قیمت پایه: یک میلیارد و 400 میلیون تومان
  • درصد پیش پرداخت: 30 درصد
  • تاریخ تحویل: 31 شهریور

_کامیونت فورس کابین خوابدار 6 تن بدون کاربری

  • تعداد: 70 دستگاه
  • عرضه کننده: بهمن دیزل
  • قیمت پایه: یک میلیارد و 437 میلیون تومان
  • درصد پیش پرداخت: 30 درصد
  • تاریخ عرضه: 31 تیر
  • تاریخ تحویل: 12 شهریور

بورس جای مناسبی برای عرضه خودرو نیست

تیر 1402: محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات، معتقد است عرضه خودرو در بورس کار درستی نبوده و غیرقانونی است. وی می‌گوید در هیچ جای دنیا، بورس محل عرضه محصولاتی نظیر خودرو نیست؛ چراکه خودرو شرایط خاص خود را دارد و قواعد و قوانین بورس اجازه نمی‌دهد کالایی از این دست عرضه شود. چراکه معمولا کالاهایی در بورس عرضه می‌شوند که امکان کشف قیمت به راحتی برای آن ممکن نبوده و یا مشتریانی محدود دارند.

محمدعلی اسفنانی؛ سخنگوی سازمان تعزیرات

وی افزود شیوه عرضه خودرو در بورس نیز دارای اشکالاتی بوده و در این راستا معمولا یک برند در میان چندین محصول که جزء تیراژ بالا هم نیست در بورس عرضه می‌شود و گاه تا صد در صد قیمت در نظر گرفته شده، افزایش قیمت پیدا کرده که این مسئله بر خلاف هدف و غایت سیاست گذاران است.

براساس گفته‌های وی، وقتی کالایی در بورس عرضه می‌شود، نگاهی منفعت طلبانه به آن صورت می‌گیرد؛ چون بخشی از مبالغ به حساب بورس واریز می‌گردد که مشکل آفرین است.  بر اساس شنیده‌ها، خودروسازان می‌گویند نرخ بالاتر از قیمت پایه است؛ مثلا اگر خودرویی 200 میلیون تومان قیمت پایه داشته باشد، یعنی بر اساس برآورد کارشناسی سود تجاری در نظر گرفته شده است اما وقتی این نرخ در بورس 2 برابر می‌شود، بخشی از پول به خودروساز بازگردانده می‌شود. آن‌ها هم مدعی بودند که 15 درصد این رقم به خودروساز می‌رسد و 85 درصد دیگر بخشی به بورس رفته و بخشی دیگر در جاهای دیگر هزینه می‌شود. هر خودرویی در هر کشوری تولید شود، با گذشت یک سال از رده خارج شده و دیگر به روز نیست؛ از این رو خودروی سال قبل حداقل باید 30 درصد زیر قیمت عرضه شود ولی ما متاسفانه این مدل را هر ساله تکرار و حتی خودروهای چند سال گذشته را با نام 1402 عرضه می‌کنیم. گاه 30 درصد افزایش برای خودرو عرضه شده نسبت به زمان تولید در نظر گرفته می‌شود که نشان می‌دهد نگرش کنونی منطقی نیست.

عرضه خودرو در بورس کالا مجاز نیست

خرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، درباره از سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا گفت براساس دستورالعمل شورای رقابت در موضوع تنظیم بازار خودروی سواری مورخ 11 بهمن 1401، عرضه خودرو فقط باید در سامانه پکپارچه عرضه خودرو انجام شود.

وی افزود در ماده 4 بند 5 دستورالعمل مذکور آمده است که همه عرضه‌کنندگان خودرو موظفند طرح‌های فروش و پیش فروش خود را در سامانه ارائه کنند؛ بنابراین براساس این دستورالعمل به نظر می‌رسد عرضه خودرو در بورس مجاز نیست.

خودروهای سواری دوباره در بورس کالا عرضه می‌شوند

خرداد 1402: امیرمهدی صبائی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار،خبر داد که با استناد به مفاد آخرین مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه خودرو، کمافی السابق پذیرای درخواست‌های عرضه خودرو توسط عرضه‌کنندگان در بورس کالا هستیم.

وی توضیح داد سازمان بورس بر اساس مصوبه بالاترین رکن بازار سرمایه (شورای عالی بورس) که با هدف حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، گذرانده شده است؛ هیچ مانعی برای عرضه خودرو در بورس متصور نیست و اگر خودروسازان بزرگ عرضه در بورس را متوقف کردند صرفاً به دلیل تصمیم خود آن‌ها بوده و از جانب سازمان بورس مانع و مشکلی در این زمینه وجود نداشته و ندارد. در همین راستا با توجه به مذاکرات صورت گرفته با یکی از خودروسازان، عرضه مجدد خودرو سواری در بورس کالا پس از وقفه چند ماهه مجدداً قابل اجرا است.

وی به مدیران سایر ناشران خصوصا در صنعت خودروسازی به عنوان مدافع حقوق سهامدارانشان، توصیه کرد در زمینه مقابله با قیمت‌گذاری دستوری، تحرکات جدی‌تری داشته باشند و صرفاً مجری مصوباتی که مبانی کارشناسی ندارد و متضمن صرفه و صلاح سهامداران نیست، نباشند.

عرضه کارا تک‌کابین و دوکابین در بورس کالا

خرداد 1402: شرکت بهمن موتور قصد دارد تا محصول وانت کارا تک کابین و دوکابین را در تاریخ 23 خردادماه در بورس کالا عرضه کند.

قیمت پایه وانت کارا تک کابین 407 میلیون تومان و قیمت پایه وانت کارا دو کابین 424 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده و میزان پیش پرداخت نیز 50 درصد قیمت پایه است.

جزئیات عرضه کامیون کشنده فاو در بورس کالا

خرداد 1402: شرکت سیبا موتور در تاریخ ۲۳ خرداد ماه، تعداد ۱۴۰ دستگاه کامیون کشنده فاو (FAW CA۴۱۸۰) را در تالار خودرو بورس کالا عرضه می کند. جزئیات این عرضه به شرح زیر است:

  • تعداد: 140 دستگاه
  • عرضه کننده: سیباموتور
  • قیمت پایه: 3 میلیارد و 48 میلیون تومان
  • درصد پیش پرداخت: 30 درصد
  • رنگ: سفید
  • تاریخ عرضه: 23 خرداد
  • تاریخ تحویل: 23 مرداد

عرضه 150 دستگاه کاپرا در خردادماه

خرداد 1402: شرکت بهمن موتور قصد دارد در تاریخ 10 خردادماه، تعداد  ۱۵۰ دستگاه وانت کاپرا۲ سفید را در بورس کالا عرضه کند. جزئیات این عرضه به شرح زیر است:

  • تعداد: ۱۵۰ دستگاه
  • قیمت پایه: 849 میلیون تومان
  • درصد پیش پرداخت: ۱۰۰ درصد
  • تاریخ عرضه: ۱۰ خرداد
  • تاریخ تحویل: ۱۰ مرداد

500 دستگاه وانت کارا در بورس کالا عرضه می‌شود

اردیبهشت 1402: ۵۰۰ دستگاه کارا دوکابین و تک‌کابین در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه، در بورس کالا عرضه می‌شوند. جزئیات عرضه به شرح زیر است:

کارا تک کابین (سفید)

  • عرضه کننده: بهمن موتور
  • تعداد: 250 دستگاه
  • قیمت پایه: 407 میلیون تومان
  • تاریخ عرضه: 25 اردیبهشت 1402
  • تاریخ تحویل: 25 تیر 1402
  • پیش پرداخت: 50 درصد

کارا دو کابین (سفید)

  • عرضه کننده: بهمن موتور
  • تعداد: 250 دستگاه
  • قیمت پایه: 424 میلیون و 500 هزار تومان
  • تاریخ عرضه: 25 اردیبهشت 1402
  • تاریخ تحویل: 25 تیر 1402
  • پیش پرداخت: 50 درصد

به قیمت تمام شده 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برمبنای قیمت نهایی فروش و نیز سایر هزینه‌های جانبی افزوده می‌شود.

عرضه 100 دستگاه کامیون توسط سیباموتور

اردیبهشت 1402: شرکت سیباموتور، ۱۰۰ دستگاه کامیون کمپرسی و کشنده فاو را در تاریخ ۱۹ اردیبهشت در بورس کالا عرضه می‌کند. جزئیات این عرضه به شرح زیر است:

کامیون کشنده نیمه تریلر فاو

  • عرضه کننده: سیباموتور
  • تعداد: 50 دستگاه
  • قیمت پایه: 3 میلیارد و 490 میلیون تومان
  • تاریخ عرضه: 19 اردیبهشت 1402
  • تاریخ تحویل: 19 مرداد 1402
  • پیش پرداخت: 50 درصد

کامیون کمپرسی فاو

  • عرضه کننده: سیباموتور
  • تعداد: 50 دستگاه
  • قیمت پایه: 3 میلیارد و 590 میلیون تومان
  • تاریخ عرضه: 19 اردیبهشت 1402
  • تاریخ تحویل: 19 مرداد 1402
  • پیش پرداخت: 50 درصد

توجه داشته باشید که به قیمت تمام شده 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برمبنای قیمت نهایی فروش و همچنین هزینه های جانبی افزوده می شود.

اولین عرضه کامیون و کامیونت در سال 1402

اردیبهشت 1402: 475 دستگاه کامیون و کامیونت، سه شنبه هفته آینده مورخ 12 اردیبهشت، در بورس کالا عرضه می‌شوند. جزئیات این عرضه به شرح زیر است:
کامیون کشنده فاو

  • عرضه کننده: سیباموتور
  • تعداد: 80 دستگاه
  • قیمت پایه: 3 میلیارد و 48 میلیون تومان
  • تاریخ عرضه: 12 اردیبهشت 1402
  • تاریخ تحویل: 12 تیر 1402
  • پیش پرداخت: 50 درصد

کامیون کشنده امپاور

  • عرضه کننده: بهمن دیزل
  • تعداد: 130 دستگاه
  • قیمت پایه: 4 میلیارد و 230 میلیون تومان
  • تاریخ عرضه: 12 اردیبهشت 1402
  • تاریخ تحویل: 12 تیر 1402
  • پیش پرداخت: 50 درصد
  • قیمت جدید و نهایی امپاور: (4.860 میلیارد تومان)

کامیونت فورس کابین خوابدار 6 تن بدون کاربری

  • عرضه کننده: بهمن دیزل
  • تعداد: 200 دستگاه
  • قیمت پایه: یک میلیارد و 437 میلیون تومان
  • تاریخ عرضه: 12 اردیبهشت 1402
  • تاریخ تحویل: 12 تیر 1402
  • پیش پرداخت: 50 درصد

کامیونت فورس کابین بدون خواب 6 تن بدون کاربری

  • عرضه کننده: بهمن دیزل
  • تعداد: 65 دستگاه
  • قیمت پایه: یک میلیارد و 400 میلیون تومان
  • تاریخ عرضه: 12 اردیبهشت 1402
  • تاریخ تحویل: 12 تیر 1402
  • پیش پرداخت: 50 درصد

دریافت مبالغ اضافی روی خودروهای بورس کالا

اردیبهشت 1402: کیوان پناهی، معاون عملیات فروش ایران خودرو، عنوان کرد زمانی که مشتری تکمیل وجه می‌کند، هیچ افزایش قیمتی رخ نداده است و هیچ مبلغ اضافی از مشتری دریافت نمی‌شود.

وی با اشاره به برخی افزایش قیمت‌ها در خودرو‌های فروخته شده در بورس و پیش فروش در طرح یکپارچه خودرو گفت در ابتدای هر سال معمولاً افزایش قیمت در عوارض قانونی مثل بیمه و مالیات رخ می‌دهد که بر اساس تکالیف قانونی مکلف به دریافت عوارض هستیم و این موارد برای ایران خودرو نیست، بلکه به حساب خزانه، بیمه شخص ثالث و بیمه‌گر واریز می‌شود. بنابراین براساس تکالیف قانونی، افزایش عوارض سالانه ایجاد شده و امسال هم مبالغی اضافه در زمان تکمیل وجه اتفاق افتاده است.

وی افزود در مورد طرح‌های پیش فروش نیز مشتری‌ها 40 تا 50 درصد از قیمت خودرو را پرداخت کرده بودند که در زمان تکمیل وجه مشتریان پیش فروش قاعدتاً بر اساس قیمت روز تکمیل وجه خواهند کرد. اگر مشتری تکمیل وجه کرده باشد و از نوع فروش فوق العاده و فوری باشد، طبق قوانین که در آیین نامه حمایت از مصرف کنندگان آمده، عمل می‌شود و افزایش قیمتی رخ نمی‌دهد، اما اگر مشتری در طرح پیش فروش ثبت نام و بخشی از قیمت خودرو واریز کرده باشد طبیعتاً مطابق آیین‌نامه و قوانین مطابق قیمت روز مشتری تسویه می‌شود.

وی با اشاره به برخی افزایش قیمت‌ها در خودرو‌های فروش قطعی در بورس نیز گفت این موضوع از جمله تکالیف قانونی است که بر اساس قوانین و آیین نامه‌ها مشتری باید پرداخت کند. در این زمینه بخشنامه‌هایی در بورس اطلاع رسانی شده و در بخشنامه‌های جاری مربوط به فروش‌های معمولی ایران خودرو، بندی در این مورد قید شده است که اگر عوارض قانونی اضافه شود مشتری متعهد به پرداخت آن است. بنابراین چیزی به جز عوارض قانونی که به قرارداد اضافه شده و یا مبلغ بیمه شخص ثالث که امسال تغییر پیدا کرده، مورد خارج از مبالغ، از مشتری دریافت نخواهد شد.

منتفی شدن عرضه خودرو در بورس تکذیب شد

فروردین 1402: سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، منتفی شدن عرضه خودرو از طریق بورس کالا را تکذیب کرد و گفت در اطلاعیه شورای رقابت چنین چیزی وجود ندارد.

عرضه خودرو در بورس کالا کاملا منتفی شد

فروردین 1402: اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت، اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا به طور کلی منتفی شده و از سه ماه گذشته منتفی بودن عرضه خودرو در بورس قطعی شده‌ بود.

وی در این باره توضیح داد وزارت صمت هم پذیرفته که فروش خودرو در سامانه متمرکزی که خود این وزارتخانه اعلام کرده انجام دهد و تعدادی ثبت نام هم برای پیش‌ فروش انجام شده ‌و از طریق قرعه کشی و نوبت‌دهی مکانیزم فروش خودرو در انجام است. همه متوجه شده‌اند که فروش خودرو در بورس کالا به زیان مصرف‌کننده است و تنها آورده‌ای برای دولت داشت. البته در ادامه می‌توانست به نفع خودروساز باشد اما موضوع مهم زیانی بود که مصرف‌کننده وارد می‌کرد. اساسا در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس کالا به شکل مزایده‌ای به فروش نمی‌رود. عرضه خودرو در بورس تصمیم موقت و اشتباهی بود که از ابتدا شورای رقابت مخالفت خود را با این ساز و کار عرضه و فروش خودرو در بورس اعلام کرد و محکم هم بر روی دلایل مخالفت خود با این موضوع ایستاد.

وی افزود کشف قیمت خودرو در بورس کالا به صورت تهاجمی به زیان مصرف‌کننده بود،  چرا که به طور محدود چند دستگاه خودرو عرضه می‌شد و تقاضا هم بسیار بود و عملا هر کسی که قیمت بالاتری را اعلام کرد خودرو را خریداری می‌کرد و این فرایند در نهایت به ضرر مصرف‌ کننده بود و تعادل بازار را بهم می‌زد. بورس می‌تواند نسبت به شکایت از شورای رقابت اقدام کند اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است؛ چراکه اساسا تصمیم عرضه خودرو در بورس خلاف قانون بود و شورا هم از همان ابتدا اعلام کرد که خودرو یک کالای کاملا انحصاری است و شورای رقابت می‌تواند در اینباره تصمیم بگیرد. بورس و وزارت صمت حق تصمیم گیری درباره عرضه خودرو به این شکل را نداشته و آن‌ها تصمیم غیر قانونی گرفته بودند.

واگذاری عرضه خودرو در بورس به دولت

اسفند 1401: مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس، اظهار کرد بند الحاقی بودجه درباره عرضه خودرو در بورس، باعث گرانی خودرو می‌شد و به همین دلیل مجلس آن را حذف کرد؛ البته دولت اختیار این کار را دارد.

براساس گفته‌های وی، یکی از نمایندگان پیشنهادی داد که برای رفع ابهامات به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شد. این پیشنهاد عملاً کف قیمت خودرو برای عرضه در بورس را ۲۰ درصد بالا می‌برد. از آن‌جایی که تعداد متقاضی خودرو همیشه بیش‌تر از عرضه است، کسانی که برای خرید خودرو در بورس کالا ثبت نام می‌کردند، اگر می‌خواستند برنده شوند باید روی سقف قیمت مجاز ثبت نام می‌کردند که این برخلاف سازوکار بورس است. بر این اساس عملاً قیمت پایه خودرو در بورس کالا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد. مجلس تلاش می‌کند تا قیمت خودرو کاهشی شود؛ اما اگر این مصوبه تصویب می‌شد، قیمت خودرو از قیمت کارخانه ۲۰ درصد گران‌تر و این گرانی هم تثبیت می‌شد. به همین دلیل این موضوع از بودجه حذف شد. اکنون دولت و شورای رقابت اختیار خودشان را برای عرضه خودرو در بورس دارند.

بند حذف شده، بند ۱۳ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ بوده که از متن سند دخل و خرج کشور در سال آتی حذف شد. این بند به شرح زیر است:

  1. شورای رقابت موظف است وفق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان فروردین ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را بر اساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی (مورد تأیید حسابرس) و بر اساس قیمت ارز خریداری شده توسط واردکننده و یا کارخانجات خودروساز محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید.
  2. شرکت‌های خودروساز داخل مکلفند همه تولیدات خود را یکجا با تاریخ‌های تحویل متفاوت عرضه نمایند و از عرضه قطره چکانی پرهیز کنند.
  3. امکان عرضه به قیمت بیش از یک دوم برابر قیمت پایه ممکن نیست، برای تاریخ‌های تحویل عقب تر نرخ تعدیل می‌گردد. شرکت‌های خودروساز داخلی و عرضه کنندگان خودروهای خارجی بایستی شرایطی برای خودروهای عرضه شده در بورس تعیین نمایند که عملاً خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن باشد، از جمله محرومیت در خدمات و پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه به غیر خریدار عدم امکان ثبت اسناد، انتقال از جمله وکالت، انسداد و محدودیت در ارائه خدمات بانکی برای افراد واسطه و اخذ جرایم سنگین مالی برای ایشان. آئین نامه این بند توسط وزارت صمت و وزارت اقتصاد تنظیم و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

عرضه خودرو در بورس کالا از بودجه 1402 حذف شد

اسفند 1401: محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، با اشاره به بررسی مواد ارجاعی لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا گفت در این زمینه کمیسیون تلفیق پیش‌تر پیشنهادی را مصوب کرده بود که پانزده درصد از منابع این موضوع به خودروسازان و مابقی به دولت باز می‌گشت. در ادامه و در صحن مجلس، پیشنهاد دیگری مصوب شد که طبق آن اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود، باید براساس شرایطی باشد و نباید بیش از 1.2 دهم باشد که این مسئله ابهام برانگیز بود و به کمیسیون ارجاع شد. بنابراین طبق تصمیم کمیسیون تلفیق، هم پیشنهاد اولیه در لایحه بودجه که مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین پیشنهاد ثانویه که در مربوط به تعیین شرایط برای این مسئله بود از لایحه حذف شد.

وی اشاره کرد که تلاش مجلس این است که در لایحه بودجه دولت طوری عمل کند که در زمینه عرضه خودرو رانت شکل نگیرد. بنابراین موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از لایحه بودجه حذف شد.

شروط‌ مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا

اسفند 1401: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و با پیشنهاد اصلاح کل در بند الحاقی ۱۳ تبصره ۶ موافقت کردند که بر این اساس، شرکت های خودروسازی داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی صرفا با رعایت شرایط زیر می توانند نسبت به عرضه خودرو در بورس اقدام نمایند:

  1. شورای رقابت موظف است وفق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان فروردین ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را بر اساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی (مورد تأیید حسابرس) و بر اساس قیمت ارز خریداری شده توسط واردکننده و یا کارخانجات خودروساز محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید.
  2. شرکت‌های خودروساز داخل مکلفند همه تولیدات خود را یکجا با تاریخ‌های تحویل متفاوت عرضه نمایند و از عرضه قطره چکانی پرهیز کنند.
  3. امکان عرضه به قیمت بیش از یک دوم برابر قیمت پایه ممکن نیست، برای تاریخ‌های تحویل عقب‌تر نرخ تعدیل می‌گردد. شرکت‌های خودروساز داخلی و عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی بایستی شرایطی برای خودروهای عرضه شده در بورس تعیین نمایند که عملا خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن باشد، از جمله محرومیت در خدمات و پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه به غیر خریدار عدم امکان ثبت اسناد، انتقال از جمله وکالت، انسداد و محدودیت در ارائه خدمات بانکی برای افراد واسطه و اخذ جرائم سنگین مالی برای ایشان. آئین نامه این بند توسط وزارت صمت و وزارت اقتصاد تنظیم و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این پیشنهاد اصلاح کل، تاکید کرد که بخش هزینه‌ای این پیشنهاد مجدد در زمان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عرضه کامل خودروها در بورس کالا

اسفند 1401: مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، درباره عرضه خودرو اظهار کرد طبق مصوبه شورای عالی بورس، عرضه خودروها در بورس کالا ادامه می‌یابد. البته در کمیسیون تلفیق نیز پیشنهادی مطرح شده مبنی بر اینکه همه خودروها با رعایت ترتیباتی در بورس کالا عرضه شوند که این مصوبه باید رای صحن مجلس را نیز دریافت کند. در کمیسیون تلفیق پیشنهاد شده که عواید حاصل از فروش و رقابتی که در بورس کالا انجام می‌شود، باید به نحوی تقسیم شود؛ زیرا عرضه خودرو در بورس کالا کار جدیدی است. لازم به ذکر است که سازمان بورس با بخش‌هایی از این پیشنهاد موافق نیست؛ زیرا باید منابع حاصل از عرضه خودرو در بورس صرف توسعه صنعت شود تا بتوان در آینده اشکالات این صنعت و زیان انباشته چندسال گذشته را برطرف کرد. بنابراین باید دید در صحن مجلس چه تصمیماتی گرفته می‌شود.

وی همچنین افزود قیمت‌های پایه نیز باید اصلاح شوند. یک برآورد کارشناسی این است که اگر قیمت‌های پایه به همان ترتیباتی که در کمیسیون تلفیق مطرح شده است اصلاح شود، شاهد رقابت زیادی نخواهیم بود؛ زیرا این روش منجر به افزایش عرضه می‌شود؛ بنابراین باید منتظر نهایی شدن مصوبه کمیسیون تلفیق بود.

رئیس سازمان بورس پیگیر مصوبه کمیسیون تلفیق است و در این زمینه اصلاحاتی را نیز پیشنهاد داده و با نمایندگان مجلس هم مذاکراتی انجام گرفته است که این مصوبه به نفع سهامداران باشد.

نحوه عرضه خودروهای داخلی در سال 1402

بهمن 1401: به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، این کمیسیون تصویب کرده که شرکت‌های خودروساز داخلی موظف هستند از ابتدای سال 1402، خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و براساس ضوابط مربوطه عرضه کنند. شورای رقابت موظف است تا پایان فروردین‌ماه سال آینده، قیمت جدید خودروها را براساس آنالیز هزینه تمام‌شده مورد تایید حسابرس محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه ماه، مجددا به‌روزرسانی کنند.

شرکت‌ بورس کالا موظف است ۸۵ درصد مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز کند تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری متناسب با شاخص جمعیت و محرومیت در قالب پرداخت به ذی‌نفع نهایی با نظارت وزارت کشور در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند.

خلاصه مصوبه کمیسیون تلفیق به شرح زیر است:

  • خودروسازان از سال آینده تمام محصولات خود را در بورس کالا عرضه خواهند کرد.
  • قیمت‌های پایه جدید خودروها توسط شورای رقابت تعیین و پس از تایید حسابرس اعلام خواهد شد. (قیمت‌ها حداکثر در بازه 3 ماهه به‌روز می‌شود)
  • 85 درصد مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت پایه به حساب وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها واریز می‌شود. ( جهت توسعه حمل و نقل عمومی)

شورای عالی بورس به عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرد

بهمن 1401: شورای عالی بورس، جلسه فشرده‌ای را تشکیل داد تا دستاوردهای عرضه خودرو در بورس کالا را بررسی کند. اعضا در این خصوص بحث و تبادل نظر کردند. مفاد نامه ارسالی از سوی رئیس شورای رقابت به سازمان بورس نیز بررسی شد.

سرانجام مقرر شد عرضه خودرو در بورس کالا، منطبق با مصوبه قبلی شورای عالی بورس تا زمان اتخاذ تصمیم از سوی شورای رقابت ادامه پیدا کند. با تشکیل کارگروه مشترک میان سازمان بورس، وزارت صمت و اتاق تعاون، ادله قانونی این تصمیم و تبعات هرگونه تغییر آن به اطلاع شورای رقابت جهت شفافیت در تصمیم‌گیری‌های آتی خواهد رسید و نهایتا به صورت موازی استفساریه‌ای از معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مجلس دریافت خواهد شد.

وزارت صمت مکلف است برنامه زمانی منظم عرضه خودرو‌های تولیدی مجاز را اعلام و تمامی خودروهای در دسترس (همه خودروهای تولیدی پس از کسر طرح نوسازی خودروهای فرسوده و طرح جوانی جمعیت) را در بورس کالا عرضه کند. طبق رایزنی‌هایی که با برخی اعضای شورای رقابت صورت گرفته، عمده اعضای شورای رقابت پذیرفته‌اند که قیمت‌های پایه اعلامی خودروها صحیح نیست و باعث زیان به تولیدکننده شده و حتما نیاز به بازنگری جدی دارد.

وزیر صمت نیز در این جلسه اعلام کرد که در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین روش عرضه است.

عرضه خودروهای وارداتی در 4 بهمن

بهمن 1401: بر اساس مصوبات جلسه ویژه پیگیری برنامه‌های اولویت‌دار دولت، اولین گروه خودروهای وارداتی (چانگان) در تاریخ ۴ بهمن‌ماه در بورس کالا عرضه می‌شوند.

در این جلسه، وزیر صمت گزارشی از نهایی شدن ثبت سفارش واردات 70 هزار خودرو ارائه کرده و خواستار تامین ارز با منشا خارجی و اخذ مصوبه‌ای برای قیمت‌گذاری خودروها در گمرک شده است. در این جلسه بر استفاده از ارز منشا خارجی برای واردات خودرو و تسهیل واردات برای افرادی که ارز در خارج کشور دارند، تاکید شده است.

جزئیات عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا

دی 1401: علیرضا صادقی، رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس، جزئیات عرضه 21 هزار و 140 دستگاه خودرو وارداتی را در بورس کالا تشریح کرد‌. بر اساس گفته‌های وی: 

  • قیمت پایه زمانی که عرضه خودروها توسط عرضه‌کننده اعلام شود، مشخص و منتشر خواهد شد.
  • هر کد ملی می‌تواند درخواست سفارش یک دستگاه خودرو داشته باشد.
  • تمامی این خودروها توسط هیئت پذیرش شرکت بورس کالای ایران پذیرش شده و بورس کالا آمادگی عرضه آن‌ها را دارد و لازم است ابتدا اقدامات لازم در ارتباط با ترخیص کالا و موضوعات گمرکی انجام پذیرد.
  • همه ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو وارداتی به صورت یک‌جا و در یک زمان در بورس کالا عرضه خواهند شد.
  • هر کد ملی قادر به درخواست سفارش یک خودرو است و محدودیت سابقه خرید از سال ۱۳۹۸ که توسط وزارت صمت اعلام شد نیز به قوت خود باقی است.
  • خریداران قیمت‌های خود را از طریق کارگزار در سامانه معاملات وارد می‌کنند و از طریق مکانیزم حراج، قیمت کشف می‌شود.
  • قیمت پایه در زمانی که عرضه خودروها توسط عرضه‌کننده اعلام شود، مشخص و منتشر خواهد شد. 

شرایط عرضه خودرو در بورس کالا سال 1402

در جدول زیر، آخرین جزییات خودروهای عرضه شده در بورس کالا، به همراه قیمت خودرو در بورس کالا و زمان تحویل خودرو در بورس کالا را مشاهده می‌کنید:

فهرست خودروهای عرضه شده در بورس کالا
زمان عرضه مدل خودرو عرضه تقاضا پایه(1) جانبی(2) میانگین(3)
1402/02/12 فورس 6 تن 65 52 1,400 8.244 1,400
1402/02/12 فورس 6 تن خوابدار 200 210 1,437 8.290 1,438.4
1402/02/12 فاو 4180 80 202 3,048 12.941 4,104.9
1402/02/12 امپاور 500 130 86 4,230 13.721 4,230
1402/02/19 فاو 3250 50 64 3,590 12.579 3,911.3
1402/02/19 فاو 4250 50 90 3,490 13.001 3,903
1402/02/25 کارا تک کابین 250 988 407 9.605 483.236
1402/02/25 کارا دو کابین 250 779 424.5 14.278 500.744
1402/03/10 کاپرا 2 150 156 849 22.783 849.886
1402/03/23 کارا تک کابین 250 223 407 9.605 407
1402/03/23 کارا دوکابین 250 170 424.5 14.278 424.5
1402/03/28 امپاور 500 50 27 4,230 13.721 4,230
1402/03/28 فورس 6 تن خوابدار 70 34 1,437 8.290 1,437
1402/03/29 دیگنیتی پرستیژ 600 لغو 1,296 35.187 لغو!
1402/04/31 فورس 6 تن 50 5 1,400 8.244 لغو!
1402/04/31 فورس 6 تن خوابدار 70 10 1,437 8.290 1,437
1402/04/31 امپاور 500 50 9 4,230 13.721 لغو!
1402/06/14 فورس 12 تن 30 20 1,800 12.430 1,800
1402/06/14 امپاور 300 کمپرسی 30 36 2,378 19.401 2,402
1402/06/14 امپاور 300 باری 30 46 2,436 19.625 2,502

(1): قیمت پایه، قیمت خام خودرو بوده و برحسب میلیون تومان است.
(2): هزینه‌های جانبی شامل بیمه شخص ثالث، صدور اسناد و مدارک، خدمات پست و ... برحسب میلیون تومان است که باید توسط خریدار پرداخت گردد. ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض، بر مبنای قیمت نهایی خودرو بوده و باید توسط خریدار پرداخت گردد.
(3) قیمت میانگین، متوسط قیمت حداقل و قیمت حداکثر ثبت شده بوده و برحسب میلیون تومان است.

شرایط عرضه خودرو در بورس کالا سال 1401

در جدول زیر، آخرین جزییات خودروهای عرضه شده در بورس کالا، به همراه قیمت خودرو در بورس کالا و زمان تحویل خودرو در بورس کالا را مشاهده می‌کنید:

خودروهای عرضه شده در بورس کالا در سال 1401
زمان عرضه مدل خودرو عرضه تقاضا پایه(1) جانبی(2) میانگین(3)
5/26 فیدلیتی 5نفره+سفید 90 531 758.5 17.1 966
5/26 فیدلیتی 5نفره+مشکی 85 411 758.5 17.1 966.7
5/26 فیدلیتی 7نفره+سفید 90 534 772 17.3 966.5
5/26 فیدلیتی 7نفره+مشکی 85 589 772 17.3 1,027
5/26 دیگنیتی+سفید 125 553 821.5 39.4 1,033
5/26 دیگنیتی+مشکی 125 867 821.5 39.4 1,088
6/6 هایما S7+سفید 200 244 742.5 4.2 753.3
6/6 هایما S7+مشکی 300 281 742.5 4.2 742.5
6/22 شاهین+سفید 100 39 304 4.2 304
6/30 دیگنیتی+سفید/قرمز 38 253 821.5 39.4 1,035
6/30 دیگنیتی+سفید/مشکی 38 339 821.5 39.4 1,024
6/30 دیگنیتی+مشکی/قرمز 38 499 821.5 39.4 1,100
6/30 دیگنیتی+مشکی/مشکی 38 408 821.5 39.4 1,066
7/2 کارا تک کابین 175 34 291.3 7.4 291.3
7/2 کارا دو کابین 121 82 301.5 8.7 301.5
7/12 کامیون فاو+سفید 35 271 2,370 10.2 3,158
7/20 کامیون امپاور+سفید 50 62 3,064 11.2 3,202
8/1 لاماری ایما+سفید 100 407 981 24.7 1,108
8/1 لاماری ایما+مشکی 100 479 981 24.7 1,215
8/2 کارا تک کابین 50 11 291.3 7.4 291.3
8/2 کارا دو کابین 65 80 301.5 8.7 316.6
8/8 هایما S7+مشکی 200 771 742.5 4.2 810.5
8/8 هایما S7+سفارشی 50 269 756.5 4.2 849
8/22 فیدلیتی 5نفره+سفید 98 410 758.5 17.1 1,050
8/22 فیدلیتی 5نفره+مشکی 98 419 758.5 17.1 1,066
8/22 فیدلیتی 7نفره+سفید 98 441 772 17.3 1,096
8/22 فیدلیتی 7نفره+مشکی 98 570 772 17.3 1,128
8/23 دیگنیتی+سفید/قرمز 48 283 821.5 39.4 1,170
8/23 دیگنیتی+سفید/مشکی 48 448 821.5 39.4 1,185
8/23 دیگنیتی+مشکی/قرمز 48 606 821.5 39.4 1,286
8/23 دیگنیتی+مشکی/مشکی 48 455 821.5 39.4 1,203
8/24 کارا تک کابین 50 19 291.3 7.4 291.3
8/24 کارا دو کابین 65 102 301.5 8.7 304.4
8/28 جک J4+سفید 50 - 472 4.1 عدم تقاضا
8/28 جک J4+مشکی 50 - 472 4.1 عدم تقاضا
8/28 جک S5+سفید 38 38 883 4.1 883
8/28 جک S5+مشکی 30 26 883 4.1 883
8/28 کی‌ام‌سی T8+سفید 20 17 860 4.2 860
8/28 کی‌ام‌سی T8+مشکی 49 49 860 4.2 860
8/29 کامیون امپاور+سفید 71 155 3,131 11.2 3,394.8
8/30 پژو 207 دستی+سفید 1,000 5,913 187.4 4.3 342.8
9/7 هایما S5+سفید 200 274 705.5 4.3 721
9/7 هایما S5+ قرمز+ونیزی 50 11 720 4.3 720
9/7 هایما S5+نقره‌‌ای+تیتانیوم 50 46 720 4.3 720
9/7 هایما S7+سفید 400 449 810 4.3 815.7
9/7 هایما S7+سفارشی+آبنوس 200 231 833.5 4.3 834.6
9/8 تارا دستی+مشکی آبنوس 100 319 256.4 4.3 375.2
9/8 تارا دستی+نقره‌ای تیتانیوم 100 238 267.8 4.3 392.8
9/8 تارا دستی+سبز کله‌غازی 50 42 267.8 4.3 267.8
9/8 تارا اتومات+مشکی آبنوس 100 159 367.6 4.3 455.3
9/8 تارا اتومات+نقره‌ای تیتانیوم 100 154 379 4.3 446.8
9/8 تارا اتومات+سبز کله‌غازی 50 28 379 4.3 379
9/8 207 اتومات+سفید 300 897 279.6 4.3 440.1
9/8 207 اتومات+پانوراما+مشکی 200 649 285.4 4.3 491.9
9/8 207 اتومات+پانوراما+سبز 50 110 285.4 4.3 420
9/8 207 اتومات+پانوراما+نقره‌ای 50 148 285.4 4.3 462.1
9/9 لاماری ایما+مشکی 68 509 981 24.9 1,352
9/9 لاماری ایما+سفید 68 368 981 24.9 1,320
9/9 لاماری ایما+خاکستری 38 189 981 24.9 1,291
9/14 کامیون فاو+سفید 40 301 2,370 10.2 3,433
9/19 تارا دستی+نقره‌ای تیتانیوم 125 509 309.5 4.3 401.9
9/19 تارا دستی+مشکی آبنوس 125 450 309.5 4.3 402.8
9/19 تارا اتومات+نقره‌ای تیتانیوم 125 1,081 376 4.3 516.1
9/19 تارا اتومات+مشکی آبنوس 125 793 376 4.3 518.3
9/19 207 دستی+سفید 300 816 291.5 4.3 370.3
9/19 207 دستی+نقره‌ای تیتانیوم 150 235 291.5 4.3 330.5
9/19 207 دستی+مشکی آبنوس 550 968 291.5 4.3 351.7
9/19 207 اتومات+سفید 100 280 374.5 4.3 470.8
9/19 207 اتومات+نقره‌ای تیتانیوم 50 72 374.5 4.3 432.3
9/19 207 اتومات+مشکی آبنوس 150 165 374.5 4.3 381.3
9/19 207 اتومات+پانوراما+سفید 100 272 404 4.3 521.9
9/19 207 اتومات+پانوراما+نقره‌ای 50 98 404 4.3 480.3
9/19 207 اتومات+پانوراما+مشکی 150 242 404 4.3 495.4
9/21 فیدلیتی 7نفره+سفید 243 1,826 772 17.3 1,171.4
9/21 فیدلیتی 7 نفره+مشکی 243 1,519 772 17.3 1,200.3
9/22 دیگنیتی+پرایم+سفیدمشکی 53 474 821.5 39.4 1,281.8
9/22 دیگنیتی+پرایم+سفیدقرمز 53 396 821.5 39.4 1,261.3
9/22 دیگنیتی+پرایم+مشکی‌مشکی 54 450 821.5 39.4 1,290.8
9/22 دیگنیتی+پرایم+مشکی‌قرمز 54 470 821.5 39.4 1,342.2
9/23 دیگنیتی+پرستیژ+سفیدمشکی 26 382 996.5 33.9 1,752
9/23 دیگنیتی+پرستیژ+سفیدقرمز 26 382 996.5 33.9 1,797
9/23 دیگنیتی+پرستیژ+مشکی‌مشکی 27 450 996.5 33.9 1,901
9/23 دیگنیتی+پرستیژ+مشکی‌قرمز 27 470 996.5 33.9 2,150
9/23 تارا دستی+سفید 400 819 309.5 4.3 405.3
9/23 تارا دستی+خاکستری 250 755 309.5 4.3 405.3
9/23 تارا دستی+نقره‌ای تیتانیوم 150 365 309.5 4.3 392.6
9/23 تارا دستی مشکی آبنوس 400 985 309.5 4.3 405.4
9/23 تارا اتومات+سفید 300 810 376 4.3 510.9
9/23 تارا اتومات+خاکستری 250 755 376 4.3 518
9/23 تارا اتومات+مشکی آبنوس 300 850 376 4.3 511.4
9/26 207 اتومات+سفید 500 1,719 374.5 4.3 482.1
9/26 207 اتومات+مشکی آبنوس 300 2,192 374.5 4.3 489.1
9/26 207 اتومات+پانوراما+سفید 700 1,451 404 4.3 510.5
9/26 207 اتومات+پانوراما+مشکی 500 1,039 404 4.3 510.4
9/27 کارا+تک کابین 492 380 291.3 7.4 291.3
9/27 کارا+دو کابین 150 448 301.5 8.7 321.4
9/27 کامیون امپاور+سفید 86 273 3,130 11.2 3,762
9/30 شاهین دستی+سفید 2,000 4,301 304 4.3 346.8
9/30 هایما S7 سفید 2,000 2,612 743 4.3 814.6
10/4 207 دستی+سفید 2,000 8,775 185.5 4.3 410.5
10/5 دیگنیتی+پرستیژ+سفیدمشکی 126 478 997 33.9 1,674.1
10/5 دیگنیتی+پرستیژ+سفیدقرمز 126 357 997 33.9 1,642.1
10/5 دیگنیتی+پرستیژ+مشکی‌مشکی 127 416 997 33.9 1,705.9
10/5 دیگنیتی+پرستیژ+مشکی‌قرمز 127 396 997 33.9 1,670.5
10/11 207 دستی+سفید 4,000 8,116 185.5 4.3 400.4
10/11 هایما 8S+مشکی آبنوس 500 2,031 934 4.3 1,382.5
10/12 لاماری ایما+سفید 251 526 981 24.7 1,410.8
10/12 لاماری ایما+مشکی 251 677 981 24.7 1,545.6
10/18 شاهین+سفید 4,000 1,545 304 4.37 304
10/18 207 دستی+سفید 4,000 6,683 185.5 4.37 375.7
10/18 207 اتومات TU5P+سفید 2,000 2,541 280 4.37 433.5
10/18 تارا دستی+سفید 2,000 2,522 256.5 4.37 351.2
10/20 کارا+دوکابین 500 1,438 301.5 8.7 333
10/21 فیدلیتی 7نفره+مشکی 750 3,939 772 17.3 1,267
10/27 فاو 4180 سفید 50 521 2,370 10.2 1,380.6
11/4 هایما S7+سفید 2,000 8,128 743 4.3 1,020.7
11/4 لاماری ایما+سفید 200 852 981 24.7 1,672
11/4 لاماری ایما+مشکی 200 955 981 24.7 1,823.6
11/4 لاماری ایما+خاکستری 150 463 981 24.7 1,616
11/4 فردا T5+سفید 200 19 1,174 27 1,174
11/4 فردا T5+مشکی 300 31 1,174 27 1,174
11/24 فورس 6 تن 70 100 893 6.52 1,101
11/24 فورس 6 تن+کابین 150 191 930 6.52 1,077
11/24 فورس 6 تن+کابین+کاربری 150 146 930 6.56 930
11/24 فورس 8.5 تن+کابین+کاربری 80 148 983 7.84 1,321
11/24 کشنده امپاور 500 100 368 3,130 11.2 4,251
11/24 کشنده فاو 4180 60 247 2,370 10.2 4,003
11/25 تارا دستی+سفید 2,000 23,494 256.5 4.3 460.4
11/25 فیدلیتی پرایم 5 نفره+سفید 250 831 759 17.1 1,357
11/25 فیدلیتی پرایم 5 نفره+مشکی 250 720 759 17.1 1,362
11/25 فیدلیتی پرایم 7 نفره+سفید 250 993 772 17.3 1,440
11/25 فیدلیتی پرایم 7 نفره+مشکی 250 1,336 772 17.3 1,536
11/25 ریسپکت پرایم+سفید 300 1,792 643 36.1 1,095
11/25 ریسپکت پرایم+مشکی 200 1,069 643 36.1 1,110
11/26 کارا+تک کابین 500 2,078 291.3 7.4 359.6
11/26 کارا+دو کابین 500 2,178 301.5 8.7 373
12/3 207 دستی+اکسل کاسه‌ای 10,000 44,379 185.5 4.371 493.4
12/14 لاماری+سفید 175 925 981 39.442 1,920
12/14 لاماری+مشکی 175 794 981 39.442 2,001
12/14 لاماری+خاکستری 100 549 981 39.442 1,951
12/14 لاماری+سبز 100 594 981 39.442 1,773
12/15 فورس 6 تن 85 566 893 6.522 1,384
12/15 فورس 6 تن خوابدار 250 2,648 930 6.568 1,503
12/15 امپاور 500 سفید 130 348 3,130 11.230 4,548
12/15 فاو 4180 تک محور 60 197 2,370 10.285 4,331
12/15 فاو 4250 جفت محور 60 92 2,430 10.511 3,750
12/15 فاو 3250 کمپرسی 40 115 2,520 10.211 3,901
12/23 جک 6 تن 30 62 1,442 7.715 1,600
12/23 جک 8.5 تن 30 47 1,490 7.790 1,552
12/23 جک 9 تن 30 59 1,552 7.870 1,691

(1): قیمت پایه، قیمت خام خودرو بوده و برحسب میلیون تومان است.
(2): هزینه‌های جانبی شامل بیمه شخص ثالث، صدور اسناد و مدارک، خدمات پست و ... برحسب میلیون تومان است که باید توسط خریدار پرداخت گردد. ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض، بر مبنای قیمت نهایی خودرو بوده و باید توسط خریدار پرداخت گردد.
(3) قیمت میانگین، متوسط قیمت حداقل و قیمت حداکثر ثبت شده بوده و برحسب میلیون تومان است.

خرید خودرو از بورس کالا

شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مقاله زمان ثبت نام ایران خودرو را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران