زنگ خطر برای کراس‌اورهای چینی بازار

بستیون T99 با چه قیمتی به ایران می‌آید؟

1 دی 1399 19:00

بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در اوایل سال 97، صنعت خودروسازی کشورمان دوباره با تحریم‌های بین‌المللی روبرو شود و تقریبا همه برندهای جهانی حاضر در بازار کشورمان، بدون هیچ درنگی از بازار کشورمان رفتند. حتی خودروسازان چینی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و زودتر از آنچه که فکرش را می‌کردیم، بار سفر بستند.

T99 قطعا گران‌تر از تیگو8 مدیران خودروستیکی از این شرکت‌های چینی، خودروسازی فاو (FAW) بود؛ شرکتی که حدود 7 سال در ایران مانده بود و برنامه‌های زیادی با بهمن موتور داشت اما در سال 98، او هم از ایران رفت. دلیلش تقریبا مشخص است؛ فاو یکی از بزرگترین خودروسازان دولتی چین محسوب می‌شود. ضمن اینکه جوینت‌ونچرهای قدرتمندی با فولکس‌واگن و جنرال موتورز در چین دارد و قابل پیش‌بینی بود که دیر یا زود، رفتنی است.

ولی ظاهرا هم خودروسازان ایرانی و هم خودروسازان چینی، راه دورزدن تحریم‌ها را پیدا کرده‌اند؛ راهی که هم طرف ایرانی را ظاهرا راضی کرده است و هم طرف چینی را به هدفش رسانده. همانند کاری که خودروسازی جک (JAC) با کرمان موتور کرد یا همانند کاری که دانگ‌فنگ با بهمن موتور انجام داده، فاو هم متوجه شده که می‌تواند بصورت چراغ خاموش و غیرمستقیم، به فعالیتش در ایران ادامه دهد. 

حتما در خبرها خوانده‌اید که خودروسازی هونگچی (Hongqi) نقشه‌هایی برای مونتاژ محصولات لوکسش در ایران دارد. اما فاو، علاوه بر هونگچی، می‌خواهد برند بستیون (Bestune) را هم برای انجام مراحل بازاریابی به ایران بیاورد. بستیون، همان بسترن خودمان است که در سال 2018 به بازار چین معرفی شد. فاو می‌خواست محصولات بسترن، لوکس‌تر و گران‌تر باشند و به همین دلیل، نام جدید بستیون را برای آن انتخاب کرد و حتی لوگوی جدیدی هم برای بستیون طراحی کرد.

اولین محصولی که از برند بستیون، برای انجام مراحل بازاریابی به ایران خواهد آمد، کراس‌اوری بنام بستیون T77 است. حالا نیز باخبر شده‌ایم که فاو، دومین محصول بستیون را هم برای بازارسنجی، به ایران فرستاده است؛ خودرویی لوکس‌تر و گران‌تر از T77 که بستیون T99 نام دارد.

مشخصات فنی بستیون T99

مانند کراس‌اور کوچک بستیون T33 و کراس‌اور جمع و جور بستیون T77، بستیون T99 نیز در سال 2019 معرفی شد اما بعنوان مدل 2020 به مشتریان چینی تحویل داده شده. T99 در سگمنت کراس‌اورهای سایز متوسط است اما به لحاظ ابعادی، اندکی از هیوندای سانتافه DM بزرگتر است و فاصله محوری بیشتری هم دارد.

ابعاد و اندازه‌های بستیون T99
طول 4800 میلیمتر
عرض 1915 میلیمتر
ارتفاع 1695 میلیمتر
فاصله محوری 2870 میلیمتر
وزن 1775 کیلوگرم
حجم صندوق 377 لیتر
حجم باک 60 لیتر

*اطلاعات جدول فوق، از سایت رسمی فاو گردآوری شده است.

برای بستیون T99، فاو از قدرتمندترین موتورش استفاده که با کد موتور CA4GC شناخته می‌شود. این موتور، دقیقا همان موتوری است که در سینه کراس‌اور لوکس هونگچی HS5 نیز می‌تپد.

کد موتور CA4GC20TD-32
نوع موتور 4 سیلندر توربوشارژ یورو5
حجم موتور 2.0 لیتر
قدرت 221 اسب بخار
گشتاور 340 نیوتن متر
گیربکس 6 دنده اتومات 8 دنده اتومات
شتاب 8.6 ثانیه 8.8 ثانیه
مصرف ترکیبی 7.9 لیتر
رینگ استاندارد 245/50R20

*اطلاعات جدول فوق، از سایت رسمی فاو گردآوری شده است.

بستیون T99 و رقیبانش در ایران

در صورت آمدن بستیون T99 به ایران، این محصول جذاب خودروسازی فاو، باید منتظر رقابت دشواری با همکلاسان چینی‌اش باشد. می‌دایند چرا؟ چون به رغم 5 نفره بودنش اما بدلیل ابعاد بزرگش، در سگمنت کراس‌اورهای متوسط است؛ سگمنتی که خودروهای چینی حاضر در آن، اکثرا با مدل‌های 7 نفره در حال آمدن به بازار ایران هستند.

از یک طرف سایپا قول داده که نخستین محصول 7 نفره‌اش، یعنی زامیاد تیوان را در سال 1400 و برای رقابت با فوتون ساوانا عظیم خودرو، در ایران مونتاژ کند. مدیران خودرو هم بدنبال جواب این سوال است که آیا مونتاژ تنها محصول 7 نفره‌اش، یعنی چری تیگو8 می‌تواند به سودش باشد یا نه.

همچنین چند خودروساز خصوصی نیز که هنوز نام‌شان فاش نشده، بدنبال گرفتن مجوزهای لازم برای تولید چری جتور X70S در ایران هستند. از طرف دیگر، خودروسازان بم هم گفته که در صورت موفقیت‌آمیز بودن مونتاژ لیفان X70 در کرمان، برادر بزرگتر X70، یعنی کراس‌اور 7 نفره لیفان X80 را هم در سال‌های آینده، به ایران خواهد آورد.

در کنار همه این خودروهای چینی جدید، باید از فردا SX6 هم یاد کنیم که در غیاب بی‌وای‌دی S7 کارمانیا، نخستین کراس‌اور 7 نفره چینی بود که در کشورمان به خط تولید رسید.

قیمت بستیون T99

هم‌اکنون قیمت بستیون T99 در بازار چین، رقمی بین 160 هزار تا 190 هزار یوآن است که معادل تقریبی 24 تا 29 هزار دلار است. صرفا جهت مقایسه، باید بگوییم که گران‌ترین تیپ چری تیگو8، قیمتی کمتر از 160 هزار یوآن دارد! پس از همین حالا باید منتظر شنیدن قیمتی بالای یک میلیارد تومان برای بستیون T99 باشیم.

دیدگاه کاربران