با رقیب آسیایی تیگوان آشنا شوید

هونگچی HS5؛ سوپرلوکس چینی در راه ایران

16 آذر 1399 19:00

تابستان 99 باخبر شدیم که قدیمی‌ترین خودروساز چین، یعنی برند لوکس هونگچی (Hongqi) درصدد ورود به بازار ایران است و حتی سدان خوش‌چهره و سایز متوسط این شرکت، یعنی هونگچی H5 نیز برای مراحل بازاریابی و تست فنی، به کشورمان آمده است.

HS5 آنقدر گران، با کیفیت و قدرتمند است که می‌تواند حریف تیگوان در ایران باشداما در آذرماه 99، تصاویر جدیدی در رسانه‌های خودرویی منتشر شد؛ تصاویری که نشان می‌داد خودروسازی فاو (FAW) درحال بارگیری سه محصول جدید از مبدا چین به مقصد ایران است.

دو مدل از این خودروها، متعلق به برند بستیون (Bestune) هستند؛ یکی از آنها بستیون T77 PRO و دیگری هم بستیون T99 نام دارد. اما سومین خودرو، متعلق به برند هونگچی بوده و نامش HS5 است. پس بعد از آمدن هونگچی H5، حالا باید منتظر دیدن دومین محصول هونگچی نیز در کشورمان باشیم.

هونگچی HS5 با طراحی ایتالیایی

خانواده کراس‌اورهای هونگچی، که نام‌شان با حروف HS شروع می‌شود، از سال 2018، دچار تغییر و تحولی اساسی در طراحی ظاهری شدند که داشتن جلوپنجره‌ای بزرگ با خطوط افقی، نتیجه اصلی همین تغییرات بود. هونگچی به این نوع از جلوپنجره‌هایش اصطلاحا «جلوپنجره آبشاری» یا Waterfall Grill می‌نامد. هونگچی با این کار، می‌خواست که نمای ظاهری محصولاتش، تمایزی اساسی با سایر خودروهای بازار چین داشته باشند.

اما دوباره به خانواده HS برگردیم که تا به این لحظه، فقط 4 عضو دارد؛ دو مدل برقی و دو مدل بنزینی. مدل‌های برقی، هونگچی E-HS3 و هونگچی E-HS9 نام دارند که اولی، در سگمنت جمع‌جورهاست و از سال 2018 به بازار چین آمده اما دومی، در سگمنت فول‌سایزهاست و از 2021 فروش آن آغاز می‌شود.

مدل‌های بنزینی خانواده HS نیز هردو از 2019 فروش‌شان شروع شده؛ یکی از آنها هونگچی HS5 است که در سگمنت جمع‌جورهاست و دیگری هم هونگچی HS7 است که در سگمنت سایز متوسط‌ها جای دارد.

اما در میان همه محصولات هونگچی، کراس‌اور HS5 به لحاظ طراحی، خاص‌ترین محصول است چراکه استودیوی مشهور ایتال‌دیزاین آنرا برای فاو، ساخته است. حتی اگر به سایت این استودیو، سری بزنید هنوز هم نام پروژه HS5 را در آن می‌بینید. 

البته این اولین‌باری نیست که فاو از کمک ایتالیایی‌ها برای طراحی محصولاتش بهره می‌برد چراکه ایتال‌دیزاین، در سال 2006 بسترن B70 و در سال 2009 نیز بسترن B50 را برای فاو ساخته بود.

مشخصات فنی هونگچی HS5

از آنجایی که فاو فقط یک موتور و یک گیربکس برای هونگچی HS5 آماده کرده، پس مشتریان این خودرو، دیگر انتخابی برای تغییر پیشرانه ندارند. موتور HS5 از نوع 2.0 لیتری توربوشارژ است و با کد موتور CA4GC20TD شناخته می‌شود. قدرتی معادل 221 اسب بخار و گشتاوری برابر 340 نیوتن متر، توسط گیربکس 6 دنده اتوماتش به چرخ‌ها می‌رسد.

نسخه ارزان‌تر هونگچی HS5 با سیستم محرکه دیفرانسیل جلو فروخته می‌شوند اما مدل‌های گران‌ترش را می‌تواند با سیستم تمام چرخ محرک (AWD) نیز سفارش داد.

هونگچی HS5 خودروی نسبتا سنگینی است طوری که نسخه تک‌دیفرانسیل آن حدود 1755 کیلوگرم و نسخه AWD نیز حدود 1805 کیلوگرم وزن دارد. اما علی‌رغم این جثه سنگین، HS5 همچنان چالاک و سریع است چراکه صفرتا صد را در کمتر از 9 ثانیه می‌زند. به صورت دقیق‌تر، نسخه تک‌دیفرانسیل آن در 8.2 ثانیه و نسخه AWD آن در 8.7 ثانیه به سرعت 100 می‌رسد. حداکثر سرعتش نیز چیزی بین 205 تا 210 کیلومتر برساعت اعلام شده.

البته در کنار همه این خوبی‌ها باید از مصرف 8 تا 8.5 لیتری هونگچی HS5 هم گفت که با توجه به باک 64 لیتری‌اش، تناسب بسیار خوبی از قدرت، سرعت و مصرف سوخت را در اختیار خریدارانش قرار می‌دهد.

قیمت هونگچی HS5

از آنجایی که هونگچی HS5 در رده کراس‌اورهای کامپکت جای دارد، شاید تصور کنید که در صورت قطعی‌شدن حضورش در ایران، باید با سایر کامپکت‌های جدید بازار کشورمان رقابت کند؛ یعنی خودروهایی مانند اس‌دبلیوام سیف خودرو، دیگنیتی بهمن موتور، چری تیگو7 مدیران خودرو، کی‌ام‌سی K7 کرمان موتور، لیفان X70 خودروسازان بم، لوکسژن U6 آذویکو، هن‌تنگ X5 عظیم خودرو و بستیون T77.

اما باید بگوییم که اینطور نیست؛ هونگچی HS5 فقط به لحاظ ابعادی مشابه این خودروهاست ولی به لحاظ قیمتی، از همه آنها و با اختلافی زیاد، گران‌تر است. هونگچی حتی یک پله بالاتر از برند بورگوارد ایستاده طوری که ارزان‌ترین تیپ هونگچی HS5، از گران‌ترین تیپ بورگوارد BX5، حدود 4200 دلار گران‌تر است!

هم‌اکنون در بازار چین، قیمت هونگچی HS5 در نسخه تک‌دیفرانسیل، حدود 184 تا 227 هزار یوآن است که معادل تقریبی 28 الی 35 هزار دلار می‌شود. در نسخه AWD نیز قیمتش حدود 214 تا 250 هزار یوآن است؛ یعنی معادل تقریبی 32 الی 38 هزار دلار. 

پس با این اوصاف، قید همه رقبای چینی هونگچی HS5 را باید بزنید چراکه قیمت هیچکدام از آنها، به پای قیمت کهکشانی HS5 و علی‌الخصوص در نسخه AWD آن، نمی‌رسد. باید اعتراف کنیم که حالا با یکی از خاص‌ترین چینی‌های بازار ایران روبرو هستیم؛ خودرویی که آنقدر گران، با کیفیت و قدرتمند است که روی کاغذ، می‌تواند فولکس تیگوان ماموت خودرو را هم به چالش بکشد. اما آیا در واقعیت هم همینطور خواهد بود؟ 

دیدگاه کاربران
Hamed14 1399/9/23
رقابت تنگاتنگی ایجاد می کنه این ماشین
پاسخ
0
1
0