جزئیات عرضه کامیونهای امپاور و فورس
شهریور 1402: شرکت بهمن دیزل در تاریخ 14 شهریورماه، کامیونهای امپاور و فورس را در بورس کالا عرضه میکند. جزئیات این عرضه به شرح زیر است:
کامیون امپاور bd300 باری
- میزان عرضه: 30 دستگاه
- قیمت پایه: 2.436 میلیارد تومان
- کدعرضه: 680873
- تاریخ تحویل: 1402/09/05
- میزان پیش پرداخت : 10 درصد
کامیون امپاور bd300 کمپرسی
- میزان عرضه: 30 دستگاه
- قیمت پایه: 2.378 میلیارد تومان
- کدعرضه: 680874
- تاریخ تحویل: 1402/09/05
- میزان پیش پرداخت : 10 درصد
کامیون فورس 12 تن کابین خوابدار
- میزان عرضه: 30 دستگاه
- قیمت پایه: 1.8 میلیارد تومان
- کدعرضه: 680875
- تاریخ تحویل: 1402/09/05
- میزان پیش پرداخت : 10 درصد
کامیون امپاور و فورس در بورس کالا پذیرفته شد
مرداد 1402: بورس کالای ایران در اطلاعیههای جداگانه از پذیرش کامیون فورس و کامیون امپاور در بازار اصلی خبر داد. در اطلاعیههای مدیریت پذیرش بورس کالا آمده است: «پذیرش خودروهای امپاور و فورس شرکت بهمن دیزل پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه هیئت پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ 10 مرداد 1402 در بازار اصلی بورس کالا مورد تصویب قرار گرفت.»
این شرکت پیشتر موفق به پذیرش کامیون کشنده امپاور و کامیونت فورس در بورس کالا شده بود و اکنون دو محصول دیگر خود را برای عرضه در بورس کالا پذیرش کرده است.
عرضه کامیون و کامیونت در بورس کالا
تیر 1402: ۵۰ دستگاه کامیون کشنده امپاور (EM POWER)، ۵۰ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) کابین بدون خواب و ۷۰ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) کابین خوابدار در تاریخ 31 تیرماه در بورس کالا عرضه خواهند شد. جزئیات این عرضه به شرح زیر است:
_ کامیون کشنده امپاور
- تعداد: 50 دستگاه
- عرضه کننده: بهمن دیزل
- قیمت پایه: 4 میلیارد و 230 میلیون تومان
- درصد پیش پرداخت: 30 درصد
- تاریخ تحویل: 31 شهریور
_ کامیونت فورس کابین بدون خواب 6 تن بدون کاربری
- تعداد: 50 دستگاه
- عرضه کننده: بهمن دیزل
- قیمت پایه: یک میلیارد و 400 میلیون تومان
- درصد پیش پرداخت: 30 درصد
- تاریخ تحویل: 31 شهریور
_کامیونت فورس کابین خوابدار 6 تن بدون کاربری
- تعداد: 70 دستگاه
- عرضه کننده: بهمن دیزل
- قیمت پایه: یک میلیارد و 437 میلیون تومان
- درصد پیش پرداخت: 30 درصد
- تاریخ عرضه: 31 تیر
- تاریخ تحویل: 12 شهریور
بورس جای مناسبی برای عرضه خودرو نیست
تیر 1402: محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات، معتقد است عرضه خودرو در بورس کار درستی نبوده و غیرقانونی است. وی میگوید در هیچ جای دنیا، بورس محل عرضه محصولاتی نظیر خودرو نیست؛ چراکه خودرو شرایط خاص خود را دارد و قواعد و قوانین بورس اجازه نمیدهد کالایی از این دست عرضه شود. چراکه معمولا کالاهایی در بورس عرضه میشوند که امکان کشف قیمت به راحتی برای آن ممکن نبوده و یا مشتریانی محدود دارند.

وی افزود شیوه عرضه خودرو در بورس نیز دارای اشکالاتی بوده و در این راستا معمولا یک برند در میان چندین محصول که جزء تیراژ بالا هم نیست در بورس عرضه میشود و گاه تا صد در صد قیمت در نظر گرفته شده، افزایش قیمت پیدا کرده که این مسئله بر خلاف هدف و غایت سیاست گذاران است.
براساس گفتههای وی، وقتی کالایی در بورس عرضه میشود، نگاهی منفعت طلبانه به آن صورت میگیرد؛ چون بخشی از مبالغ به حساب بورس واریز میگردد که مشکل آفرین است. بر اساس شنیدهها، خودروسازان میگویند نرخ بالاتر از قیمت پایه است؛ مثلا اگر خودرویی 200 میلیون تومان قیمت پایه داشته باشد، یعنی بر اساس برآورد کارشناسی سود تجاری در نظر گرفته شده است اما وقتی این نرخ در بورس 2 برابر میشود، بخشی از پول به خودروساز بازگردانده میشود. آنها هم مدعی بودند که 15 درصد این رقم به خودروساز میرسد و 85 درصد دیگر بخشی به بورس رفته و بخشی دیگر در جاهای دیگر هزینه میشود. هر خودرویی در هر کشوری تولید شود، با گذشت یک سال از رده خارج شده و دیگر به روز نیست؛ از این رو خودروی سال قبل حداقل باید 30 درصد زیر قیمت عرضه شود ولی ما متاسفانه این مدل را هر ساله تکرار و حتی خودروهای چند سال گذشته را با نام 1402 عرضه میکنیم. گاه 30 درصد افزایش برای خودرو عرضه شده نسبت به زمان تولید در نظر گرفته میشود که نشان میدهد نگرش کنونی منطقی نیست.
عرضه خودرو در بورس کالا مجاز نیست
خرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، درباره از سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا گفت براساس دستورالعمل شورای رقابت در موضوع تنظیم بازار خودروی سواری مورخ 11 بهمن 1401، عرضه خودرو فقط باید در سامانه پکپارچه عرضه خودرو انجام شود.
وی افزود در ماده 4 بند 5 دستورالعمل مذکور آمده است که همه عرضهکنندگان خودرو موظفند طرحهای فروش و پیش فروش خود را در سامانه ارائه کنند؛ بنابراین براساس این دستورالعمل به نظر میرسد عرضه خودرو در بورس مجاز نیست.
خودروهای سواری دوباره در بورس کالا عرضه میشوند
خرداد 1402: امیرمهدی صبائی، مدیر نظارت بر بورسهای سازمان بورس و اوراق بهادار،خبر داد که با استناد به مفاد آخرین مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه خودرو، کمافی السابق پذیرای درخواستهای عرضه خودرو توسط عرضهکنندگان در بورس کالا هستیم.
وی توضیح داد سازمان بورس بر اساس مصوبه بالاترین رکن بازار سرمایه (شورای عالی بورس) که با هدف حمایت از حقوق سرمایهگذاران، گذرانده شده است؛ هیچ مانعی برای عرضه خودرو در بورس متصور نیست و اگر خودروسازان بزرگ عرضه در بورس را متوقف کردند صرفاً به دلیل تصمیم خود آنها بوده و از جانب سازمان بورس مانع و مشکلی در این زمینه وجود نداشته و ندارد. در همین راستا با توجه به مذاکرات صورت گرفته با یکی از خودروسازان، عرضه مجدد خودرو سواری در بورس کالا پس از وقفه چند ماهه مجدداً قابل اجرا است.
وی به مدیران سایر ناشران خصوصا در صنعت خودروسازی به عنوان مدافع حقوق سهامدارانشان، توصیه کرد در زمینه مقابله با قیمتگذاری دستوری، تحرکات جدیتری داشته باشند و صرفاً مجری مصوباتی که مبانی کارشناسی ندارد و متضمن صرفه و صلاح سهامداران نیست، نباشند.
عرضه کارا تککابین و دوکابین در بورس کالا
خرداد 1402: شرکت بهمن موتور قصد دارد تا محصول وانت کارا تک کابین و دوکابین را در تاریخ 23 خردادماه در بورس کالا عرضه کند.
قیمت پایه وانت کارا تک کابین 407 میلیون تومان و قیمت پایه وانت کارا دو کابین 424 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده و میزان پیش پرداخت نیز 50 درصد قیمت پایه است.
جزئیات عرضه کامیون کشنده فاو در بورس کالا
خرداد 1402: شرکت سیبا موتور در تاریخ ۲۳ خرداد ماه، تعداد ۱۴۰ دستگاه کامیون کشنده فاو (FAW CA۴۱۸۰) را در تالار خودرو بورس کالا عرضه می کند. جزئیات این عرضه به شرح زیر است:
- تعداد: 140 دستگاه
- عرضه کننده: سیباموتور
- قیمت پایه: 3 میلیارد و 48 میلیون تومان
- درصد پیش پرداخت: 30 درصد
- رنگ: سفید
- تاریخ عرضه: 23 خرداد
- تاریخ تحویل: 23 مرداد
عرضه 150 دستگاه کاپرا در خردادماه
خرداد 1402: شرکت بهمن موتور قصد دارد در تاریخ 10 خردادماه، تعداد ۱۵۰ دستگاه وانت کاپرا۲ سفید را در بورس کالا عرضه کند. جزئیات این عرضه به شرح زیر است:
- تعداد: ۱۵۰ دستگاه
- قیمت پایه: 849 میلیون تومان
- درصد پیش پرداخت: ۱۰۰ درصد
- تاریخ عرضه: ۱۰ خرداد
- تاریخ تحویل: ۱۰ مرداد
500 دستگاه وانت کارا در بورس کالا عرضه میشود
اردیبهشت 1402: ۵۰۰ دستگاه کارا دوکابین و تککابین در تاریخ ۲۵ اردیبهشتماه، در بورس کالا عرضه میشوند. جزئیات عرضه به شرح زیر است:
کارا تک کابین (سفید)
- عرضه کننده: بهمن موتور
- تعداد: 250 دستگاه
- قیمت پایه: 407 میلیون تومان
- تاریخ عرضه: 25 اردیبهشت 1402
- تاریخ تحویل: 25 تیر 1402
- پیش پرداخت: 50 درصد
کارا دو کابین (سفید)
- عرضه کننده: بهمن موتور
- تعداد: 250 دستگاه
- قیمت پایه: 424 میلیون و 500 هزار تومان
- تاریخ عرضه: 25 اردیبهشت 1402
- تاریخ تحویل: 25 تیر 1402
- پیش پرداخت: 50 درصد
به قیمت تمام شده 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برمبنای قیمت نهایی فروش و نیز سایر هزینههای جانبی افزوده میشود.
عرضه 100 دستگاه کامیون توسط سیباموتور
اردیبهشت 1402: شرکت سیباموتور، ۱۰۰ دستگاه کامیون کمپرسی و کشنده فاو را در تاریخ ۱۹ اردیبهشت در بورس کالا عرضه میکند. جزئیات این عرضه به شرح زیر است:
کامیون کشنده نیمه تریلر فاو
- عرضه کننده: سیباموتور
- تعداد: 50 دستگاه
- قیمت پایه: 3 میلیارد و 490 میلیون تومان
- تاریخ عرضه: 19 اردیبهشت 1402
- تاریخ تحویل: 19 مرداد 1402
- پیش پرداخت: 50 درصد
کامیون کمپرسی فاو
- عرضه کننده: سیباموتور
- تعداد: 50 دستگاه
- قیمت پایه: 3 میلیارد و 590 میلیون تومان
- تاریخ عرضه: 19 اردیبهشت 1402
- تاریخ تحویل: 19 مرداد 1402
- پیش پرداخت: 50 درصد
توجه داشته باشید که به قیمت تمام شده 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برمبنای قیمت نهایی فروش و همچنین هزینه های جانبی افزوده می شود.
اولین عرضه کامیون و کامیونت در سال 1402
اردیبهشت 1402: 475 دستگاه کامیون و کامیونت، سه شنبه هفته آینده مورخ 12 اردیبهشت، در بورس کالا عرضه میشوند. جزئیات این عرضه به شرح زیر است:
کامیون کشنده فاو
- عرضه کننده: سیباموتور
- تعداد: 80 دستگاه
- قیمت پایه: 3 میلیارد و 48 میلیون تومان
- تاریخ عرضه: 12 اردیبهشت 1402
- تاریخ تحویل: 12 تیر 1402
- پیش پرداخت: 50 درصد
کامیون کشنده امپاور
- عرضه کننده: بهمن دیزل
- تعداد: 130 دستگاه
- قیمت پایه: 4 میلیارد و 230 میلیون تومان
- تاریخ عرضه: 12 اردیبهشت 1402
- تاریخ تحویل: 12 تیر 1402
- پیش پرداخت: 50 درصد
- قیمت جدید و نهایی امپاور: (4.860 میلیارد تومان)
کامیونت فورس کابین خوابدار 6 تن بدون کاربری
- عرضه کننده: بهمن دیزل
- تعداد: 200 دستگاه
- قیمت پایه: یک میلیارد و 437 میلیون تومان
- تاریخ عرضه: 12 اردیبهشت 1402
- تاریخ تحویل: 12 تیر 1402
- پیش پرداخت: 50 درصد
کامیونت فورس کابین بدون خواب 6 تن بدون کاربری
- عرضه کننده: بهمن دیزل
- تعداد: 65 دستگاه
- قیمت پایه: یک میلیارد و 400 میلیون تومان
- تاریخ عرضه: 12 اردیبهشت 1402
- تاریخ تحویل: 12 تیر 1402
- پیش پرداخت: 50 درصد
دریافت مبالغ اضافی روی خودروهای بورس کالا
اردیبهشت 1402: کیوان پناهی، معاون عملیات فروش ایران خودرو، عنوان کرد زمانی که مشتری تکمیل وجه میکند، هیچ افزایش قیمتی رخ نداده است و هیچ مبلغ اضافی از مشتری دریافت نمیشود.
وی با اشاره به برخی افزایش قیمتها در خودروهای فروخته شده در بورس و پیش فروش در طرح یکپارچه خودرو گفت در ابتدای هر سال معمولاً افزایش قیمت در عوارض قانونی مثل بیمه و مالیات رخ میدهد که بر اساس تکالیف قانونی مکلف به دریافت عوارض هستیم و این موارد برای ایران خودرو نیست، بلکه به حساب خزانه، بیمه شخص ثالث و بیمهگر واریز میشود. بنابراین براساس تکالیف قانونی، افزایش عوارض سالانه ایجاد شده و امسال هم مبالغی اضافه در زمان تکمیل وجه اتفاق افتاده است.
وی افزود در مورد طرحهای پیش فروش نیز مشتریها 40 تا 50 درصد از قیمت خودرو را پرداخت کرده بودند که در زمان تکمیل وجه مشتریان پیش فروش قاعدتاً بر اساس قیمت روز تکمیل وجه خواهند کرد. اگر مشتری تکمیل وجه کرده باشد و از نوع فروش فوق العاده و فوری باشد، طبق قوانین که در آیین نامه حمایت از مصرف کنندگان آمده، عمل میشود و افزایش قیمتی رخ نمیدهد، اما اگر مشتری در طرح پیش فروش ثبت نام و بخشی از قیمت خودرو واریز کرده باشد طبیعتاً مطابق آییننامه و قوانین مطابق قیمت روز مشتری تسویه میشود.
وی با اشاره به برخی افزایش قیمتها در خودروهای فروش قطعی در بورس نیز گفت این موضوع از جمله تکالیف قانونی است که بر اساس قوانین و آیین نامهها مشتری باید پرداخت کند. در این زمینه بخشنامههایی در بورس اطلاع رسانی شده و در بخشنامههای جاری مربوط به فروشهای معمولی ایران خودرو، بندی در این مورد قید شده است که اگر عوارض قانونی اضافه شود مشتری متعهد به پرداخت آن است. بنابراین چیزی به جز عوارض قانونی که به قرارداد اضافه شده و یا مبلغ بیمه شخص ثالث که امسال تغییر پیدا کرده، مورد خارج از مبالغ، از مشتری دریافت نخواهد شد.
منتفی شدن عرضه خودرو در بورس تکذیب شد
فروردین 1402: سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، منتفی شدن عرضه خودرو از طریق بورس کالا را تکذیب کرد و گفت در اطلاعیه شورای رقابت چنین چیزی وجود ندارد.
عرضه خودرو در بورس کالا کاملا منتفی شد
فروردین 1402: اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت، اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا به طور کلی منتفی شده و از سه ماه گذشته منتفی بودن عرضه خودرو در بورس قطعی شده بود.
وی در این باره توضیح داد وزارت صمت هم پذیرفته که فروش خودرو در سامانه متمرکزی که خود این وزارتخانه اعلام کرده انجام دهد و تعدادی ثبت نام هم برای پیش فروش انجام شده و از طریق قرعه کشی و نوبتدهی مکانیزم فروش خودرو در انجام است. همه متوجه شدهاند که فروش خودرو در بورس کالا به زیان مصرفکننده است و تنها آوردهای برای دولت داشت. البته در ادامه میتوانست به نفع خودروساز باشد اما موضوع مهم زیانی بود که مصرفکننده وارد میکرد. اساسا در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس کالا به شکل مزایدهای به فروش نمیرود. عرضه خودرو در بورس تصمیم موقت و اشتباهی بود که از ابتدا شورای رقابت مخالفت خود را با این ساز و کار عرضه و فروش خودرو در بورس اعلام کرد و محکم هم بر روی دلایل مخالفت خود با این موضوع ایستاد.
وی افزود کشف قیمت خودرو در بورس کالا به صورت تهاجمی به زیان مصرفکننده بود، چرا که به طور محدود چند دستگاه خودرو عرضه میشد و تقاضا هم بسیار بود و عملا هر کسی که قیمت بالاتری را اعلام کرد خودرو را خریداری میکرد و این فرایند در نهایت به ضرر مصرف کننده بود و تعادل بازار را بهم میزد. بورس میتواند نسبت به شکایت از شورای رقابت اقدام کند اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است؛ چراکه اساسا تصمیم عرضه خودرو در بورس خلاف قانون بود و شورا هم از همان ابتدا اعلام کرد که خودرو یک کالای کاملا انحصاری است و شورای رقابت میتواند در اینباره تصمیم بگیرد. بورس و وزارت صمت حق تصمیم گیری درباره عرضه خودرو به این شکل را نداشته و آنها تصمیم غیر قانونی گرفته بودند.
واگذاری عرضه خودرو در بورس به دولت
اسفند 1401: مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس، اظهار کرد بند الحاقی بودجه درباره عرضه خودرو در بورس، باعث گرانی خودرو میشد و به همین دلیل مجلس آن را حذف کرد؛ البته دولت اختیار این کار را دارد.
براساس گفتههای وی، یکی از نمایندگان پیشنهادی داد که برای رفع ابهامات به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شد. این پیشنهاد عملاً کف قیمت خودرو برای عرضه در بورس را ۲۰ درصد بالا میبرد. از آنجایی که تعداد متقاضی خودرو همیشه بیشتر از عرضه است، کسانی که برای خرید خودرو در بورس کالا ثبت نام میکردند، اگر میخواستند برنده شوند باید روی سقف قیمت مجاز ثبت نام میکردند که این برخلاف سازوکار بورس است. بر این اساس عملاً قیمت پایه خودرو در بورس کالا ۲۰ درصد افزایش پیدا میکرد. مجلس تلاش میکند تا قیمت خودرو کاهشی شود؛ اما اگر این مصوبه تصویب میشد، قیمت خودرو از قیمت کارخانه ۲۰ درصد گرانتر و این گرانی هم تثبیت میشد. به همین دلیل این موضوع از بودجه حذف شد. اکنون دولت و شورای رقابت اختیار خودشان را برای عرضه خودرو در بورس دارند.
بند حذف شده، بند ۱۳ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ بوده که از متن سند دخل و خرج کشور در سال آتی حذف شد. این بند به شرح زیر است:
- شورای رقابت موظف است وفق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان فروردین ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را بر اساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن هزینههای تحقیق و توسعه و هزینههای مالی مرتبط با فعالیت تولیدی (مورد تأیید حسابرس) و بر اساس قیمت ارز خریداری شده توسط واردکننده و یا کارخانجات خودروساز محاسبه و در بازههای حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید.
- شرکتهای خودروساز داخل مکلفند همه تولیدات خود را یکجا با تاریخهای تحویل متفاوت عرضه نمایند و از عرضه قطره چکانی پرهیز کنند.
- امکان عرضه به قیمت بیش از یک دوم برابر قیمت پایه ممکن نیست، برای تاریخهای تحویل عقب تر نرخ تعدیل میگردد. شرکتهای خودروساز داخلی و عرضه کنندگان خودروهای خارجی بایستی شرایطی برای خودروهای عرضه شده در بورس تعیین نمایند که عملاً خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن باشد، از جمله محرومیت در خدمات و پرداخت خسارت شرکتهای بیمه به غیر خریدار عدم امکان ثبت اسناد، انتقال از جمله وکالت، انسداد و محدودیت در ارائه خدمات بانکی برای افراد واسطه و اخذ جرایم سنگین مالی برای ایشان. آئین نامه این بند توسط وزارت صمت و وزارت اقتصاد تنظیم و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
عرضه خودرو در بورس کالا از بودجه 1402 حذف شد
اسفند 1401: محمدرضا میرتاجالدینی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، با اشاره به بررسی مواد ارجاعی لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا گفت در این زمینه کمیسیون تلفیق پیشتر پیشنهادی را مصوب کرده بود که پانزده درصد از منابع این موضوع به خودروسازان و مابقی به دولت باز میگشت. در ادامه و در صحن مجلس، پیشنهاد دیگری مصوب شد که طبق آن اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود، باید براساس شرایطی باشد و نباید بیش از 1.2 دهم باشد که این مسئله ابهام برانگیز بود و به کمیسیون ارجاع شد. بنابراین طبق تصمیم کمیسیون تلفیق، هم پیشنهاد اولیه در لایحه بودجه که مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین پیشنهاد ثانویه که در مربوط به تعیین شرایط برای این مسئله بود از لایحه حذف شد.
وی اشاره کرد که تلاش مجلس این است که در لایحه بودجه دولت طوری عمل کند که در زمینه عرضه خودرو رانت شکل نگیرد. بنابراین موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از لایحه بودجه حذف شد.
شروط مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا
اسفند 1401: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و با پیشنهاد اصلاح کل در بند الحاقی ۱۳ تبصره ۶ موافقت کردند که بر این اساس، شرکت های خودروسازی داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی صرفا با رعایت شرایط زیر می توانند نسبت به عرضه خودرو در بورس اقدام نمایند:
- شورای رقابت موظف است وفق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان فروردین ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را بر اساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن هزینههای تحقیق و توسعه و هزینههای مالی مرتبط با فعالیت تولیدی (مورد تأیید حسابرس) و بر اساس قیمت ارز خریداری شده توسط واردکننده و یا کارخانجات خودروساز محاسبه و در بازههای حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید.
- شرکتهای خودروساز داخل مکلفند همه تولیدات خود را یکجا با تاریخهای تحویل متفاوت عرضه نمایند و از عرضه قطره چکانی پرهیز کنند.
- امکان عرضه به قیمت بیش از یک دوم برابر قیمت پایه ممکن نیست، برای تاریخهای تحویل عقبتر نرخ تعدیل میگردد. شرکتهای خودروساز داخلی و عرضهکنندگان خودروهای خارجی بایستی شرایطی برای خودروهای عرضه شده در بورس تعیین نمایند که عملا خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن باشد، از جمله محرومیت در خدمات و پرداخت خسارت شرکتهای بیمه به غیر خریدار عدم امکان ثبت اسناد، انتقال از جمله وکالت، انسداد و محدودیت در ارائه خدمات بانکی برای افراد واسطه و اخذ جرائم سنگین مالی برای ایشان. آئین نامه این بند توسط وزارت صمت و وزارت اقتصاد تنظیم و به تصویب هیئت وزیران می رسد.
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این پیشنهاد اصلاح کل، تاکید کرد که بخش هزینهای این پیشنهاد مجدد در زمان بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
عرضه کامل خودروها در بورس کالا
اسفند 1401: مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، درباره عرضه خودرو اظهار کرد طبق مصوبه شورای عالی بورس، عرضه خودروها در بورس کالا ادامه مییابد. البته در کمیسیون تلفیق نیز پیشنهادی مطرح شده مبنی بر اینکه همه خودروها با رعایت ترتیباتی در بورس کالا عرضه شوند که این مصوبه باید رای صحن مجلس را نیز دریافت کند. در کمیسیون تلفیق پیشنهاد شده که عواید حاصل از فروش و رقابتی که در بورس کالا انجام میشود، باید به نحوی تقسیم شود؛ زیرا عرضه خودرو در بورس کالا کار جدیدی است. لازم به ذکر است که سازمان بورس با بخشهایی از این پیشنهاد موافق نیست؛ زیرا باید منابع حاصل از عرضه خودرو در بورس صرف توسعه صنعت شود تا بتوان در آینده اشکالات این صنعت و زیان انباشته چندسال گذشته را برطرف کرد. بنابراین باید دید در صحن مجلس چه تصمیماتی گرفته میشود.
وی همچنین افزود قیمتهای پایه نیز باید اصلاح شوند. یک برآورد کارشناسی این است که اگر قیمتهای پایه به همان ترتیباتی که در کمیسیون تلفیق مطرح شده است اصلاح شود، شاهد رقابت زیادی نخواهیم بود؛ زیرا این روش منجر به افزایش عرضه میشود؛ بنابراین باید منتظر نهایی شدن مصوبه کمیسیون تلفیق بود.
رئیس سازمان بورس پیگیر مصوبه کمیسیون تلفیق است و در این زمینه اصلاحاتی را نیز پیشنهاد داده و با نمایندگان مجلس هم مذاکراتی انجام گرفته است که این مصوبه به نفع سهامداران باشد.
نحوه عرضه خودروهای داخلی در سال 1402
بهمن 1401: به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، این کمیسیون تصویب کرده که شرکتهای خودروساز داخلی موظف هستند از ابتدای سال 1402، خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و براساس ضوابط مربوطه عرضه کنند. شورای رقابت موظف است تا پایان فروردینماه سال آینده، قیمت جدید خودروها را براساس آنالیز هزینه تمامشده مورد تایید حسابرس محاسبه و در بازههای حداکثر سه ماه، مجددا بهروزرسانی کنند.
شرکت بورس کالا موظف است ۸۵ درصد مابهالتفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریها واریز کند تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری متناسب با شاخص جمعیت و محرومیت در قالب پرداخت به ذینفع نهایی با نظارت وزارت کشور در اختیار شهرداریها قرار دهند.
خلاصه مصوبه کمیسیون تلفیق به شرح زیر است:
- خودروسازان از سال آینده تمام محصولات خود را در بورس کالا عرضه خواهند کرد.
- قیمتهای پایه جدید خودروها توسط شورای رقابت تعیین و پس از تایید حسابرس اعلام خواهد شد. (قیمتها حداکثر در بازه 3 ماهه بهروز میشود)
- 85 درصد مابهالتفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت پایه به حساب وزارت کشور و سازمان شهرداریها واریز میشود. ( جهت توسعه حمل و نقل عمومی)
شورای عالی بورس به عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرد
بهمن 1401: شورای عالی بورس، جلسه فشردهای را تشکیل داد تا دستاوردهای عرضه خودرو در بورس کالا را بررسی کند. اعضا در این خصوص بحث و تبادل نظر کردند. مفاد نامه ارسالی از سوی رئیس شورای رقابت به سازمان بورس نیز بررسی شد.
سرانجام مقرر شد عرضه خودرو در بورس کالا، منطبق با مصوبه قبلی شورای عالی بورس تا زمان اتخاذ تصمیم از سوی شورای رقابت ادامه پیدا کند. با تشکیل کارگروه مشترک میان سازمان بورس، وزارت صمت و اتاق تعاون، ادله قانونی این تصمیم و تبعات هرگونه تغییر آن به اطلاع شورای رقابت جهت شفافیت در تصمیمگیریهای آتی خواهد رسید و نهایتا به صورت موازی استفساریهای از معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مجلس دریافت خواهد شد.
وزارت صمت مکلف است برنامه زمانی منظم عرضه خودروهای تولیدی مجاز را اعلام و تمامی خودروهای در دسترس (همه خودروهای تولیدی پس از کسر طرح نوسازی خودروهای فرسوده و طرح جوانی جمعیت) را در بورس کالا عرضه کند. طبق رایزنیهایی که با برخی اعضای شورای رقابت صورت گرفته، عمده اعضای شورای رقابت پذیرفتهاند که قیمتهای پایه اعلامی خودروها صحیح نیست و باعث زیان به تولیدکننده شده و حتما نیاز به بازنگری جدی دارد.
وزیر صمت نیز در این جلسه اعلام کرد که در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین روش عرضه است.
عرضه خودروهای وارداتی در 4 بهمن
بهمن 1401: بر اساس مصوبات جلسه ویژه پیگیری برنامههای اولویتدار دولت، اولین گروه خودروهای وارداتی (چانگان) در تاریخ ۴ بهمنماه در بورس کالا عرضه میشوند.
در این جلسه، وزیر صمت گزارشی از نهایی شدن ثبت سفارش واردات 70 هزار خودرو ارائه کرده و خواستار تامین ارز با منشا خارجی و اخذ مصوبهای برای قیمتگذاری خودروها در گمرک شده است. در این جلسه بر استفاده از ارز منشا خارجی برای واردات خودرو و تسهیل واردات برای افرادی که ارز در خارج کشور دارند، تاکید شده است.
جزئیات عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا
دی 1401: علیرضا صادقی، رئیس اداره نظارت بر بازار بورسهای کالایی سازمان بورس، جزئیات عرضه 21 هزار و 140 دستگاه خودرو وارداتی را در بورس کالا تشریح کرد. بر اساس گفتههای وی:
- قیمت پایه زمانی که عرضه خودروها توسط عرضهکننده اعلام شود، مشخص و منتشر خواهد شد.
- هر کد ملی میتواند درخواست سفارش یک دستگاه خودرو داشته باشد.
- تمامی این خودروها توسط هیئت پذیرش شرکت بورس کالای ایران پذیرش شده و بورس کالا آمادگی عرضه آنها را دارد و لازم است ابتدا اقدامات لازم در ارتباط با ترخیص کالا و موضوعات گمرکی انجام پذیرد.
- همه ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو وارداتی به صورت یکجا و در یک زمان در بورس کالا عرضه خواهند شد.
- هر کد ملی قادر به درخواست سفارش یک خودرو است و محدودیت سابقه خرید از سال ۱۳۹۸ که توسط وزارت صمت اعلام شد نیز به قوت خود باقی است.
- خریداران قیمتهای خود را از طریق کارگزار در سامانه معاملات وارد میکنند و از طریق مکانیزم حراج، قیمت کشف میشود.
- قیمت پایه در زمانی که عرضه خودروها توسط عرضهکننده اعلام شود، مشخص و منتشر خواهد شد.
شرایط عرضه خودرو در بورس کالا سال 1402
در جدول زیر، آخرین جزییات خودروهای عرضه شده در بورس کالا، به همراه قیمت خودرو در بورس کالا و زمان تحویل خودرو در بورس کالا را مشاهده میکنید:
زمان عرضه | مدل خودرو | عرضه | تقاضا | پایه(1) | جانبی(2) | میانگین(3) |
---|---|---|---|---|---|---|
1402/02/12 | فورس 6 تن | 65 | 52 | 1,400 | 8.244 | 1,400 |
1402/02/12 | فورس 6 تن خوابدار | 200 | 210 | 1,437 | 8.290 | 1,438.4 |
1402/02/12 | فاو 4180 | 80 | 202 | 3,048 | 12.941 | 4,104.9 |
1402/02/12 | امپاور 500 | 130 | 86 | 4,230 | 13.721 | 4,230 |
1402/02/19 | فاو 3250 | 50 | 64 | 3,590 | 12.579 | 3,911.3 |
1402/02/19 | فاو 4250 | 50 | 90 | 3,490 | 13.001 | 3,903 |
1402/02/25 | کارا تک کابین | 250 | 988 | 407 | 9.605 | 483.236 |
1402/02/25 | کارا دو کابین | 250 | 779 | 424.5 | 14.278 | 500.744 |
1402/03/10 | کاپرا 2 | 150 | 156 | 849 | 22.783 | 849.886 |
1402/03/23 | کارا تک کابین | 250 | 223 | 407 | 9.605 | 407 |
1402/03/23 | کارا دوکابین | 250 | 170 | 424.5 | 14.278 | 424.5 |
1402/03/28 | امپاور 500 | 50 | 27 | 4,230 | 13.721 | 4,230 |
1402/03/28 | فورس 6 تن خوابدار | 70 | 34 | 1,437 | 8.290 | 1,437 |
1402/03/29 | دیگنیتی پرستیژ | 600 | لغو | 1,296 | 35.187 | لغو! |
1402/04/31 | فورس 6 تن | 50 | 5 | 1,400 | 8.244 | لغو! |
1402/04/31 | فورس 6 تن خوابدار | 70 | 10 | 1,437 | 8.290 | 1,437 |
1402/04/31 | امپاور 500 | 50 | 9 | 4,230 | 13.721 | لغو! |
1402/06/14 | فورس 12 تن | 30 | 20 | 1,800 | 12.430 | 1,800 |
1402/06/14 | امپاور 300 کمپرسی | 30 | 36 | 2,378 | 19.401 | 2,402 |
1402/06/14 | امپاور 300 باری | 30 | 46 | 2,436 | 19.625 | 2,502 |
(1): قیمت پایه، قیمت خام خودرو بوده و برحسب میلیون تومان است.
(2): هزینههای جانبی شامل بیمه شخص ثالث، صدور اسناد و مدارک، خدمات پست و ... برحسب میلیون تومان است که باید توسط خریدار پرداخت گردد. ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض، بر مبنای قیمت نهایی خودرو بوده و باید توسط خریدار پرداخت گردد.
(3) قیمت میانگین، متوسط قیمت حداقل و قیمت حداکثر ثبت شده بوده و برحسب میلیون تومان است.
شرایط عرضه خودرو در بورس کالا سال 1401
در جدول زیر، آخرین جزییات خودروهای عرضه شده در بورس کالا، به همراه قیمت خودرو در بورس کالا و زمان تحویل خودرو در بورس کالا را مشاهده میکنید:
زمان عرضه | مدل خودرو | عرضه | تقاضا | پایه(1) | جانبی(2) | میانگین(3) |
---|---|---|---|---|---|---|
5/26 | فیدلیتی 5نفره+سفید | 90 | 531 | 758.5 | 17.1 | 966 |
5/26 | فیدلیتی 5نفره+مشکی | 85 | 411 | 758.5 | 17.1 | 966.7 |
5/26 | فیدلیتی 7نفره+سفید | 90 | 534 | 772 | 17.3 | 966.5 |
5/26 | فیدلیتی 7نفره+مشکی | 85 | 589 | 772 | 17.3 | 1,027 |
5/26 | دیگنیتی+سفید | 125 | 553 | 821.5 | 39.4 | 1,033 |
5/26 | دیگنیتی+مشکی | 125 | 867 | 821.5 | 39.4 | 1,088 |
6/6 | هایما S7+سفید | 200 | 244 | 742.5 | 4.2 | 753.3 |
6/6 | هایما S7+مشکی | 300 | 281 | 742.5 | 4.2 | 742.5 |
6/22 | شاهین+سفید | 100 | 39 | 304 | 4.2 | 304 |
6/30 | دیگنیتی+سفید/قرمز | 38 | 253 | 821.5 | 39.4 | 1,035 |
6/30 | دیگنیتی+سفید/مشکی | 38 | 339 | 821.5 | 39.4 | 1,024 |
6/30 | دیگنیتی+مشکی/قرمز | 38 | 499 | 821.5 | 39.4 | 1,100 |
6/30 | دیگنیتی+مشکی/مشکی | 38 | 408 | 821.5 | 39.4 | 1,066 |
7/2 | کارا تک کابین | 175 | 34 | 291.3 | 7.4 | 291.3 |
7/2 | کارا دو کابین | 121 | 82 | 301.5 | 8.7 | 301.5 |
7/12 | کامیون فاو+سفید | 35 | 271 | 2,370 | 10.2 | 3,158 |
7/20 | کامیون امپاور+سفید | 50 | 62 | 3,064 | 11.2 | 3,202 |
8/1 | لاماری ایما+سفید | 100 | 407 | 981 | 24.7 | 1,108 |
8/1 | لاماری ایما+مشکی | 100 | 479 | 981 | 24.7 | 1,215 |
8/2 | کارا تک کابین | 50 | 11 | 291.3 | 7.4 | 291.3 |
8/2 | کارا دو کابین | 65 | 80 | 301.5 | 8.7 | 316.6 |
8/8 | هایما S7+مشکی | 200 | 771 | 742.5 | 4.2 | 810.5 |
8/8 | هایما S7+سفارشی | 50 | 269 | 756.5 | 4.2 | 849 |
8/22 | فیدلیتی 5نفره+سفید | 98 | 410 | 758.5 | 17.1 | 1,050 |
8/22 | فیدلیتی 5نفره+مشکی | 98 | 419 | 758.5 | 17.1 | 1,066 |
8/22 | فیدلیتی 7نفره+سفید | 98 | 441 | 772 | 17.3 | 1,096 |
8/22 | فیدلیتی 7نفره+مشکی | 98 | 570 | 772 | 17.3 | 1,128 |
8/23 | دیگنیتی+سفید/قرمز | 48 | 283 | 821.5 | 39.4 | 1,170 |
8/23 | دیگنیتی+سفید/مشکی | 48 | 448 | 821.5 | 39.4 | 1,185 |
8/23 | دیگنیتی+مشکی/قرمز | 48 | 606 | 821.5 | 39.4 | 1,286 |
8/23 | دیگنیتی+مشکی/مشکی | 48 | 455 | 821.5 | 39.4 | 1,203 |
8/24 | کارا تک کابین | 50 | 19 | 291.3 | 7.4 | 291.3 |
8/24 | کارا دو کابین | 65 | 102 | 301.5 | 8.7 | 304.4 |
8/28 | جک J4+سفید | 50 | - | 472 | 4.1 | عدم تقاضا |
8/28 | جک J4+مشکی | 50 | - | 472 | 4.1 | عدم تقاضا |
8/28 | جک S5+سفید | 38 | 38 | 883 | 4.1 | 883 |
8/28 | جک S5+مشکی | 30 | 26 | 883 | 4.1 | 883 |
8/28 | کیامسی T8+سفید | 20 | 17 | 860 | 4.2 | 860 |
8/28 | کیامسی T8+مشکی | 49 | 49 | 860 | 4.2 | 860 |
8/29 | کامیون امپاور+سفید | 71 | 155 | 3,131 | 11.2 | 3,394.8 |
8/30 | پژو 207 دستی+سفید | 1,000 | 5,913 | 187.4 | 4.3 | 342.8 |
9/7 | هایما S5+سفید | 200 | 274 | 705.5 | 4.3 | 721 |
9/7 | هایما S5+ قرمز+ونیزی | 50 | 11 | 720 | 4.3 | 720 |
9/7 | هایما S5+نقرهای+تیتانیوم | 50 | 46 | 720 | 4.3 | 720 |
9/7 | هایما S7+سفید | 400 | 449 | 810 | 4.3 | 815.7 |
9/7 | هایما S7+سفارشی+آبنوس | 200 | 231 | 833.5 | 4.3 | 834.6 |
9/8 | تارا دستی+مشکی آبنوس | 100 | 319 | 256.4 | 4.3 | 375.2 |
9/8 | تارا دستی+نقرهای تیتانیوم | 100 | 238 | 267.8 | 4.3 | 392.8 |
9/8 | تارا دستی+سبز کلهغازی | 50 | 42 | 267.8 | 4.3 | 267.8 |
9/8 | تارا اتومات+مشکی آبنوس | 100 | 159 | 367.6 | 4.3 | 455.3 |
9/8 | تارا اتومات+نقرهای تیتانیوم | 100 | 154 | 379 | 4.3 | 446.8 |
9/8 | تارا اتومات+سبز کلهغازی | 50 | 28 | 379 | 4.3 | 379 |
9/8 | 207 اتومات+سفید | 300 | 897 | 279.6 | 4.3 | 440.1 |
9/8 | 207 اتومات+پانوراما+مشکی | 200 | 649 | 285.4 | 4.3 | 491.9 |
9/8 | 207 اتومات+پانوراما+سبز | 50 | 110 | 285.4 | 4.3 | 420 |
9/8 | 207 اتومات+پانوراما+نقرهای | 50 | 148 | 285.4 | 4.3 | 462.1 |
9/9 | لاماری ایما+مشکی | 68 | 509 | 981 | 24.9 | 1,352 |
9/9 | لاماری ایما+سفید | 68 | 368 | 981 | 24.9 | 1,320 |
9/9 | لاماری ایما+خاکستری | 38 | 189 | 981 | 24.9 | 1,291 |
9/14 | کامیون فاو+سفید | 40 | 301 | 2,370 | 10.2 | 3,433 |
9/19 | تارا دستی+نقرهای تیتانیوم | 125 | 509 | 309.5 | 4.3 | 401.9 |
9/19 | تارا دستی+مشکی آبنوس | 125 | 450 | 309.5 | 4.3 | 402.8 |
9/19 | تارا اتومات+نقرهای تیتانیوم | 125 | 1,081 | 376 | 4.3 | 516.1 |
9/19 | تارا اتومات+مشکی آبنوس | 125 | 793 | 376 | 4.3 | 518.3 |
9/19 | 207 دستی+سفید | 300 | 816 | 291.5 | 4.3 | 370.3 |
9/19 | 207 دستی+نقرهای تیتانیوم | 150 | 235 | 291.5 | 4.3 | 330.5 |
9/19 | 207 دستی+مشکی آبنوس | 550 | 968 | 291.5 | 4.3 | 351.7 |
9/19 | 207 اتومات+سفید | 100 | 280 | 374.5 | 4.3 | 470.8 |
9/19 | 207 اتومات+نقرهای تیتانیوم | 50 | 72 | 374.5 | 4.3 | 432.3 |
9/19 | 207 اتومات+مشکی آبنوس | 150 | 165 | 374.5 | 4.3 | 381.3 |
9/19 | 207 اتومات+پانوراما+سفید | 100 | 272 | 404 | 4.3 | 521.9 |
9/19 | 207 اتومات+پانوراما+نقرهای | 50 | 98 | 404 | 4.3 | 480.3 |
9/19 | 207 اتومات+پانوراما+مشکی | 150 | 242 | 404 | 4.3 | 495.4 |
9/21 | فیدلیتی 7نفره+سفید | 243 | 1,826 | 772 | 17.3 | 1,171.4 |
9/21 | فیدلیتی 7 نفره+مشکی | 243 | 1,519 | 772 | 17.3 | 1,200.3 |
9/22 | دیگنیتی+پرایم+سفیدمشکی | 53 | 474 | 821.5 | 39.4 | 1,281.8 |
9/22 | دیگنیتی+پرایم+سفیدقرمز | 53 | 396 | 821.5 | 39.4 | 1,261.3 |
9/22 | دیگنیتی+پرایم+مشکیمشکی | 54 | 450 | 821.5 | 39.4 | 1,290.8 |
9/22 | دیگنیتی+پرایم+مشکیقرمز | 54 | 470 | 821.5 | 39.4 | 1,342.2 |
9/23 | دیگنیتی+پرستیژ+سفیدمشکی | 26 | 382 | 996.5 | 33.9 | 1,752 |
9/23 | دیگنیتی+پرستیژ+سفیدقرمز | 26 | 382 | 996.5 | 33.9 | 1,797 |
9/23 | دیگنیتی+پرستیژ+مشکیمشکی | 27 | 450 | 996.5 | 33.9 | 1,901 |
9/23 | دیگنیتی+پرستیژ+مشکیقرمز | 27 | 470 | 996.5 | 33.9 | 2,150 |
9/23 | تارا دستی+سفید | 400 | 819 | 309.5 | 4.3 | 405.3 |
9/23 | تارا دستی+خاکستری | 250 | 755 | 309.5 | 4.3 | 405.3 |
9/23 | تارا دستی+نقرهای تیتانیوم | 150 | 365 | 309.5 | 4.3 | 392.6 |
9/23 | تارا دستی مشکی آبنوس | 400 | 985 | 309.5 | 4.3 | 405.4 |
9/23 | تارا اتومات+سفید | 300 | 810 | 376 | 4.3 | 510.9 |
9/23 | تارا اتومات+خاکستری | 250 | 755 | 376 | 4.3 | 518 |
9/23 | تارا اتومات+مشکی آبنوس | 300 | 850 | 376 | 4.3 | 511.4 |
9/26 | 207 اتومات+سفید | 500 | 1,719 | 374.5 | 4.3 | 482.1 |
9/26 | 207 اتومات+مشکی آبنوس | 300 | 2,192 | 374.5 | 4.3 | 489.1 |
9/26 | 207 اتومات+پانوراما+سفید | 700 | 1,451 | 404 | 4.3 | 510.5 |
9/26 | 207 اتومات+پانوراما+مشکی | 500 | 1,039 | 404 | 4.3 | 510.4 |
9/27 | کارا+تک کابین | 492 | 380 | 291.3 | 7.4 | 291.3 |
9/27 | کارا+دو کابین | 150 | 448 | 301.5 | 8.7 | 321.4 |
9/27 | کامیون امپاور+سفید | 86 | 273 | 3,130 | 11.2 | 3,762 |
9/30 | شاهین دستی+سفید | 2,000 | 4,301 | 304 | 4.3 | 346.8 |
9/30 | هایما S7 سفید | 2,000 | 2,612 | 743 | 4.3 | 814.6 |
10/4 | 207 دستی+سفید | 2,000 | 8,775 | 185.5 | 4.3 | 410.5 |
10/5 | دیگنیتی+پرستیژ+سفیدمشکی | 126 | 478 | 997 | 33.9 | 1,674.1 |
10/5 | دیگنیتی+پرستیژ+سفیدقرمز | 126 | 357 | 997 | 33.9 | 1,642.1 |
10/5 | دیگنیتی+پرستیژ+مشکیمشکی | 127 | 416 | 997 | 33.9 | 1,705.9 |
10/5 | دیگنیتی+پرستیژ+مشکیقرمز | 127 | 396 | 997 | 33.9 | 1,670.5 |
10/11 | 207 دستی+سفید | 4,000 | 8,116 | 185.5 | 4.3 | 400.4 |
10/11 | هایما 8S+مشکی آبنوس | 500 | 2,031 | 934 | 4.3 | 1,382.5 |
10/12 | لاماری ایما+سفید | 251 | 526 | 981 | 24.7 | 1,410.8 |
10/12 | لاماری ایما+مشکی | 251 | 677 | 981 | 24.7 | 1,545.6 |
10/18 | شاهین+سفید | 4,000 | 1,545 | 304 | 4.37 | 304 |
10/18 | 207 دستی+سفید | 4,000 | 6,683 | 185.5 | 4.37 | 375.7 |
10/18 | 207 اتومات TU5P+سفید | 2,000 | 2,541 | 280 | 4.37 | 433.5 |
10/18 | تارا دستی+سفید | 2,000 | 2,522 | 256.5 | 4.37 | 351.2 |
10/20 | کارا+دوکابین | 500 | 1,438 | 301.5 | 8.7 | 333 |
10/21 | فیدلیتی 7نفره+مشکی | 750 | 3,939 | 772 | 17.3 | 1,267 |
10/27 | فاو 4180 سفید | 50 | 521 | 2,370 | 10.2 | 1,380.6 |
11/4 | هایما S7+سفید | 2,000 | 8,128 | 743 | 4.3 | 1,020.7 |
11/4 | لاماری ایما+سفید | 200 | 852 | 981 | 24.7 | 1,672 |
11/4 | لاماری ایما+مشکی | 200 | 955 | 981 | 24.7 | 1,823.6 |
11/4 | لاماری ایما+خاکستری | 150 | 463 | 981 | 24.7 | 1,616 |
11/4 | فردا T5+سفید | 200 | 19 | 1,174 | 27 | 1,174 |
11/4 | فردا T5+مشکی | 300 | 31 | 1,174 | 27 | 1,174 |
11/24 | فورس 6 تن | 70 | 100 | 893 | 6.52 | 1,101 |
11/24 | فورس 6 تن+کابین | 150 | 191 | 930 | 6.52 | 1,077 |
11/24 | فورس 6 تن+کابین+کاربری | 150 | 146 | 930 | 6.56 | 930 |
11/24 | فورس 8.5 تن+کابین+کاربری | 80 | 148 | 983 | 7.84 | 1,321 |
11/24 | کشنده امپاور 500 | 100 | 368 | 3,130 | 11.2 | 4,251 |
11/24 | کشنده فاو 4180 | 60 | 247 | 2,370 | 10.2 | 4,003 |
11/25 | تارا دستی+سفید | 2,000 | 23,494 | 256.5 | 4.3 | 460.4 |
11/25 | فیدلیتی پرایم 5 نفره+سفید | 250 | 831 | 759 | 17.1 | 1,357 |
11/25 | فیدلیتی پرایم 5 نفره+مشکی | 250 | 720 | 759 | 17.1 | 1,362 |
11/25 | فیدلیتی پرایم 7 نفره+سفید | 250 | 993 | 772 | 17.3 | 1,440 |
11/25 | فیدلیتی پرایم 7 نفره+مشکی | 250 | 1,336 | 772 | 17.3 | 1,536 |
11/25 | ریسپکت پرایم+سفید | 300 | 1,792 | 643 | 36.1 | 1,095 |
11/25 | ریسپکت پرایم+مشکی | 200 | 1,069 | 643 | 36.1 | 1,110 |
11/26 | کارا+تک کابین | 500 | 2,078 | 291.3 | 7.4 | 359.6 |
11/26 | کارا+دو کابین | 500 | 2,178 | 301.5 | 8.7 | 373 |
12/3 | 207 دستی+اکسل کاسهای | 10,000 | 44,379 | 185.5 | 4.371 | 493.4 |
12/14 | لاماری+سفید | 175 | 925 | 981 | 39.442 | 1,920 |
12/14 | لاماری+مشکی | 175 | 794 | 981 | 39.442 | 2,001 |
12/14 | لاماری+خاکستری | 100 | 549 | 981 | 39.442 | 1,951 |
12/14 | لاماری+سبز | 100 | 594 | 981 | 39.442 | 1,773 |
12/15 | فورس 6 تن | 85 | 566 | 893 | 6.522 | 1,384 |
12/15 | فورس 6 تن خوابدار | 250 | 2,648 | 930 | 6.568 | 1,503 |
12/15 | امپاور 500 سفید | 130 | 348 | 3,130 | 11.230 | 4,548 |
12/15 | فاو 4180 تک محور | 60 | 197 | 2,370 | 10.285 | 4,331 |
12/15 | فاو 4250 جفت محور | 60 | 92 | 2,430 | 10.511 | 3,750 |
12/15 | فاو 3250 کمپرسی | 40 | 115 | 2,520 | 10.211 | 3,901 |
12/23 | جک 6 تن | 30 | 62 | 1,442 | 7.715 | 1,600 |
12/23 | جک 8.5 تن | 30 | 47 | 1,490 | 7.790 | 1,552 |
12/23 | جک 9 تن | 30 | 59 | 1,552 | 7.870 | 1,691 |
(1): قیمت پایه، قیمت خام خودرو بوده و برحسب میلیون تومان است.
(2): هزینههای جانبی شامل بیمه شخص ثالث، صدور اسناد و مدارک، خدمات پست و ... برحسب میلیون تومان است که باید توسط خریدار پرداخت گردد. ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض، بر مبنای قیمت نهایی خودرو بوده و باید توسط خریدار پرداخت گردد.
(3) قیمت میانگین، متوسط قیمت حداقل و قیمت حداکثر ثبت شده بوده و برحسب میلیون تومان است.
خرید خودرو از بورس کالا
نحوه دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو، راهنمای افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا، نحوه خرید ماشین و شرایط خرید خودرو از بورس کالا، زمان عرضه خودرو در بورس کالا و نحوه قیمت گذاری خودرو در بورس را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:
- مراحل خرید خودرو از بورس کالا
- نحوه افتتاح حساب وکالتی
- عرضه فیدلیتی در بورس
- عرضه دیگنیتی در بورس کالا
- عرضه هایما در بورس کالا
- عرضه شاهین در بورس کالا
- عرضه فاو در بورس کالا
- عرضه لاماری در بورس کالا
- عرضه 207 در بورس کالا
- عرضه تارا در بورس کالا
- عرضه کامیون کشنده امپاور در بورس کالا
- عرضه جک در بورس کالا
- عرضه کی ام سی در بورس کالا
- عرضه دنا پلاس در بورس کالا
- عرضه کامیونت فورس در بورس کالا
شرایط فروش ایران خودرو
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مقاله زمان ثبت نام ایران خودرو را مطالعه کنید.
نویسنده : مریم سادات نوری